Aktiv Ortopedteknik (fd OT-Center) heter kliniken vid Danderyds Sjukhus i Stockholm som gör de avgjutna plast-skydden.
@ella_swan94
@bootfitta
Dock är de rätt dyra och dessvärre inte garanterat att det hjälper plus är riktigt oskönt att åka med (tappar känsla i pjäxan och de tenderar att inte sitta på plats när man åker så skaver och nyper. Sätts fast med någon form av elastisk tejp, typ eltejp, som ibland ändå går av och då skickar upp hårdplasten i knävecket...). För min del hjälpte det dock lite i kombination med en massa annat för att åka med ett sargat underben efter lite benbrott...
Sånt som jag experimenterade fram då ledde väl fram till följande (med mer eller mindre inbillad effekt):
- Vadskydd i neopren, jämnar ut tryck på specifika punkter från pjäxan (ex
http://www.rehband.com/se/basic-calf-support) körde med upp till två sådana tunna på benet
- Klipp till ett eget plastskydd av t-röd flaskor el liknande och lägg ovanpå/mellan ovanstående neoprenskydd, kan vara värt att testa innan man lägger ner $ på formgjutna
- Tejpa med "kinestejp" alltså sån där stretchig sporttejp, finns en jädra massa olika sätt, sök på "kinesiology tape shin splints" på youtube
- När det gör ont: Smörj in med tigerbalsam el annan heatlotion och massera, växla mellan is- och varmvatten för att få igång lite blodcirkulation
- Boosterstraps el dyl. som ger mer närkontakt med plösen - stötar gör allt värre
- Träna, också hört mycket tjat om tåhävningar och att stretcha vaden och framsidan av smalbenet. Under försäsong: försök stegra löpning och spänst/stöt-träning för att successivt irritera och vänja benet vid påfrestning, men ha inte för bråttom. Hoppa upp på boxar ex. var ganska "lagom" påfrestande under en rätt lång tid.
- För små muskler i fotled o knä: ta för vana att alltid stå på ett ben (tom m balansplatta!) och borsta tänderna.
- Pusha-vila-pusha-vila, är det riktigt illa så är det snarare bara vila som
@Fre-drik skrev
- Ha tålamod.. vansinnigt frustrerande men finns va jag vet tyvärr ingen quick-fix. Många av yngre åkare på skidgymnasier får problem men få har kvar problemen när/efter de går ut efter 4 år. Kroppen anpassar sig efter belastning så länge den får chans att vila lite tillofrån.
Som
@bootfitta säger, hitta en pjäxguru som härjat runt med sånt här förut och testa ut ett par pjäxor som gör minst ont och bygg om och finlira därifrån