Snöläget över Påsk?

GordonGekko

Ny medlem
Vågar man boka en stuga i Branäs över påsk? Deras skrala snögaranti (minst 2 öppna pister) i kombination med sen påsk i år och mild vinter än så länge gör att jag blir osäker. Eller är jag bara nojig i onödan? Ni som vet, hur mycket snö brukar det finnas kvar i Branäs i början av april normala år?

GoranC

Aktiv medlem
Normala år så brukar det vara helt ok. förhållanden i början av april, i fjol var det väldigt bra fram tills dom stängde för säsongen. I år är ett ovanligt år, varmaste december och januari på de 15 år jag varit där.
Men det är bara början på säsongen ännu, men onekligen dåligt med snö i backarna, fattas väl 40cm. Men blir det bara kallt så lärdom snabbt kunna lägga snö.
Men om vädret kan man bara sia, det blir som det blir oavsett.

Sergeant

Medlem
Förra året var det riktigt bra från nyår tills det att de stängde. I år var det ok (eller till och med bra) kring jul men ganska bedrövligt kring nyår och efter.

Halvöppna pister med is och sten som blir uppkörda direkt eftersom de inte kan pista ordentlig med så lite snö. Skall dit igen om någon vecka men har inga större förhoppningar. Den fantastiska personalen gör dock allt som står i deras makt men är det plusgrader och regn så blir förhållandena därefter. De flesta backar har dock varit öppna - vilket i sig är imponerande.

Amundbacken får de alltid till 👍

Storbacken avlastas lite av nya Långsvängen men nederdelen har varit stängd (Öppen nu?).

Mattesgapet har mer liknat en small halfpipe. Fin först halvtimmen tills det att snowboardåkare (inte alla men många) och ”sladdåkare” kommer och kör bort den snö som finns.

Nu behövs minusgrader och snö annars blir det illa i slutet på mars/början på april. Skicrossen och hoppen i dalen av Mattestorp kommer det nog inte att bli något av i år.

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp