Snowboard för pist.

Så ska nu köpa en ny snowboard, ska dra till alperna med ett gäng skidåkare vilket betyder att jag behöver en bräda som klarar höga farter utan att bli fladdrig med bra kantgrepp för carving. Kommer alltså åka nästan bara i pistade backar. Har tidigare år åkt på hyrbrädor utan några vidare egenskaper i höga farter, kännts ostabilt och som att jag inte kan "lita" på brädan när man trycker i svängarna. Har åkt snowboard ca 10 dagar per år i 3 år nu, åkt skidor innan dess, skulle säga att jag är en ganska erfaren och aggressiv åkare som gillar fart. Har tittat runt på forumet flera timmar nu men har ändå flera frågor jag skulle vilja ha hjälp med.

Längd: 173 cm
Vikt: ca 60 kg
Ålder: 19 år, typ färdigväxt.
Boots: storlek 44 Burton Moto Testat på XXL här i Göteborg så dom lär det bli. Om inte dessa är för mjuka för hög fart?

Är det endast camber som gäller när man ska åka 95% pist eller finns det alternativ som funkar i hög fart?
Hur lång ska brädan vara? 154 eller behövs mer (lr mindre)?
Med tanke på att jag väger "bara" 60 kilo kommer en bräda med ganska hård flex (typ 7/10) vara för hård och vara omöjlig att få bra skär med?
Måste den vara Wide för att bootsen ska få plats utan att man får toe drag?

Då jag inte åker jättemycket så har jag inte direkt någon jättehög budget, en Burton Custom X 156 verkar vara ganska perfekt om det inte vore för priset (kan köpa begagnat/förra årets modell vara något?). Förutsatt att camber är rätt val för pist, vad finns det för liknande brädor som inte lämnar lika stora hål i plånboken? och hur stor är egentligen skillnaden jämfört med en bräda för halva priset?

Tack på förhand, Daniel

Senast ändrad:

Estremo

Ny medlem
Länk

Det står ingen längd på Custom X:en i annonsen men jag mailade och frågade för ett tag sedan och den är en 156 cm. Jag tror den skulle passa dig och din åkning perfekt. Möjligtvis med förbehåll för att den kan bli för smal med sina 24,8 cm i midjan, men det får nog någon annan som själv har lite större fötter svara på.

Senast ändrad:

Kaskar

Medlem
Rätta takter! Skit i armviftningen i parken och lägg några ettor istället! Parken kör man bara i när det är plusgrader :)

Bootsen nuförtiden är så pass "korta" så det borde inte vara ett problem. Jag har 25 i midja på 45 i skor (också Burton) och har aldrig upplevt toe-drag. Och då brukar jag lägga på ganska grov eurocarv när det är manchester.
Moto kan rent teoretiskt vara för mjuka men med tanke på att du inte har SÅ många åkdagar så är det nog inget problem. Jag körde Moto för några år sedan och då hade jag 10 års åkning bakom mig och tyckte de funkade jättebra. Men fåru på dig ett par 43,5 ska du köpa de här:
http://www.blocket.se/goteborg/Burton_driver_X_boot_storlek_43_5_37848951.htm?ca=15&w=1
Utan plastinläggen är de inte SÅ hårda och så mjukar de ju upp sig med åren.

Skaru bomba på ordentligt i pist anser jag att camber passar ganska bra. Jag anser också att en styv bräda är bra om du ska brassa på. En mjuk bräda blir ju sladdrigare vid högre farter.

leffo

Ny medlem
En Bataleon Undisputed kan du åka sjukt fort med utan att den ger minsta tecken på att inte klara mer, den är dessutom lättåkt pga TBTn. Och så är den grym i off pisten! Så sjukt nöjd med min :cool:

Andreas80

Ny medlem
Om du letar en bindning också så skulle jag säga att Burton cartel, den är given för pist race men kryckåkare.

Tack för hjälpen och framför allt blocketlänkarna (bra att någon söker utanför Göteborg åt en).
Mailat Åre Skidsport och funderar även på att försöka pröva bootsen imorgon.

Vad gäller bindningar har jag förstått att det är toecap och est som gäller om jag köper burtonbrädan.

Jag tycker inte att burton moto är ett bra val för dig. Det är en nybörjarsko och den är absolut för mjuk om du vill trycka på lite i din åkning. Flex 3 av 10! Det är en riktig skitsko som jag och mina vänner alltid skämtar om att folk köper...

/Linus med morgonhumöret. ;)

SGM

Ny medlem
Det här med mjuka och hårda grejer...tror ni som inte var med från början är lite bortskämda. ;)

Jag åker nu i Burtons Ruler (95 pannor, lite över 190 lång), tycker de är precis lagom, och de anses säkert som skitmjuka noob-prylar (ni skulle behöva en dag i mina Northwave Reto Lamm från mitten 90...).

Som vanligt när det pratas prylar - mycket snack är/blir det. ;)

/J

SMG

Självklart att har prylarna blivit bättre... men ska du sträva tillbaka och använda saker som begränsar din åkning istället för att ha bra grejer som kan föra din åkning till en annan nivå? Jag personligen kan inte förstå att Tex: Johan olofsson åkte som han gjorde med sådan skitutrustning som fanns i mitten på nittiotalet - Respekt till han.

Kaskar

Medlem
90% åkare, 10% utrustning. Om ens...

Anja Päson som åker 364 dagar om året känner skillnad om det sitter en bit silvertejp under pjäxan. Åker man däremot bara 10 dar per år märker man nog ingen skillnad på 154 eller 156 cm.

Men det är en jävla materialsport. Jag räknar med 3 åkdagar denna säsong då familjen får tillskott ur brädåkningssynpunkt helt fel tid. Ändå är jag övertygad om att jag behöver iaf en ny bräda och ny jacka för att kunna åka de tre dagarna. Min bräda är 3cm för kort och jackan har börjat släppa i en söm...

SGM

Ny medlem
Min inställning helt och hållet, det mesta idag är så jäkla bra, att det just blir 90% åkare det handlar om....men det är lätt att nörda ned sig i recensioner och vad andra tycker om sina dyrköpta prylar...det går rätt fort för ett rykte att sätta fart om att en viss pryl är helt oduglig, och snart har man 10 andra som repeterar det, utan att ens ha provat själva.

Baksidan med att försöka jaga info om något via internet, man får läsa massor och ta allt med ett par nypor salt, och sedan i alla fall skapa sig en egen uppfattning. :D

Om kidsen idag visste hur grejerna var i början...

/J

Doughboy

Ny medlem
SGM sa:
Om kidsen idag visste hur grejerna var i början...

/J
De vet ingenting:D

Jag plockar alltid fram lite gamla brädor och åker på några dagar under säsongen och faktum är att min gamla Lib-Tech Litigator från 2000 med capkonstruktion och vanlig camber är minst lika bra som typ 95% av alla nya brädor.

SGM.
Jag hade också Northwave Reto Lamm med neopreninnerskor som var ungefär lika tjocka och styva som ett par tjocka sockar. Jag åkte på dem en hel säsong i Bad Gastein och var hur nöjd som helst.

Generellt är det en fruktansvärd inflation i snowboardplylar. Det som var bäst för 5 år sedan är inte vatten värt idag även om prylarna funkar hur bra som helst.

delta

Aktiv medlem
Doughboy sa:
Generellt är det en fruktansvärd inflation i snowboardplylar. Det som var bäst för 5 år sedan är inte vatten värt idag även om prylarna funkar hur bra som helst.
Det viktigaste är ändå färgen och utseendet på prylarna, måste vara rätt! :D

Senast ändrad:

4800

Medlem
Ja ja ja ni vill snacka gamla goda dagar. Olofsson, Backman - varför inte: men nu var ju frågan vilka av dagens prylar killen skulle köpa..

Jag skulle sätta mkt pengar på ett par bra skor. Moto tror jag är för mjukt för din åkstil. Ion låter bättre.

Ang bräda så skulle jag köpa en med kammare för piståkning.

riccweee

Ny medlem
4800 sa:
Ja ja ja ni vill snacka gamla goda dagar. Olofsson, Backman - varför inte: men nu var ju frågan vilka av dagens prylar killen skulle köpa..
lol........

.

:..

::::::::
:::.
........
:

:.....................

.... jag gillar också oldSchool.

;)

Trevligt att det blir lite diskussion i tråden även om vissa verkar ha fått lite för mycket att dricka på nyårsnatten :p

Custom X:en på Åre skidsport var tyvärr redan såld, så jag planerar att beställa härifrån blue-tomato.com, någon som har (dålig)erfarenhet av den sidan?

wantsnow

Ny medlem
Har varit grymt nöjd med min Burton t6 fast klart är ju ganska dyr om du vill ha nytt! Många dissar den men smaken är som baken! åker själv bara i pisten funkar bra att jaga fart med i mitt tycke!

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp