Skruvarna har rostat fast

Guitaren

Ny medlem
Tjo! Köpte en begagnad Burton bräda för ett litet tag sen och lämnade in den för slipning. Sa åt dom att montera av bindningarna också men skruvarna satt tydligen stenhårt. Ska ner imorrn och prata med dom, kanske får borra upp hela skiten. Någon som haft detta problem? Vad gjorde ni åt det isåfall?

Perrrra

Aktiv medlem
låter som att det är glapp i han som försökte få lös dom.

Guitaren

Ny medlem
Martiiin sa:
låter som att det är glapp i han som försökte få lös dom.
haha, kanske. Men jag försökte faktiskt skruva loss dom själv innan jag lämnade in den, tog i som ett j*vla as men de ville inte komma upp. Jag har rätt starka nypor för övrigt ^^

xoce

Ny medlem
Då tar man fram sin burk med 5-56.

Borra ur går ju också men det kan vara lite vanskligt om du vill använda samma position igen. Lätt att förstöra gängorna.

Grunken

Ny medlem
det finns ju nån schysst sprej som hjälper när saker har rostat fast, dock vet jag inte vad den heter :P

Grillo

Ny medlem
Grunken sa:
det finns ju nån schysst sprej som hjälper när saker har rostat fast, dock vet jag inte vad den heter :P
5-56, men det krävs att du får ned det i gängorna om det ska hjälpa.

sCaz

Ny medlem
Jag tror det är fyrkantiga ändar på dom där, jag har den dyrare varianten som man först borrar in. Sätt den mot skruven som sitter fast och däng till lite lätt med en skiftnyckel en gång på ändan och skruva sedan bara med skiftnyckeln. Den är gängad åt fel håll så den kommer ta fäste i skruvens material. Ju hårdare du drar desto mer tar den fäste. Man drar med dom där lös runda fälgbultar som någon dragit åt för hårt och det är flera hundra newton så nog ska en liten skruv till en bindning lossna :)

Mvh
Peter

Guitaren

Ny medlem
sCaz sa:
Jag tror det är fyrkantiga ändar på dom där, jag har den dyrare varianten som man först borrar in. Sätt den mot skruven som sitter fast och däng till lite lätt med en skiftnyckel en gång på ändan och skruva sedan bara med skiftnyckeln. Den är gängad åt fel håll så den kommer ta fäste i skruvens material. Ju hårdare du drar desto mer tar den fäste. Man drar med dom där lös runda fälgbultar som någon dragit åt för hårt och det är flera hundra newton så nog ska en liten skruv till en bindning lossna :)

Mvh
Peter
Så man knackar bara in den lite lätt och sen skruvar in den i skruven så lossnar den? "Man drar med dom där lös runda fälgbultar som någon dragit åt för hårt och det är flera hundra newton", förstår inte riktigt det där. Förlåt om jag är lite trög nu, men är fortfarande lite groggy från en operation jag gjorde nyss :)

Dirtbiker

Ny medlem
Ta en borrmaskin/skruvdragare som låser sig när den inte snurar och en perfekt bits, sen skruvar du sakta samtigt som du tycker utav hela helvetet på maskinen med andra handen, Haft samma promblem och fick inte på långa vägar samma kraft med skruvmejsel som med maskinen! testa
Later

Drmatti

Ny medlem
om dom är ditt satta med loc-tite kan du prova värma upp skruvarna först.
värme pistol brukar räcka.
burton skruvar brukar ha blà loc-tite pà dom.

sCaz

Ny medlem
Guitaren sa:
sCaz sa:

Mvh
Peter
Så man knackar bara in den lite lätt och sen skruvar in den i skruven så lossnar den? "Man drar med dom där lös runda fälgbultar som någon dragit åt för hårt och det är flera hundra newton", förstår inte riktigt det där. Förlåt om jag är lite trög nu, men är fortfarande lite groggy från en operation jag gjorde nyss :)
Summa summarum, får du inte lös med mejsel eller skruvdragare så köp någon av prylarna jag tipsade om så är det löst sen. Du behöver inte googla mer utan har lösningen där..

Mvh
Peter

Guitaren

Ny medlem
Haha, lite ironiskt, tog i som satan och till slut lossnade den. Glädjen blev dock kortvarig för den bara spinner, åt båda håll så antar att det är gängan som är knasig. Ska borra bort huvudet så jag får bort bindningen, och sen slipar jag ner resten. Resten av gängorna funkar, men de är rätt rostiga. Något tips om hur jag kan få bort rosten och få dem att se lite trevligare ut. Försöka förlänga livet på dem så de håller ett tag till :)

Drmatti sa:
om dom är ditt satta med loc-tite kan du prova värma upp skruvarna först.
värme pistol brukar räcka.
burton skruvar brukar ha blà loc-tite pà dom.
Inte loctite. det du pratar om heter nylock-låsning. Sådetså,

Få bort rost gör du lättast med \" häxans \"putsmedel. lite svinto och en topps.

peace

banne

Ny medlem
nylock låsning är nått som sitter på muttrar och inte på skruvar. Kallas ofta för låsmuttrar, men nylockmutter är nog ett mer korrekt namn.

Loctite är ett företag som bland annat tillverkar en sorts gänglåsning som används på skruvar etc. Finns en mängd olika tillverkare av gänglåsning av denna sorten, men loctite är nog vanligast och i dagligt tal så omnämns ofta flytande gänglåsning som loctite. Och precis som Drmatti skriver så funkar värmepistol alldeles utmärkt för att få lös skruvar som sitter med vanlig blå "loctite" är det däremot grön "loctite" så har man ett problem.

Tillbaka On topic så testade du värma innan du drog lös skruvarna? låter konstigt att det ska ha rostat fast då det oftast/alltid? är förzinkade skruvar till bindningarna.

Senast ändrad:

Guitaren

Ny medlem
bara för att klargöra allt så är alla skruvar borta utom en. Den slirar åt båda hållen så det som återstår att göra är att borra bort huvudet så jag kan ta av bindningen och sen slipa ner den. Satte lite svinto på ett borrhuvud, körde ner den i hålet och började veva. Ser rätt bra ut nu faktiskt. Funkar 5-56 bra som rostskydd?

J-Rosenqvist

Ny medlem
asså torka bara av brädan varje dag och lgg den uppåner så ska det ju inte va nå problemos :) tre skruvar har man ju haft ganska ofta, även fast alla fyra e det bästa.
vilken sunkig verkstad som inte grejjade det själva, men idioterna tar ju slut sist.

kom på att du kan ha i lite fett (tex kulagerfett) i gängan så blir det rostfrei.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp