Slitna kanter så trät syns på ovansidan av skidan, laga på bäst sätt?

JonteHenriksen

Ny medlem
Hej, jag har fått stora slitningar på ovansidan av skidorna så att trät syns. Känns inte bra att åka runt med otätate skidor så vattnet sugs upp.
Skulle jättegrna vilja ha lite tips om hur man kan laga dessa skador på egen hand.
jag bor i Åre så tips om vart man kan köpa det som behövs är uppskattat! Tack på förhand🙏

MnO

Aktiv medlem
Godkänt inkörda skidor.

Lättflytande epoxi skulle jag köra med. Det sugs upp av träkärnan några mm och impregnerar helt mot fuktinträngning. Välj en långsamthärdande typ. Värm upp både skidan och limblandningen med hårtork/varmluftpistol vid applicering så blir limmet tunt och håller sig lättflytande längre än om skidan är kall. Håll skidan sen någorlunda varm tills du märker att limmet börjar härda. Låt härda över natten och snygga sen till.

Glöm inte att maskera ordentligt. Limmet tenderar att rinna iväg mer än man tror.

Vill du ha ett par bra Åreskidor billigt kan du få ett par Völkl Explosive 190cm av mig vid tillfälle. Då slipper du laga. Gamla men går som ett skott fortfarande efter en slip. PM:a om intresse finns.

Carled

Aktiv medlem
Vill du ha ett par bra Åreskidor billigt kan du få ett par Völkl Explosive 190cm av mig vid tillfälle. Då slipper du laga. Gamla men går som ett skott fortfarande efter en slip. PM:a om intresse finns.
Hahaha, helt otroligt att du fortfarande sitter på Explosives... Hur gamla är de, 17-18 år?!

Använder bara den. (Lamineringsepoxin). Kör både brillor, nitrilhandskar och mask. Rinner lätt och är jättelätt att hantera. Man kan också använda filler för att göra den mer trögflytande.
Ja, om du menar lamineringsepoxyn. Jag har lagat vindsurfingbrädor med den med mycket gott resultat. Över medel i allergitendenser för min del.
Tackar. Blir en sväng till Biltema...

MnO

Aktiv medlem
Hahaha, helt otroligt att du fortfarande sitter på Explosives... Hur gamla är de, 17-18 år?!
17-18 år??? Anklagar du mig för att vara nybörjare? Sådana moderna grejor pratar vi inte om här.
Det är ett par Explosiv 3 från 1996 som har använts flitigt som snökiteskidor. Åks fortfarande på vad en lokal skidslip utanför Ischgl beskrev enligt följande:

Skidslipare i garagebutik: "Ich nicht want to make the Rennschliff on this skis. Meine Rennschliff is so scharf that it will make this beast of a ski unskiable for you, mein Herr".
Jag (såklart): "Please make the Rennschliff".

Erkännes. Något vassare (och mer ohängt) har jag inte testat vare sig före eller efter den gången. De satt nåt så grad ini helvete, som dom säger i Dalsland. Risk för benbrott vid stoppsladd. För snökite på sjö däremot extremt bra. Inte att förglömma dock att den skidan är vansinnigt bra för sin ålder.

rabbit

Aktiv medlem
Skidslipare i garagebutik: "Ich nicht want to make the Rennschliff on this skis. Meine Rennschliff is so scharf that it will make this beast of a ski unskiable for you, mein Herr".
Jag (såklart): "Please make the Rennschliff".
ROFLMAO
Kudos för rätt svar.

#Explosivesforlife
#Rennschliff

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp