Söker åsikter till designprojekt - Actioncamera

Hej,

Jag heter Hugo Martinsson och studerar Industridesign på Lund Universitet. I en kurs ska jag nu skapa en ny actionkamera som konkurrent till de som finns på dagens marknad. Tanken är att jag ska hitta vad som saknas i marknaden och skapa något därifrån. Därför tänkte jag fråga er om input i detta projekt. Saknar ni något i marknaden? Har ni använt en actionkamera och insett brister eller tillgångar i produkten? Vad ser ni för förbättringsmöjligheter? Alla svar och diskussion välkomnas varmt!

Tack på förhand!
Hugo Martinsson

MallanI

Ny medlem
Hej,

vad ser du själv för brister och utvecklingsmöjligheter på dagens produkter som gör att du bestämde dig för just detta ämne?

Hej,

vad ser du själv för brister och utvecklingsmöjligheter på dagens produkter som gör att du bestämde dig för just detta ämne?
I den research jag nu gjort i den tidiga delen av projektet har jag upplevt att kamerorna inte är aerodynamiskt utformade och ofta känns bulkiga om man sätter det på hjälmen eller liknande. Dessutom är batteritiden kort vid kallt väder, och många har inte utbytbara batterier som man lätt kan byta när man är ute på äventyr.

Jag anser att alla mounts till kamerorna inte är universella, vilket gör att man måsta ha adaptrar för att kunna byta kameraposition (ex. om man ska byta från chest mount till head mount). De är gjorda i plast vilket gör att de är enkla att tas sönder vilket gör att man kan råka tappa den medan man åker. Hur kameran är riktad är också lite knepigt, enligt mig. Dessutom har jag märkt en tendens att att många försöker byta egna mounts vilket kan betyda att det finns ett behov av ändring på detta.

Jag anser att många actionkameror har väldigt små knappar eller touch vilket inte går att använda om man har större handskar på sig. Är det kallt är det väldigt oskönt att ta av handskarna för att sätta igång den eller ändra inställningar. Dessutom har vissa kameror svårförståeliga knappsatser och det är inte intuitivt hur man ska använda den.

Anledningen till att jag valde just actionkameran som designprojekt var att jag tycker att allt som handlar om design kring outdoor är otroligt roligt och eftersom jag såg dessa brister i dagens marknad tyckte jag det skulle vara spännande att se vad jag kunde göra kring detta. En stor fråga jag dessutom vill undersöka är varför GoPro är så ledande i branschen. Vad de har gjort som de andra märkena misslyckats med.

xQubeZ

Medlem
I den research jag nu gjort i den tidiga delen av projektet har jag upplevt att kamerorna inte är aerodynamiskt utformade och ofta känns bulkiga om man sätter det på hjälmen eller liknande. Dessutom är batteritiden kort vid kallt väder, och många har inte utbytbara batterier som man lätt kan byta när man är ute på äventyr.

Jag anser att alla mounts till kamerorna inte är universella, vilket gör att man måsta ha adaptrar för att kunna byta kameraposition (ex. om man ska byta från chest mount till head mount). De är gjorda i plast vilket gör att de är enkla att tas sönder vilket gör att man kan råka tappa den medan man åker. Hur kameran är riktad är också lite knepigt, enligt mig. Dessutom har jag märkt en tendens att att många försöker byta egna mounts vilket kan betyda att det finns ett behov av ändring på detta.

Jag anser att många actionkameror har väldigt små knappar eller touch vilket inte går att använda om man har större handskar på sig. Är det kallt är det väldigt oskönt att ta av handskarna för att sätta igång den eller ändra inställningar. Dessutom har vissa kameror svårförståeliga knappsatser och det är inte intuitivt hur man ska använda den.

Anledningen till att jag valde just actionkameran som designprojekt var att jag tycker att allt som handlar om design kring outdoor är otroligt roligt och eftersom jag såg dessa brister i dagens marknad tyckte jag det skulle vara spännande att se vad jag kunde göra kring detta. En stor fråga jag dessutom vill undersöka är varför GoPro är så ledande i branschen. Vad de har gjort som de andra märkena misslyckats med.
Största GoPro gjorde var att väl att vara först att etablera sig på marknaden och lade mycket på marknadsföring för att få den generalla befolkningens uppfattning av att actionkamera = GoPro.

Man kan också fråga sig att när actionkameror nu används av så mycket proffs att de inte borde ha mer avancerade funktioner som log profiler för att göra det lättare att colorgrada och matcha videofilerna till de andra kamerorna som använts under filmningen.

pd

Aktiv medlem
En stor fråga jag dessutom vill undersöka är varför GoPro är så ledande i branschen. Vad de har gjort som de andra märkena misslyckats med.
Marknadsföring, marknadsföring och fästen.

Ungefär samtidigt som några av de första GoPro-modellerna släpptes valde jag bort dem och valde istället att köpa en Canon DC10 som var deras försök på samma segment. På de flesta sätt så var den kameran klart överlägsen. Bättre prestanda, bättre optik, vattentät konstruktion utan yttre hus, rund istället för kantig design. Jag blev genuint förvånad av att kompisar valde GoPro. Och det som var klart bättre med GoPro var alla fästen de erbjöd - och det är en avgörande skillnad. Spelar ingen roll om man har bättre upplösning, optik och batteritid om det krävs en ingenjörsexamen för att få fast kameran.

AndersWingqvist

Moderator
Forumvärd
Vi använder ju bla GoPro när vi filmar lite grejer för redaktionen på Freeride. Överlag är det ju en sjukt bra produkt och att konkurrera där låter minst sagt som en spännande utmaning på flera plan! Tänker att produkten i sig är en sak, marknadsföring kännedom en annan femma...

Vi körde 7:an i vintras och min, i princip, enda stora invändning är batteritiden. Jag vet inte om det är att man kör röststyrning som gör att den drar mkt batteri? Men det är sjukt segt och trist att man har med sig flera batterier ut och ideligen får byta.
Just röststyrningen kan nog bli bättre, men fungerar okej tycker jag för att sätta på och stänga av filmningen.
Små invändningar är att jag tycker menyn är lite långsam när man ska kolla vad man har filmat inne på lunch eller så. Där var 6:an snabbare upplever jag.

Instämmer också med föregående talare att alla fästen är en stor styrka, vill man inte betala för original-grejerna så finns det ju också riktigt billiga paket att beställa från noname-leverantörer där man får en drös av prylar för några hundralappar. Jag vet inte heller om jag håller med dig om att plastigheten är ett problem... det hade nog blivit tung/dyrt att använda annat material. Aerodymaniken vet jag inte heller om det är något som folk tänker på?
OK, det var mina spontana grejer!

Med DJI, GoPro och Insta360 på marknaden så känns marknaden ganska mättad.

GoPro körde ju nästan i diket med drönaren och liknande problem som apple har med iphone, att varje ny generation gav förre anledningar för konsumenten att uppdatera.

känns väldigt kapitalintensivt att ge sig in på denna marknad. 360-nischen har insta360 tagit och slagit ut Rylo. Gopro kontrar nu med nya Max. Inte osannolikt att DJI gör sig redo att kasta in käppar i deras hjul.

Själv väntar jag på insta 360s nya för att köpa den eller Max.

Hej,

Jag heter Hugo Martinsson och studerar Industridesign på Lund Universitet. I en kurs ska jag nu skapa en ny actionkamera som konkurrent till de som finns på dagens marknad. Tanken är att jag ska hitta vad som saknas i marknaden och skapa något därifrån. Därför tänkte jag fråga er om input i detta projekt. Saknar ni något i marknaden? Har ni använt en actionkamera och insett brister eller tillgångar i produkten? Vad ser ni för förbättringsmöjligheter? Alla svar och diskussion välkomnas varmt!

Tack på förhand!
Hugo Martinsson

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp