Snowboard för oss lite tyngre grabbar, köpråd

percy88

Ny medlem

Ny på forumet och tänkte uppdatera min bräda. Förmodligen dyker det upp 100tals sånna här inlägg i veckan, men jag har googlat tills jag tyckte att jag tyckte att jag inte fick ut mer info.

Kör idag på en Burton Bullet, 159cm från 2008. Wide. Som alltså har rättså några år på nacken. Har trivts bra på den men läst på flertalet forum att den är POS, piece of shit alltså haha. Tycker den har tjänat mig väl men tror att det hänt en del på marknaden med snowboards till idag. Denna brädan har nog rocker vad jag lyckats googla mig fram till, har varit förlåtande och bra.

Har åkt i 15 år på ca 13 semestrar, alperna till största del.
Åker 75% pist och har då förkärlek för att de ska gå undan, offpist 24% och hoppar och kladdar lite 1%.

Saken är den att jag väger in på ca 98 kg och är 181 lång. Hockeyspelare i grund och botten med stora tunga ben etc.

Skalorna när jag kikar på snowboardguider går inte så högt i vikt. Min bräda idag är en 1a på flex-skalan vad jag kan se. Så tung som jag är förmodar jag att jag bör ha en styvare bräda för att åka fort i pisten på ett mer behagligt sätt.

Har förkärlek för burtons brädor, vad bör jag satsa på?

Bejnan

Medlem
Om du vill ha Burton så Custom x eller flight Attendant

Doughboy

Aktiv medlem
Om du är intresserad av andra märken så finns det gott om brädor som funkar för din vikt. Spontana förslag:

Lib-Tech Skunk Ape
Lib-Tech Travis Rice
Gnu Riders Choice
Gnu Hyper Kyarve
Jones Hovercraft
Jones Flagship
Smokin KT-22
Smokin Big-Wig

Senast ändrad:

unsuspected

Aktiv medlem
Instämmer båda och lägger in några egna favoriter då vi är i ungefär samma storlek minus hockeyspirorna.
Salomon Super 8
Salomon Sick stick/First call(ej prövat)
Nitro Squash
Nitro Mountain(ej prövat)
Rome Blur
Rome Mountain division

K2 Cool bean om du vill pröva något annorlunda men ändå lika.

Måste det just vara Burton så är mitt val Flight attendant eller Deep thinker.

Senast ändrad:

linder

Aktiv medlem
Här har du även tre till från bataleon där flexet går från soft/stiff

Bataleon Goliath+ 6/10
Bataleon Jam 7/10
Bataleon Stallion 8/10

Senast ändrad:

QlJunior

Ny medlem
Tjena!
Väger precis som du ett par pannor extra och har timmerstockar till ben och jag har kört Lib tech Attack banana de senaste 5 åren. Två säsonger och tre resor till diverse orter i Sverige och Europa.

Väldigt trevlig bräda med styv flex (7) men ändå lekfull. I offpisten är den fantastisk och i pist är den stabil och skön. Inget att köra butters med direkt, men den funkar bra till allt IMO.

Har kört den med ett par stenhårda bindningar för att få ut maximalt av den och är helnöjd. Den är din för en tusenlapp;)

Hoppas du hittar något bra!

linder

Aktiv medlem
Bejnan sa:
Vad har du för storlek på boots?
Spelar ingen som helst roll, grabben gillar att åka pist och han är närmare 2 meter lång så wide är garanterat ett måste.

Bejnan

Medlem
linder sa:
Bejnan sa:
Spelar ingen som helst roll, grabben gillar att åka pist och han är närmare 2 meter lång så wide är garanterat ett måste.
1,80 är iofs långt från 2 meter, men tänkte mer på hur bred bräda han skall ha. Har han size 11 eller 14 så att säga. Wide är ju ett väldigt löst begrepp

linder

Aktiv medlem
Bejnan sa:
linder sa:
Bejnan sa:
1,80 är iofs långt från 2 meter, men tänkte mer på hur bred bräda han skall ha. Har han size 11 eller 14 så att säga. Wide är ju ett väldigt löst begrepp
Ja se på fan! Då rekommenderade jag helt fel längder ... Tänkte att han va 198 av någon anledning :D

Jag köpte dock en Halldor pro nu i 157W för mina 178cm och US8 för att testa om det blir slöare med widebräda :D

Generellt sett sätts väl wide på brädor med bredare midja än 26cm

Senast ändrad:

Bejnan

Medlem
Exakt, generellt så stämmer det men kan variera mkt mellan olika fabrikat. Är själv över 190, 85kg med size 11 och letar alltid +26 i midja. Gjorde en liten bom själv när jag köpte nitro squash som är en midwide enligt nitro, men som bara har en midja på 25,5. Får se om man kommer undan toedrag med den.

Kaskar

Aktiv medlem
Jag har en Jones Flagship 169W med Burton Diode. 186, 100+
Jag är mycket nöjd. Det går att bomba på utta helvette och brädan bryr sig inte.

percy88

Ny medlem
Bejnan sa:
Tack för många svar! Jag har 43-44. Vet inte exakt hur långa de är. Klarar sig bra på min bullet idag dock som är 260mm bred i midjan.

Kan det vara idé att gå upp från 159 i längd till längre? Jag snurrar inte något direct och kör inga butters gerenellt.

Har nitro boots idag som jag köpte för de skulle vara extra styva. Med nitrobindningar som även de är styva vad jag vet.

Ska kolla upp de tips ni skrivit. Burton är väl mest för att det är de enda jag ägt, lärde mig på en gammal custom som jag minns var aggresiv för mig som nybörjare. Knän och armbågar hade ett par tuffa dagar innan vi kom överens!

Bejnan

Medlem
Hade kollat in Jones flagship eller ultra mountain twin. Riktigt roliga brädor som klarar din vikt utan problem.

linder

Aktiv medlem
percy88 sa:
Tack för många svar! Jag har 43-44. Vet inte exakt hur långa de är. Klarar sig bra på min bullet idag dock som är 260mm bred i midjan.

Kan det vara idé att gå upp från 159 i längd till längre?
Du kan ju köpa wide om det finns som alternativ :)

längdmässigt beror ju lite från bräda till bräda hur lång nos/tail är och hur mycket kan man faktiskt har :) Skiljer t.ex. 5cm i längd på min park och min split men bara 2cm skillnad på effektiva kanten så det känns inte som om spliten är 5cm längre :)

percy88

Ny medlem
Burtons Flying V mot vanlig camber, någon som har någon input där?

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp