Smalben...

CalleBoart

Ny medlem
Smalben...
Alla vi som åker lagg vet vad jag snackar om, när jag säger ont i smalbenen!
Det är något som är förjävligt och själv går man på kryckor efter säsongen när benen är slut.
Jag vet att vi är ett gäng som har grymma problem och vi kan väl dela med oss av våra erfarenheter vad som brukar lindra smärtan och skynda på återhämtningen.

Senast ändrad:

bootfitta

Medlem
Smalben...
Rätt storlek och modell på pjäxorna för att matcha med dina underben är ju en grundförutsättning för att dina skenben inte ska dö. Har man riktiga problem med benhinneinflammation så finns det formgjutna skydd man kan köpa från en klinik i stockholm.

ella_swan94

Medlem
Smalben...
Jag har problem med smalbenen och kan t ex inte droppa /åka puckel osv flera dagar i rad för det gör för ont. Det är dock inte så mycket benhinnorna utan mer skelettet i smalbenen som gör ont.

Tänkt på att skaffa sådana skydd för benhinnorna/smalben, var i Sthlm gör man det? Och är det någon som vet om det finns liknande i Gbg eller någon annan stans än Sthlm? Någon som vet om det hjälper även för skelettet?

Är det någon som har några andra tips?

Alla pjäxor jag provat med hyfsad hårdhet gör ont, redan när jag provar... Vore kul att slippa stressfraktur eller liknande problem i vinter!

bootfitta

Medlem
Smalben...
Minns inte vad stället heter, kan kolla upp det senare.

Annat tips är booster-straps för att minska glapp mellan tunga och ben till minimal mängd.

Skatt

Medlem
Smalben...
Jag gick från ett par full tilt boots med flex 10 till flex 6 och kände ingen skillnad då jag ändå inte kunde trycka ordentligt mot kanten. Skaffade vid sportlovet förra året ett par pjäxor med mycket mindre glapp mellan kant och smalben vilket hjälpte något enormt.

Dock så kan jag känna av det utanför skidåkning också så antar att jag fått benhinneinflamation, någon som vet övningar som man kan göra som hjälper?

Senast ändrad:

Fre-drik

Medlem
Smalben...
Enligt min helt personliga åsikt och gamla erfarenheter beror problemen på följande.

1 Svaga muskler runt knä och fotleder. När musklerna i knä och fotleder blir trötta orkar de inte längre absorbera stötar och dyligt. Dessa stötar tas då upp av smalbenen och leder i slutändan till benhinne-inflammation eller stressfrakturer. För att undvika detta: träna, träna, träna. Framför allt är det viktigt att träna uppbyggande före säsongen.

2 Teknik. Det går att köra hårt utan problem med benhinnorna om man har rätt teknik. Med rätt teknik blir åkningen följsam och belastningen via stötar etc på smalbenen minskar. Det finns en anledning att folk ofta nämner puckel och hårda landingar i samband med benhinneproblem. Helt enkelt för att många hamnar i baksätet och/eller har felaktig teknik i bl.a. dessa situationer. MAO träna på att åka tekniskt korrekt.

Får man problem med benhinnor under säsongen och vill bli av med problemen: Vila tills det känns helt bra, och vila sedan en vecka extra. (Vila innebeär ingen skidåkning, löpning eller annan belastande aktivitet med stötar.) Att exponera sig för stötar för tidigt leder obönhörligt till en förlängd återhämtning. Jag har i praktiken sabbat hela säsonger för att jag inte kunnat hålla mig i skinnet och börjat åka för tidigt. Experimentera för att hitta den träning som funkar för just dig under vilo-fasen.

Speceiella pjäxor, booster strap, att kasta salt över axeln, tillbe snöguden Ullr etc kan säkert hjälpa eller minska problemen. För att klara sig undan problemet med smärta i smalben/benhinnor är huvudreglerna dock följande: 1 Se till att vara vältränad och förberedd redan när säsongen drar igång. 2 Förbättra åktekniken. 3 Lyssna på kroppen och vila om du börjar känna symptom. Får du ordentligt ont (typ problem att gå i trappor), sluta åka och låt bli att stå på skidor minst en vecka efter att sista symptom försvunnit.

ella_swan94

Medlem
Smalben...
Fre-drik sa:
Enligt min helt personliga åsikt och gamla erfarenheter beror problemen på följande.

1 Svaga muskler runt knä och fotleder. När musklerna i knä och fotleder blir trötta orkar de inte längre absorbera stötar och dyligt. Dessa stötar tas då upp av smalbenen och leder i slutändan till benhinne-inflammation eller stressfrakturer. För att undvika detta: träna, träna, träna. Framför allt är det viktigt att träna uppbyggande före säsongen.

2 Teknik. Det går att köra hårt utan problem med benhinnorna om man har rätt teknik. Med rätt teknik blir åkningen följsam och belastningen via stötar etc på smalbenen minskar. Det finns en anledning att folk ofta nämner puckel och hårda landingar i samband med benhinneproblem. Helt enkelt för att många hamnar i baksätet och/eller har felaktig teknik i bl.a. dessa situationer. MAO träna på att åka tekniskt korrekt.

Får man problem med benhinnor under säsongen och vill bli av med problemen: Vila tills det känns helt bra, och vila sedan en vecka extra. (Vila innebeär ingen skidåkning, löpning eller annan belastande aktivitet med stötar.) Att exponera sig för stötar för tidigt leder obönhörligt till en förlängd återhämtning. Jag har i praktiken sabbat hela säsonger för att jag inte kunnat hålla mig i skinnet och börjat åka för tidigt. Experimentera för att hitta den träning som funkar för just dig under vilo-fasen.

Speceiella pjäxor, booster strap, att kasta salt över axeln, tillbe snöguden Ullr etc kan säkert hjälpa eller minska problemen. För att klara sig undan problemet med smärta i smalben/benhinnor är huvudreglerna dock följande: 1 Se till att vara vältränad och förberedd redan när säsongen drar igång. 2 Förbättra åktekniken. 3 Lyssna på kroppen och vila om du börjar känna symptom. Får du ordentligt ont (typ problem att gå i trappor), sluta åka och låt bli att stå på skidor minst en vecka efter att sista symptom försvunnit.
Allt du säger vet jag mycket väl att det stämmer, och jag jobbar på det! Men hur ska jag träna dom små musklerna runt knä och fotled? Några tips?

lyby

Ny medlem
Smalben...
ella_swan94 sa:
Allt du säger vet jag mycket väl att det stämmer, och jag jobbar på det! Men hur ska jag träna dom små musklerna runt knä och fotled? Några tips?
Tåhävningar! Gärna på ett trappsteg eller upphöjning så att du kan gå ner hela vägen och få med hela rörelsebanan.
Balansplatta är också super, köp gärna en sån och stå på ett ben på den. Om det är för lätt kan du bygga på med att tex luta överkroppen åt olika håll eller göra knäböj.

Gör också vanliga knäböj för hela benmuskulaturen och stå i jägarvila ("sittande" mot en vägg med knäna i 90 grader).

ella_swan94

Medlem
Smalben...
lyby sa:
ella_swan94 sa:
Tåhävningar! Gärna på ett trappsteg eller upphöjning så att du kan gå ner hela vägen och få med hela rörelsebanan.
Balansplatta är också super, köp gärna en sån och stå på ett ben på den. Om det är för lätt kan du bygga på med att tex luta överkroppen åt olika håll eller göra knäböj.

Gör också vanliga knäböj för hela benmuskulaturen och stå i jägarvila ("sittande" mot en vägg med knäna i 90 grader).
Tack! Benböj har jag kört stenhårt på, både på balansbräda, pilatesboll, benpressmaskiner och annat och även på ett ben :) Då blir det tåhävningar nu!

Edebo

Aktiv medlem
Smalben...
Aktiv Ortopedteknik (fd OT-Center) heter kliniken vid Danderyds Sjukhus i Stockholm som gör de avgjutna plast-skydden.
@ella_swan94
@bootfitta
Dock är de rätt dyra och dessvärre inte garanterat att det hjälper plus är riktigt oskönt att åka med (tappar känsla i pjäxan och de tenderar att inte sitta på plats när man åker så skaver och nyper. Sätts fast med någon form av elastisk tejp, typ eltejp, som ibland ändå går av och då skickar upp hårdplasten i knävecket...). För min del hjälpte det dock lite i kombination med en massa annat för att åka med ett sargat underben efter lite benbrott...

Sånt som jag experimenterade fram då ledde väl fram till följande (med mer eller mindre inbillad effekt):

- Vadskydd i neopren, jämnar ut tryck på specifika punkter från pjäxan (ex http://www.rehband.com/se/basic-calf-support) körde med upp till två sådana tunna på benet
- Klipp till ett eget plastskydd av t-röd flaskor el liknande och lägg ovanpå/mellan ovanstående neoprenskydd, kan vara värt att testa innan man lägger ner $ på formgjutna
- Tejpa med "kinestejp" alltså sån där stretchig sporttejp, finns en jädra massa olika sätt, sök på "kinesiology tape shin splints" på youtube
- När det gör ont: Smörj in med tigerbalsam el annan heatlotion och massera, växla mellan is- och varmvatten för att få igång lite blodcirkulation
- Boosterstraps el dyl. som ger mer närkontakt med plösen - stötar gör allt värre
- Träna, också hört mycket tjat om tåhävningar och att stretcha vaden och framsidan av smalbenet. Under försäsong: försök stegra löpning och spänst/stöt-träning för att successivt irritera och vänja benet vid påfrestning, men ha inte för bråttom. Hoppa upp på boxar ex. var ganska "lagom" påfrestande under en rätt lång tid.
- För små muskler i fotled o knä: ta för vana att alltid stå på ett ben (tom m balansplatta!) och borsta tänderna.
- Pusha-vila-pusha-vila, är det riktigt illa så är det snarare bara vila som
@Fre-drik skrev
- Ha tålamod.. vansinnigt frustrerande men finns va jag vet tyvärr ingen quick-fix. Många av yngre åkare på skidgymnasier får problem men få har kvar problemen när/efter de går ut efter 4 år. Kroppen anpassar sig efter belastning så länge den får chans att vila lite tillofrån.

Som
@bootfitta säger, hitta en pjäxguru som härjat runt med sånt här förut och testa ut ett par pjäxor som gör minst ont och bygg om och finlira därifrån

Mattis-J

Ny medlem
Smalben...
Hej!

En av de viktigaste sakerna här är faktiskt att som bootfitta säger hitta rätt pjäxa.

Jag ska lägga till några superviktigagrejjer vad som menas med att hitta rätt pjäxa när det gäller detta.

Man måste börja med att ta hänsyn till hur stor dorsiflexion du har i ankelleden. Är du rörlig eller är du mindre rörlig.

Många som får problem är väldigt rörliga i ankelleden och kombinerar det med för dem en styv pjäxa där man inte anpassat vinklarna i sagittalplanet rätt.

Man kan säga att flexmönstret och ditt rörelsemönster inte lirar. För att man ska få med sig optimalt med tryck ner i skidan från pjäxan vill man att det ska funka så här. Du "trycker" mot plösen för att överföra kraft ner i skidan, du "drar" med dej pjäxan med hjälp av remmen som sitter fast i pjäxans styvaste del nämligen baksidans ryggrad. Största delen av flexet i en tvådelat pjäxa sitter här. Man "trycker" ner foten mot pjäxans golv. Det ska ske på samma gång.

För att få alla de här faktorerna att lira samtidigt måste man börja med att utreda hur rörlig man är i ankelleden. Sen ska man matcha det mot ett flex i skalet och rätt vinklar på pjäxan i sagittalplanet.

Tex är man då jätterörlig och åker på styva pjäxor så är det troligt att man får en koncentrerad punkt på smalbenet där man försöker överföra all den kraft man behöver. Man nyttjar bara tryck på plösen för att överföra kraften ner i skidan. Sen försöker man säga att man ska sitta tajt kring smalbenet och sätter på en boosterstrap, man kan sitta lika tajt med vanlig strap så prova det först innan ni köper boosters. Man lägger helt enkelt sin vanliga strap innanför skalet på plösen och vips så har man grym kontakt och bättre tryckfördelning redan där. Billigt och mkt bra tips.

Jaha då har man satt på en booster då men problemen försvinner inte helt. Vad ska man göra då?

Oftast har man missat det här med att kolla ankelns dorsiflexion helt. Tänk så här att hälsenan också är en strap. Vissa har ganska spända och vissa har ganska lösa. Är man rörlig har man en ganska lös helt enkelt. (om man inte har ett mekaniskt stopp - typ ben som tar emot rörelsen) Tänk nu på när du står barfota på golvet med benen lätt böjda, ung för som nån slags redo-ställning. Nu har du förmodligen ganska bra fördelning av vikten underfoten. Ganska lika under trampdynan och hälen. Om du böjer på knäna så kommer du att överföra mer och mer tryck på framdelen av foten ju mer du böjer. Vid ett specifikt läge kommer också din hälstrap att bli spänd och dra med sej hälen och lyfta den från golvet. Du står med all tyngd på framfoten. Det är precis det här man måste hitta rätt läge för i pjäxan med vinklarna. Man vill inte ligga i maxläget fram och man vill ju inte stå med all vikt på hälen. Man måste på något finurligt sätt spänna upp (eller slacka om du är stel) den där hälsenan så den blir perfekt spänd och matchar din pjäxa.

Alltså när du möter pjäxskaftet med underbenet ska hälsenan vara så pass spänd/justerad att du börjar överföra kraft genom framfoten ner i pjäxan. Då har du kirrat två viktiga faktorer. Du trycker mot plösen och du trycker med foten i pjäxan och fördelar trycket bra. Använder man sedan strappen på rätt sätt dvs. innanför plasten på skaftet mot plösen på innerskon så kan du tajma så att du även "drar" med dej pjäxan. Kruxet är att justera hälsenans spänning så att man inte förskjuter ditt masscentrum bakåt eller framåt.

Får man dessa tre att lira så brukar man inte få några större problem förutsatt att plösens form och material matchar ditt underbens form etc.

Ja nåt sånt.

Har man problem skulle jag rekommendera att man börjar i den änden och kollar av så att de faktorerna är på plats innan man börjar åtgärda med andra lösningar.

Senast ändrad:

bootfitta

Medlem
Smalben...
Det dumma är ju att har man redan ont, så finns det inga instant-lösningar, speciellt inte som de flesta köttar 4 dagar innan de har tillräckligt ont för att göra något åt saken.

@mattis-j Visst funkar det bra att stoppa remmen innanför överlappet, men det är ofta extremt osmidigt med dagens "ultra-power-wide-70mm-mega-strap" som många företag leverar sina pjäxor med, men om man har t.ex. ett par rx130 så har man nästan inget behov alls av booster-straps.

Hittade den här snyggingen också
booster-strap-animazione.gif

Väldigt informativ

Mattis-J

Ny medlem
Smalben...
Nej har man redan ont så får man nog vila bort det och åtgärda problemen. Därför är det så viktigt att sätta upp pjuxen innan man får problem.

@bootfitta :) skön bild. Absolut straps är ju olika. Går det så går det, går det inte så går det inte.

Senast ändrad:

ella_swan94

Medlem
Smalben...
Mattis-J sa:
Hej!

En av de viktigaste sakerna här är faktiskt att som bootfitta säger hitta rätt pjäxa.

Jag ska lägga till några superviktigagrejjer vad som menas med att hitta rätt pjäxa när det gäller detta.

Man måste börja med att ta hänsyn till hur stor dorsiflexion du har i ankelleden. Är du rörlig eller är du mindre rörlig.

Många som får problem är väldigt rörliga i ankelleden och kombinerar det med för dem en styv pjäxa där man inte anpassat vinklarna i sagittalplanet rätt.

Man kan säga att flexmönstret och ditt rörelsemönster inte lirar. För att man ska få med sig optimalt med tryck ner i skidan från pjäxan vill man att det ska funka så här. Du "trycker" mot plösen för att överföra kraft ner i skidan, du "drar" med dej pjäxan med hjälp av remmen som sitter fast i pjäxans styvaste del nämligen baksidans ryggrad. Största delen av flexet i en tvådelat pjäxa sitter här. Man "trycker" ner foten mot pjäxans golv. Det ska ske på samma gång.

För att få alla de här faktorerna att lira samtidigt måste man börja med att utreda hur rörlig man är i ankelleden. Sen ska man matcha det mot ett flex i skalet och rätt vinklar på pjäxan i sagittalplanet.

Tex är man då jätterörlig och åker på styva pjäxor så är det troligt att man får en koncentrerad punkt på smalbenet där man försöker överföra all den kraft man behöver. Man nyttjar bara tryck på plösen för att överföra kraften ner i skidan. Sen försöker man säga att man ska sitta tajt kring smalbenet och sätter på en boosterstrap, man kan sitta lika tajt med vanlig strap så prova det först innan ni köper boosters. Man lägger helt enkelt sin vanliga strap innanför skalet på plösen och vips så har man grym kontakt och bättre tryckfördelning redan där. Billigt och mkt bra tips.

Jaha då har man satt på en booster då men problemen försvinner inte helt. Vad ska man göra då?

Oftast har man missat det här med att kolla ankelns dorsiflexion helt. Tänk så här att hälsenan också är en strap. Vissa har ganska spända och vissa har ganska lösa. Är man rörlig har man en ganska lös helt enkelt. (om man inte har ett mekaniskt stopp - typ ben som tar emot rörelsen) Tänk nu på när du står barfota på golvet med benen lätt böjda, ung för som nån slags redo-ställning. Nu har du förmodligen ganska bra fördelning av vikten underfoten. Ganska lika under trampdynan och hälen. Om du böjer på knäna så kommer du att överföra mer och mer tryck på framdelen av foten ju mer du böjer. Vid ett specifikt läge kommer också din hälstrap att bli spänd och dra med sej hälen och lyfta den från golvet. Du står med all tyngd på framfoten. Det är precis det här man måste hitta rätt läge för i pjäxan med vinklarna. Man vill inte ligga i maxläget fram och man vill ju inte stå med all vikt på hälen. Man måste på något finurligt sätt spänna upp (eller slacka om du är stel) den där hälsenan så den blir perfekt spänd och matchar din pjäxa.

Alltså när du möter pjäxskaftet med underbenet ska hälsenan vara så pass spänd/justerad att du börjar överföra kraft genom framfoten ner i pjäxan. Då har du kirrat två viktiga faktorer. Du trycker mot plösen och du trycker med foten i pjäxan och fördelar trycket bra. Använder man sedan strappen på rätt sätt dvs. innanför plasten på skaftet mot plösen på innerskon så kan du tajma så att du även "drar" med dej pjäxan. Kruxet är att justera hälsenans spänning så att man inte förskjuter ditt masscentrum bakåt eller framåt.

Får man dessa tre att lira så brukar man inte få några större problem förutsatt att plösens form och material matchar ditt underbens form etc.

Ja nåt sånt.

Har man problem skulle jag rekommendera att man börjar i den änden och kollar av så att de faktorerna är på plats innan man börjar åtgärda med andra lösningar.
Intressanta och säkert bra grejer du säger! Men hur ordnar jag detta? Trots tjat om värk i smalbenen hos flera bootfitters har ingen nämnt detta. Vad ska jag göra/hur ska jag göra för att hitta en som passar mig? kan jag göra något åt en pjäxa jag redan har köpt?

Mattis-J

Ny medlem
Smalben...

@ella_swan94
Har man redan problem bör man ju börja med att gå till någon som kan börja felsöka i rätt ände och hur vet man vem som kan det då. Ja du. Det är väl som med allt annat hantverk, övning, passion och förståelse ger färdighet. Det räcker inte med att bara kunna värma plasten och lista ut vart man ska trycka lite i skalen. Man måste också förstå och kunna förklara varför problemen uppstått och varför man väljer att göra just det man tänker göra för att lösa dom.

Ska man köpa nytt bör man ta med sej sina gamla grejjer och gå till någon som kan kolla dom där grejjerna.

Du får helt enkelt ställa lite kontrollfrågor till den bootfittern du går till och får du inte några godtagbara svar så går du till någon som kan ge dej svar så du känner dej nöjd. Om den bootfitter du går till med din typ av problem och denne omgående börjar fixa och trixa med allt möjligt jox utan att först ha gjort en övergripande analys/felsökning av dej så börjar man inte i rätt ände, enligt mej iaf.

Och du kan absolut gör nåt åt pjäxan du redan köpt, det ska inte vara några problem om det skulle behövas.

Vad har du fått för förslag på lösningar då om man får fråga och om du vill svara (gärna utan att nämna specifika namn)

ella_swan94

Medlem
Smalben...

@Mattis-J Jag har väl mest fått tips om att hitta den pjäxan som gör minst ont och och sen forma och anpassa den, skaffa boosters och sånna gel-kuddar. Men jag har bara varit runt och provat, nu på måndag ska jag till en med pjäxan jag har köpt och göra den så bra som möjligt. Hoppas då han kan detta som du pratar om för jag har ingen aning om hur det ska gå till haha!

yiu-han

Medlem
Smalben...
Någon som kan rekommendera en väldigt bra bootfitter i sthlm eller åre?

Har skaffat nya pjäxor och åkte direkt på den trevliga smalbenssmärtan.

la_grave

Aktiv medlem
Smalben...
CalleBoart sa:
Det är något som är förjävligt och själv går man på kryckor efter säsongen när benen är slut.
Jag vet att vi är ett gäng som har grymma problem och vi kan väl dela med oss av våra erfarenheter vad som brukar lindra smärtan och skynda på återhämtningen.
Hur mycket åker du? För jag skulle säga att dina besvär faktiskt är rätt ovanliga bland folk som åker mycket.

la_grave

Aktiv medlem
Smalben...
ella_swan94 sa:
Jag har problem med smalbenen och kan t ex inte droppa /åka puckel osv flera dagar i rad för det gör för ont. Det är dock inte så mycket benhinnorna utan mer skelettet i smalbenen som gör ont.
Det löses väl enklast genom lagom stegrande träning?

Alla pjäxor jag provat med hyfsad hårdhet gör ont, redan när jag provar... Vore kul att slippa stressfraktur eller liknande problem i vinter!
Käsnlan när du provar ska du nog inte hänga upp dig på. Stor skillnad på hur skalen beter sig i inomhustemperatur och i minusgrader. Och innerskon kommer med tiden förändra sig ganska mycket. Men jag känner igen problemet, jag har oräkneligt antal gånger, när jag provat pjäxor hos Alpingaraget och liknande ställen fått frågan/uppmaningen "Känns de bra? Välj ett par pjäxor som känns bra." Eeh nej, välj pjäxor efter deras egenskaper och anpassa dem sedan så att de inte gör ont.

Duffis08

Medlem
Smalben...
la_grave sa:
Och innerskon kommer med tiden förändra sig ganska mycket. Men jag känner igen problemet, jag har oräkneligt antal gånger, när jag provat pjäxor hos Alpingaraget och liknande ställen fått frågan/uppmaningen "Känns de bra? Välj ett par pjäxor som känns bra." Eeh nej, välj pjäxor efter deras egenskaper och anpassa dem sedan så att de inte gör ont.
Det är ju egentligen en bra fråga från dom på Alpingaraget
Dom frågar ju inte "Är den skön?" utan som du säger frågar dom "Känns dom bra?"
Det är iaf för mig stor skillnad på fråga.
Av egna erfarenheter så tycker jag att i de flesta fall så kan du känna om en pjäxa känns bra i butiken för att sen överföra det till att det blir bra i backen. Det har nog mycket att göra med hur många pjäxor du har provat och hur väl du känner dina fötter/ben.
Är pjäxan "skön" så är det ofta inte den pjäxa som kommer vara bra för dig när du väl åker.
Om pjäxan känns bra, då är chansen större att det är en pjäxa som kommer funka bra i backen.

Ida_Ruder

Ny medlem
Smalben...
Hej!

Benhinne inflamation, samt kornisk stressfraktur* har även mycket att göra med genetisk uppsättning.

Jag som tjej har till exempel lättare för att få irritation och inlfamation pg av genetiska förutsättnignar. Du kan ha ärvt en *skörghet från dina föräldrar som gör att du är känsligare för stötar och benhinnorna gör uppror mycket aggressivare och snabbare än någon annan. Jag kör mycket varm/kall rehab på benhinnorna för att de ska palla, som jag berättade för dig
@CalleBoart, men du måste bygga upp din styrka och ramför allt utforma din pjäxa så du minskar belastningen på dina ömma benhinnor så mycket som möjligt. ( Och MASSERA! STRETCHA OCH skapa blodcirkulation kring inflamationen som rensar bort allt de inlfamerade och läker snabbare. )

Det du ska passa dig för, som jag lyckats åstakomma med mig åkning desvärre.. är kronisk benhinneinflamation, det fungerar som ett brutet ben som aldrig läker, eller et ärr som alltid gör ont. Det sker när du kör för hårt och för länge MED mbenhinneinflamation vilket leder till att irritationen och inflamationen blir konstant. Den släpper aldrig och minsta lilla smäll retar upp den. ( till skilnad från en *normal * person )

Ärt ingefära, ( antiinflamatoriskt , riven i téet på morgonen eller liknande ) Kör varmt kallt i duchen, samt massera och hitta *din knep* för att inte överbelasta benhinnorna. Se till att du sitter FAST i pjäxan, så hela foten absorberar smällen och kraften runt om hela foten och inte endast fram på smalbenet. Det är dom tipps jag kan ge till dig som gör att jag överlever. Men ja, det är olidligt, speciellt om du är som jag som åker trots att det är extremt smärtsamt. Men om det är värt det, do what you have do do.

Ses i backen i vinter! Kör hårt och lycka till ;)
// Ida Ruder

la_grave

Aktiv medlem
Smalben...
Duffis sa:
la_grave sa:
Och innerskon kommer med tiden förändra sig ganska mycket. Men jag känner igen problemet, jag har oräkneligt antal gånger, när jag provat pjäxor hos Alpingaraget och liknande ställen fått frågan/uppmaningen "Känns de bra? Välj ett par pjäxor som känns bra." Eeh nej, välj pjäxor efter deras egenskaper och anpassa dem sedan så att de inte gör ont.
Det är ju egentligen en bra fråga från dom på Alpingaraget
Dom frågar ju inte "Är den skön?" utan som du säger frågar dom "Känns dom bra?"
Det är iaf för mig stor skillnad på fråga.
Du missade poängen, det går inte att jämföra upplevelse i butik i rumstemperatur och med hur de känns efter sex timmar i minus 10. Jag skulle därför säga att man lika gärna kan strunta i att prova pjäxorna i butik. Det räcker i stort sett med att mäta foten och hitta en pjäxa med ungefär rätt mått SAMT med de egenskaper man söker (styvhet, vikt, typ osv). Sedan får man börja anpassa denna pjäxa till hur det känns när man åker.

Av egna erfarenheter så tycker jag att i de flesta fall så kan du känna om en pjäxa känns bra i butiken för att sen överföra det till att det blir bra i backen. Det har nog mycket att göra med hur många pjäxor du har provat och hur väl du känner dina fötter/ben.
Känner sina ben och fötter?? Voodoo! Svårt att göra dubbelblinda tester med sina egna fötter så jag är skeptisk. Folk har så mycket åsikter om sin kropp "jag mår bättre utan gluten/kolhydrater/bla bla bla".

Jarle

Aktiv medlem
Smalben...

@la_grave
Jag förstår att du har haft det svårt med pjäxor.

OnT
Jag har haft enorma problem med mina benhinnor med en gång i tiden. När jag till slut hamnade i gips efter att ha ignorerat det lite för länge blev det enormt mycket bättre, mer eller mindre helt bra faktiskt. De små problem som fanns kvar löstes till största del genom träning, styrketräning var, för mig, det som gjorde störst skillnad innan det blev bra.

CalleBoart

Ny medlem
Smalben...
la_grave sa:
CalleBoart sa:
Hur mycket åker du? För jag skulle säga att dina besvär faktiskt är rätt ovanliga bland folk som åker mycket.
Snittar nog 100 åkdagar om säsongen då jag går skidgymnasium och allt sånt där

Edebo

Aktiv medlem
Smalben...
Skitsnack
@la_grave
Vet att både
@ella_swan94 &
@calleboart åker mycket och har dessutom två yngre syskon på skicrossgymnasium vars benhinnor fått ta en del stryk men så länge man inte pushar det för långt och drar på sig kroniska problem eller stressfraktur är det besvär som generellt går över med tiden. Tills dess är ju dock en tråd som denna med tips för vad man kan göra under tiden hur bra som helst.

la_grave

Aktiv medlem
Smalben...
gabstract sa:
Skitsnack
@la_grave
Vet att både
@ella_swan94 &
@calleboart åker mycket och har dessutom två yngre syskon på skicrossgymnasium vars benhinnor fått ta en del stryk men så länge man inte pushar det för långt och drar på sig kroniska problem eller stressfraktur är det besvär som generellt går över med tiden. Tills dess är ju dock en tråd som denna med tips för vad man kan göra under tiden hur bra som helst.
Om man går på skidgymnasium, har man inte tillgång till kompetens kring den här sortens problem högst ett snöbollskast bort? Känns långsökt att fråga om råd av slumpmässigt urval halvanonyma skidforumskribenter i den situationen.

bjorsi

Ny medlem
Smalben...
För tre år sedan hade jag ett helvete med benhinnorna, det var inte skidrelaterat, hade ökat min löpträningsmängd i alltför rask takt. Hade en punkt på högerbenet där det kändes som om någon körde en spik genom benet varje gång jag satte ner foten när jag sprang (kan ha varit en lättare stressfraktur)

Gick till en naprapat och fick lite tips, efter 3 månaders vila, excentriska tåhävningar och mycket stretching kunde jag börja löpträna igen.
Stretcha länge, minst 30 sekunder per muskelgrupp.
Många missar den djupa vadmuskeln vid stretch, detta leder till att muskeln drar ihop sig, blir stel och påverkar övriga muskler i benen.

Här finns ett gäng bra stretchövningar, framförallt "Vaderna 2" var det som räddade mig.
stretchövningar

En annan grej som funkar bra är triggerpunkt-massage, gör satans ont men drar igång cirkulationen ordentligt i musklerna. Detta är smidigt att göra med en foamroller.

Som sagt, detta hjälpte mig och förhoppningsvis funkar det för andra med.

Edebo

Aktiv medlem
Smalben...
la_grave sa:
gabstract sa:
Skitsnack
@la_grave
Vet att både
@ella_swan94 &
Om man går på skidgymnasium, har man inte tillgång till kompetens kring den här sortens problem högst ett snöbollskast bort? Känns långsökt att fråga om råd av slumpmässigt urval halvanonyma skidforumskribenter i den situationen.
Jo och just därför som vissa har lyxen att ha hjälp från sjukgymnaster mf ett snökast bort så kan ju deras insikter och erfarenheter hjälpa andra som inte har den möjligheten :) sen är det här ett så pass diffust problem som saknar ett endaste enkelt svar på hur man blir kvitt skiten, så att få idéer och metoder att testa sig fram med ser jag i alla fall som endast positivt. Alla som vet hur det känns vill ju inget hellre än att kunna åka relativt smärtfritt.

Edit: kan ju tillägga att båda syrrona nu är smärtfria

Senast ändrad:

bjorsi

Ny medlem
Smalben...
Always-Sunny sa:
Håller med om ofta bra effekt att gå på trigger-punkter, men hur kommer du åt dessa med en foamroller?
"Google and you shall find", första träffen du får på foamroller nämner triggerpunkter.
Finns sjukt mycket olika övningar beskrivna på nätet.
Blir bara konstigt att försöka beskriva det i textform.
Googla typ "foamroller vader"

Always-Sunny

Aktiv medlem
Smalben...
bjorsi sa:
Always-Sunny sa:
Håller med om ofta bra effekt att gå på trigger-punkter, men hur kommer du åt dessa med en foamroller?
"Google and you shall find", första träffen du får på foamroller nämner triggerpunkter.
Finns sjukt mycket olika övningar beskrivna på nätet.
Blir bara konstigt att försöka beskriva det i textform.
Googla typ "foamroller vader"
Jo vet att de marknadsförs så men jag tycker att en foamroller tar för stor yta för att komma åt triggers, däremot funkar de ju bra för att få gång cirkulation i en stor muskel. Jag måste köra med något mycket mindre typ bandyboll eller fingrar för att komma åt.

Edebo

Aktiv medlem
Smalben...
Pysslade ihop detta till en åkare jag coachar (alpint, 12 år) som har ont. Går betydligt bättre med dessa "lager" : gel-pad med skumgummipaneler för att avlasta det ömmaste området + tillklippt plastflaska + neoprenskydd över det. Bara att experimentera sig fram till vad som funkar! :)
@calleboart
@ella_swan94

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp