Snöat in oss på fel ort?

andy_999

Ny medlem
Hej
Vi är sex killar som har fem dagars ledigt från jobb och familj och ska åka ner och i Jan/feb och har fastnat vid två orter. Selva i Italien och Schladming i Österrike. Ska boka nästa vecka men har vi fastnat vid fel orter?
Vi vill ha:
-Bra skidåkning med mycket sol
-Bra mat (båda i backar och ort)
-Bra After Ski
-Gärna ett bra boende när stad och backe
Många krav och mycket är redan är uppbokat men ge oss gärna massa tips innan vi bokar nästa vecka

Senast ändrad:

PeterSepp

Ny medlem
Om ni ska ha bra afterskimusik kan ni ju glömma Italien..saalbach och St Anton har ju allt ni önskar

PeterSepp

Ny medlem
Om ni ska ha bra afterskimusik kan ni ju glömma Italien..saalbach och St Anton har ju allt ni önskar

pd

Aktiv medlem
Med två röster på Schladmings after ski så slänger jag in en röst på allt övrigt i Selva di Val Gardena.

Skidåkningen är riktigt bra och likaså solstatistiken. Finns sjukt många pister. Från Selva kan ni åka åt ett nytt håll varje dag. Dock, eftersom alla researrangörer skriver om Sella Ronda så måste förstås varenda kotte åka den så åk den en gång och se den sedan som en motorväg för att ta er till systemets andra delar. Skulle natursnön lysa med sin frånvaro så är de dessutom duktiga på sprutsnö. Jag märkte knappt någon skillnad. Värt att ha i åtanke om ni åker tidigt på säsongen.

Maten är italiensk. Need I say more? Jo, Sydtyrolen har tillhört Österrike så det går även att få en anständig wienerschnitzel om man vill. Det är också anledningen till att de gärna/helst pratar tyska.

Vill ni slänga in ett litet äventyr i resan så titta på två-dagars skidsafari med övernattning i någon rifugio på en topp. Exempelvis Lagazuoi där ni badar bastu och käkar tre-rätters på kvällen och sen är först ner för backen på morgonen. Ett morgonåk genom Hidden Valley som någon utsåg till en av världens tio vackraste pister. Avslutas med tolkning bakom häst.

Boende är också en av Val Gardenas starka sidor. Förra året letade jag igenom varenda destination som de svenska researrangörerna erbjuder i jakt på bra bekvämt boende till vettigt pris. Selva är svårslaget!

Men vad är väl det mot ösig österrikisk after ski med pjäxdans på borden!

Fluffy

Medlem
Det är nog bara afterskin som kan vara lite osäker i Selva, men nere på "torget" hamnade vi på La Stua tillsammans med skidskolan = fullt hus & bra drag.
Ett stort plus med Selva jämfört med Canazei är att man slipper liftköerna och snabbare kan komma ut i systemet.

Om ni inte är superkräsna med boendet kan jag rekommendera "Villa Sobosch". Ligger riktigt nära pisten, billigt & har parkering. Nackdelen är att man får gå ner till byn varje kväll för att få middag (samtidigt som man då har chansen att testa fler ställen istället (& det finns många bra restauranger)).

OneMag

Ny medlem
Tjo! Hur är det med antal långa riktiga åk (ej transporter) och god snötillgång Selva vs Schladming? Schladming lite mindre varierad åkning?
Är själv nyfiken på båda platserna men kikar även lite på Selvas grannort Ortisei. Någon som rekommenderar att bo där? Selva har ett bättre utgångsläge i Sella ronda?
Vilken av byarna trevligast att spatsera runt i när det gäller restauranger, mys och "shopping"?

pd

Aktiv medlem
OneMag sa:
Är själv nyfiken på båda platserna men kikar även lite på Selvas grannort Ortisei. Någon som rekommenderar att bo där? Selva har ett bättre utgångsläge i Sella ronda?
Vilken av byarna trevligast att spatsera runt i när det gäller restauranger, mys och "shopping"?
Går skidbuss längs hela dalen så vilken som av orterna Ortisei, S:t Christina eller Selva fungerar. Ortisei är den större av orterna, med flest bofasta. Selva verkar vara där flest resbolag lägger sina kunder. Ner till Ortisei har du en 11 km lång pist som dock ligger på en sydsluttning så den blir rejält mjuk fram på eftermiddagen.

Med den listan skulle jag kollat på Sauze D'oulx i Piemonte/Italien (Via Lattea). Generellt är afterskimöjligheterna sämre i Italien än i Österrike, men Sauze har något mer av den varan än andra italienska orter jag varit i (är alldeles för gammal för afterski skall tilläggas). Som nämnts är Selva, liksom alla orter i Dolomiterna, inte "riktiga" Italien. Annan stämning och touch på maten, man tror man är i Österrike. Personligen är jag inget fan. Otroligt fina berg skall dock sägas.

Senast ändrad:

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp