Snövita drömmar…

Hthun

Aktiv medlem
Snövita drömmar…
Kan vi prata om den här serien?

Jag finner inga ord!
Till att börja med handlade hela första avsnittet endast om att dom skulle förstärka sitt eget varumärke på sociala medier.
Var taggad på en bra serie med go skidåkning och tuffa alla äventyr. MEN allt dom gör är att sitter i synken och pratar om sitt Instagram konto. Så fort det händer något måste ALLA deltagarna sitta i synken och prata om varenda liten detalj. Och guiderna som är med i serien pratar med deltagarna som om dom vore nybörjare som aldrig åkt skidor tidigare! Komigen!

Sen! Alla har kläder och prylar som ser helt oanvända ut, värda mer än vad många ens har råd med! Hela tiden är dom fixade och har färgmatchade kläder.

Vilken budskap sänder det här ut!? Måste man ha dom dyraste prylarna och se ut som om man ska på en modevisning för att åka skidor?

Vart är skidåkningen?
Måste säga att jag tycker det känns tråkigt och sänder ut fel budskap där ute.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Snövita drömmar…
@fredw har du bilden på påsen igen? 😜
Inte kollat, inte ens säker på att jag kan se den här. Men på beskrivningen låter det ju som 99% av alla skidvideos med folk som är sponsrade? Mer tid på apres ski i hotellet de fått bo billigt/gratis på, sekvenser där de dricker energidryck direkt ur burken eller springer runt i byn som yra höns, sen 20 skakiga sekunder med åkning där det är omöjligt att se var det är inspelat.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Snövita drömmar…
@fredw har du bilden på påsen igen? 😜
Inte kollat, inte ens säker på att jag kan se den här. Men på beskrivningen låter det ju som 99% av alla skidvideos med folk som är sponsrade? Mer tid på apres ski i hotellet de fått bo billigt/gratis på, sekvenser där de dricker energidryck direkt ur burken eller springer runt i byn som yra höns, sen 20 skakiga sekunder med åkning där det är omöjligt att se var det är inspelat.
Nord VPN är din vän. :)

Wille1504

Aktiv medlem
Snövita drömmar…
Jag håller med om att serien är ganska märklig. Känns som att de var sugna på att gå på toppturer på ett udda ställe men inte hade tid/ork att organisera det själva och då är enda alternativet en svindyr all inclusive-expedition. De pengarna fanns inte eller så hade de inte lust att betala men fick snilleblixten att SVT kanske skulle vara villiga att betala.

Jag trodde Malou & Co var duktiga skidåkare och rutinerade toppturare, men det syns verkligen inte och guiderna behandlar dem som totala nybörjare. Känslan är att det hade kunnat vara så gott som vilka säsongare som helst.

Kolmajs

Medlem
Snövita drömmar…
Håller med, men serien är inte till för oss skidentusiaster.
För en gång skull har jag lyckats få mina tjejer 10 o 12 att kolla på skidäventyr.
Dem vill inte se men när jag lyckas sätta på tycker de ändå det är lite coolt. Jag säger att vi skall kolla på influensers serien så får jag med dom. O serien har lyckats tända en liten gnista hos mina barn att det är kul med äventyr, så serien fyller ett syfte.

Hthun

Aktiv medlem
Snövita drömmar…
Håller med, men serien är inte till för oss skidentusiaster.
För en gång skull har jag lyckats få mina tjejer 10 o 12 att kolla på skidäventyr.
Dem vill inte se men när jag lyckas sätta på tycker de ändå det är lite coolt. Jag säger att vi skall kolla på influensers serien så får jag med dom. O serien har lyckats tända en liten gnista hos mina barn att det är kul med äventyr, så serien fyller ett syfte.
Håller med. Tänker att den går hem hos folk som inte är så insatta i skidvärlden. Samtidigt tycker jag att budskap och vinkling är något skev.

herrgard

Aktiv medlem
Snövita drömmar…
Jag tycker det är en bra serie och kul att SVT visar något som rör mina intressen för en gångs skull. Tror man ska vara mer toppturare/äventyrsskidåkare för att uppskatta vinkeln, skidåkare som insett att det är till större delen misär, dåligt väder och inställda planer men att naturen, hela upplevelsen och sällskapet ändå gör det kul.

Sen tycker jag det är kul att vanligt folk får se hur en skidresa kan gå till och vad man kan jobba med som skidåkare, för helt ärligt har det väl handlat om reklam ganska länge nu för många av skidåkarna som reser runt och spelar in film.

Hoppas SVT släpper fler serier med topptur och freeridetema.

Snövita drömmar…
Ja alltså första avsnittet va helt fantastiskt jobbigt att ta sig igenom. Normalt kanske man spacear ut alla intron över serien lite mer.

Det blev ju hyfsat när man hoppade fram till typ avsnitt 3.

Sedan får man nog bara inse att det är skidåkning for the masses och fokus på tjejer så vi på freeride är kanske inte riktigt målgruppen haha

CharlieWestlund

Aktiv medlem
Snövita drömmar…
Kan vi prata om den här serien?

Jag finner inga ord!
Till att börja med handlade hela första avsnittet endast om att dom skulle förstärka sitt eget varumärke på sociala medier.
Var taggad på en bra serie med go skidåkning och tuffa alla äventyr. MEN allt dom gör är att sitter i synken och pratar om sitt Instagram konto. Så fort det händer något måste ALLA deltagarna sitta i synken och prata om varenda liten detalj. Och guiderna som är med i serien pratar med deltagarna som om dom vore nybörjare som aldrig åkt skidor tidigare! Komigen!

Sen! Alla har kläder och prylar som ser helt oanvända ut, värda mer än vad många ens har råd med! Hela tiden är dom fixade och har färgmatchade kläder.

Vilken budskap sänder det här ut!? Måste man ha dom dyraste prylarna och se ut som om man ska på en modevisning för att åka skidor?

Vart är skidåkningen?
Måste säga att jag tycker det känns tråkigt och sänder ut fel budskap där ute.
Jag kunde inte sagt det bättre själv! Jag blir så oerhört provocerad när jag ser skidbilder på åkare som har splitternya kläder. Vilken skidåkare ser ut så egentligen? Jag hatar budskapet att man måste vara miljonär för att njuta av skidåkning! Skideexpeditioner i verkligheten brukar ju handla om lortiga, lappade och lagade kläder och ett och annat materialhaveri. I denna serien var den största utmaningen att skita bakom den där stenen. Löjligt. Jag tycker dom verkar så självupptagna att skidåkningen knappt fick plats i serien.

Senast ändrad:
Snövita drömmar…
Tyckte serien tvärtom var bra!

Några inspel;
1. Det handlar om fyra unga tjejer som gör sköna saker. De åker skidor, åker båt, dansar nyktra och bajsar från dass med magisk utsikt.
2. Den sänds på SVT. Älskar idén att Malou sitter pank, fattig, men väldigt sugen på att åka skidor på Grönland. I en uppenbarelse inser hon att hon ska hustla SVT att pröjsa henne och hennes kompisars skidåkande. "Vi är fyra skidåkartjejer som vill åka på äventyr och vi har sisådär en halv miljon Instaföljare och..." "-Ja" "Vi är alltså fyra..." "Sluta prata, vart ska vi skicka pengarna?"
3. Alla är söta men lite wholesome. Väldigt lite trailertrash i rutan, dvs väldigt lite tats,tits and ass. När såg man det senast? Inga intriger i rutan. Inga killar som "adderar en mänsklig dimension".
5. Att de sitter i synken hela tiden och pratar om exakt samma sak har nog med målgruppen att göra och att det är en SVT-produktion.
6. Förstår invändningarna om deras kläder. Men samtidigt hittar du inte en skidåkare som har någon form av etablering på sociala medier som inte är klädsponsrad. Det är liksom där det börjar.
7. Ser gärna mer av kvartetten i SVT men så kände jag över de som gjorde ”Till Fjälls” som sändes på Pluto TV också. Saknar ett riktigt bra reseprogram på Tv. För hundra år sedan fanns ”När & Fjärran” och ”Packat & klart”. Kanske dags igen?

farsan56

Aktiv medlem
Snövita drömmar…
Snövita drömmar speglar det en topptur handlar om – en naturupplevelse, trevligt sällskap och lite skidåkning som grädde på moset.
Där är jag med dig.
Men det är lite för cleant, tillrättalagt och exponering av prylar.
Du har nog rätt i att det är mer resemys än åkning.
Därmed inte sagt att tjejerna inte kan åka, för det kan dom!

Vill man ha hardcore-åkning saknas det ju inte filmer att titta på.
H "hasarn"

StefanAaroe

Aktiv medlem
Snövita drömmar…
Jag gillar verkligen serien! Otroligt bra producerade avsnitt som är riktigt snyggt filmade. Jag tycker Snövita drömmar speglar det en topptur handlar om – en naturupplevelse, trevligt sällskap och lite skidåkning som grädde på moset.

En feel good-serie om ni frågar mig!(y)
Jag kan hålla med att det är en rätt trevlig serie. Måste dock säga att det som Malou och Hildur gör själva på Youtube nog fasen är bättre. Mindre slowmotion /instagram-content och mer sköna typer som drar runt och lever life. :)

jarnebring

Aktiv medlem
Snövita drömmar…
Det kan väl inte bara vara jag som stör mig på expeditioner 2023. När ska vi göra reseprogram som inte innebär miljöförstöring. Mikroresandet. Ser mycket hellre ett äventyr i Mjölkvattnet. Men det kanske bara är jag, och miljön..
Varför inte reseprogram som går ut på att resa (t ex skidturista alperna) så klimatvänligt som möjligt. Hur tar man tåg dit enklast? Etc.

Topp