Skogsåkning nere i alperna.

somebody

Ny medlem
Vilket ställe ska man dra till om man gillar att åka skog med mycket snö men inte direkt bryr sig om dessa öppna puderfält och 20m+ dropp ? Jag har verkligen lessnat på mitt 7-16 jobb och är otroligt sugen att dra ner på kontineten för att åka skidor. Om någon rekomenderar ett ställe kanske samma person kan rekomendera hur fan man ska gå till väga för att spendera en säsong där. Boende and so on vart ska man vända sig liksom?

OleK

Aktiv medlem
Sauchensee...Samme dalen om flachau,men lenger inn! Alpenes beste skogskjøring!!!!

somebody

Ny medlem
Såg onekligen väldigt trevlig ut. Hur är stället annars, finns det något billigt ställe att bo på eller är det möjligen så att någon kanske redan är bosatt där ohc möjligen har plats för en person?

D

Deleted member 80259

Guest
Serre Chevalier sägs väl ha grym skogsåkning? Det är ju dom där konstiga asparna som har så giftiga barr att alla småbuskar och sånt dravel inte kan växa mellan och då blir det suverän åkning däremellan...

Fast jag vet inte, vart där två gånger och visst finns det endel träd men har väl inte fått nå superåk mellan dem... kanske beror på att det alltid vart så uppkört!

Jarle

Aktiv medlem
Ole-Kr sa:
Sauchensee...Samme dalen om flachau,men lenger inn! Alpenes beste skogskjøring!!!!
Hela ski amadé området har ju läskigt grym skogsåkning... Synd att fler upptäckt det på senare år...

OleK

Aktiv medlem
somebody sa:
Såg onekligen väldigt trevlig ut. Hur är stället annars, finns det något billigt ställe att bo på eller är det möjligen så att någon kanske redan är bosatt där ohc möjligen har plats för en person?
Har desverre ikke vært der å kjørt. Bare kjørt i Flachau,schladming og Gasteiner dalen som ligger i samme område. Skulle til Sauchensee i vinter en tur,men var så dårlig med snø så vi droppet turen. Men de som har vært der sier at det er sjukt bra og lest flere steder om skogskjøringen der!! Som Jarle skirver over så er hele ski amade bra for skogskjøring!

Fordelen med å bo i Sauchensee er at det er kort vei til mange andre bra plasser som dekkes av samme heiskort....tror det er 25 orter for ca 400 euro finner ikke mangle plasser her hjemme i norge og sverige som du får sesongkort for ett anlegg for den prisen en gang...

Søk deg litt rundt på nettet så finner du sikkert boende...eventuelt finn deg et sted å bo den første uka så når du først er der kan du søke fast boende og eventuelt jobb om du tenker å være der hele sesongen!!!

Og jo tidligere du er på plass jo større muligheter får du!

somebody

Ny medlem
Tack för tipsen Ole-Kr det är helt klart något jag får titta närmare på och förhoppningsvis kommer man iväg under december.

Jarle

Aktiv medlem
Det du bör se upp med i flachau/sauchensee osv är att det ligger ganska lågt, så om det är milt väder är det värdelöst... Är det kallt däremot så ska molnen passera här innan det når gasteinerdalen och då är det bra, riktigt bra.. Har kört både sauchensse och flachau/flachau winkel när det var grönt nästan hela vägen till toppen.. Har också kört här när det kommit närmare 2 meter på några dygn...

v-larsson

Aktiv medlem
jag har varit i wagrain 2 år i rad som ligger ett par dalar bort från sauchenzee men vi brukar åka lift/skidbuss bort till sauchenzee, sist jag var i wagrain åkte vi inte dit men var där för 2 år sen men då åkte vi mest pist där eftersom vi var där under påsklovet då det avr 20+ grader hela veckan. stället kan helt klart vara ett gudomligt ställe vid snöfall men under snöfallet som kom när vi var där (ca 1,5 meter på 4 dagar) så hängde vi i wagrain, sjukt bra skogsåkning där med lagom brett mellan träden, inte dom längsta åken men det är inga andra som åker utanför pisterna där så du kan spåra upp i ett par dagar själv. du kan få längre åk ner i dalen men var beredd på att få gå och sedan lifta en bit för att komma tillbaka till liftarna. i wagrain/alpendorf är det bra och sköna liftar vilket är ett stort plus.

somebody

Ny medlem
Jarle du som verkar ha vart där kan kanske tipsa om det finns något billigt boende t.ex vandrarhem med sovsal eller liknande? Jag har ju iofs en kombi så att bara man får tag på el finns det väl inga direkta problem, jag har ju en kupévärmare. Jag åker inte ner för bekvämlighet eller fest även om det är ett plus, jag åker för skidåkning och då får man kanske prioritera bort vissa saker med tanke på ekonomin. Skulle det skita sig totalt när man väl är där är det väl bara att sätta sig i bilen och prova lyckan på någon annan ort. Men detta låter heltklart lockande i och med att skogsåkning är så otroligt trevligt.

Jarle

Aktiv medlem
Billigast är nog bilen, lättast också ;)
Har dålig koll på boendedelen faktiskt.. Har hört något om billiga boenden i flachau och wagrain dock.. Lägg upp en tråd så lär väl någon svara, google kanske har något att säga om du är duktig på tyska också.

Träd är djävulens verk ;)

somebody

Ny medlem
Tyska är inte min starka sida direkt och det går faktiskt att fälla sätena väldigt bekvämt i volvon haha. Men än finns det ju tid att leta efter boenden och annars får jag heltenkelt uppdatera med en lite väre calixvärmare, den jag har nu är inte game för att jag ska palla flera månader i bilen.

Öppna vindpiskade ytor och min kärlek till mjuka skidor är djävulens verk, och min huvudvärk.

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp