Slitna knän: skidor vs snowboard?

JanN

Medlem
Gott folk,

Det allmänna uppfattningen är väl att skidor är sämre för knäna än snowboard, men är det verkligen så?

Scenario: ifall man åker "vanligt" och inte kraschar med outlösta bindingar.

Vad tror ni?

Har själv sliten menisk och bör klara av 1) denna vinter, och 2) ytterligare 20+ vintrar... Denna vinter kan jag slöåka med barnen, och vill helst undvika ytterligare slitage. Fick kortisonspruta i september. Doktorn gav tillåtelse att försiktigt skida/åka snowboard, men jag har fortfarande ont ibland. Känns naturligt med både skidor&snowboard efter 30år+ aktivt åkande.

Senast ändrad:

JAndersB

Aktiv medlem
Jag har opererat knä efter alpin racing karriär i Finland, för länge sedan. Min son satsade hårt i Sverige till ganska nyligen. Fick problem med både knän och fötter. Vi åker numera snowboard utan problem. Mer jämn belastning på båda benen samtidigt.

JanN

Medlem
Jag har opererat knä efter alpin racing karriär i Finland, för länge sedan. Min son satsade hårt i Sverige till ganska nyligen. Fick problem med både knän och fötter. Vi åker numera snowboard utan problem. Mer jämn belastning på båda benen samtidigt.
Tack för svar! Vilken skada hade du? Min slitna menisk härstammar antagligen från krasch med skidor 2013 när jag drog av inre korsbandet (som nu verkar ha växt ihop).

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp