Skistar igen - inte topptura

PatrickSthlm

Aktiv medlem
I Bjurs har dom fem leder om jag inte minns fel så visst går det att ordna utan större problem.
Fel tråd att väcka till liv 😉

En del av problemet var att TS inte var villig att betala för att gå uppför i den preparerade backen. Var ju samma sak med betalningsviljan för längspår och parkering. Detta arbete skulle finansieras av andra tjänster och produkter inhandlade på orten. Nån form av trickle down variant i skidortsekonomim.

JAndersB

Aktiv medlem

En del av problemet var att TS inte var villig att betala för att gå uppför i den preparerade backen. Var ju samma sak med betalningsviljan för längspår och parkering. Detta arbete skulle finansieras av andra tjänster och produkter inhandlade på orten. Nån form av trickle down variant i skidortsekonomim.
Du verkar ihärdig, Patrik. Jobb inom Skistar kanske? Du har ju inte lärt dig något av inläggena i denna tråd (heller). Eller bara ren och skär Jante?

Ivo del Scandi

Aktiv medlem

Det vore rimligt att ha ett särskilt "upphill-kort" för samma pris som längdskidkortet (dvs ca 100kr/dag). Flera skidorter i alperna kör det upplägget.

Men Skistar kräver ju ett vanligt liftkort; dvs 600 spänn/dag för att knata uppför i anläggningen. Helt orimligt om du frågar mig

JAndersB

Aktiv medlem
Det vore rimligt att ha ett särskilt "upphill-kort" för samma pris som längdskidkortet (dvs ca 100kr/dag). Flera skidorter i alperna kör det upplägget.

Men Skistar kräver ju ett vanligt liftkort; dvs 600 spänn/dag för att knata uppför i anläggningen. Helt orimligt om du frågar mig
Och, i motsatts till vad Patrik felaktigt (igen) påstår var trådstartens huvudmotiv att Skistar inte tillät det och hänvisade till någon form av svensk unik säkerhetskunskap.

KaitsuH

Aktiv medlem

Härregud! 600 kronor för att få huda upp? Men det där kan vara nånting för nuförtidens rika kidsar: först betalar så mycket, hudar upp och sprutar äkta champagne där oppe. Kanske borde man också först valla skidor med äkta kaviar.

Senast ändrad:

MKOL

Aktiv medlem
Härregud! 600 kronor för att få huda upp? Men det där kan vara nånting för nuförtidens rika kidsar: först betalar så mycket, hudar upp och sprutar äkta champagne där oppe. Kanske borde man också först valla skidor med äkta kaviar.
Nej nej, den enda vallan som duger för unga herr William af Bromma är svetten från 4 st. så kallade arbetare blandat med lika delar gåslever.

simhall

Medlem
Kanske ett sjukt långskott men kan det vara Skattemyndighetens fel?

Kring 2006 processade flera skidanläggningar mot Skattemyndigheten. SM menade att försäljning av liftkort var en transporttjänst eftersom liften var den huvudsakliga tjänsten och skulle därmed beskattas med 12% moms.

Skidanläggningarna menade att de tillhöll en idrottsanläggning för utövande av idrott. Den huvudsakliga verksamheten var att idrotta i pisterna och momsen borde därför vara 6%.

Skidanläggningarna vann tills slut och momsen blev 6%. Men idag finns ingen anläggning kvar som säljer liftkort, alla säljer skipass. Det man säljer är alltså framför allt rätten att vistas i pisterna.

Om folk skulle få vistas gratis i pisterna när de vandrar upp, och inte använder liften, vore det ju ett indirekt erkännande att det man tillhandahåller och tar betalt för är en transporttjänst.

fredw

Aktiv medlem
Ser ut som att SLAO faktiskt har modifierat sin "lilla gula" en aning när det gäller hudande. Från rent förbud mot att gå uppåt i pisten (säkert med goda intentioner) till något mer verklighetsanpassade och reglerande snarare än förbjudande formuleringar - en "reality check".
Kanske läser SLAO denna tråd. Tur bara att de inte lyssnade på dem som tyckte att de tidigare formuleringarna var bra! ;)

Återstår tyckande kring debitering. Tycker det verkar rimligt att sälja billigare "turkort" för dem som faktiskt inte utnyttjar själva liftarna, särskilt som de flesta av dem endast i lägre grad utnyttjar själva pisterna.

PatrickSthlm

Aktiv medlem
Och, i motsatts till vad Patrik felaktigt (igen) påstår var trådstartens huvudmotiv att Skistar inte tillät det och hänvisade till någon form av svensk unik säkerhetskunskap.
…det är deras arbetsplats, med ansvar för både kunder och anställda. Att ha skidåkare som hudar upp i pisten tycker jag absolut kan anses öka risken. Att de som hudar inte ska betala nåt är ju bara egenintresset som talar. Antar att samma personer inte jobbar gratis eller uppskattar när de betala för andras ”gratis åkande”.

JAndersB

Aktiv medlem
…det är deras arbetsplats, med ansvar för både kunder och anställda. Att ha skidåkare som hudar upp i pisten tycker jag absolut kan anses öka risken. Att de som hudar inte ska betala nåt är ju bara egenintresset som talar. Antar att samma personer inte jobbar gratis eller uppskattar när de betala för andras ”gratis åkande”.
Men har du inte läst alla 11 sidor med inlägg? Vi har ju diskuterat allt detta redan.

Ps. I Hemsedal i julas var det ganska tät trafik uppåt. Men norrmännen har väl mer koll.

PatrickSthlm

Aktiv medlem
Kanske ett sjukt långskott men kan det vara Skattemyndighetens fel?

Kring 2006 processade flera skidanläggningar mot Skattemyndigheten. SM menade att försäljning av liftkort var en transporttjänst eftersom liften var den huvudsakliga tjänsten och skulle därmed beskattas med 12% moms.

Om folk skulle få vistas gratis i pisterna när de vandrar upp, och inte använder liften, vore det ju ett indirekt erkännande att det man tillhandahåller och tar betalt för är en transporttjänst.

Det här var banne mig det finaste jag läst i den här tråden sen jag konfimerade mig!

Om det skulle klassas som transporttjänst så blir det ju inte bara högre moms utan då kan man ju glömma möjligheten att nyttja friskvårdsbidraget.

JAndersB

Aktiv medlem
Som sagt! Grattis är gott för JAndersB.
Tack för den igen. Förmodar att du menar gratis. Säger väl mer om dig än mig, och om din förmåga att delta i en diskussion och ta till sig av diskussionen.

Kan väl bara konstatera att det är meningslöst att debattera med den som inte vill eller kan och hellre kommer med personangrepp.

JAndersB

Aktiv medlem
Ditt inlägg #403 patrikstklm, Vad tillförde det för nytt i sak och tycker du det är en vettig spegling av diskussionen under 11 sidor?

Visar bara att du inte läst eller klarat av att ta åt dig vad som sagts innan eller var syftet bara att med felaktiga påstående hacka på någon annan, av någon orsak.

fredw

Aktiv medlem
Jag tror att det egentliga problemet med “hudarna” är att det är svårt att skinna (!) dem på en massa pengar.

Apropå egenintresse… vilket självmål. Hudare och vi andra är i backarna för att vi älskar skidåkning. Skistar är i backarna för att de älskar pengar. Helt ok men moralpredikan från det hållet faller platt.

MKOL

Aktiv medlem
Kanske bara talar för mig själv men ........ man är ju inte mer än människa och möjligen är det så att just p.g.a. att boven vi primärt tjötar om i tråden är Skistar kan man kanske misstänka att folk blir extra kategoriska.

Nu åker jag inte skidor men OM jag hade gjort det så hade jag inte blivit fullt lika upprörd om Gruvbacken eller Blåsjöns fjällanläggningar hade velat ta betalt för apostlahästtransport uppför backen som om Skistar hade velat det. Lite dubbelmoral, ja visst! Men det passar ju rätt bra med min surkuks-aura :cool:

Senast ändrad:

fredw

Aktiv medlem
Problemet är nog inte antipatier mot PEAB/Skistar utan ffa. att de vill ta fullt pris även om man inte sätter sin skida/splitboard i liften. Orimligt. Tror de flesta här skulle tycka att en kompromiss är rimlig.
Men när denna tråd inleddes så var det ju t.om. uttryckligen förbjudet enl SLAO att huda uppåt i backen. Vilket tydligen inte längre är fallet. Alltid något.

MKOL

Aktiv medlem
Problemet är nog inte antipatier mot PEAB/Skistar utan ffa. att de vill ta fullt pris även om man inte sätter sin skida/splitboard i liften. Orimligt. Tror de flesta här skulle tycka att en kompromiss är rimlig.
Men när denna tråd inleddes så var det ju t.om. uttryckligen förbjudet enl SLAO att huda uppåt i backen. Vilket tydligen inte längre är fallet. Alltid något.
Inte generellt förbjudet men dom möjliggör för backen/liftbolaget/hin håle att förbjuda det:

1674765748581.png

Surkuken besitter även vissa rättshaveriskkvaliteter och således tycker jag att juridiken kring detta är lite intressant. Det skulle vara spännande att se om det skulle hålla juridiskt att kräva betalt för att ansvarsfullt hasa sig uppför en skidbacke alt. ansvarsfullt promenera i utkanten av en golfbana. Nu är jag inte sakkunnig utan som sagt blott en surkuk (med visst juridikintresse) men utgången av rättslig prövning av detta känns långt ifrån självklar.

fredw

Aktiv medlem
SLAO har glömt en viktig regel: ” Se upp för pistvakter som kan dyka upp i hög fart uppför på snöskoter där och när du minst anar det”.

Skämt åsido. SLAOs regler möjliggör för anläggningarna att själva reglera hur de vill göra med turandet på sitt område. Vilket kan vara rimligt.
Vad som inte är rimligt är om anläggningarna väljer den mest negativa, dyraste och restriktiva lösningen. Dessutom i onödan.

PisteCarver

Aktiv medlem
Ett oligopolbolag kommer aldrig att bry sig så om vad som skrivs här, de är redan så dominerande på den svenska marknaden att alternativen börjar ta slut för kunderna, och då kommer bolaget kanske att bli normgivande för de övriga skidanläggningarna i stället. Dvs det upphör i praktiken att vara en ”fri” och konkurrensutsatt marknad. De kraftiga prishöjningarna de senaste åren pekar väl på det?
Så var och en får välja var man lägger sina semesterpengar och vilken typ skidturistmarknad man vill stödja som kund.
Jag har gjort mitt val.

Tänk er tanken att mer än hälften av alla liftsystem i t ex Österrike ägs av ett enda bolag, och att nästan alla hotellrumsbokningar i alla dessa skidorter går genom detta enda bolags internetportal. Ganska omöjlig (och oattraktiv) tanke eller hur?

Senast ändrad:
:ROFLMAO: Sen strimla skidorna för 10000 i kompostkvarn efter varje åkdag. Det ultimata tecknet att man har det gott ställt..

Men allvarligt när jag hudar så väljer jag berg utan folk och liftar. Det är ju ändå det man vill slippa

PisteCarver

Aktiv medlem
Nu vet du ju själv att skistar har rejält med konkurens i form av alperna. Dvs jag ser inte att de kan göra vad de vill, för att då kommer folk slutar åker ditt men åker till alperna istället.
Sen är ju priserna i de större systemen i alperna gandka lika de med? Man kan undra hur "fri" marknaden där är.
Jag begriper inte ditt resonemang, funktionen av en konkurrensutsatt marknad är att priserna balanseras utifrån tillgång och efterfrågan, samt att utbudssidan är diversifierad.
T ex så drivs nästan alla hotell i Alperna av små familjeföretag, och de flesta gästerna är privatkunder som bokar själva direkt med hotellet.
Men visst är det bra med konkurens. Skistar gör nog ändå nånting rätt eftersom de har växt såpass de senaste åren. Och de kunde ju köpa alla de här anlägningar...
Deras ägare har nog tillräckligt med pengar för att köpa upp samtliga svenska skidsystem bara de hade fått tillåtelse att göra det.
Tycker du att det hade varit en bra lösning?
Den ena huvudägaren är ett bolag som omsättningsmässigt är ca 7 ggr större än hela Skistar.
Varför finns Konkurrensverket tror du?

Det börjar bli tjatigt att här behöva förklara marknadsekonomins funktion.

Senast ändrad:

KaitsuH

Aktiv medlem
Jag skyllde på rika kidsar helt onödigt! Köpte i går i Helsingfors (om man reser till Helsingfors, man måste varje gång köpa något dyrt) en burk äkta kaviar. 30 gr kostade 85 euro. Inte Beluga, det skulle ha kostat 5 gånger mera.

