Snösäkert resmål runt jul / nyår, tillgängligt med tåg

Pistgubbe

Medlem
Hej,

Vi planerar resa för jul / nyår. Det ska vara snösäkert. Vi vill gärna åka till alperna och vill åka tåg. Vill också ha en trevlig by så att de finns annat att göra då hela familjen förmodligen inte kommer att åka skidor varje dag (trasiga knän etc.).

Vi kollade Zermatt, men blev avskräckta av priset; de lite bättre hotellen ligger på runt 100 000 kr / vecka för vår familj.

Har ni några bra förslag?

wasabi

Medlem
Kan Saas-Fee vara ett alternativ? Ungefär samma transporttid som till Zermatt från Geneve eller Zurich. Åkning på hög höjd med glaciärer. Förvisso betydligt mindre än Zermatt/Cervinia.
Vet inte prisläget på hotell, men har själv bokat V9 i en lägenhet i Saas-Grund (nere i dalen) och det var överkomligt pris för att vara sportlovsvecka.
Dessutom kör de en kampanj (crowd-founding) på säsongskort på 233 CHF, ca 2200 SEK.
https://www.saas-fee.ch/wintercard/de/partner.html?pid=5
Tidigare två år har de kommit upp i tillräckligt antal för att det skall gå igenom.
Annars är väl Sölden eller Mayrhofen/Hintertux snösäkra alternativ, dock kan transporten dit vara besvärligare jämfört med Schweiz.
Generellt så är det dyrt dessa veckor i Alperna, speciellt över nyår.

I Schweiz rekommenderar jag att du köper ett Swiss Transfer Ticket ifall du åker med barn upp till 16 år. Det blir billigare än individuella biljetter, iallafall om det är resor över 2-3 h.

Kanske Davos/Klosters kan vara ett alternativ om än inte lika snösäkert som ovan. Bokar man på liftbolagets hotell så ingår liftkort, sök på https://www.mountainhotels.ch/en.

Peete1

Medlem
St Anton är lätt att ta sig med tåg iallafall då tågstationen ligger 10 min vandring från liftning. Vet inte hur tågen går om man ska åka från Sverige men ungefär 2h från Zurich iallafall och till Zurich går det ju nattåg från Hamburg om jag inte missminner mig?

//Peter

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp