Snörapport - Topptur Storulvån och Sylarna

Bult

Ny medlem
Är det någon som har det aktuella snöläget i Sylarna samt topparna runt Storulvån?

/Johan

Skare

Ny medlem
Bra med snö i Storulvån (för att vara maj, självklart var det mer för en månad sedan). Både Sönner och Getryggen går man i stort sett på snö från vägen. Åkte senast i söndags.

Sylarna ser helt vit ut. Är säkert fantastiskt, men lite osäker på hur det är på vägen dit. Har inte gått där nu. Kan gissa att man få följa snön och inte leden dit. det brukar innebära att man håller höger och följer i svackan efter att man passerat bron vid trädgränsen efter någon km, inte går upp mot Spåjmen.

Skare

Ny medlem
Glömde tillägga att vägen är öppen, Vägverket håller på och bygger om den just nu och har man riktigt otur kan den vara blockerad av någon grävskopa och man får vänta en stund, men bommen är som sagt var inte låst. Är man osäker om vägens status, åker långt dit och vill inte riskera en låst bom, kan man ringa vägverket och kolla att den till 100% säkerhet är öppen.

snorkel

Ny medlem
Snörapport idag Storulvån

Ca 1 dm nysnö vid fjällstationen, nollgradigt. Ingen vidare sikt pga snöfall. Fortsätter det att vara kallt och snöa så går det snart att tura vilken dag somhelst om man inte är alltför rädd om skidorna. Vägen var öppen och fin. Massor med renar så kör försiktigt.

snorkel

Ny medlem
SMHI har en klass 1 varning för jämtlandsfjällen idag. Det blåser rejält. Lugnar det ner sig till helgen så blir det nog en tur. Skall bli kallt med minus 7 eller så.

Snöar även i Stockholm kan jag meddela.
Men stor brist på berg som vanligt.
Är det någon som ska upp i helgen?
Jag funderar på att ta tåget upp till Åre och om någon råkar passera på morgon och vill ha sällskap upp för berget vore det trevligt.

shonten

Ny medlem
Är även jag sugen på att köra in till Jämtland i helgen för lite turande, men tänker inte ge mig ut på fjället ensam. ngn som vill ha sällskap? Åker mot åre ikväll eller imorrn.

shonten sa:
Är även jag sugen på att köra in till Jämtland i helgen för lite turande, men tänker inte ge mig ut på fjället ensam. ngn som vill ha sällskap? Åker mot åre ikväll eller imorrn.
Ahh shit! Hade jag sätt det där igår så hade jag nog hängt med.
Det är de man får för att gå och dricka öl med folk :|

Någon som är på nästa helg?

Vinter-Paul

Ny medlem
Jag är sugen nästa vecka om man får sällskap, kan nog ta mig upp redan till torsdag. Ska man sova i nödutrymmet eller åka upp och ner till nåt öppet vandrarhem?
PMa mig om ni ska upp (eventuellt kan jag låna en bil också)

snorkel

Ny medlem
Var rena rama lämmeltåget upp på Geten idag. Ca 30 bilar på parkeringen och längs vägen. Bra och hård bas, ingen stenåkning. Inte så mycket lössnö men om det inte blir massivt töväder framöver så har säsongen börjat på riktigt nu.

Skare

Ny medlem
Var på Geten och Sönner idag. Geten är ok, men inte nära så bra som Sönner. Polarna sa att Norder var ännu bättre. Bra puder, jämt och fint. Bäst såg Lillsnasen ut. Du som ska dit på torsdag, jag är rätt säker på att vägen stänger 1/11. Öppnar i februari. Istället för att gå 8 km från bommen finns det bättre alternativ. Dra till Norge. Kolla in snödjup på www.senorge.no
Bild på Näbbrännan (Sönner). Har aldrig åkt den i så bra snö, eller sett så många människor där. Var olika gäng, säkert 20 personer idag.

Skare

Ny medlem
Självklart skoterförbud. Är det något ställe i Sverige man inte ska trotsa det är just Storulvån. Naturbevakarna har sitt HQ där.

Vinter-Paul

Ny medlem
Skare sa:
Självklart skoterförbud. Är det något ställe i Sverige man inte ska trotsa det är just Storulvån. Naturbevakarna har sitt HQ där.
Sant, men gäller det förbudet om bara kör på en tillfälligt stängd översnöad bilväg? Bara fram till parkeringen liksom. Jag har som sagt ändå ingen egen skoter men är ändå nyfiken.

snorkel

Ny medlem
Vinter-Paul sa:
Skare sa:
Sant, men gäller det förbudet om bara kör på en tillfälligt stängd översnöad bilväg? Bara fram till parkeringen liksom. Jag har som sagt ändå ingen egen skoter men är ändå nyfiken.
Man får inte köra skoter på väg.

snorkel

Ny medlem
Bra snö idag på Storsnasen. Vill man ha anmarsch på snö så är det nog inte så många dagar kvar med kommande värmebölja.

snorkel

Ny medlem
Någon som har koll på läget?

Edit: Kom på att vägen är stängd 1/11 - 31/1

Senast ändrad:
Om du eller någon annan fortfarande undrar så är det väldigt dåligt med snö...mest is eller hårt packad snö som bäst ovan trädgränsen. Nere bland träden kan man få typ 20 m skön 1-2 dm "puderåkning" men är ju inte riktigt värt att huda på och av för allt för många gånger...

Senast ändrad:

MNyberg

Ny medlem
Planerar lite toppturande Storulvån/Sylarna veckan innan påskhelgen. Hur ser det ut i dagsläget?? En till fråga, är det rimligt att ta sig hem från sylarna till storulvån på skidorna (semilätta topptursprylar) eller är det värt att betala för Fjällexpressen?

Piglet55

Medlem
MNyberg sa:
Planerar lite toppturande Storulvån/Sylarna veckan innan påskhelgen. Hur ser det ut i dagsläget?? En till fråga, är det rimligt att ta sig hem från sylarna till storulvån på skidorna (semilätta topptursprylar) eller är det värt att betala för Fjällexpressen?
Rimligt och rimligt..... Det har gjort / görs av väldigt många så det är väl mest den personliga formen/tid osv som får avgöra om du vill göra det.

19 km plattåkning på hudar är ju inte det roligaste som finns men det tar ju inte mer än 4-5h i makligt tempo.

Snöläget i storulvån i helgen var att västsidorna var i stort sett hela barblåsta. Nordsidorna fanns det trevliga snöfält utan att för den skulle finnas lössnö. Även vissa ost-sidor var helt ok.

Rent generellt är det mkt mindre snö än vanligt och det har blåst en hel del senaste tiden vilket gör att det mesta är hårt.

Troligen kommer jag själv dock ändå att spendera påsken på sylarna så vi håller tummarna att kan komma ner lite mer snö tills dess och att det inte blåser storm när den faller :D

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp