Snöjämförelse

Robert51

Ny medlem
Snöjämförelse
När man läser om snödjupen på de Kanadensiska skidorterna låter det minst sagt ganska bra Skulle jag räkna den totala snömängden som kommit hemma hos mig så skulle jag ha omkring 1 meter. Verkligen talar dock sitt tydliga språk 15-20 cm. Nå´n som vet vad Åre har för total snömängd per år som jämförele? Efter några säsonger där så vet man att det i ärlighetens namn oftast är rätt kasst.. Att Fernie har dyrgt 1,5 meter låter bra men hur är det egentligen?

walkir

Ny medlem
Snöjämförelse
Jag har precis kommit hem från Vancouver i Kanada och åkte lite snowboard på Cypress Mountain där. Inget jätteställe men går att jämföra med Åre ;)

Just nu 160 cm på toppen och 1 meter i dalen. Inte så dåligt för ett ställe som ligger 30 minuter från en storstad :D Pisterna var i kanonskick och knappt någon liftkö :)

Svenska snön ger jag inte mycket för. Har varit i Åre ett par gånger men blir alltid lika besviken. Sälen vill jag helst glömma. Visst kan man ha kul där, men någon riktig åkning blir det aldrig. Frankrike och Kanada är det som gäller för mig :D Kanske kommer prova Riksgränsen någongång när jag är uppe i de krokarna.

Åker du till British Columbia i Kanada så finns det alltid ett berg runt hörnet.

Skantz

Aktiv medlem
Snöjämförelse
Mycket intressant.
Snödjupets skidorter är ju alltid intressant att kolla på. Dock inte alltid man tror på.
Vi at som exempel åre: Det står nu 90cm i terrängen och 60cm i nedfarterna, jag tycker man bara ska kolla på terrängen. Kollar man i åre nu så är det ca. 50cm i byn och det många kanske retar sig på är att de tycker det sällan stämmer när de kommer till orten i fråga. I åre har de sin fina mätsticka i Rödkullen i ett vind skyddat läge. De är bara att åka dit och kolla om man vill. Jag tror aldrig det misstämnt. Men en del skidorters rapportering betvivlar man ju på.
Den bästa källa enligt mig är SMHI de kan man lita på till 100%
De bästa hemsidorna är:
SLAO hemsida med snorapport: www.snorapport.nu
Aftonbladet: www.aftonbladet.se klicka på väder och sen på snörapport.
SMHI : www.smhi.se där kan du titta på en snödjupskarta över sverige och även kolla på "Extremer" där du kan se snödjupts topplistan i sverige. Där mäts ju inte skidorterna men det är deras mätstationen som oftast finns i samhällen och byar.

Kollar man på lite aktuella så har Stora Blåsjön mest i sverige just nu på sköna 180cm snö av skidanläggningarna och Ankarvattnet mest enligt SMHI och det är grannbyn som har 168cm snö. Det är okej för att vara i januari. Dessa orter ligger i nordvästra jämtland som ofta har mest snö i sverige. En av vägarna som brukar vara stängd på vintern öppnar när de lyckats skotta fram vägen och det brukar normalt vara lagom till Pingst helgen. Om man färdas på vägarna där uppe så ser man ingenting för de höga vägplogkanterna. Ungefär som en tunnel.

I usa och canada hör och läser ofta att de har 10meter snö per år t ex. Det ända jag hört angående det mätsättet i nån svensk skidort är att Ramundberget har 4meter snö per år. De brukar ha ungefär 1-2 meter isnödjup en normal vinter så det verkar ju troligt.

Totto

Ny medlem
Snöjämförelse
Man kan ABSOLUT INTE lita på SLAOs snö rapporter. SLAO kollar knappast sin källor. Typ exemplet är just Åre. Där har de alltid mycket snö enligt SLAO men i verkligheten finns det knappt en deci i skogen. Det kan stå 98 cm i Åre och 65 i Storlien. Men i verkligheten känns det som 110 cm i Storlien och 25 cm i Åre. Tror det är turist chefen som sätter snödjupet i Åre och en metrolog i Storlien, Tärnaby och andra ställen där det verkligen brukar vara mycket snö. Nä enda bra källan är SMHI.se. Titta på deras sverige karta med snödjups kurvor på. Sen får man själv fösöka tolka var din ort ligger.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp