Verkar inte vara så mycket i samhället som undgår prisökningar så det är nog bara att ta. När det gäller Skistar / Åre så är det just nu i alla fall helt fantastiska pister. Snöläggarna har gjort ett "kanonarbete" (snökanon) och fått till superbra pister. När man kan dra fullt nedför Gästrappet glömmer man priset, och bara njuter. Nya Stjärnliften är oxså ett riktigt "lyft" .populärt tema
jag googlade "Skistar höjer priset": 62,000 träffar
Men folk fortsätter åka till skistar-resorts så smärtgränsen är nog inte nådd
Samma i Ramundberget, strax över 100kr billigare i gränsen.Det skiljwr väl inte så mycket mellan skistar och icke skistar?
Forum: "Kan vi diskutera skistars priser lite?"
Storpotaten och PisteCarver: "Nä, åk till alperna, det är billigare och bättre"....
Har inte kollat liftkortspriser i USA på ett tag men det känns som skidåkning i Europa kanske börjar närma sig en aktivitet för bättre bemedlade personer precis som i USA.Jag vet inte, vad som gör skistar eller inte, men jag just kollade liftkortspriser i Bad Gastein, 68,50 för en dag, helvete, för slöåkning på pister.
Jag tror, snart stannar jag hemma här i Södra Finland, åker längd och isfiskar. Det blir inte Åre varken Alper.
Finns en uppsjö av anläggningar där priserna är lägre. Jag betalar 6000kr för familjekort ( 3 betalande1 gratis ) i en av de lokala anläggningarna , dagkort på ett av Sveriges roligaste berg ligger på 200kr, 1900 för 5 dagar i gränsen.Har inte kollat liftkortspriser i USA på ett tag men det känns som skidåkning i Europa kanske börjar närma sig en aktivitet för bättre bemedlade personer precis som i USA.
Ja det är väl så de klarar sig. Och det säger väl sig själv att efterfrågan styr? Om folk bojkottar Skistar boende så höjs nog inte priset heller.Jag tycker att det verkar vara lite osund brist på konkurrens att Skistar sätter priset på boenden som hyrs ut även när de inte äger boendena (inte bara Skistar som gör så, btw). Googlade lite på priskartell och hamnade hos Konkurrensverket. Verkar inte vara olagligt pga boendena ägs av privatpersoner. Om de hade ägts av företag hade det nog varit olagligt.
Inget olagligt. De sätter de priser de vill. Om sedan folk betalar eller väljer andra alternativ är upp till var och en. Med kraftigt ökande priser samtidigt som många får mindre marginaler kan dock svängningarna gå fort. Från mycket folk på kö och fulla bokningar till svårt att få folk till Åre...Jag tycker att det verkar vara lite osund brist på konkurrens att Skistar sätter priset på boenden som hyrs ut även när de inte äger boendena (inte bara Skistar som gör så, btw). Googlade lite på priskartell och hamnade hos Konkurrensverket. Verkar inte vara olagligt pga boendena ägs av privatpersoner. Om de hade ägts av företag hade det nog varit olagligt.
Precis. Det verkar vara ok eftersom företaget kommer överens om priset med uthyrarna som är privatpersoner. Om de kom överens med andra företag skulle det nog ha varit olagligt - som asfaltskartellen för några år sen [är försiktig för juridik verkar vara skitsvårt]. Trots att det är lagligt borde väl detta ändå driva upp priserna.Inget olagligt. De sätter de priser de vill. Om sedan folk betalar eller väljer andra alternativ är upp till var och en. Med kraftigt ökande priser samtidigt som många får mindre marginaler kan dock svängningarna gå fort. Från mycket folk på kö och fulla bokningar till svårt att få folk till Åre...
Vi får väl se...
Nu får jag vara försiktig för annars får jag @fati på mig igen för att jag är för OT.Utan att ha gjort några större efterforskningar så är ändå min känsla att folk verkar åka på skidresor som vanligt men det kanske beror på att som det skrevs längre upp inte är dom med lägst inkomst som åker skidor?
Det är ju ändå lite förvånande eftersom man har mindre amrginaler samtidigt som en resa till fjällen måste bli några tusenlappar dyrare, med ökade kostnade för bränsle, boende, liftkort osv
Enligt Skistar är det inte någon risk för tomma backar men att bokningarna sker något senare. 3% minskning från innan pandemin.
"Bolagets vd Stefan Sjöstrand skriver i rapporten att bokningsläget mätt i bokade nätter är tre procent sämre jämfört med samma period 2019/2020, det vill säga innan pandemin bröt ut."
”Den främsta förklaringen till en viss nedgång är att vi har en negativ kalendereffekt under jul- och nyårsveckorna. Ytterligare en anledning är att vi ser en senare orderingång än tidigare år, då fler bokar närmare inpå ankomst, samtidigt som perioden efter jul-och nyårsveckorna inklusive sportloven visar positiva siffror”, skriver Sjöstrand i rapporten.
Samtidigt rapporterar Kläppen om bokningsrekord:
"Bokningsläget på Kläppen Ski Resort ligger bättre till den här vintersäsongen jämfört med fjolåret. Om trenden fortsätter i samma riktning kan den här säsongen bli den bästa genom tiderna."
Romme har ju lyckats riktigt bra.![]()
Rusning till Romme Alpin: ”Vi är jätteglada över det”
95 procent är fullbokat över jul- och nyårshelgerna.www.borlangetidning.se
Riktigt bra backar oxå…. Varit där med sonen ett par gånger… Lätt när morsan bor tätt på. Men favoritback öppnade i helgen såg jag med park.Romme har ju lyckats riktigt bra.
530 kr endast liftkort 695 med buss från Stockholm. Det är nästa så det blir samma pris som om jag skulle ta bussen från Falun.
Avståndet är ju också riktigt bra från hela mälardalen.
Tyvärr är det därför få från Falun åker dit, mycket folk, många nybörjare men riktigt bra anläggning utifrån förutsättningarna.
Då du nämner park utgår jag från att du syftar på Källviken. Tyvärr är parken inte helt klar, jag har svårt att förstå varför det inte är prio ett på parken då den drar folket men det är ju slalomklubben som driver backen så det är klart dom vill ha träningsmöjligheter, samt hyra ut till andra klubbar.Riktigt bra backar oxå…. Varit där med sonen ett par gånger… Lätt när morsan bor tätt på. Men favoritback öppnade i helgen såg jag med park.
Källviken så klart. Var alltid dit min far ville när jag var yngre. Var där förra året oxå för nostalgin och blev överraska hur bra det fortfarande var för de pengarna.Då du nämner park utgår jag från att du syftar på Källviken. Tyvärr är parken inte helt klar, jag har svårt att förstå varför det inte är prio ett på parken då den drar folket men det är ju slalomklubben som driver backen så det är klart dom vill ha träningsmöjligheter, samt hyra ut till andra klubbar.
Tänker du på Bjurs så schaktar dom ut snö för fullt. : ) Nya liften snurrar på bra.
Halfpipe är alltid fränt.Källviken så klart. Var alltid dit min far ville när jag var yngre. Var där förra året oxå för nostalgin och blev överraska hur bra det fortfarande var för de pengarna.