IMG_20230129_194005.jpg
Vallade skidor i kväll. En 20 gr burk Rex full fluoro kostar över 100 euro. Så, det sku bli billigare att valla skidor med kaviar.

Christiam

Aktiv medlem
Jag skyllde på rika kidsar helt onödigt! Köpte i går i Helsingfors (om man reser till Helsingfors, man måste varje gång köpa något dyrt) en burk äkta kaviar. 30 gr kostade 85 euro. Inte Beluga, det skulle ha kostat 5 gånger mera.

Visa bilaga 22582 Vallade skidor i kväll. En 20 gr burk Rex full fluoro kostar över 100 euro. Så, det sku bli billigare att valla skidor med kaviar.
Det är alltså i Finland lärare tjänar pengar. Hög tid att flytta för en annan.

KaitsuH

Aktiv medlem
Det är alltså i Finland lärare tjänar pengar. Hög tid att flytta för en annan.
Jag måste berätta litet. Farsan dog i november. Jag hittade flera burk dyra fluoro vallor från hans vallalådor. Han hadr köpt dem för långa skidmaratoner, liksom Vasa loppet.

Men kaviar vill jag rekomendera för dig. Man orkar mycket bättre i skolan, om man börjar dagen med äkta kaviar och skumpa.

P.s. Har du sett Thomas Vinterbergs film Druk (En runda till)?

Senast ändrad:

Christiam

Aktiv medlem
Jag måste betätta litet. Farsan dog i november. Jsg hittade flera burk dyra fluoro vallor från hans vallalådor. Han hadr köpt dem för långa skidmaratoner, liksom Vasa loppet.

Men kaviar vill jag rekomendera för dig. Man orkar mycket bättre i skolan, om man börjar dagen med äkta kaviar och skumpa
Beklagar sorgen!
Jag brukar börja arbetsdagen med en annan rysk delikates. Glad lärare - glada elever….
Och nej, för er mogna, seriösa läsare. Jag syftar inte på Borsjtj.

Emmis

Aktiv medlem

Visa bilaga 22582 Vallade skidor i kväll. En 20 gr burk Rex full fluoro kostar över 100 euro. Så, det sku bli billigare att valla skidor med kaviar.
What, vet ,av en händelse, en låda i välvalt förråd med säkert 20 burkar flour. Ser oanade möjligheter…🤑🤑 var int flour förbjudet, borde altså skrida till verket…

KaitsuH

Aktiv medlem
What, vet ,av en händelse, en låda i välvalt förråd med säkert 20 burkar flour. Ser oanade möjligheter…🤑🤑 var int flour förbjudet, borde altså skrida till verket…
Vet du, det finns nu brist av goda skidor, stavar och fluor vallor i Ryssland. Om du tar alla makens vallor, reser till Ryssland, byter dem till Beluga kaviar, sen smugglar allt kaviar hem och säljer dem i Danderyds gator, du kan få massa pengar! Du kan bli liksom en kaviar furstinna!

Och maken skall få en bra överraskning. Nästa gången när han försöker att valla skidor hittar han bara många lådor - kaviar.

Emmis

Aktiv medlem
Vet du, det finns nu brist av goda skidor, stavar och fluor vallor i Ryssland. Om du tar alla makens vallor, reser till Ryssland, byter dem till Beluga kaviar, sen smugglar allt kaviar hem och säljer dem i Danderyds gator, du kan få massa pengar! Du kan bli liksom en kaviar furstinna!

Och maken skall få en bra överraskning. Nästa gången när han försöker att valla skidor hittar han bara många lådor - kaviar.
det var du som sa det. skall givetvis nästa gång han åker på jobbresa kontakta en kurir i Ryssland o skicka dit alla tävlingsskidor o. vallor. Övertygad om att kaviaren tillför mer till äktenskapet än hans gamla tävlingsskidor. kan för husfridens skull spara ett par.

Senast ändrad:

fredw

Aktiv medlem
Bra. Om man känner en fiskdoft i liftkön så vet man nu vilka FR-profiler man ska försöka identifiera...
Vi borde ha ett lösenord för att (om så önskas) känna igen varandra i liftköerna. Halvhögt mumla "Katana!!!!11"? T ex om man behöver veta senaste växelkurs beluga/fluorvalla (den kommer inte upp när jag googlar).

Topp