Anzom
Aktiv medlem
Skistar igen - inte topptura
Den borde man anamma i alperna!Finns ju lösningar
Visa bilaga 22449
Den borde man anamma i alperna!Finns ju lösningar
Visa bilaga 22449
Fel tråd att väcka till liv 😉I Bjurs har dom fem leder om jag inte minns fel så visst går det att ordna utan större problem.
Du verkar ihärdig, Patrik. Jobb inom Skistar kanske? Du har ju inte lärt dig något av inläggena i denna tråd (heller). Eller bara ren och skär Jante?Fel tråd att väcka till liv 😉
En del av problemet var att TS inte var villig att betala för att gå uppför i den preparerade backen. Var ju samma sak med betalningsviljan för längspår och parkering. Detta arbete skulle finansieras av andra tjänster och produkter inhandlade på orten. Nån form av trickle down variant i skidortsekonomim.
Det vore rimligt att ha ett särskilt "upphill-kort" för samma pris som längdskidkortet (dvs ca 100kr/dag). Flera skidorter i alperna kör det upplägget.Fel tråd att väcka till liv 😉
En del av problemet var att TS inte var villig att betala för att gå uppför i den preparerade backen. Var ju samma sak med betalningsviljan för längspår och parkering. Detta arbete skulle finansieras av andra tjänster och produkter inhandlade på orten. Nån form av trickle down variant i skidortsekonomim.
Och, i motsatts till vad Patrik felaktigt (igen) påstår var trådstartens huvudmotiv att Skistar inte tillät det och hänvisade till någon form av svensk unik säkerhetskunskap.Det vore rimligt att ha ett särskilt "upphill-kort" för samma pris som längdskidkortet (dvs ca 100kr/dag). Flera skidorter i alperna kör det upplägget.
Men Skistar kräver ju ett vanligt liftkort; dvs 600 spänn/dag för att knata uppför i anläggningen. Helt orimligt om du frågar mig
Härregud! 600 kronor för att få huda upp? Men det där kan vara nånting för nuförtidens rika kidsar: först betalar så mycket, hudar upp och sprutar äkta champagne där oppe. Kanske borde man också först valla skidor med äkta kaviar.Det vore rimligt att ha ett särskilt "upphill-kort" för samma pris som längdskidkortet (dvs ca 100kr/dag). Flera skidorter i alperna kör det upplägget.
Men Skistar kräver ju ett vanligt liftkort; dvs 600 spänn/dag för att knata uppför i anläggningen. Helt orimligt om du frågar mig
Nej nej, den enda vallan som duger för unga herr William af Bromma är svetten från 4 st. så kallade arbetare blandat med lika delar gåslever.Härregud! 600 kronor för att få huda upp? Men det där kan vara nånting för nuförtidens rika kidsar: först betalar så mycket, hudar upp och sprutar äkta champagne där oppe. Kanske borde man också först valla skidor med äkta kaviar.
Hederligt klasshat a'la KPML(r) på 70-talet.Nej nej, den enda vallan som duger för unga herr William af Bromma är svetten från 4 st. så kallade arbetare blandat med lika delar gåslever.
…det är deras arbetsplats, med ansvar för både kunder och anställda. Att ha skidåkare som hudar upp i pisten tycker jag absolut kan anses öka risken. Att de som hudar inte ska betala nåt är ju bara egenintresset som talar. Antar att samma personer inte jobbar gratis eller uppskattar när de betala för andras ”gratis åkande”.Och, i motsatts till vad Patrik felaktigt (igen) påstår var trådstartens huvudmotiv att Skistar inte tillät det och hänvisade till någon form av svensk unik säkerhetskunskap.
Men har du inte läst alla 11 sidor med inlägg? Vi har ju diskuterat allt detta redan.…det är deras arbetsplats, med ansvar för både kunder och anställda. Att ha skidåkare som hudar upp i pisten tycker jag absolut kan anses öka risken. Att de som hudar inte ska betala nåt är ju bara egenintresset som talar. Antar att samma personer inte jobbar gratis eller uppskattar när de betala för andras ”gratis åkande”.
Som sagt! Grattis är gott för JAndersB.Vi som åker offpist borde ju då få gratis liftkort....
…Kanske ett sjukt långskott men kan det vara Skattemyndighetens fel?
Kring 2006 processade flera skidanläggningar mot Skattemyndigheten. SM menade att försäljning av liftkort var en transporttjänst eftersom liften var den huvudsakliga tjänsten och skulle därmed beskattas med 12% moms.
Om folk skulle få vistas gratis i pisterna när de vandrar upp, och inte använder liften, vore det ju ett indirekt erkännande att det man tillhandahåller och tar betalt för är en transporttjänst.
Tack för den igen. Förmodar att du menar gratis. Säger väl mer om dig än mig, och om din förmåga att delta i en diskussion och ta till sig av diskussionen.Som sagt! Grattis är gott för JAndersB.
Inte generellt förbjudet men dom möjliggör för backen/liftbolaget/hin håle att förbjuda det:Problemet är nog inte antipatier mot PEAB/Skistar utan ffa. att de vill ta fullt pris även om man inte sätter sin skida/splitboard i liften. Orimligt. Tror de flesta här skulle tycka att en kompromiss är rimlig.
Men när denna tråd inleddes så var det ju t.om. uttryckligen förbjudet enl SLAO att huda uppåt i backen. Vilket tydligen inte längre är fallet. Alltid något.
Härregud! 600 kronor för att få huda upp? Men det där kan vara nånting för nuförtidens rika kidsar: först betalar så mycket, hudar upp och sprutar äkta champagne där oppe. Kanske borde man också först valla skidor med äkta kaviar.
Jag begriper inte ditt resonemang, funktionen av en konkurrensutsatt marknad är att priserna balanseras utifrån tillgång och efterfrågan, samt att utbudssidan är diversifierad.Nu vet du ju själv att skistar har rejält med konkurens i form av alperna. Dvs jag ser inte att de kan göra vad de vill, för att då kommer folk slutar åker ditt men åker till alperna istället.
Sen är ju priserna i de större systemen i alperna gandka lika de med? Man kan undra hur "fri" marknaden där är.
Deras ägare har nog tillräckligt med pengar för att köpa upp samtliga svenska skidsystem bara de hade fått tillåtelse att göra det.Men visst är det bra med konkurens. Skistar gör nog ändå nånting rätt eftersom de har växt såpass de senaste åren. Och de kunde ju köpa alla de här anlägningar...
Jag skyllde på rika kidsar helt onödigt! Köpte i går i Helsingfors (om man reser till Helsingfors, man måste varje gång köpa något dyrt) en burk äkta kaviar. 30 gr kostade 85 euro. Inte Beluga, det skulle ha kostat 5 gånger mera.Härregud! 600 kronor för att få huda upp? Men det där kan vara nånting för nuförtidens rika kidsar: först betalar så mycket, hudar upp och sprutar äkta champagne där oppe. Kanske borde man också först valla skidor med äkta kaviar.
Det är alltså i Finland lärare tjänar pengar. Hög tid att flytta för en annan.Jag skyllde på rika kidsar helt onödigt! Köpte i går i Helsingfors (om man reser till Helsingfors, man måste varje gång köpa något dyrt) en burk äkta kaviar. 30 gr kostade 85 euro. Inte Beluga, det skulle ha kostat 5 gånger mera.
Visa bilaga 22582 Vallade skidor i kväll. En 20 gr burk Rex full fluoro kostar över 100 euro. Så, det sku bli billigare att valla skidor med kaviar.
Jag måste berätta litet. Farsan dog i november. Jag hittade flera burk dyra fluoro vallor från hans vallalådor. Han hadr köpt dem för långa skidmaratoner, liksom Vasa loppet.Det är alltså i Finland lärare tjänar pengar. Hög tid att flytta för en annan.
Beklagar sorgen!Jag måste betätta litet. Farsan dog i november. Jsg hittade flera burk dyra fluoro vallor från hans vallalådor. Han hadr köpt dem för långa skidmaratoner, liksom Vasa loppet.
Men kaviar vill jag rekomendera för dig. Man orkar mycket bättre i skolan, om man börjar dagen med äkta kaviar och skumpa
What, vet ,av en händelse, en låda i välvalt förråd med säkert 20 burkar flour. Ser oanade möjligheter…🤑🤑 var int flour förbjudet, borde altså skrida till verket…Jag skyllde på rika kidsar helt onödigt! Köpte i går i Helsingfors (om man reser till Helsingfors, man måste varje gång köpa något dyrt) en burk äkta kaviar. 30 gr kostade 85 euro. Inte Beluga, det skulle ha kostat 5 gånger mera.
Visa bilaga 22582 Vallade skidor i kväll. En 20 gr burk Rex full fluoro kostar över 100 euro. Så, det sku bli billigare att valla skidor med kaviar.
Vet du, det finns nu brist av goda skidor, stavar och fluor vallor i Ryssland. Om du tar alla makens vallor, reser till Ryssland, byter dem till Beluga kaviar, sen smugglar allt kaviar hem och säljer dem i Danderyds gator, du kan få massa pengar! Du kan bli liksom en kaviar furstinna!What, vet ,av en händelse, en låda i välvalt förråd med säkert 20 burkar flour. Ser oanade möjligheter…🤑🤑 var int flour förbjudet, borde altså skrida till verket…
det var du som sa det. skall givetvis nästa gång han åker på jobbresa kontakta en kurir i Ryssland o skicka dit alla tävlingsskidor o. vallor. Övertygad om att kaviaren tillför mer till äktenskapet än hans gamla tävlingsskidor. kan för husfridens skull spara ett par.Vet du, det finns nu brist av goda skidor, stavar och fluor vallor i Ryssland. Om du tar alla makens vallor, reser till Ryssland, byter dem till Beluga kaviar, sen smugglar allt kaviar hem och säljer dem i Danderyds gator, du kan få massa pengar! Du kan bli liksom en kaviar furstinna!
Och maken skall få en bra överraskning. Nästa gången när han försöker att valla skidor hittar han bara många lådor - kaviar.