Slipade glas (insets) i stället för glasögon

Aiya

Ny medlem
Från vad jag har hört är de ingen direkt hit. Samma problem med synfält, imma, osv som ett vanligt par glasögon. Jag kör personligen på dagslinser, men ett nättare par glasögon funkar lika bra som de monterade i många fall. Plus att du kan ta av dig dina goggles och fortfarande se efter haha.

Ludd_3

Medlem
Håll dig undan från dom där insertsen. Synfältet är rätt litet. Men största problemet är att dom sitter längre ifrån dina ögon än vanliga glasögon så allt blir distortat. Har du problem med imma, som alla andra med glasögon, så det enda jag har fått o funka rätt hyffsat är smith io/x turbofan goggles.

peert

Ny medlem
Ok, tack Aiya och Ludd_3 för feedback. Jag tyckte det såg lite tveksamt ut.

Just nu kör jag utan glasögon, men det blir svårare och svårare att se var jag åker, så nån hjälp behöver jag. Har haft tre par goggles med fläkt (utan glasögon innanför) med varierande resultat. Problemet är att min huvudform gör att jag har svårt att få hjälm och goggles att funka ihop. Goggles för glasögon blir större, och med fläkt ännu större, och därmed ännu svårare att få att funka med hjälm.

Har aldrig haft linser, men det känns nog som det mest naturliga att testa med dagslinser först.

andyihr

Ny medlem
Skaffade linser efter att jag bröt lårbenet i Åre. Körde utan linser och glasögon i offpisten och kunde inte uppskatta hur stor landningsyta jag hade, resulterade i att jag inte hann bromsa och flög ner för ett stup :)

Använder alltid linser nu, tog mig 1-2 veckor att vänja mig och nu använder jag knappt glasögon längre.

s_wange

Ny medlem
Jag kör med sådana inserts och det fungerar bra, speciellt när alternativet är att åka halvblind? Men linser är säkert bättre.

peert

Ny medlem
s_wange sa:
Jag kör med sådana inserts och det fungerar bra, speciellt när alternativet är att åka halvblind? Men linser är säkert bättre.
Då blir man ju lite nyfiken på varför du ändå väljer att köra med insets? Hur resonerar du?

Senast ändrad:

s_wange

Ny medlem
peert sa:
s_wange sa:
Då blir man ju lite nyfiken på varför du ändå väljer att köra med insets? Hur resonerar du?
Kan inte ha linser pga dåliga ögon och upplevde inserts oändligt mycket bättre än glasögon under, med både synfält, imma och allmänt krångel?

peert

Ny medlem
Ok, fattar. Så prio är 1) linser 2) insets 3) glasögon. Får testa hur det funkar med linser för mig.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp