Slipa kanter - hjälp!

Slipa kanter - hjälp!
Använder en Swix filhållare tillsammans med tillhörande klämma. När jag sätter fast filen med klämman ligger inte filen helt platt mot hållaren (se bild). Använder jag två klämmor (en på varje sida) ligger filen platt, men går ju inte längre att hålla i filen på vettigt sätt för att slipa. Ser många på youtube som använder exakt samma utrustning, men med en klämma. Vad gör jag fel?

har även en annan typ av Swix filhållare. Inte heller på den blir vinkeln plan. Extremt irriterande. Gör jag något fel här?

Bilagor

• 729838DD-CFDF-4A45-82EA-AADF49D42B35.png
    729838DD-CFDF-4A45-82EA-AADF49D42B35.png
    703.2 KB · Besök: 68
  • 0DC13A61-83D4-4A1A-8F60-0A5E5ADB790C.png
    0DC13A61-83D4-4A1A-8F60-0A5E5ADB790C.png
    815.8 KB · Besök: 69

farsan56

Aktiv medlem
Slipa kanter - hjälp!
Det ser lite skumt ut det där. Ser nästan ut som att filen är rundad/ böjd. Bilden kanske ljuger, svårt att se. Har du provat att lägga på en annan fil som referens?
Bifogar en bild på min egen.DDEEB84A-441F-4CCB-9A0A-C9CB13CF5D2E.jpeg

zingo11

Aktiv medlem
Slipa kanter - hjälp!
Ingen aning kör bara med toko utrustning.
Jiggen har en resäss för att ta hand om spån.
Vad är det för fil?
Kör mest med diamant eller olje sten bryne om det skall fixas kanter.
Nya skidor rör jag aldrig kanterna testar först.
Lycka till

20210512_150923.jpg

Slipa kanter - hjälp!
Det ser lite skumt ut det där. Ser nästan ut som att filen är rundad/ böjd. Bilden kanske ljuger, svårt att se. Har du provat att lägga på en annan fil som referens?
Bifogar en bild på min egen.Visa bilaga 10071
Vad är det för fil?
Lycka till

Visa bilaga 10070
Känns som filen är skev. Lägg den mot ett underlag som du vet är plant så känner du ju om den ”vickar”
Tack för tips! Får testa en annan fil.

På den med integrerad ”klämma” är det helt klart något med konstruktionen som är knasigt. Ju hårdare jag spänner desto snedare blir filen. Konstigt att Swix skulle göra något sånt.

QRikard

Medlem
Slipa kanter - hjälp!
Vad är det för fil?
Lycka till

Visa bilaga 10070
Kanske en dum fråga. Men ska inte filen sitta mot andra sidan?
Sidan du klämmer filen mot är sidan jag har mot belaget...

Sen sätter jag dubbla klämmor för tycker det blir mycket bättre resultat och mindre risk att fil/bryne rör sig mot vinkeln. Filen i vinkel likt bilden ovan och en klämma i mitten och en klämma längst bort i bild.

zingo11

Aktiv medlem
Slipa kanter - hjälp!
Jesus, nu blev jag osäker.
Skall dubbelkolla imorgon med vinkelhake. Inbillar mig att det inte spelar någon roll.
@QRikard
Får samma grader på vinkelhaken oavsett vilken sida som är mot belagen.
20210514_223853.jpg

Senast ändrad:

QRikard

Medlem
Slipa kanter - hjälp!
Jesus, nu blev jag osäker.
Skall dubbelkolla imorgon med vinkelhake. Inbillar mig att det inte spelar någon roll.
@QRikard
Får samma grader på vinkelhaken oavsett vilken sida som är mot belagen.
Visa bilaga 10101
Självklart blir det samma vinkel! Annars hade du mätt fel.

Poängen är vilken yta som är gjord för att glida mot belaget. Ytan du har filen mot nu är den släta ytan med bättre glid och är tänkt att vara mot belaget. Kolla på denna video om vars filen sätts fast.

Gissar att du köpt denna vinkel begagnad för det syns att den använts mycket och då med filen på denna sidan, därav den bortnötta eloxeringen.

Vill du att filen sitter bättre och inte riskerar att glida/rotera, sätt en extra klämma i vänstra hörnet i bilden ovan också. Annars kan filen eller brynet ha en tendens att rotera kring klämmans punkt om du inte har ett stadigt grepp med handen. Denna effekt är troligtvis det som orsakat nötningen du ser på vinkeln nu.

Kom ihåg att ta bort sidewallen på skidan också innan du börjar slipa. Annars kommer du aldrig få kanten vass!

RWD

Aktiv medlem
Slipa kanter - hjälp!
Självklart blir det samma vinkel! Annars hade du mätt fel.

Poängen är vilken yta som är gjord för att glida mot belaget. Ytan du har filen mot nu är den släta ytan med bättre glid och är tänkt att vara mot belaget. Kolla på denna video om vars filen sätts fast.

Gissar att du köpt denna vinkel begagnad för det syns att den använts mycket och då med filen på denna sidan, därav den bortnötta eloxeringen.

Vill du att filen sitter bättre och inte riskerar att glida/rotera, sätt en extra klämma i vänstra hörnet i bilden ovan också. Annars kan filen eller brynet ha en tendens att rotera kring klämmans punkt om du inte har ett stadigt grepp med handen. Denna effekt är troligtvis det som orsakat nötningen du ser på vinkeln nu.

Kom ihåg att ta bort sidewallen på skidan också innan du börjar slipa. Annars kommer du aldrig få kanten vass!
Och glöm inte skyddsglasögon 😉

zingo11

Aktiv medlem
Slipa kanter - hjälp!
Nope,köptes ny. Vill ha största ytan där filen vilar.
Dom är f.n roliga 93 grader skall det vara enligt jänkarna.
Här är prepp i den högre skolan

Kaskar

Aktiv medlem
Slipa kanter - hjälp!
Vaffan. Är det nästa grej man måste hålla koll på. Om filen är tillräckligt platt.

Ännu en grej som oskyldiga icke-skidnördar måste höra mig prata om då de kommer förbi för att få skidorna vallade.

mattiaslun

Medlem
Slipa kanter - hjälp!
Hej
Med risk att låta dryg, det är inte min mening så har jag ett litet tips. Visst går det att lägga filen ovanpå den där filguiden men hålet är där av en anledning. För filen genom hålet i ca 45 graders vinkel mot guiden kläm fast med klämman; voilà filen sitter fast och slipandet blir lätt.

RWD

Aktiv medlem
Slipa kanter - hjälp!
Hej
Med risk att låta dryg, det är inte min mening så har jag ett litet tips. Visst går det att lägga filen ovanpå den där filguiden men hålet är där av en anledning. För filen genom hålet i ca 45 graders vinkel mot guiden kläm fast med klämman; voilà filen sitter fast och slipandet blir lätt.
Den varianten har jag också testat. Men just att den måste sitta med 45 graders vinkel (spåret är ju inte så långt) gör att det blir en väldigt begränsad del av filen som används.
Men stödet för filen blir ju avsevärt bättre. Sen blir det ju den andra ytan på hållaren som ligger mot belaget (samma som även TS har lagt mot belaget)
Har letat men inte hittat nån instruktion att man skall göra så och tror inte att det är tanken, men jag kan ha fel.
Tror att hålet är till för spånorna inte ska fastna där.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp