Smultronställen i Europa

ilariaboldt

Ny medlem
Smultronställen i Europa
Hej, jag och min kompis ska ut och åka skidor i Europa. Jag undrar vad era bästa skidorter i Europa är, som inte kryllar av allt för många turister eller bara bortglömd skidorter som är värda att besöka?

PisteCarver

Aktiv medlem
Smultronställen i Europa
Hej, jag och min kompis ska ut och åka skidor i Europa. Jag undrar vad era bästa skidorter i Europa är, som inte kryllar av allt för många turister eller bara bortglömd skidorter som är värda att besöka?
Val d’Anniviers, Valais, Suisse med skidorterna Grimentz, Zinal, St. Luc och Chandolin kanske?
Skidåkning på hög höjd med många mäktiga 4000+ meters toppar som kuliss.
Här träffar ni inte på mycket av vare sig charter eller svenskar. Grimentz klart mysigast att bo i, traditionell Valais by på knappt 1600 m höjd med knuttimrade chalet-hus.

fredw

Aktiv medlem
Smultronställen i Europa
Det finns flera skidorter i italienska Apenninerna som är klart jämförbara med de bästa svenska. T ex Abetone, Cimone och Corne alle Scale, alla ganska nära Bologna/Modena.

Ivo del Brallo

Aktiv medlem
Smultronställen i Europa
det finns över 500 skidorter i alperna. Om du skippar Verbier, Chamonix, St Anton osv samt ytterligare en handfull "svenskfavoriter" så har du rätt mycke att välja på.

Jag föredrar Italienska orter: ofta mindre folk, billigare liftkort, mindre konkurrens om pudret.
Leta bland orter som har åkning upp mot 3000m nivån där man kan hitta torr snö även om det inte snöat på länge. Men det måste åxå finnas bra skogsåkning (helst Lärkträd som är vanliga i södra alperna) för de tunga puderdagarna.

Ta fram kartan här på Freeride och börja leta ;)

KaitsuH

Aktiv medlem
Smultronställen i Europa
det finns över 500 skidorter i alperna. Om du skippar Verbier, Chamonix, St Anton osv samt ytterligare en handfull "svenskfavoriter" så har du rätt mycke att välja på.

Jag föredrar Italienska orter: ofta mindre folk, billigare liftkort, mindre konkurrens om pudret.
Leta bland orter som har åkning upp mot 3000m nivån där man kan hitta torr snö även om det inte snöat på länge. Men det måste åxå finnas bra skogsåkning (helst Lärkträd som är vanliga i södra alperna) för de tunga puderdagarna.

Ta fram kartan här på Freeride och börja leta ;)
Ja ja, men skippa inte St. Anton!

KaitsuH

Aktiv medlem
Smultronställen i Europa
Zauchensee och Fugen-Hart. (Om mina finska vänner läser det här, jag skall bli misshandlat och rejält mycket, då jag skrev Fugen-Hart...).

P.s. Skidområdet heter kanske Spieljoch. I Zauchensee och Spieljoch inget för brantåkare, inget för mountain entusiaster. Men, om man gillar åka skogar, Japan style, med bräda, de är bra som helvete. Och, javisst (eller jovisst?) St. Anton. Stuben vill jag inte berätta, då den är vår secret spot.

Senast ändrad:

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp