Snösäkert i påsk?

KarinLager

Aktiv medlem
Snösäkert i påsk?
Självklart varierar snöläget från år till år… men påsken är sen i år, någon som har tips på skidort i Sverige som brukar ha bra med snö? Inte norr om Jämtland. Eller kan man utgå från att det är okej med snö i backarna så länge det är öppet? Vet även att mycket redan är uppbokat… får kanske ta det som finns…

PisteCarver

Aktiv medlem
Snösäkert i påsk?
Självklart varierar snöläget från år till år… men påsken är sen i år, någon som har tips på skidort i Sverige som brukar ha bra med snö? Inte norr om Jämtland. Eller kan man utgå från att det är okej med snö i backarna så länge det är öppet? Vet även att mycket redan är uppbokat… får kanske ta det som finns…
Påsken i år är i april som du sa.
För fin vintersnö, åk till en glaciärskidort i Alperna.

PisteCarver

Aktiv medlem
Snösäkert i påsk?
Nja, tänker mig Sverige, har bars ledigt över självs påsken… så typ fyra dagar
Är väl knökfullt på de flesta fjällorter just de fyra dagarna.:(

Nu är jag ingen fjällen-expert, men jag antar att du är ute efter ett skidområde med liftar, och då skulle jag kunna tänka mig Ramis och Tänndalen i Funäsfjällen.
De ligger på 750-1.000 möh och allra viktigast, det är nordostsluttningar. Och inte lika överbefolkat som där Skistar-horderna håller till.
Trampa slasksnö och trängas i Sälen är väl NoGo?

Edit: Tror att Tänndalen brukar ha öppet till i början på maj.

Senast ändrad:

PisteCarver

Aktiv medlem
Snösäkert i påsk?
Sälen redan typ fullt…, fanns mycket ledigt i Branäs men det är nog en vild chansning, eller?
Ja, det är nog inte många som räknar med att hitta puder i Värmland i april.
Branäs ligger på mellan 152 och 567 möh, förutom att det ligger långt söderut. De kanske kommer att kunna erbjuda slaskig grovkornig konstsnö i bästa fall.
Avskriv om du inte tror på istidens hastiga återkomst.;)

Om vettig snö är viktigt för dig, gå in på Freeride’s flik för skidorter, sortera bort allt söder om norra Dalarna, och välj bara ut skidområden med sluttningar huvudsakligen riktade mot norr.

Annars är väl Hemavan, Björkliden och Riksgränsen bra alternativ.

KarinLager

Aktiv medlem
Snösäkert i påsk?
Tack för alla svar! Funderar nu på om jag borde ha satt rubtiken ”Rimligt ptid i påsk” istället? 🤣 lite galet är det med runt 25.000 i fyra dagar för boenden som knappt passar två familjer…men ja jag fattar - utbud och efterfrågan och så är jag sent ute på det…. Hur mycket kan ni andra ge för en långhelg? Vad är rimligt?

Christiam

Aktiv medlem
Snösäkert i påsk?
Handlar om hur man vill bo och när man bokar.
Vandrarhemmet i Katterjåkk 4per 6nätter ca 8000.
Abisko turiststation ca 1000kr/natt, liknade pris i gränsen.
Priserna i södra fjällen är helt sjuka, men som du själv säger. Utbud och efterfrågan.

rodney_piston

Aktiv medlem
Snösäkert i påsk?
Dricker du kokkaffe? Äter du fisk? Eller känner du någon som gör det?

Om du svarar ja på de frågorna så har du ju all möjlighet att spå i både kaffesump och abborre. Och säkert få ett bättre svar därifrån än härifrån.

Vad betyder snösäkert? Det finns nog gott om anläggningar söder om Jämtlands norra gräns som har snögaranti över påsk. Vad det nu är värt?

Sälen kan ju t ex vara snösäkrare än t ex Björnen den årstiden. Eller tvärtom. Om man inte vill åka alltför långt så har vi haft suveräna sena påskar på flera olika anläggningar i Härjedalen.

Svårt när man måste boka lång tid i förväg.

Så vill man ju ha vårsol och slask och långa ljusa dagar och få några instabilder när man åker i t shirt och surfar över någon pöl med blått smältvatten i en dalgång. Vart ska man?

Det där med pris över påsk. Vi (2vuxna och 2 barn) åker relativt mycket. Och vår strategi innan covid brukade vara att snåla hela säsongen och sen spendera och ha riktig semester över påsk när fjällen är bäst. Så de veckor man måste boka långt innan brukade vi ta något boende som är liftnära men inte nödvändigtvis världens bästa standard. Typ mellanalpen i Tegefjäll. Ätit matsäck och självhushållt i lägenheten. Sen när det blir påsk. Ja då har vi hyrt något liftnära hus med altan, söderläge och mysig uteplats. Unnat oss några krogbesök osv.

Snart öppnar bokningarna för 22/23

Mitt tips:

Börja med att kolla liftkort. Jag erkänner att vi ganska många säsonger har kört med Skistar all. Då styrs ju säsongen lite av det. Mycket Vemdalen, Björnrike, Tege, Åre, Trysil. Funasfjälkskortet är ännu trevligare. Så finns det ju andra alternativ tack vare Ivo.

Ibland har vi kört säsongskort i Kungsberget (brukade vara jätte billigt om man bokade tidigt på säsongen. Typ 2300 för vuxen) och sen någon vecka någon annanstans. Några år blev det både säsongskort i Kungsberget och Skistar all. Jaja sen när korten är fixade så får man styra boendebokningar efter det.

Boka någon premiärhelg med lämplig resväg så man hinner klämma in lite åkning på söndagen.

Om man har barn och styrs av skola.

Boka erat eget sportlov billigt och liftnära. Glöm Åre och liknande. har man Skistar all så kan Tege funka.

Boka en långhelg till typ v 11 eller 12 billigt och liftnära. Då brukar ju Åre kunna leverera både bra boendepris och åkning. Ta tåget. Men måste man ta bilen så har man ju redan betalt parkeringen med Skistar all.

Boka All in över påsk! När vädret är bäst, dagarna längst osv. Försök att ta ledigt så du mjölkar ut 2 veckor.

Sen spar man lite semesterdagar och pengar och håller ögonen öppna efter lite erbjudanden under säsongen och rättar sig efter hur förhållandena är då för att kunna vara spontan under de veckor då det är lite lågsäsong.

Senast ändrad:
Snösäkert i påsk?
Åre Högzon, Ramundberget, Tänndalen och möjligtvis Idréfjäll är bra under Påsken. Passa på att testa åka snowboard vilket är superkul när det är lite blöt sockersnö..

Koppelman

Aktiv medlem
Snösäkert i påsk?
Ramundberget som sagt, och särskilt mycket folk brukar det inte heller vara under påsk. Allt är såklart relativt men jämfört med Skistar är det ingen trängsel att tala om. Nu har de dock fått lite hybris senaste åren och priserna har ökat rejält så särskilt billigt är det inte. Däremot kan kan ju bo billigare och man är villig att åka bil till backen.
Tänndalen och Ljungdalen bör också ha bra med snö och kanske bättre priser.
Det som kan vara lite klurigt är att bytesdagar ofta är lördag eller söndag, därmed inte alltid möjligt att boka hela påsken för en stuga. Men vecka 16 är troligen billigare än vecka 15.

PisteCarver

Aktiv medlem
Snösäkert i påsk?
@KarinLager , Hotel Funäsdalen där jag bodde vid Påsk förra året har fortfarande några rum lediga under Påskhelgen. Har fina rum (om man undviker de minsta) och lyxiga sängar.
Kostar ca 2.000:- per natt för dubbelrum inkl. frukost.
Ligger nära både Tänndalen och Ramundberget.

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp