Sladdsväng med carvingskidor nybörjare

UffeP

Ny medlem
Hej,
för nybörjare (ungdom) som inte kan carving än utan kör sladdsväng, är det lättare med en skida som har längre eller kortare radie?
Hur mycket påverkar en platta som bindningen fästs på hur lätt svängen utförs (flexar väl lite sämre då)?
Vilken av dessa 2 skidor är mest lättåkt vid sladdsväng?
HJÄLP...

Rossignol KID'S ON PISTE SKIS HERO JR 130-150 (XPRESS JR),150 cm, denna skida har en platta som bindningen är fäst på
1634244469959.png
1634243811842.png
1634244691582.png
1634244191491.png

VÖLKL Racetiger Jr Long, 150 cm, ingen platta som bindningen fästs på​

1634244265025.png

GabbeAdolfsson

Ny medlem
Jag skulle säga att en skida med kortare radie är "lättare" att åka på i början eftersom så fort du kantställer skidan så kommer det svänga fortare. Samtidigt kan det vara lite obehagligt för ovana att det svänger direkt.

jaksu

Aktiv medlem
Om man vill fortsätta att sladda runt, blir det enklare med större radie.

Plattan kommer inte att ha nån större påverka, på den där skidan finns plattan enbart att göra bindningsmonteringen enklare. Kanske gör den skidan lite tyngre.

erik_lagg

Aktiv medlem
Är du säker på att carving är nästa utvecklingssteg? Eller är det kanske skog, lek och park? Kanske ihop med carving. Mina barn ville alltid ha twintipskidor och lärde sig också åka carving med dem och har fortsatt med twintips - en mot park och en mot freeride. Om man köper några som inte är symmetriska är ju sådana skidor väldigt allround (och inte heller mjuka som kokta nudlar som många tror - iaf inte de från völkl och salomon som vi hade). Om du väljer ett par med lite rocker i bägge ändarna är de också väldigt sladdvilliga om man vill.

fredw

Aktiv medlem
Det skadar ju iofs inte med skidor som "lurar" nybörjare att sluta sladda (som standardsväng). De flesta ungdomar lär sig snabbt, utvecklas snabbt i styrka och balans etc. Och att kunna skära en sväng innebär ju inte att man därefter måsta "carva" hela tiden, se även vad Erik_lagg skriver här uppe. Twintips låter som en bra idé
Fast även jag skulle gärna höra vad en erfaren barnskidlärare har att säga (det är inte jag).

UffeP

Ny medlem
Hej,
jag tror det kommer ta ett tag tills de vågar sig ut i terrängen så att lära sig köra i pist kommer att vara tillräckligt de närmaste åren. Får för mig att det blir lite svårare att få till svängen i pisten med twintips pga den bredare midjan. Den yngre förmågan har twintips idag och det ser lite klurigare ut i pisten. Om några år är förhoppningen att de bemästrar pisterna (upp till röda i alla fall) och då kanske det är dags för nya lagg som är lite fetare så de kan hänga med ut i pudret för det är ju där undertecknad vill hålla till. Jag tänker mig åka till XXL för att kolla på Rossignolen och känna lite på flexet. Är lite skeptisk till att radien verkligen är 10 m på alla längder (det är ju samma sidecut). Tror ni data stämmer på Rossignolen? Völkl anger ju längre radie ju längre skidan är vilket verkar rimligt med samma sidecut.
När jag lärde mig åka skidor så lärde man sig carva ganska sent i utvecklingen. Ser inte många turister som faktiskt carvar rent utan de flesta sladdar ju fram med sina carvingskidor.
Jag börjar med att klämma lite på Rossignolen så får vi se om jag slår till.

HBrosenius

Medlem
Satsa på en skida med kort radie, klart lättast för barnen att få sväng på de. Bara att kanta lite så svänger de direkt och vips carvar de. Får barnen rätt förutsättningar så lär de sig snart att åka ordentligt på skär redan i tidig ålder, inget magiskt med att kanta skidor, handlar bara om att lära sig, och barn lär fort!

jarnebring

Aktiv medlem
Längre skida=längre svängradie. Så det Ross skriver där är nog inte korrekt. Alla tillverkare listar inte exakt skärning för varje längd, utan bara en radie som är för en längd någonstans i mitten. Men båda Völkl och Ross är kortsväng och det är ju det som de flesta rekommenderar för att lära sig åka på i pist, utveckla grundteknik och åka på kant och skär. Ser ut som hucket som stucket dom emellan (brasklapp för att jag inte kan dom två skidmodellerna). Den plattan gör nog ingen större skillnad, den skidan bör vara lättflexad.
Precis som du skriver, tar man en titt ut i backen, oavsett om det är Åre, Gressoney eller Romme, ganska få åker rent. Nästan alla sladdar omkring i pisten på sina carvingskidor.

Senast ändrad:

fredw

Aktiv medlem
Flera skiddesigners har här på FR medgivit (eller antytt) att angiven ”radie” oftast är en något tillhöftad siffra, nästan typ ”pjäxflex”, delvis eftersom många skidor ändå inte har en sidoskärning med konstant och lätt definierbar radie (typ cirkelbåge).
I vilket fall handlar ”upplevd radie” om mycket mer än sidoskärningen sedd ovanifrån.
Därmed inte sagt att ”radien” inte betyder något alls, men den ska tas med en nypa salt.

jarnebring

Aktiv medlem
Det är nog ganska så exakt beräknat. Men i praktiken, för åkaren, är siffran inte något exakt mått på hur skidan svänger. Det finns så mycket som spelar in, t ex åkarens förmåga, skidans styvhet och utformning.

fredw

Aktiv medlem
Man skulle ju gärna vilja tro det men är det någon kompetent och oberoende som har kontrollmätt?
Grejen är ju att det bara går att definiera/mäta ”svängradien” om sidoskärningen består av en exakt cirkelbåge.
Plus att denna ”radie” i förhållande till backen förändras så fort skidan kantas, och förändras ytterligare när skidan böjs, och förändras ytterligare om skidan böjs olika mycket på olika ställen, och allt detta händer så fort man försöker svänga, och allt detta påverkas dynamiskt av andra egenskaper hos skidan etc etc
Därmed som sagt är det ändå inte en meningslös siffra.

jarnebring

Aktiv medlem
Man skulle ju gärna vilja tro det men är det någon kompetent och oberoende som har kontrollmätt?

Tror nog att de kan mäta och räkna hos skidtillverkarna 🙂 Men precis som @fredw skriver är det ett ”nolläge” man utgår från. Så det är ju en indikation på om det är en kort- eller långsvängande skida. Hur lång radien blir på svängen i praktiken beror på en massa saker.

PisteCarver

Aktiv medlem
Hur lång radien blir på svängen i praktiken beror på en massa saker.
Det beror ju framför allt på hur många grader man kantställer skidan med gentemot underlaget. Om man inte åker med kroppslutning och kantställning i svängarna, så får man inte ut särskilt mycket svängegenskaper ur skidan. Rent geometriskt gör ju böjlinjen att skidan har sina maximala svängsprestanda vid en viss vinkel. Vilket borde vara kring 45 grader.
Fast en carvingskida svänger ju ändå lättare för alla oavsett färdigheter, än vad de gamla skidorna gjorde.

jarnebring

Aktiv medlem
Det beror ju framför allt på hur många grader man kantställer skidan med gentemot underlaget. Om man inte åker med kroppslutning och kantställning i svängarna, så får man inte ut särskilt mycket svängegenskaper ur skidan. Rent geometriskt gör ju böjlinjen att skidan har sina maximala svängsprestanda vid en viss vinkel. Vilket borde vara kring 45 grader.
Fast en carvingskida svänger ju ändå lättare för alla oavsett färdigheter, än vad de gamla skidorna gjorde.

Sedan kan du variera svängen beroende på hur mycket kraft du trycker in i fronten och hur mjuk skidan är/hur mycket den böjer sig. Det i sin tur beror på hur bra teknik du har, hur stark du är, hur snabbt du åker och hur tung du är. Så yes en massa parametrar som påverkar. WC parallell GS är ett bra exempel där man åker på styva FIS r30 storslalomskidor med 15m mellan portarna.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp