Snörapport - Topptur Storulvån och Sylarna

snorkel

Ny medlem
Sylarna
17 km anmarsch från Storulvån till Sylarnas fjällstation 1040 m.ö.h.

På väg från fjällstation till glaciären 3,5 km

Gårdagens 160710 åk ca 1 minut

Perfekt vårsnö ca 1dm med fast snö under.

Från kammen 1610 m.ö.h. (trilskande ex vid pil. PM mottages :) )

Möjlighet till svalkande dopp

Senast ändrad:

LawndartGustav

Aktiv medlem
Go tur! Bodde ni på stationen eller tog ni er tillbaka samma dag?
Hade velat cykla till Sylarn sommartid... någon gång så!

snorkel

Ny medlem
LawndartGustav sa:
Go tur! Bodde ni på stationen eller tog ni er tillbaka samma dag?
Hade velat cykla till Sylarn sommartid... någon gång så!
Vi bodde på stationen, att göra detta på en dagstripp är nog en utmaning t.o.m för Gunde Svan i toppform.

Är en del som cyklar men det är bitvis blött, smala spänger samt stenigt så räkna med att bära cykeln då och då.

Senast ändrad:

LawndartGustav

Aktiv medlem
Har cyklat några ggr men aldrig med skidor och pjäxor på ryggen ;)
Spänger är till för att cyklas på btw ;) men ja de är lite knepiga bitvis den biten...

Senast ändrad:

Fred-o

Ny medlem
Allmänna tips för Sylarna:

Ta fjällextressen ut från Storulvån och skida tillbaka. Det är mestadels svag utförslutning på tillbakavägen. Man kan skicka packning med expressen för en mindre peng om man vill.
Hemvägen tar 2-3h i lugnt tempo. En stor del av sträckan kan göras utan hudar.

Bo i sovsal = billigt.
Köp till frukost och lunchpaket = gott och hyfsat pris.
Gör Martins åk, norgeåket från Storsylen, Tempelrännan, "x-files" från Storsola mfl.
Basta.
Bada.
Skryt om att ni åkt "bastuåket", tempelrännan som syns tydligt från bastufönstret.

Hyr en bergsguide och gå Stora Syltraversen eller gå en alpinklätterkurs på sommaren!

TellyHelly

Ny medlem
Är det någon som har koll på det nuvarande läget? Har snön smält bort? Stenhårt?

Jag tar gärna emot tips för andra platser med ok snö med utgångspunkt i Trondheim just nu.

nisse4

Ny medlem
Nån som vet hur det ser ut nu? Tänkte ev sticka och köra till helgen. Tips på andra vettiga ställen inom kristligt avstånd från Östersund mottas också tacksamt

havreboll

Aktiv medlem
Alfakrull sa:
Du menar hänsyn för renarna antar jag?

Rennäringen är väl det som stör mest. Känns ju som att vandra bredvid Arlanda eller en motorcrossbana på vissa ställen i Svenska fjällen...

Dessutom var det väl ganska många renägare som var glada för några år sedan när våren var kall och många kalvar dog då man fick betalt av staten som en fullvuxen ren fast man slapp driva, slakta och sälja renen?

swemartin

Ny medlem
havreboll sa:
Alfakrull sa:

Rennäringen är väl det som stör mest. Känns ju som att vandra bredvid Arlanda eller en motorcrossbana på vissa ställen i Svenska fjällen...

Dessutom var det väl ganska många renägare som var glada för några år sedan när våren var kall och många kalvar dog då man fick betalt av staten som en fullvuxen ren fast man slapp driva, slakta och sälja renen?
Sjukt onödig kommentar det sista!
-Spekulativt påstående som enbart riskerar leda till motsättningar utan att bidra med något positivt.
Respekter varandra i den miljö vi värnar!

havreboll

Aktiv medlem
swemartin sa:
havreboll sa:
Alfakrull sa:

Sjukt onödig kommentar det sista!
-Spekulativt påstående som enbart riskerar leda till motsättningar utan att bidra med något positivt.
Respekter varandra i den miljö vi värnar!
Var inte jag som drog upp renfrågan i tråden och det är ingen spekulation utan jag har själv hört det från samer samt att det tagits upp i nyhetsrapportage.

Sen måste jag väl tillägga att jag självklart inte tror att alla samer tänker så men om man ska dra upp frågan och hävda att man inte får vistas i vissa områden p.g.a hänsyn till rennäringen så menar jag att det är djuren snarare än företagarna man bör visa hänsyn till.

Att utan hänsyn till naturen flyga omkring i helikopter, åka motrocross/fyrhjuling eller åka skidor i ett område är respektlöst. Frågan är bara vilken av dom ovanstående som sker i störst utsträckning.

Anzom

Aktiv medlem
På ett ödmjukt sätt undrar jag vad rennäringen kan få göra? Ett av få topptursnära områden i hela Sverige, med flera positiva effekter på folkhälsan ska styras av rennäringen. Är det inte möjligt att vara på samma område utan att kräva att vägen ska stängas? (Tack Trafikverket för att ni inte gick på den lätte förra året). Övriga 99,9% av Sveriges fjällområde som inte har toppar nära vägen funkar minst lika bra för ändamålet. Förövrigt så upplever jag heller inte att renarna i området är rädda utan går gärna nära alla typer av skidåkare.

iSooLi

Aktiv medlem
Anzom sa:
På ett ödmjukt sätt undrar jag vad rennäringen kan få göra? Ett av få topptursnära områden i hela Sverige, med flera positiva effekter på folkhälsan ska styras av rennäringen. Är det inte möjligt att vara på samma område utan att kräva att vägen ska stängas? (Tack Trafikverket för att ni inte gick på den lätte förra året). Övriga 99,9% av Sveriges fjällområde som inte har toppar nära vägen funkar minst lika bra för ändamålet. Förövrigt så upplever jag heller inte att renarna i området är rädda utan går gärna nära alla typer av skidåkare.
Det är definitivt inte alla som delar din uppfattning... Argument, tjaaa, se bl.a. detta på Instagram

havreboll

Aktiv medlem
xSooLx sa:
Anzom sa:
Det är definitivt inte alla som delar din uppfattning... Argument, tjaaa, se bl.a. detta på Instagram
Och tittar man lite längre ner i hans flöde ser man hur samma person både åker fyrhjuling, motorcross och skoter (på barmark) i känsliga naturområden. Dessutom verkar personen vara ytterligare en av rovdjurshatarna när han bland annat poserar med två skjutna lodjur med texten "Ingen #lojakt i år igen, tråkigt nog, så får bläddra bland gamla minnen". Skulle väl göra analysen att skälet till att personen hatar både rovdjur och skidåkare är för att det kostar honom pengar att bli av med renar oavsett vad dom faller offer för. Sedan har jag haft precis samma erfarenheter av renar som
@Anzom, alltså att renar snarare verkar vara nyfikna på människor än rädda. Har bland annat haft hela renhjordar gå rakt genom tältplatser osv utan att höja på ögonbrynen.

Som sagt, respekt för djuren snarare än köttproducenterna är min åsikt!

nisse4

Ny medlem
Vet inte om jag fick så mycket klarhet. Går det öht att åka där utan att störa renarna, och är det isf nån speciell rutt man ska ta ? Om inte, vilka alternativ finns där snöläget fortfarande är ok

LawndartGustav

Aktiv medlem
havreboll sa:
..... Skulle väl göra analysen att skälet till att personen hatar både rovdjur och skidåkare är för att det kostar honom pengar att bli av med renar oavsett vad dom faller offer för. Sedan har jag haft precis samma erfarenheter av renar som
@Anzom, alltså att renar snarare verkar vara nyfikna på människor än rädda. Har bland annat haft hela renhjordar gå rakt genom tältplatser osv utan att höja på ögonbrynen.

Som sagt, respekt för djuren snarare än köttproducenterna är min åsikt!
Självklart har han en anledning men den är inte fel, han har lagen på sin sida vad gäller skyddsjakt.

Respekt för djuren är isf att inte vara i området alls nu. Poängen är ju att vajorna lämnar kalvarna när de blir skrämda.
Jag har varit med om som ni säger renar på vägen som inte bryr sig om en bil men har ofta att göra med att ledarrenen är kvar. Uppe på fjället har de alltid sprungit iväg när man råkar vara nära (100-300m).

Senast ändrad:

Fabianomne

Aktiv medlem
nisse4 sa:
Vet inte om jag fick så mycket klarhet. Går det öht att åka där utan att störa renarna, och är det isf nån speciell rutt man ska ta ? Om inte, vilka alternativ finns där snöläget fortfarande är ok
Om jag vore du skulle jag avstå, uppenbarligen så förstår skidåkare själva inte när de stör renarna då detta problem fortsätter att finnas och samma motsägelser fortsätter att uppstå.

nisse4

Ny medlem
Fabianomne sa:
nisse4 sa:
Om jag vore du skulle jag avstå, uppenbarligen så förstår skidåkare själva inte när de stör renarna då detta problem fortsätter att finnas och samma motsägelser fortsätter att uppstå.
Ok, köper det och vill inte störa renarna. Finns alternativ med snö kvar som inte är renområde? Ullådalen? Skäckerfjäll? Annat?

LawndartGustav

Aktiv medlem
Jag tycker Åreskutan har massa grymt, speciellt såhär när det knappt är nå folk. Ullådalen upp och sen är det ju bara att gå upp och ner där lite här o där ;)

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp