Skistar vägrar betala tillbaka delar av årskorten

treken

Ny medlem
Har fört en dialog med skistar om att få tillbaka 2/3 av våra "skistar all kort" men de vägrar konsekvent trots att jag hänvisar till både lagtext och deras egna allmänna villkor. Detta trots att konsumentverket via deras sida "Hallå konsument" anser att de ska betala tillbaka. Anledningen till just 2/3 är att vi sedan säsongen 2011/2012 alltid köpt årskort där 2/3 av vår åkning sker från påsk och fram till säsongsavslut, vilket även kan påvisas. Skistar hävdar å sin sida att kortet gällde från säsongsstart och att de följer SLAO och inte behöver betala tillbaka då liftarna har varit igång mer än 1/3 av säsongen. Dock står det helt annorlunda i deras allmänna villkor, följande går att utläsa:

"Om arrangemanget inte kan tillhandahållas enligt bekräftelsen och dessa villkor och SkiStar inte klarar av att erbjuda gästen andra lik- värdiga tjänster har gästen rätt att frånträda avtalet. Gästen har också rätt att frånträda avtalet om villkoren ändras väsentligt till hans nackdel. SkiStar måste då betala tillbaka allt som betalats för det aktuella arrang- emanget, med avdrag för den nytta gästen kan ha haft. För att gästen ska vara berättigad att frånträda avtalet ska han meddela SkiStar snarast möjligt. "

samt:

"Första giltighetsdag – det datum då t ex SkiPass, skidskola, skiduthyrning och tilläggsprodukter (linne, slutstäd, barnsäng, barnstol etc.) ska tas i bruk. "

De hävdar att våra kort har varit i bruk mer än 1/3 av säsongen trots att vi köpte dem i början av mars (till v.10).

Då jag också är stugägare så har de mot hos hävdat att force majure gäller och att de därför inte betalar ut våra sista bokningar (med rätt kan jag tycka) men när jag hävdar samma sak så vägrar de återbetala korten trots att det tydligt står i deras allmänna villkor att de just ska göra det.

Har erbjudit förlikning men de vägrar och hänvisar till ARN, då jag jobbar på ett bolag där många jurister arbetar så har jag dryftat detta med dem och de säger att det står utom allt rimligt tvivel att KO skulle ha gjort en felaktig bedömning och att de enligt de allmänna villkoren med all sannolikhet kommer att fällas i ARN och då kommer att rådgöras att betala tillbaka hela beloppet.

Dock krävs det att alla som är intresserade gör en reklamation till skistar i närtid för att det ska kunna anses vara giltigt. Är igentligen inga stora belopp men känner mig sjukt irriterad hur skistar behandlar sina viktigaste återkommande kunder, rekommenderar er alla att göra samma sak så kan ni få tillbaka pengar från skistar som gärna äter kakan men endå vill behålla den.

Pillard

Aktiv medlem
Noterar dock att du citerar en del i avtalet som handlar om arrangemang. Det låter ju onekligen som något helt annat än själva basverksamheten i liftkortet?

farsan56

Aktiv medlem
Nu är väl goodwill inte Skistars starkaste sida direkt.
Jag ska med intresse följa detta då sonen köpte sitt säsongskort efter v.10, då han kom hem från en längre resa. Han använde sitt kort 10/3-5/4 som var sista öppna dag.
Lycka till och posta gärna när det dyker upp nya fakta i målet

Andersson_20

Ny medlem
Har 4 årskort Som vi endast åkt 7 dagar på men där planen var att spendera 3 veckor i Åre runt påsken.
Jag menar att vi bör kunna få tillbaka pengar men skistar nekar

treken

Ny medlem
Noterar dock att du citerar en del i avtalet som handlar om arrangemang. Det låter ju onekligen som något helt annat än själva basverksamheten i liftkortet?
Trodde först det jag med. Men det gäller även liftkorten, frågan är om det gäller vid enbart köp av liftkort? Så du kan ha en poäng helt klart.

Hela bokningsvillkoren finns här och de är den de refererar till, dvs bokningen finns här:

I övrigt håller jag med övriga, antar att de inte bryr sig då de vet att de har monopol. Men att behandla de mest trogna kunderna på det här sättet känns inte ok och rakt i mot konsumentverkets rekommendation.

Bohica

Aktiv medlem
Skistar faller i fällan igen, tycker dom tänker kortsiktigt.
Först med att vänta in i det sista med att låta sina kunder avboka sina resor p.g.a. FHM's rekommendationer. Och nu detta. Årskorten är ju i många sätt "stamkunder"-kort, d.v.s. att på detta sätt behandla sina årskortsinnehavare på detta sätt är bara dumt och kortsiktigt.

Påminner lite som försäkringsbolagens, och även Försäkringskassans "affärsmodell": Neka in i det längsta, tills man går till rätten och bestrider, och först då betalar man motvilligt ut. På så sätt slipper man betala till alla dom som inte orkar strida för sin rätt.

Att inte Skistar tänker längre än såhär... Det är ju inte en direkt en koncern som dras med röda siffror varje år precis. Att ta hand om sina stamkunder och skydda sitt varumärke torde stå högre i kurs. Just nu faller mitt förtroende för företaget, och tittar på alternativ (andra skidorter, alperna m.m.).

Men visst, det är ju bara min åsikt, det kommer snart någon här som tycker privatpersonerna ska ta smällen åt företagen, precis som dom tyckte när Skistar vägrade låta folk avboka för någon månad sedan.

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Säsongskort ägare är väl inte Skistars största kunder. Det är andra kunder...

Pillard

Aktiv medlem
Precis! Utan att ta ställning i grundfrågan så lär det ju vara så att majoriteten av säsongskortsinnehavarna antingen bor permanent, eller äger stugor/lägenheter, i Åre. Oavsett vilket så är ju dessa synnerligen utlämnade till att köpa årskort även nästa år

Bohica

Aktiv medlem
Största sade jag inte, stamkunder var mitt ordval. Och desto större skäl till att ta hand om sina "locals", när det ändå inte är sådan stor grupp. Och att hålla stugägarna nöjda vore ju inte fel.

Pillard

Aktiv medlem
Största sade jag inte, stamkunder var mitt ordval. Och desto större skäl till att ta hand om sina "locals", när det ändå inte är sådan stor grupp. Och att hålla stugägarna nöjda vore ju inte fel.
Men vad förlorar de på att inte göra dem glada? Ingen lär ju sälja eller flytta pga det

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Nej och jag har inte påstått det heller. Jag säger bara att Skistars största kunder inte är de med säsongskort. De tjänar betydligt mer pengar på alla andra än säsnogskortsinnehavare...

treken

Ny medlem
Nej och jag har inte påstått det heller. Jag säger bara att Skistars största kunder inte är de med säsongskort. De tjänar betydligt mer pengar på alla andra än säsnogskortsinnehavare...
Jag vet inte men tror att jag och min familj är en av de viktigaste kunder, eller borde vara. Visst vi kanske inte tömmer plånboken varje vecka som en familj som går "all in" en vecka. Men att år efter åt (9 året tror jag) köpa årskort efter att ha investerat rätt mycket pengar i en stuga som dessutom hyrs ut via skistar (de tar 30% av intäkterna). I direkta intäkter räknade jag ut att vi har sett till att skistar har fått in 300-400k. sedan 2011. Indirekta ännu mer i form av att ställa stugan till förfogande för andra gäster, ta med sig vänner och bekanta som köpt kort, spenderat pengar i skistarshoppen, fiket mm mm. Indirekt varit med och betalat för tegeliften (bostadsrättsföreningen gick in med en hel del pengar). Sådana kunder måste vara viktiga för alla bolag och som man skulle vilja hålla sig väl med.

Det jag menar med monopol är det som ngn skriver ovan, dvs att vi är rätt bunden till orten och våra val om vi vill vara i vemdalen eller åre är rätt begränsade om vill anlita ngn annan än skistar. Jag fick redan i mitt första svar anmodan att gå till ARN om jag ville driva det vidare, de har haft noll intresse att diskutera eller motivera svaret kring varför vi inte kan få tillbaka pengar för de ounyttjade delarna av årskorten.

Pillard

Aktiv medlem
Jag tror säkert att ni har ett bra case i det här fallet. MEN huruvida ni är bra kunder och viktiga för Skistar att vårda så är det ju två olika frågor. Att värda er ger ju inte Skistar nån nytta. De har ju er fast oavsett.

Karlstad

Medlem
Skistar verkar ha blivit så stora att folk står i beroendeställning till dem. Likt försäkringskassan (jag vet, dålig liknelse) behöver man inte bry sig och som någon annan nämnde, så tror inte jag heller att det är stammisarna Skistar tjänar pengar på.

Jag undrar om Branäsgruppen och de andra aktörerna agerar likadant?

ktmgurra

Medlem
Grundfrågan var väl om återbetalning av säsongskort och att då få tillbaks 66% av det för att skistar tvingas stänga ca 15 % av säsongen känns väl inte rimligt ( i Vemdalen stängde man 2 v tidigare än beräknat)
Tänk att man planerat att åka skidor i nov-dec ( köper säsongskort) men snön/kylan uteblir och säsongen kommer igång i jan....skall man då kunna kräva att få tillbaks pengarna för det då ?
Köper man ett säsongskort är det väl tänkt att ha det över "säsong", annars köper man väl ett annat liftkort.
Skall man dock vara uppe 2-3 veckor kan det ju ändå löna sig med ett säsongskort istället för veckokort/fler dagar.
Om man sen är stugägare genom skistar har man också 50% rabatt på säsongskorten så därför väljer man väl att köpa det.

Jag själv är inte stugägare och hade 2 st skistar all i familjen.
Vi sumpade de planerade slutveckorna i Trysil och Åre/vemdalenmen jag kan då tycka att vi max skall få tillbaks 15% ( den del av säsongen som man missade).
Förstått att återbetalning sker först när mer än 1/3 av säsongen "uteblir".
Finns nog ingen chans att få tillbaks något.... skistar jobbar ju inte speciellt mycket med goodwill och de måste ju behandla alla lika ( får man hoppas)

farsan56

Aktiv medlem
Rätta mig om jag har fel, men det kan ju bara gälla kort köpta så sent på säsongen så att minst 1/3 av tiden var kvar vid stängning 5/4-20.
Om man har köpt sitt säsongskort tidigt men inte aktiverat det förrän sent på säsongen så har man haft möjlighet att åka. Och det kan ju inte Skistar lastas för.
Själv är jag väldigt diskvalificerad med första åkdag 15/11-19.
Jag sa till sonen att han skulle maila Skistar så att han är med i matchen om det nu blir så.

treken

Ny medlem
Rätta mig om jag har fel, men det kan ju bara gälla kort köpta så sent på säsongen så att minst 1/3 av tiden var kvar vid stängning 5/4-20.
Om man har köpt sitt säsongskort tidigt men inte aktiverat det förrän sent på säsongen så har man haft möjlighet att åka. Och det kan ju inte Skistar lastas för.
Själv är jag väldigt diskvalificerad med första åkdag 15/11-19.
Jag sa till sonen att han skulle maila Skistar så att han är med i matchen om det nu blir så.
Nej du har helt rätt, korten köptes den första mars med första åkdag den andra mars.

Skulle aldrig drömma om att kräva pengar tillbaka för kort som används hela säsongen. Vi hade t.ex. årskort här hemma lokalt där de stängde tidigare men de används hela säsongen, dessa har vi inte begärt ngn ersättning för. Här handlar det om att korten han användas i en vecka av totalt 3-4. Hade skistar sagt, "Ok, vi ser att ditt kort är använt från 2/3 vilket motsvarar 50% av kortets giltighet så vi ersätter er med 50%" så hade det varit en ok jämkning. Nu är det så att hela vitsen med att köpa kortet försvann. Att hävda att kortet har varit giltigt från säsongstart stämmer ju int4e, du kan t.ex. inte nyttja kortet samma dag som du köper det (ifall du köper det på nätet) vilket vi blev varse om för nått år sedan..

till det intressanta hör att vissa minre anläggningar betalar tillbaka hela kortet.

bliparne

Medlem
Typisk tråd där folk vill uppvigla ett hat mot en aktör bara för att dom inte får som dom vill.

Rekommenderar Skistar att inte betala tillbaka några pengar och bannlysa personen från dess anläggningar.

MissZ

Medlem
Såg just att en återbetalning för delar av mitt säsongskort kommit in. Blev förvånad över att vi fick något. Närmre Force Majeure än det här känns ju svårt att komma.
Det var förvisso nästan 1/3 kvar av säsongen. (Alperna)

I mail förklarade de att de tittat på åkstatistik och jämfört med de senaste fyra åren om man haft säsongskort då och räknat ut en summa efter det. Vet dock inte om man fick mer om man förväntats åka mer just perioden de stängde eller om man fick mindre för att man använt kortet mycket redan. Jag fick iaf knappt 15% tillbaka och iom jag räknat med 0 så var det en glad överraskning. Inget krångligt heller. Mailade mitt säsongskortnummer till given adress och sedan mina kontouppgifter så kom pengarna.

bliparne

Medlem
Såg just att en återbetalning för delar av mitt säsongskort kommit in. Blev förvånad över att vi fick något. Närmre Force Majeure än det här känns ju svårt att komma.

I mail förklarade de att de tittat på åkstatistik och jämfört med de senaste fyra åren om man haft säsongskort då och räknat ut en summa efter det. Vet dock inte om man fick mer om man förväntats åka mer just perioden de stängde eller om man fick mindre för att man använt kortet mycket redan. Jag fick iaf knappt 15% tillbaka och iom jag räknat med 0 så var det en glad överraskning. Inget krångligt heller. Mailade mitt säsongskortnummer till given adress och sedan mina kontouppgifter så kom pengarna.
Låter vettigt. Att köpa ett säsongskort är ju alltid lite av ett risktagande. Man kan bli sjuk, skadad eller dö i prostatacancer innan man hunnit få glädje av kortet.

Säsongskort brukar löna sig "ganska fort", så många köper säsongskort för att man ligger på gränsen och tänker att man tar en extra resa om vädret är bra så är det rejält med intjänat. Att då kräva om 2/3 tillbaka som TS gör blir ju bara löjligt.

Senast redigerad av en moderator:

ktmgurra

Medlem

vart har du vänt dig då ?
Följande saxat från Skistars hemsida och där framgår ju tydligt att ersättning inte utgår.

.
För SkiStar All, Åre, Sälen, Vemdalen – inhandlade av person skriven i Sverige

Återbetalning utgår inte vid driftavbrott* som varat kortare tid än en tredjedel av SkiPassets giltighetstid (giltighetstiden räknas från anläggningens öppningsdatum). Detta innebär att återbetalning inte betalas ut för något av våra säsongskort på grund av stängningen i Åre, Sälen eller Vemdalen.
Detta enligt riktlinjer från SLAO läs mer om SLAOs riktlinjer>>
För säsongskort gällande för Trysil eller Hemsedal inhandlade av person skriven i Sverige

Återbetalning utgår inte vid driftavbrott* som varat kortare tid än en tredjedel av SkiPassets giltighetstid (giltighetstiden räknas från anläggningens öppningsdatum). Detta innebär att återbetalning inte betalas ut för något av våra säsongskort på grund av stängningen i Trysil eller Hemsedal.
Detta enligt riktlinjer från ALF >>

jpu

Medlem
Låter vettigt. Att köpa ett säsongskort är ju alltid lite av ett risktagande. Man kan bli sjuk, skadad eller dö i prostatacancer innan man hunnit få glädje av kortet.
Att då få tillbaka en slant för outnyttjat säsongskort vore ju kanon i sammanhanget. .-)

farsan56

Aktiv medlem
Typisk tråd där folk vill uppvigla ett hat mot en aktör bara för att dom inte får som dom vill.

Rekommenderar Skistar att inte betala tillbaka några pengar och bannlysa personen från dess anläggningar.
En het kandidat till topp5-listan på bästa inlägg någonsin på forumet!
Jisses!
Suck!
Urrrk!

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
vart har du vänt dig då ?
Följande saxat från Skistars hemsida och där framgår ju tydligt att ersättning inte utgår.

.
För SkiStar All, Åre, Sälen, Vemdalen – inhandlade av person skriven i Sverige

Återbetalning utgår inte vid driftavbrott* som varat kortare tid än en tredjedel av SkiPassets giltighetstid (giltighetstiden räknas från anläggningens öppningsdatum). Detta innebär att återbetalning inte betalas ut för något av våra säsongskort på grund av stängningen i Åre, Sälen eller Vemdalen.
Detta enligt riktlinjer från SLAO läs mer om SLAOs riktlinjer>>
För säsongskort gällande för Trysil eller Hemsedal inhandlade av person skriven i Sverige

Återbetalning utgår inte vid driftavbrott* som varat kortare tid än en tredjedel av SkiPassets giltighetstid (giltighetstiden räknas från anläggningens öppningsdatum). Detta innebär att återbetalning inte betalas ut för något av våra säsongskort på grund av stängningen i Trysil eller Hemsedal.
Detta enligt riktlinjer från ALF >>
Om jag läser hans inlägg får jag för mig att detta inte är en ort i Sverige. ;)

MissZ

Medlem
Fast om Anna Kinberg Batra får Falun till fjällen så är det inte omöjligt att någon annan får typ Vemdalen till alperna ; )
Svenska alperna ligger mellan Jönköping och Habo fick jag lära mig inför Vätternrundan. ;)

@ktmgurra
Jag var i alperna. Kanske dumt att skriva om det här men tänkte nog dels att det är just lite mycket begärt att få pengar tillbaks med 2-3v kvar på en säsong och gjorde jämförelsen att det nästan var 1/3 kvar där jag var och jag fick knappt 15%. (Initiala infon var dock ingen återbetalning)
Men också om någon mot förmodan vill ha något att trycka på mot Skistar typ "Men där betalades det ju tillbaka, vill ni vara sämre". Om det nu alls skulle hända men tja, var nog i de banorna jag tänkte med mitt inlägg.

Ledsen om det kom ut fel för någon.

treken

Ny medlem
Ska bli spännande att se hur skistar slingrar sig ur konsumentverkets nya ställningstagande som kom idag. Dvs att att när de har brutit avtalet så ger det konsumenten rätt till full återbetalning. Har mailat och frågat, skulle gissa att de nu sitter och kliar sig i huvudet, eller gör det inom kort 😬

zingo11

Aktiv medlem
Ska bli spännande att se hur skistar slingrar sig ur konsumentverkets nya ställningstagande som kom idag. Dvs att att när de har brutit avtalet så ger det konsumenten rätt till full återbetalning. Har mailat och frågat, skulle gissa att de nu sitter och kliar sig i huvudet, eller gör det inom kort 😬
Åberopa att liftarna har varit igång mer än 1/3 av säsongen blir nog Skistars melodi. Kanske Skistar kan ta hänsyn hur mycket man utnyttjat kortet före closedown och utifrån det ge återbetalning.Återkoppla gärna @treken eller skall vi kollektivt tjöta på dom

Christiam

Aktiv medlem
Kompis hade bokat boende hos skistar, endast ombokning möjligt, ingen möjlighet att få pengar tillbaka. Jag hade bokat stöten, pengarna tillbaka. Skillnaden på hur man behandlar sina gäster förvånar mig inte.

Daniel-LAB

Aktiv medlem
Någon som sitter på nyheter i detta fallet? Även mitt skistar all skulle må bra av lite återbetalning... :)

Senaste inläggen

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp