Skistar - Det här gjorde Ni inte så bra!

farsan56

Aktiv medlem
Det verkar vara en hel vetenskap kring detta med konstsnö som man tycker borde vara känd inom industrin. Troligtvis handlar det mest om ork och engagemang.
Minns när längdåkar-Erik uppmärksammade Skistars bristande längdprodukt att man pratade om hur man preparerar längdspår; det bästa sättet ska tydligen vara att dra spåren på natten så att de sätter sig fram till morgonen, men Skistar drar dem tydligen på morgonen vilket gör att de inte alls är i bästa skick när folk börjar åka på dem, och därmed blir de inte bra alls.
Kan ha missat någon detalj, men något i den stilen var det.

Summa summarum så kan man få till bra snö om man bara lägger manken till.
Den veckan Erik var här (v9) var det plusgrader, vind och regn. Då det finns högre terräng på ena sidan spåren måste vattnet passera spåren på väg ner till Fröåtjärn. Då blir sänkorna i spåren vattenfyllda.
Du får gärna berätta för mig (och Skistar) hur man genom att lägga manken till drar fina spår som ligger under vatten.
Bifogar en bild som är tagen kl19 på kvällen från ett spår dragit på morgonen.
Funkar för mig, men jag är bara en glad amatör som gillar att hasa runt i spåren.
B2D2DFD7-9DCF-4675-A790-349A830BA601.jpeg

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Den veckan Erik var här (v9) var det plusgrader, vind och regn. Då det finns högre terräng på ena sidan spåren måste vattnet passera spåren på väg ner till Fröåtjärn. Då blir sänkorna i spåren vattenfyllda.
Du får gärna berätta för mig (och Skistar) hur man genom att lägga manken till drar fina spår som ligger under vatten.
Bifogar en bild som är tagen kl19 på kvällen från ett spår dragit på morgonen.
Funkar för mig, men jag är bara en glad amatör som gillar att hasa runt i spåren. Visa bilaga 24036
Jag har som jag sa då ingen aning, men Erik hävdade att de kan ha bra spår nere i Borås, då kan man ha det i Åre.
Och kan man inte det så ska man inte säga att spåren är öppna i Skistar-appen och ta betalt för dem.

farsan56

Aktiv medlem
Så det är fina spår varje dag en hel säsong i Borås. Det trodde man inte så långt söderut.
Du skriver inte någonstans att du inte har en aning.
Men däremot hävdar du att om man bara lägger manken till så blir det kanonspår oavsett förutsättningar.
Jag väntar fortfarande på din förklaring hur det går till!

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Så det är fina spår varje dag en hel säsong i Borås. Det trodde man inte så långt söderut.
Du skriver inte någonstans att du inte har en aning.
Men däremot hävdar du att om man bara lägger manken till så blir det kanonspår oavsett förutsättningar.
Jag väntar fortfarande på din förklaring hur det går till!
Det hela förklarades ganska utförligt av Erik i de olika intervjuerna han gjorde.
Du måste väl hålla med om att det är märkligt att Skistar säger att spåren är öppna och bra och tar betalt för dem när de inte är det?

farsan56

Aktiv medlem
Det är ditt och inte någon annans påstående jag vill ha svar på.
Så sluta att glida undan och svara så kan vi gå vidare i ämnet!

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Jag har aldrig påstått att jag vet hur man gör bra snöspår, jag säger att Erik sa att de kan göra det i Borås. Surjämte-stilen är charmig till en punkt, sen blir den lite jobbig att ha att göra med.
Fridens liljor.

Wille1504

Aktiv medlem
Jag har ingen erfarenhet av längdåkning i Åre, men hade det gått att dränera under spårbädden bättre? Hade det i så fall varit orimligt mycket jobb, eller hade det varit rimligt att förvänta sig att SkiStar skulle göra det?

I mitt tycke är det lite slappt att bara skylla på vattnet, men är det orimligt mycket jobb eller omöjligt att dränera dem så har man ju en riktig ursäkt.

Jag förstår att naturvärden kan göra det omöjligt på vissa ställen, men ett litet tips till SkiStar är ju att i så fall titta på om det finns någon annan plats där man kan dränera ordentligt och dra spår som inte drabbas lika hårt av snösmältning.

farsan56

Aktiv medlem
Jag har aldrig påstått att jag vet hur man gör bra snöspår, jag säger att Erik sa att de kan göra det i Borås. Surjämte-stilen är charmig till en punkt, sen blir den lite jobbig att ha att göra med.
Fridens liljor.
1 Jo det har du, men du duckar fortfarande svaret. Är det jobbigt?
2 Jag har bott 4,5 år i Åre av mitt 67åriga liv och du kallar mig surjämte.
3 Googla namnet så kanske du lär dig något nytt.
Svaret!

farsan56

Aktiv medlem
Jag har ingen erfarenhet av längdåkning i Åre, men hade det gått att dränera under spårbädden bättre? Hade det i så fall varit orimligt mycket jobb, eller hade det varit rimligt att förvänta sig att SkiStar skulle göra det?

I mitt tycke är det lite slappt att bara skylla på vattnet, men är det orimligt mycket jobb eller omöjligt att dränera dem så har man ju en riktig ursäkt.

Jag förstår att naturvärden kan göra det omöjligt på vissa ställen, men ett litet tips till SkiStar är ju att i så fall titta på om det finns någon annan plats där man kan dränera ordentligt och dra spår som inte drabbas lika hårt av snösmältning.
Problemet är att Åre är väldigt kuperat.
Det finns dom som tycker om det fenomenet, dom som vill åka lift som exempel.
Men sen har vi längdåkning.
Detta gör att det inte går att lägga spår vart man vill.
Kom gärna upp hit på sommaren och ta en promenad i längdspåren, glöm inte storstövlarna för här har du prima myrmarker.
Jämfört med söderöver där man åker på hårt underlag.
Men och andra sidan har vi längdåkning Dec-April ut.
Och senare om man vill skata på fjället.
Så: välkommen till Åre när som!

JAndersB

Aktiv medlem
Efter 47 år i backe och längdspår har man ju lärt sig lite om pistning. Av dessa många boendes och varandes träningsansvarig i södra Sverige. Har även pistmaskinskörkort.

Generellt stämmer att man bör pista så tidigt som möjligt så att underlaget hinner sätta sig och "frysa" ihop till nästa morgon. Att dra ländgspår på morgonen (om ej snöfall annat dikterar) är ju en kortvarig glädje för de åkande. De fina spåren på bilden förstörs snabbt. Men större sannolikhet att man slipper köra igen på morgonen om vind eller snöfall fyllt spåren så ekonomi in i bilden igen.

Har även sett stor skillnad på spårskötsel, speciellt mellan Sverige och Norge. Inte åkt längd i Åre men de spår Skistar sköter i Sälenfjällen är väl besökta och inte väl skötta. Trysil och Hemsedal bättre men speciellt i Hemsedal finns ju många andra aktörer på längdsidan och dessa sköter spårningen mycket bättre. Ser det som en viktig huvudprodukt verkar det som. Samma i alperna. Nästan alltid välpistade spår, både i Livigno, Hintertux och Martina till Scuol, 3 mil med absolut favoritspår. I Ulricehamn har vi åkt väldigt mycket och trots klimatzonen oftast väldigt fina spår. Sedan finns det ju gånger vädret förstör även de bäst dragna och väl preppade spåren.

Att man skulle ha en medeltjocklek med kanonsnö på 1,5-2 m när man öppnar backen låter i mina öron helt absurt. Hur många kubikmeter "is" är inte det?

Senast ändrad:

FMP

Aktiv medlem
Problemet är att Åre är väldigt kuperat.
Det finns dom som tycker om det fenomenet, dom som vill åka lift som exempel.
Men sen har vi längdåkning.
Detta gör att det inte går att lägga spår vart man vill.
Kom gärna upp hit på sommaren och ta en promenad i längdspåren, glöm inte storstövlarna för här har du prima myrmarker.
Jämfört med söderöver där man åker på hårt underlag.
Men och andra sidan har vi längdåkning Dec-April ut.
Och senare om man vill skata på fjället.
Så: välkommen till Åre när som!
Köper rakt av att det kan vara svåra förutsättningar för att få till bra längdspår i Åre. Frågan då är kanske om det är en produkt Skistar ska paketera och ta betalt för (särskilt de dagar spåren inte håller)?

HakanBarman

Aktiv medlem
...
Generellt stämmer att man bör pista så tidigt som möjligt så att underlaget hinner sätta sig och "frysa" ihop till nästa morgon. Att dra ländgspår på morgonen (om ej snöfall annat dikterar) är ju en kortvarig glädje för de åkande. De fina spåren på bilden förstörs snabbt. Men större sannolikhet att man slipper köra igen på morgonen om vind eller snöfall fyllt spåren så ekonomi in i bilden igen.
...

Vad gäller Duved åtminstone: Skistar jobbar med spåren på natten, inte på morgonen (så att underlaget hinner sätta sig och frysa ihop). Den där berömda vecka 9 så tror jag inte att de kunde spåra/pista överhuvudtaget utom en natt i början av veckan då de kom extremt tidigt på natten (antagligen för att överhuvudtaget kunna göra något åt spåren).

Jag hatar den där j-vla varningssignalen då maskinen backar eller vad den gör. Vaknar varenda gång...

D

Deleted member 183983

Guest
Fridens liljor.
Borås lär ha 100% kanonsnö i spåren. Åre har 100% natursnö. Åre Björnrens längdspår ligger i myrmark. Ta en prommenad sommartid så kommer du haja att det inte bara är att lägga manken till. Ta med stövlar och hink. Du kommer hitta hjortron eller kantareller.

simhall

Medlem
Det verkar vara en hel vetenskap kring detta med konstsnö som man tycker borde vara känd inom industrin. Troligtvis handlar det mest om ork och engagemang.
Minns när längdåkar-Erik uppmärksammade Skistars bristande längdprodukt att man pratade om hur man preparerar längdspår; det bästa sättet ska tydligen vara att dra spåren på natten så att de sätter sig fram till morgonen, men Skistar drar dem tydligen på morgonen vilket gör att de inte alls är i bästa skick när folk börjar åka på dem, och därmed blir de inte bra alls.
Kan ha missat någon detalj, men något i den stilen var det.

Summa summarum så kan man få till bra snö om man bara lägger manken till.
Det är sällan så okomplicerat som man vill göra gällande när man intervjuar längd-Erik med krigsrubriker. Klart det fryser ihop bättre om man pistar på kvällen/natten men man måste ta hänsyn till fler faktorer. Om gästerna kommer på morgonen och spåren drevat igen pga vinden blir det klagomål för det. Man behöver även ta hänsyn till resurser som personal och pistmaskiner. Det är mycket som ska pistas (alpint och längd) på kort tid, hur gör man det bäst?

JAndersB

Aktiv medlem
Men nu skryter ju Skistar alltid med att man måste höja priser p.g.a. kundernas alla (nya krav). Då får man ju leverera. Vi kräver ju bio-diesel i pistmaskinerna och vill ju då gärna betala parkeringsavgift.

Eller mer konkret, skall man ta rejält betalt för en produkt får man ju också leverera en rejäl produkt. I alla fall i en konkurrensutsatt ekonomi.

JAndersB

Aktiv medlem
Och skriker inte vi som kunder högt, tror ni man planerar in lite myrdränering eller grusbädd och fler pismaskinsturer till nästa år, eller inte? Tyvärr har vi ju i många fall svårt att gå nästgårds även om längd är lite enklare (förstås inte om man har delade intressen själv eller inom resesällskapet).

Glisseur

Aktiv medlem
Och skriker inte vi som kunder högt, tror ni man planerar in lite myrdränering eller grusbädd och fler pismaskinsturer till nästa år, eller inte? Tyvärr har vi ju i många fall svårt att gå nästgårds även om längd är lite enklare (förstås inte om man har delade intressen själv eller inom resesällskapet).
Tror du att du får tillåtelse från markägare och/eller Länsstyrelsen att dränera en myr i fjällmiljö?

Senast ändrad:

fati

Aktiv medlem
Det skylls och gnälls friskt på Skistar, som vanligt. Som vanligt inte av de som bruka vara där eller bo där. Bara de som alldrig skulle åka dit? Hur som. Personligen tycker jag Skistar gör ett bra jobb, bara att de är för jävla dyr. Men det är inte det jag ville skriva om.

Liten berättelse från 2 veckor i Alperna (v.10 och 11).
- Spåren gjordes på eftermiddag, dvs medans solen låg på. Blev rent is. Fast sen gjordes de inte alla dagar. Efter snöfall blev det offpist längd i 3 dagar...
- Backarna pistades på eftermiddagar. Hård som fan på morgon. Ingen pistning efter snöfall gjorde att de var sjukt fina i 30 min. Sen var pucklarna högre än min 5 årig son är lång.
- Kanonsnön var fint över 2000m. Där var det minusgrader jämt. Under det var backarna skit efter kl 11. Slask med is under.
- Backarna åktes upp så jäckla snabbt. Alldrig varit med om det. De höll typ max 2 timmar sen var det puckelpist.
- Liftkö fanns på helgerna. Inget farligt, men de fanns. Men folk i backen fanns det. Ui vad mycket folk... Och det åktes snabb som satan. Även nära små barn. En kille böjde min sons stav när han åkte förbi honom. Minst 10 gånger var det jäkla nära och en gång fick en tjej kasta sig i snön för att inte åker in i minstingen (2 år). Såklart träffades han ändå...
- Puderhetsen... Det kom 3 gånger typ 30-40 cm snö under vår tid. 2 gånger med bra sikt nästa dag. Jäckla vad det åktes. Över klippor, i bäckravin. Visst kom det laviner, visst gick de över spåren... Otroligt.
Vädret: Allt från Solsken och +15 till snöstorm med -10 det nästan alla liftar stod stilla.
- Var det fint? Jajämen. Klart var det fint, det var ju skiåkning. Men kanske ändå inte så att allt är bättre på andra sidan och att skistar inte kan lägga snö, drar spår och pista backar? Kanske så att man få göra det bästa av vädret och förutsättningar?

PisteCarver

Aktiv medlem
Det skylls och gnälls friskt på Skistar, som vanligt. Som vanligt inte av de som bruka vara där eller bo där. Bara de som alldrig skulle åka dit? Hur som.

Liten berättelse från 2 veckor i Alperna (v.10 och 11).
- Spåren gjordes på eftermiddag, dvs medans solen låg på. Blev rent is. Fast sen gjordes de inte alla dagar. Efter snöfall blev det offpist längd i 3 dagar...
- Backarna pistades på eftermiddagar. Hård som fan på morgon. Ingen pistning efter snöfall gjorde att de var sjukt fina i 30 min. Sen var pucklarna högre än min 5 årig son är lång.
- Kanonsnön var fint över 2000m. Där var det minusgrader jämt. Under det var backarna skit efter kl 11. Slask med is under.
- Backarna åktes upp så jäckla snabbt. Alldrig varit med om det. De höll typ max 2 timmar sen var det puckelpist.
- Puderhetsen... Det kom 3 gånger typ 30-40 cm snö under vår tid. 2 gånger med bra sikt nästa dag. Jäckla vad det åktes. Över klippor, i bäckravin. Visst kom det laviner, visst gick de över spåren... Otroligt.
Vädret: Allt från Solsken och +15 till snöstorm med -10 det nästan alla liftar stod stilla.
- Var det fint? Jajämen. Klart var det fint, det var ju skiåkning. Men kanske ändå inte så att allt är bättre på andra sidan och att skistar inte kan lägga snö, drar spår och pista backar? Kanske så att man få göra det bästa av vädret och förutsättningar?
Var du i St Johann in Tirol? ;)

Glisseur

Aktiv medlem
Och därför skall vi inte skrika, sparkas och slåss som konsument? Speciellt som det är dåligt med konkurrens.

Tycker du det?
Du kan skrika och sparkas hur mycket du vill, Skistar bestämmer inte över lagar, myndigheter och markägare hur mycket många än verkar tro det. Det har inte med konkurrens att göra.

Längdspåren i Björnen bygger på att myrarna fryser på vintern och då går att dra spår på. Enstaka gånger ballar vädret ur och skapar den totalt ohållbara situationen som inträffade under sportlovet med kraftigt regn, flera plusgrader och översvämmade spår som resultat. Det hade ingen preparering i världen kunnat klara av, just på grund av att spåren delvis går på myrar och därmed också på den lägsta punkten i terrängen. Att bara dra om spåren är inte så enkelt som folk verkar tro, det krävs avtal med (mer eller mindre samarbetsvilliga) markägare och tillstånd med myndigheter för att få till. Jag har bra insyn i cyklingen i Björnen och vet hur svårt det är att få till leder på vissa sträckor där, samma problematik finns för längdspåren.

Det man givetvis skulle gjort var att varit snabbare med att stänga av spåren och erbjudit gästerna en annan lösning, men att försöka preparera bort vattnet när det var sju plusgrader funkade liksom inte hur mycket än längdexperten från Borås hävdade det.

JAndersB

Aktiv medlem
Tyvärr verkar du missat min poäng. Tror jag avstår från ytterligare upprepningar.

Att detaljdiskutera skidspår i Åre är inget jag varken initierat eller avser fördjupa mig i. Jag pratade om konsumentagerande och ställde en fråga till dig men jag var kanske för otydllig.

Edit: "Hm, jag köpte längdkort. Gick inte att åka. Ok, de har säkert gjort sitt bästa. Nästa år igen, säkert bättre då".

Senast ändrad:

Glisseur

Aktiv medlem
Tyvärr verkar du missat min poäng. Tror jag avstår från ytterligare upprepningar.

Att detaljdiskutera skidspår i Åre är inget jag varken initierat eller avser fördjupa mig i. Jag pratade om konsumentagerande och ställde en fråga till dig men jag var kanske för otydllig.

Edit: "Hm, jag köpte längdkort. Gick inte att åka. Ok, de har säkert gjort sitt bästa. Nästa år igen, säkert bättre då".
Du skrev inledningsvis "Och skriker inte vi som kunder högt, tror ni man planerar in lite myrdränering eller grusbädd och fler pismaskinsturer till nästa år, eller inte?" i direkt anslutning till att det pratats om längdspåren i Björnen.

JAndersB

Aktiv medlem
Precis. Angav några exempel på vad man kan göra. Andra är t.ex. att inte sälja spårkort, som du själv nämnde.

Trodde nivån här var i alla fall på en viss nivå.

Du har fortfarande inte besvarat min fråga.

Senast ändrad:

JAndersB

Aktiv medlem
Jag har nu egentligen kontraproduktivt försökt "bekämpa" en dominant aktör på marknaden, eftersom jag tycker de förstör för mycket på den kortsiktiga vinstmaximeringens altare. Dock är jag bara marginellt berörd eftersom det lilla jag behöver åka i norden kan jag göra i Norge, där det fortfarande finns lite alternativ.

I övrigt är ju valet lätt, alperna. Det är ju en no brainer och på en helt annan nivå.

Så som jag redan skrev skall jag sluta motarbeta mig själv och njuta av aktiekursens uppgång så kan ni som tycker Skistar skall gullas med fortsätta betala in.

Finns roligare saker att engagera sig i.

Skrivet på 3250 m höjd över havet.

PisteCarver

Aktiv medlem
Den här diskussionen som handlar om oligopolmarknadens effekt på utbud och pris för skidkonsumenter spårar hela tiden ur. Mot beskrivningar av dessa effekter kastas lösryckta motargument utanför ämnet, och ibland rent hätska påhopp typ ”nu är klubben som hatar NN igång igen”.
Varför är det så från några personer?
Jag har mina aningar om vissa egenheter i den svenska folksjälen, men jag skriver inte vilka jag tror det är för att undvika generaliseringar.
Om man har intressen i bolaget NN (anställning eller aktieägande) som är större än det egna konsumentintresset, då förstår jag att man inte gillar det som jag och många andra skriver. Men det blir ju då svårt att korrekt argumentera för den egna linjen på ett sätt som framstår som positivt för konsumenten.
Men om man inte har något personligt intresse/engagemang i bolaget NN, utan bara är en vanlig skidkonsument, då blir dessa märkliga motargument omöjliga att förstå.

Senast ändrad:

Glisseur

Aktiv medlem
Men om man inte har något personligt intresse/engagemang i bolaget NN, utan bara är en vanlig skidkonsument, då blir dessa märkliga motargument omöjliga att förstå.
Så man kan inte påpeka det orimliga i att pista en myr som står under vatten utan att ha intressen i Skistar? Eller krasst konstatera att inte ens ett börsnoterat företag med miljardomsättning alltid kan påverka sura markägare eller motsträviga myndigheter? Eller vädret för den delen.

Man kan fortfarande tycka att deras liftkortspriser är oskäligt höga, att parkeringsavgifter på en skidort är vansinne och att bikeparken borde ha öppet mer under sommaren. Det går verkligen att ha två tankar i huvudet samtidigt.

StefanAaroe

Aktiv medlem
Den här diskussionen som handlar om oligopolmarknadens effekt på utbud och pris för skidkonsumenter spårar hela tiden ur. Mot beskrivningar av dessa effekter kastas lösryckta motargument utanför ämnet, och ibland rent hätska påhopp typ ”nu är klubben som hatar NN igång igen”.
Varför är det så från några personer?
Jag har mina aningar om vissa egenheter i den svenska folksjälen, men jag skriver inte vilka jag tror det är för att undvika generaliseringar.
Om man har intressen i bolaget NN (anställning eller aktieägande) som är större än det egna konsumentintresset, då förstår jag att man inte gillar det som jag och många andra skriver. Men det blir ju då svårt att korrekt argumentera för den egna linjen på ett sätt som framstår som positivt för konsumenten.
Jag kan nog tycka att det du säger stämmer till viss nivå. Samtidigt så drivs en ganska tydlig hållning mot Skistar av några som uppenbarligen aldrig åker till deras områden. Då känns det som att uppfattningen om vad de gör dåligt är baserat på forumtrådar. ögonblicksbilder och kvällstidningsartiklar. Alla ganska ruttna källor till sanningen skulle jag säga.
Tror de flesta här skriver under på att Skistars dominanta ställning är allt annat än önskvärd. Men från det till att säga att allt som händer inom Skistar (och då framförallt i Åre) är kasst bara för att någon postar en bild på en kö till liften på sportlovsveckan känns inte seriöst.
Jag kan leta upp 10 bilder i min dator från köer i alporter, snöfattiga backar etc. Men vad ger det till diskussionen?

PisteCarver

Aktiv medlem
@Glisseur och @StefanAaroe ,
Jag försökte lyfta diskussionen till den breda huvudfrågan och så kommer det ett par kommentarer om skidspår i en myr eller en bild på en liftkö….

Det var ju igen exempel på just det jag skriver om i mitt förra inlägg.

EDIT: När det gäller liftköer generellt på bolaget NN:s orter så vet vi redan att det är dåligt under högsäsong.

JAndersB

Aktiv medlem
@Glisseur och @StefanAaroe ,
Jag försökte lyfta diskussionen till den breda huvudfrågan och så kommer det ett par kommentarer om skidspår i en myr eller en bild på en liftkö….

Det var ju igen exempel på just det jag skriver om i mitt förra inlägg.

EDIT: När det gäller liftköer generellt på bolaget NN:s orter så vet vi redan att det är dåligt under högsäsong.
De verkar inte vilja fatta att man kan föra en diskussion på en mer övergripande nivå. Bättre de betalar in så mycket som möjligt så får vi fler Kaiserschmarren.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Jag älskar Åre så jag åker dit trots alla dess brister, men jag kommer likväl påpeka Skistars brister och uppmärksamma när andra gör detsamma för att få till en förbättring (helst hade man velat se att de säljer av Åre och fokuserar på Sälen och Valle, men det lär ju inte hända).

StefanAaroe

Aktiv medlem
Dom verkar inte vilja fatta att man kan föra en diskussion på en mer övergripande nivå. Bättre de betalar in så mycket som möjligt så får vi fler Kaiserschmarren.
Vi kanske menar samma sak. Men jag upplever det som att om man lyfter upp Skistars dåliga spår under några dagar vecka 9 som ett exempel på hur kassa de är så tappar man fokus. Särskilt som de faktiskt gör vad de kan för att fixa till problemet och dessutom betalar tillbaka pengar till missnöjda kunder. Det är ett dåligt exempel på att deras ställning missgynnar konsumenten.
Att de höjer priser på liftkort med 70% på några år, tar ut parkeringsavgift etc samtidigt som deras utbyggnad av liftarna har varit nära obefintlig under ett antal år (Troligtvis för att maximera vinst?) är bättre exempel. Enligt mig alltså…

Topp