Söker familjeresmål i Alperna

offp1st

Ny medlem
Tjena,

Nu har jag inte varit på skidsemester sedan ett par år innan jag blev pappa. Nu har barnen blivit tillräckligt gamla (och skickliga) för att jag ska våga ta med familjen på en skidresa i Februari.

Tidigare skidresor som jag har varit på har skidortens Afterski varit en avgörande faktor för besöket (detta var 15 år sedan ;) ), nu när jag ska ta med familjen så har jag inga referenser på bra boenden, skidorter, backar mm.

Jag skulle alltså vilja höra era rekommendationer på ställen som är familjevänliga. Gärna egna erfarenheter.

Det blir antingen Österrike eller Frankrike.

Tack på förhand!

simhall

Medlem
Vi hade tänkt åka i vinter men kommer inte bli av pga ändrade förutsättningar. Tanken var att åka till Serre Chevalier under några veckor. Fördelarna som vi såg var:

Mycket sittlift. Våra barn behöver fortfarande lite assistans med att bära och sätta på skidor så kabiner/gondoler och liknande går bort. Och så får de vila benen.

Systemet är ganska enkelt att ta sig runt i. Inga långa transporter utan åkning hela tiden.

Hyfsat solsäkert och bra väder. Skulle sen vädret vara lite sämre finns det mycket åkning under trädgränsen så slipper man tappa bort kidsen i whiteout i högalpin miljö.

Lätttillgänlig offpist för föräldrarna.

Vet inte hur länge ni ska vara borta och om det finns behov av andra aktiviteter men det finns skridskobana, simhall och annat.

offp1st

Ny medlem
Tack för informationen simhall!

Belouga, tack, jag ska kika i denna. Dock så väger egna erfarenheter mer för mig än vad tidningar skriver.

Igel

Medlem
Livigno erbjuder sol och skattefri zon. Lagom familjenåk. Grymt fin barndel utmed byns huvudstråk. Det blir mitt mål när ungarna växt några år till.

K

KlaraSlopetrotter

Guest
Hej Offp1st,

Jag jobbar på skidresebyrån Slopetrotter Skitours och sett till våra familjefavoriter i Alperna i Österrike och Frankrike ligger orter så som Wagrain och Saalbach respektive Avoriaz och Tignes högt i topp. Vill ni ha en upplevelse utöver det vanliga är Avoriaz absolut att rekommendera då det är en bilfri by där transporten försigår på skidor eller med häst och vagn. Här är det alltså ski-in/out överallt där ni bor bra i lägenheter!

Jag vill även tipsa er om att titta på orter i Italien så som Livigno och Passo Tonale. Här är priserna generellt sett lägre än i Österrike och Frankrike, där dessa två områden erbjuder fantastisk skidåkning och mysig italiensk stämning! Som Igel skriver är Livigno en skattefri by där ni finner bra och billiga boenden samtidigt som ni ofta har närhet till en lift och barnvänliga backar! Passo Tonale är betydligt mindre sett till byn men här finner ni verkligen ett familjeparadis med en riktigt autentisk italiensk stämning, där ni får mycket för pengarna om ni gärna vill bo på hotell.

Hoppas mina rekommendationer kan vara till någon hjälp, skriv bara om det är något mer du är nyfiken på!

offp1st

Ny medlem
Hej Klara,

Tack så mycket för välformulerade tips! Blir att Googla under dagen på ovan nämnda skidorter.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp