Små dampjäxor 22.0

mreman

Ny medlem
Små dampjäxor 22.0
Jag eller rättare sagt min fru är på jakt efter ett par pjäxor. Vi har dock ett problem, hon har storlek 35 / 220 och utbudet är otroligt begränsat.
Vad har tidigare köp ett par pjäxor på erkänt duktig butik i Göteborg, ett dåligt köp.
Det blev ett par Junior pjäxor, vilket resulterade många spenderade timmar i pjäxbutiker på diverse skidorter för att försöka anpassa dessa. Dom blev aldrig bra.
Hon har dessutom ett vackert med högt fotvalv.

Jag har en vision att en vacker dag gå på topptur tillsammans. Vilket begränsar ytterligare.

Lutar åt att beställa på nätet då inga butiker har små pjäxor hemma, men det är problem även där.
Sport-Conrad har exempelvis enbart bara 1 par pjäxor i storlek 220, med 110 flex dessutom. Lite väl mycket tänker jag för någon som precis börjat dra svartabackar.
Efter nätköp får vi gå och anpassa pjäxorna i en butik är min tanke.

Har någon erfarenhet att köpa små pjäxor?
Vilka fler nätbutiker finns det?
Är 110 flex för mycket för tjej under 50kg som precis börjat köra svart.

Mathias

jarnebring

Aktiv medlem
Små dampjäxor 22.0
Låter som att din fru fått fel pjäxor. Har svårt att tro att du kan få bättre hjälp än hos en butik med kunnig personal och bra sortiment. Att köpa på nätet är rena lotteriet och att en pjäxa är älskad av en person behöver inte betyda ett dugg, såvida din frus fötter inte ser likadana ut. Högt fotvalv är bara en parameter. Och dam/herr/jr spelar ingen egentlig roll förutsatt att den sitter bra och har rätt flex.
Flex är inte jämförbart mellan olika märkenn och inte ens olika modeller. En Lange RS 120 styvare än en Lange RX 120.
Storlekar kommer i 9 av 10 fall i halvstorlekar (finns någon som gör hel) i en centimeters intervall. 22 cm är alltså en ”fusk”. Skalet är samma som 21,5. Nästa upp är 22,5. Ibland är det en lite tjockare sula i 22 jämfört med 21,5. Trycks till efter några åkdagar. Seriösa butiker tar ofta inte ens in helstorlekar just för att det egentligen inte skiljer.

termons

Aktiv medlem
Små dampjäxor 22.0
Låter som att din fru fått fel pjäxor. Har svårt att tro att du kan få bättre hjälp än hos en butik med kunnig personal och bra sortiment. Att köpa på nätet är rena lotteriet och att en pjäxa är älskad av en person behöver inte betyda ett dugg, såvida din frus fötter inte ser likadana ut. Högt fotvalv är bara en parameter. Och dam/herr/jr spelar ingen egentlig roll förutsatt att den sitter bra och har rätt flex.
Flex är inte jämförbart mellan olika märkenn och inte ens olika modeller. En Lange RS 120 styvare än en Lange RX 120.
Storlekar kommer i 9 av 10 fall i halvstorlekar (finns någon som gör hel) i en centimeters intervall. 22 cm är alltså en ”fusk”. Skalet är samma som 21,5. Nästa upp är 22,5. Ibland är det en lite tjockare sula i 22 jämfört med 21,5. Trycks till efter några åkdagar. Seriösa butiker tar ofta inte ens in helstorlekar just för att det egentligen inte skiljer.
Nej. Är inte lotteri. De flesta jag känner köper på nätet och oftast blir det rätt. Kräver förstås litet research och att man vet vad man söker. Ofta kan man returnera gratis om det blir fel.

Om du har problem fötter kan det såklart vara svårare men nu talar jag om majoriteten. Majoriteten behöver inte trycka eller justera pjäxorna.

Senast ändrad:

mreman

Ny medlem
Små dampjäxor 22.0
Absolut är det felköp.
Problemet är att de etablerade butikerna så som uddens & skistore i Göteborg har endast ett par pjäxor i den storleken inne.
Det är inte lätt att köpa pjäxor o hur ska det kännas när du står inne i en affär. Speciellt när du endast testar ett par pjäxor.

jarnebring

Aktiv medlem
Små dampjäxor 22.0
Varför bara prova ett par?
Jag har ingen erfarenhet av butikerna du nämner eftersom jag är i Stockholm, men går du till de bra här får du garanterat prova ett gäng.

jarnebring

Aktiv medlem
Små dampjäxor 22.0
Nej. Är inte lotteri. De flesta jag känner köper på nätet och oftast blir det rätt. Kräver förstås litet research och att man vet vad man söker. Ofta kan man returnera gratis om det blir fel. (Paypal)

Om du har problem fötter kan det såklart vara svårare men nu talar jag om majoriteten. Majoriteten behöver inte trycka eller justera pjäxorna.

Jo det kan väl bli rätt. Men om du som OP:s fru och OP famlar efter en lösning och beställer något för att någon på Interwebz gillade dom, då är det lotteri. Även för den utan problemfötter finns ett antal
modeller som garanterat kommer sitta oskönt. De flesta åker dessutom omkring i alldeles för stora pjäxor.

termons

Aktiv medlem
Små dampjäxor 22.0
Jo det kan väl bli rätt. Men om du som OP:s fru och OP famlar efter en lösning och beställer något för att någon på Interwebz gillade dom, då är det lotteri. Även för den utan problemfötter finns ett antal
modeller som garanterat kommer sitta oskönt. De flesta åker dessutom omkring i alldeles för stora pjäxor.
I detta fall kan det vara rätt att gå till butik men de hade ju litet dålig erfarenhet/utbud . Högt fotvalv är väl rätt bra beaktat i dampjäxor överlag. Kom inte fram om det var andra problem. Turande var ett av kraven. Finns inte så mycket att välja av då.

jarnebring

Aktiv medlem
Små dampjäxor 22.0
Gå till en bättre butik. Om en inte vet exakt vilken modell och storlek, eller i övrigt känner att man har rätt bra koll på vad man vill ha och är beredd att beställa/skicka tillbaka … då är inte pjäxköp på nätet att rekommendera inme. YMMV.

herrgard

Aktiv medlem
Små dampjäxor 22.0
Kolla upp så pjäxan du tänkt köpa kommer i en äkta 22. Vissa modeller har samma skal för både 22 och 23 (dvs fyra storlekar i samma skal, 22, 22.5, 23 och 23.5). Detta ser man enklast i en tabell med BSL.

Jag rekommenderar också som tidigare nämnt att ta en titt på dalbello lupo ax w och atomic hawx ultra/prime xtd.

jarnebring

Aktiv medlem
Små dampjäxor 22.0
Kolla upp så pjäxan du tänkt köpa kommer i en äkta 22. Vissa modeller har samma skal för både 22 och 23 (dvs fyra storlekar i samma skal, 22, 22.5, 23 och 23.5). Detta ser man enklast i en tabell med BSL.

Jag rekommenderar också som tidigare nämnt att ta en titt på dalbello lupo ax w och atomic hawx ultra/prime xtd.

De flesta (alla?) alpina pjäxor kommer i halvstorlekar med en centimeters intervall på skalen. 22,5 - 23,5 -24,5 osv. Helstorlekar är samma som en halvcentimeter ner. 22 - 23 - 24 är alltså ”fusk”. Är inte så bevandrad i Dynafit och de som är gelt nichade på tur, kan vara annat där.

davoorama

Medlem
Små dampjäxor 22.0
Min sambo hade stora problem att hitta pjäxor då hon är både väldigt kort och har små fötter ca 35. Problemet för henne var främst att hon är så kort, så en liten vuxen pjäxa i storlek 22-22,5 blir för hög och flexet blir alldeles för styvt och högt för hennes ~45kg. För henne funkade inte alls vuxenpjäxor så vi kollade på junior och valde att kolla på modeller som är lite mer race inspirerade utan att bli för styva, dvs modeller med flera spännen för att kunna få till en lite mer justerbar passform som kunde anpassas lite efter en kvinnas former. Många juniorpjäxor är ju anpassade för ett barns kropp och i flera fall har bara ett spänne över vaden som vi upplevde att det inte gav så mycket justeringsmöjligheter och passformen blev inte bra. Ett annat krav från sambon var att om det ska vara en juniorpjäxa så måste den se ut som en vuxenpjäxa, och inte se för barnslig ut.

Jag hade lite flyt och hittade ett par begagnade svarta Lange pjäxor i storlek 22, osäker på modell, med fyra spännen och flex runt 75 tror jag. Dom fungerar faktiskt över förväntan. Ser ut som ett par väldigt små vuxenpjäxor, passade min sambo och hennes längd bra. Juniorpjäxa kanske inte är lösningen för TS men kan dock rekommendera att testa om det är svårt att hitta passande vuxenpjäxor. Vet inte om Salomon fortfarande har kvar modellen, men när vi letade så såg jag att Salomon hade en junior freeride modell med gåläge i små storlekar som såg rätt vass ut men det blev aldrig att vi provade den. Lycka till i letandet!

Mizze

Aktiv medlem
Små dampjäxor 22.0
Nu kör jag inte turpjäxor, men jag är kort (157 cm) och har minifötter, dryga 22 cm barfota. Jag har lite olika pjuck, men alla är racingpjäxor ur juniorsegmentet. Skaften blir kortare, bredden minskar generellt sett och det finns storlekar. Flexen är möjligen en indikator på om pjäxan är åt det styvare eller mjukare hållet, men inte mer. Och gjut för guds skull en sula! Jag kör just nu i olika Atomic redster (bredare läst, annan plastblandning i skalet, fluffpjuck) och Tecnica r (smalare läst, blåisvänliga). Alla pjäxorna är trixade och fixade med på olika sätt, bland annat flyttade spännen, formgjutna sulor, plösar och paddade lite överallt.

Prova, prova och prova igen. Åk, fixa, åk, fixa. Och se till att ha ett ark padding och pennkniv, så kan ni anpassa själva om något klämmer (om det inte ska värmas och knackas, för då behöver en ha lite mer koll, annars kan det bli dyrt). Har hon små fötter, rekommenderar jag av erfarenhet padding och pennkniv som första anpassning.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp