Snösäkert och bra för barnfamilj inte för långt norrut?

Morremell

Ny medlem
Hej

är lite sugen på att åka skidor över jul eller nyår med familjen. Vi var i Kungsberget senaste sportlovet och var generellt nöjda. Nu ser jag att de planerar att öppna sista helgen i november som vanligt och med senaste vintern i åtanke undrar man ju...Kungsberget ligger ju också relativt nära Östersjön, känns som att ställe längre in i landet är mer snösäkra. Eller? Till saken är att jag inte är jättesugen på att åka allt för långt i bil, Södra Dalarna och delar av Värmland är helt okej men helst inte Sälen eller norrut? Åker från Östergötland.

Nån som har tips på nåt trevligt ställe?

jarnebring

Aktiv medlem
Jag tycker att Romme är bättre än Kungsberget med lite mer fallhöjd (och dagstripp avstånd från Sthlm...). Dom brukar vara rätt så bra på snö, bara det blir kyla.
Gjorde återbesök i Branäs förra jul/nyår efter 20+ år sen sist och det var fortfarande katastrofdåligt. Dom har fallhöjd men hemskt märkligt dragna pister. Skulle gå att få ut mycket mer av Branäsberget med t ex pister som gick rakt ner i fallinjen.

Christiam

Aktiv medlem
Romme är oftast ett säkert kort, otroligt system för att lägga snö. Bjursås strax norr om Falun, färre nedfarter än Romme men även färre gäster och mysigare. Går bra att kombinera med boende i Falun med allt som finns att göra där. Finns även stugor i Bjurs med bra läge.
Säfsen i södra Dalarna finns också.

Morremell

Ny medlem
Jag tycker att Romme är bättre än Kungsberget med lite mer fallhöjd (och dagstripp avstånd från Sthlm...). Dom brukar vara rätt så bra på snö, bara det blir kyla.
Gjorde återbesök i Branäs förra jul/nyår efter 20+ år sen sist och det var fortfarande katastrofdåligt. Dom har fallhöjd men hemskt märkligt dragna pister. Skulle gå att få ut mycket mer av Branäsberget med t ex pister som gick rakt ner i fallinjen.
Tack för svar!

Men när det gäller övernattning, stuga med ski in-ski out är inte Romme optimalt va? Har förstått att Romme är mer inriktat på dagsturer än besökare som stannar en vecka? För min del behöver det inte vara så avancerad skidåkning, barnen är inte så stora. Men trevligt med långa blå backar där man stå på lite grann, funkar för hela familjen?

Menar du att Branäs är dåligt även för barn? Eller är det trist för den erfarne åkaren?

jarnebring

Aktiv medlem
Tack för svar!

Men när det gäller övernattning, stuga med ski in-ski out är inte Romme optimalt va? Har förstått att Romme är mer inriktat på dagsturer än besökare som stannar en vecka? För min del behöver det inte vara så avancerad skidåkning, barnen är inte så stora. Men trevligt med långa blå backar där man stå på lite grann, funkar för hela familjen?

Menar du att Branäs är dåligt även för barn? Eller är det trist för den erfarne åkaren?
Jag har aldrig övernattat i Romme, men dom har ju ett hotell där, precis vid backen.
Jag tyckte att backarna var dåligt dragna i Branäs och att anläggningen är ganska trist. För riktigt små barn är det säkert ok, men så fort dom åker det mesta... lite trist. Mycket flackt. Bodde på toppen (glömt vad det heter) men servicen var rätt dålig och stelbent som jag minns. Det ligger en bit bort och nästa gång fortsätter jag som vanligt en dryg timme till med bilen, till Trysil.
Säfsen ... hoppa det ...

Senast ändrad:

fredw

Aktiv medlem
Hej

är lite sugen på att åka skidor över jul eller nyår med familjen. Vi var i Kungsberget senaste sportlovet och var generellt nöjda. Nu ser jag att de planerar att öppna sista helgen i november som vanligt och med senaste vintern i åtanke undrar man ju...Kungsberget ligger ju också relativt nära Östersjön, känns som att ställe längre in i landet är mer snösäkra. Eller? Till saken är att jag inte är jättesugen på att åka allt för långt i bil, Södra Dalarna och delar av Värmland är helt okej men helst inte Sälen eller norrut? Åker från Östergötland.

Instämmer med övriga. Romme har en bra kombination av nära läge och stor vettig anläggning. Tror ni blir nöjda.

Kungpulan

Medlem
Även om Romme i regel har bra snöläggning så brukar(?) det vara rätt snålt med pister öppna i början av säsongen. Är iaf min upplevelse.

Pabbasparxx

Ny medlem
Varför inte Sälen? För långt att köra? Stöten är ju annars barnvänligt, och tillräckligt varierat för att även vi vuxna skall få ut nåt. Norge annars? Snösäkert. För dyrt kanske med Hafjell, eller Norefjäll som ligger långt söderut (4 timmar från Gbg)

jarnebring

Aktiv medlem
men
Även om Romme i regel har bra snöläggning så brukar(?) det vara rätt snålt med pister öppna i början av säsongen. Är iaf min upplevelse.
Det är ju rätt ofta (utom extremt bra snöår) fallet för alla anläggningar kring jul/nyår om man inte beger sig längre upp i landet. Romme brukar öppna rätt tidigt för att vara så pass söderut.
Tänkte också på Järvsö som är trevligt för barnfamiljer. Osäker på ski in ski out och det är en rätt bra bit att köra...

farsan56

Aktiv medlem
Romme är bra men...
Köerna på helgerna, Lördag kan vara riktigt illa. Problemet är alla dagstursbussarna från hela Mälardalen med omnejd. Det blir för mycket folk i anläggningen, då Romme har bra liftkapacitet blir det massor med folk i pisterna men ändå långa köer. Vi slutade att åka till Romme på helgerna sista åren innan vi drog norrut. Vardagar är det helt ok.
Men det är ett aber det där med tid i bil kontra avstånd till åkningen. Det blir en avvägning.
Eller så lackar man ur fullständigt, ger upp och flyttar till en skidort. men det är en annan historia........
Hoppas att även södra delen av landet kan få en hyfsad vinter i år.

TopiNieminen

Aktiv medlem
men

Det är ju rätt ofta (utom extremt bra snöår) fallet för alla anläggningar kring jul/nyår om man inte beger sig längre upp i landet. Romme brukar öppna rätt tidigt för att vara så pass söderut.
Tänkte också på Järvsö som är trevligt för barnfamiljer. Osäker på ski in ski out och det är en rätt bra bit att köra...
Ska in ski out är inget problem i Järvsö. Ja, det tar ca. en timme längre att åka till Järvsö än till Romme.

rodney_piston

Aktiv medlem
Hej

Kungsbergets första adventshelger brukar vara grymt bra och prisvärda om man vill komma på snö snabbt. Förra året var det väldigt lite snö och den helgen var väl lite sådär. All snö som kom i oktober försvann innan de öppnade och de hade inte så många pister öppna. Jag skulle inte rekommendera Kungsberget till någon som skulle kunna bygga upp en förväntning att det är något det inte är. Men jag tycker Kungsberget är grymt med tanke på närheten till sydöstra och mellersta Sverige och att liftarna har öppet sent med bra belysning..... Efter 16 tiden blir det glesare och glesare i backen och ibland känns det som att man har backen för sig själv. När ungarna var små kunde man gå in i boendet vid 14 tiden och ändå veta att man fick rejält med åkning efter någon timmes vila jämfört med andra orter som verkar göra sport i att stänga liftarna så fort som möjligt efter lunch..sen var ju förra säsongen katastrof snömässigt för många anläggningar som nämns här i tråden. Har man t ex elbil är kungsan kanon med bra laddare så man tar sig både dit och hem utan mankemang över en helg. Jag vet att de har skurit ner på kvällsåkningen. Tror inte det är varje dag längre... Stänger de kvällsåkningen helt så........ja då skulle nog jag åka någon timma till även om man måste ladda. Så får man ju kolla lite på när på säsongen vi snackar om. Jag har suttit i januari och kollat på Utbildningsradion på tv i ett sönderblåst Åre och fått rapporter från polare som har highlife i kungsan!!! Polare som kan bli sura på att jag skriver om kvällsåkningen...sånt ska man ju hålla tyst om!!

Pillard

Aktiv medlem
Ska in ski out är inget problem i Järvsö. Ja, det tar ca. en timme längre att åka till Järvsö än till Romme.
Från Östergötland (som TS anger att de åker ifrån) är Romme (3,5 timme) betydligt smidigare än Järvsö (5,5h). Järvsö är snarare jämnlångt med Sälen (5,5h) därifrån. Åker man från Östergötland och tycker att Sälen är för långt finns det bara Romme kvar. Branäs är också i klass med Sälen (knappt 5h) i restid. Kungsberget är lite närmare än Branäs men fortfarande klart längre än Romme (4,5h) Säfsen är jämnlångt med Romme men är väl vad jag vet mindre? Romme finns ändå några pister som går att åka i såsom vuxen men det är ju inte nåt vidare om man är någorlunda ambitiös.

TopiNieminen

Aktiv medlem
Från Östergötland (som TS anger att de åker ifrån) är Romme (3,5 timme) betydligt smidigare än Järvsö (5,5h). Järvsö är snarare jämnlångt med Sälen (5,5h) därifrån. Åker man från Östergötland och tycker att Sälen är för långt finns det bara Romme kvar. Branäs är också i klass med Sälen (knappt 5h) i restid. Kungsberget är lite närmare än Branäs men fortfarande klart längre än Romme (4,5h) Säfsen är jämnlångt med Romme men är väl vad jag vet mindre? Romme finns ändå några pister som går att åka i såsom vuxen men det är ju inte nåt vidare om man är någorlunda ambitiös.

Missade TS startpunkt lite här.☝🧐Åker själv från Stockholms län. Tänkte bara på hur jag löste min åkning när Romme hade alltför varmt väder för konstsnöproduktionen. Romme kallar jag för min hemmabacke och är nöjd med deras system.
Sorry för OT :sneaky:

jarnebring

Aktiv medlem
Som skidsystem med OT:s utgångspunkter är nog Romme rätt svårslaget. Säfsen är så pass mycket sämre skidmässigt att det inte riktigt går att jämföra.
Men som någon påpekade. Det kan vara fruktansvärt mycket folk på helger. Dels för att det ligger så nära mälardalen men också för att det är en förvånansvärt bra anläggning.
Som boendes i Sthlm och med ett jobb som tillåter så tar jag då och då en "day off" och kör upp en måndag eller tisdag över dagen. I princip bara att åka rakt in i liften då.

farsan56

Aktiv medlem
Som boendes i Sthlm och med ett jobb som tillåter så tar jag då och då en "day off" och kör upp en måndag eller tisdag över dagen. I princip bara att åka rakt in i liften då.
Rätt taktik i det läget (y)
Jag hade en sån taktik när jag bodde i Gbg. Var ute och servade hos kunder, så jag skaffade kunder upp till Strömstad. Jobbade mig upp på Torsdag sen fortsatte in i Norge. Bodde hos kompisar och åkte skidor Fre-Sön. Sen tog jag några kunder på nervägen Månd. Hade säsongskort flera år, då jag fick ihop rätt bra med skiddagar.
Vad gör man väl inte för att få åkning!

fredw

Aktiv medlem
Rätt taktik i det läget (y)
Jag hade en sån taktik när jag bodde i Gbg. Var ute och servade hos kunder, så jag skaffade kunder upp till Strömstad. Jobbade mig upp på Torsdag sen fortsatte in i Norge. Bodde hos kompisar och åkte skidor Fre-Sön. Sen tog jag några kunder på nervägen Månd. Hade säsongskort flera år, då jag fick ihop rätt bra med skiddagar.
Vad gör man väl inte för att få åkning!
Apropå Norge från Göteborg. Om man inte orkar ända upp till Trysil (som jag gillar), hur ser det ut närmare Gbg? Är Hafjell och Norefjell etc något att testa?
Edit: Ser nu att det bara handlar om 45 minuter längre till Trysil... men ändå, tacksam om du har någon erfarenhet.

Senast ändrad:

MKOL

Aktiv medlem
Jag tvivlar inte på er som upplevt köer i Romme men jag blir ändå lite förvånad över bilden ni målar upp. Har varit på ca. 10 dagsturer just på lördagar och söndagar dom senaste 3 åren och även om det har varit väldigt mycket folk så har liftköerna varit som mest 3-4 minuter. Känns som att Romme är tillräckligt stort för att svälja allt folk rätt bra.

Restaurangerna kan dock ha riktiga monsterköer men det kan man ju undvika genom att inte käka under rusningstid.

farsan56

Aktiv medlem
Nu är det många år sedan jag bodde i Gbg. Å vad jag saknar det salta västerhavet.
Jag säger Hemsedal, det är lika långt till Sälen som till Hemsedal från Gbg. Vilken har bäst åkning? Sälen har kullar Hemsedal har högalpin miljö. Om jag fortfarande hade bott i Gbg hade jag åkt till Hemsedal före Trysil. Lite kortare till Geilo (måste nämna den för jag har varit där så mycket, även bott där.) Men nu talar jag utifrån mitt perspektiv med vuxna barn. Har aldrig varit i Hemsedal med barn (hade inga då) men Trysil med barn var ok. Fast dom var ju nästan självgående. Med risk för att svära i kyrkan då jag bor i Åre tycker jag att Hemsedal är en jäkligt bra skidort. Glöm inte hudarna, där finns att göra.
Norefjell ja, alla säger att det är så jäkla bra men ingen åker dit?
Sneglade alltid ditåt när man passerade förbi. Är man ute efter åkningen och kör lite stugmys så tror jag det kan vara en hit. Det ligger ju helt off. Men bra mycket närmare Gbg.
Lycka till med åkningen i vinter.

fredw

Aktiv medlem
Nu är det många år sedan jag bodde i Gbg. Å vad jag saknar det salta västerhavet.
Jag säger Hemsedal, det är lika långt till Sälen som till Hemsedal från Gbg. Vilken har bäst åkning? Sälen har kullar Hemsedal har högalpin miljö. Om jag fortfarande hade bott i Gbg hade jag åkt till Hemsedal före Trysil. Lite kortare till Geilo (måste nämna den för jag har varit där så mycket, även bott där.) Men nu talar jag utifrån mitt perspektiv med vuxna barn. Har aldrig varit i Hemsedal med barn (hade inga då) men Trysil med barn var ok. Fast dom var ju nästan självgående. Med risk för att svära i kyrkan då jag bor i Åre tycker jag att Hemsedal är en jäkligt bra skidort. Glöm inte hudarna, där finns att göra.
Norefjell ja, alla säger att det är så jäkla bra men ingen åker dit?
Sneglade alltid ditåt när man passerade förbi. Är man ute efter åkningen och kör lite stugmys så tror jag det kan vara en hit. Det ligger ju helt off. Men bra mycket närmare Gbg.
Lycka till med åkningen i vinter.
Tack. Numera bor jag iofs i Malmö men det blir ju samma sak. Alla i Gbg talar om Hemsedal, det är sant. Ser nu att det bara ligger 1,5 timmar längre bort än Romme från väst/Sydsverige. Om nu norrmännen tar emot oss.
Högalpint låter iofs litet väderkänsligt på dessa breddgrader, medan de intressanta delarna av t ex Trysils pister ju ligger under trädgränsen. Är det risk man blåser bort i Hemsedal?

Ake_Astrom

Medlem
Glöm Rommer över jul nyår om du vill ha tillgång till lite fler än typ 2-3 pister (med lite tur3-4) resten är transporter.
Den tiden på året är det ju ganksa osäkert med snötillgången så vill man ha valuta för pengarn får man nog investera i lite längre transport till orten.
Titta på orter längre in i landet från Sälen och uppat. Dvs Idre, Hamra, Funäsdalen, Ramundberget och kanske Vemdalen eller Lofsdalen.
Men företrädesvis längs med Norska gränsen ;)

Pillard

Aktiv medlem
Glöm Rommer över jul nyår om du vill ha tillgång till lite fler än typ 2-3 pister (med lite tur3-4) resten är transporter.
Den tiden på året är det ju ganksa osäkert med snötillgången så vill man ha valuta för pengarn får man nog investera i lite längre transport till orten.
Titta på orter längre in i landet från Sälen och uppat. Dvs Idre, Hamra, Funäsdalen, Ramundberget och kanske Vemdalen eller Lofsdalen.
Men företrädesvis längs med Norska gränsen ;)
Du har ju rätt egentligen men du får räkna med att inte heller de ställena har allt öppet till jul/nyår. Idre tex kan man räkna bort ostbackarna, funäs kommer inte att ha öppet pisterna nordost om parken, ramis kommer knappt ha snö i de brantare pisterna vid osthangsliften osv osv. Men ja, det kommer finnas betydligt mer åkning än i Romme

David_K_J

Medlem
Tack. Numera bor jag iofs i Malmö men det blir ju samma sak. Alla i Gbg talar om Hemsedal, det är sant. Ser nu att det bara ligger 1,5 timmar längre bort än Romme från väst/Sydsverige. Om nu norrmännen tar emot oss.
Högalpint låter iofs litet väderkänsligt på dessa breddgrader, medan de intressanta delarna av t ex Trysils pister ju ligger under trädgränsen. Är det risk man blåser bort i Hemsedal?
Hemsedal är kanon! Kan såklart vara dåligt väder även där men jag har helt klart haft massor av fina dagar där. Inte mer blåst än på andra ställen.
Senast åkte vi kl 05:00 från Varberg och stod i backen vid 12.
Rekommenderar alltid Hemsedal när folk börjar snacka långhelg i Sälen.
Nu har jag blivit lite sugen på att testa Hafjell/kvitfjell. Tror att det kan vara marginellt kortare till Hafjell än Hemsedal om man kommer söder ifrån (~0,5h).
Det enda negativa med norge är väl att det rullar mer pengar även om valutakursen är bra nu.
Bara att hoppas att Coronaläget blir bättre.

zingo11

Aktiv medlem
Apropå Norge från Göteborg. Om man inte orkar ända upp till Trysil (som jag gillar), hur ser det ut närmare Gbg? Är Hafjell och Norefjell etc något att testa?
Edit: Ser nu att det bara handlar om 45 minuter längre till Trysil... men ändå, tacksam om du har någon erfarenhet.
Ta dom extra milen till Hemsedal,Norefjell är det mest transport sträckor tycker jag men 1952 OS i Oslo kördes storslalom och störtlopp där.
Denna eminenta rapport finns på Hafjell
från en synnerligen trevlig ställe på nätet.
Gillar Hafjell speciellt efter uppdaterade liften några år sedan.

farsan56

Aktiv medlem
Det finns massor med åkning under trädgränsen i Hemsedal så det är ingen fara.
Vi har varit i Vemdalen 3-4 gånger Jul/Nyår och alltid haft helt ok/bra åkning. Inlandsklimatet gör stor skillnad.

fredw

Aktiv medlem
Ta dom extra milen till Hemsedal,Norefjell är det mest transport sträckor tycker jag men 1952 OS i Oslo kördes storslalom och störtlopp där.
Denna eminenta rapport finns på Hafjell
från en synnerligen trevlig ställe på nätet.
Gillar Hafjell speciellt efter uppdaterade liften några år sedan.
Låter intressant att testa Hafjell/Kvitfjell. Gillade också detta jag såg på deras hemsida:
"- Hva skjer dersom vi ikke får reise inn til Norge på grunn av korona, eller at dere må stenge landet på grunn av det?
Da får dere full refusjon av bestillingen, uansett hvor lenge det er eller kort til ankomst.
...

- Får vi tilbakebetalt alle produkter dersom dere må stenge ned på grunn av korona?
Ja, alt blir refundert dersom vi pålegges å stenge anleggene våre. Det samme gjelder dersom landet du bor i innfører karantene ved utreise. "

A.Kans

Ny medlem
Boka en stuga i Falun så har du bjursås,romme,källviksbacken,nybrobacken och lite andra småbackar i närheten så är det bara välja sätta sig i bilen 30min och njuta av en skön variation.

Senaste inläggen

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp