Söker pistskidor för lite lugnare åkning

sivbertil

Ny medlem
Hej åkare

Jag var tävlingsåkare i ca 10 år samt jobbade på skidanläggningar i ett antal år. Tog sen en paus från skidåkningen pga småbarn etc. Nu när vi började åka med familjen så hyrde jag nya skidor varje dag för att testa mig fram till vad jag trivs med. Hyrde Völkl RTM 84 (177 cm) sista dagen på semestern och blev frälst. Gick att köra stenhårt trots uppkörd pist. Tror att årsmodell var 2015 eller 2016. Mins att de var svarta och gröna. Mitt enda bekymmer med skidan är att jag oroar mig för skador. Vet inte hur det blir för er andra som åker med den skidan men jag tappar omdömet. Skidan inbjuder till höga farter och stora svängar. Man rycks med och glömmer bort att det är uppkört. Jag skulle vilja ha en lika rolig skida som passar lite mjukare åkning med lägre hastigheter. Antar att radien måste vara lite mindre och att skidan bör vara något mjukare? Jag vill helst inte kompromissa med de förlåtande egenskaperna och antar att jag söker en skida med ungefär samma bredd över foten. Ca 80-85mm?

Har ni tips på skidor som kan passa in på mina önskemål?

Vikt: 76-80
Längd: 180
Fysik: otränad men en fantastisk skidåkare :)

/D

Ace_DG

Aktiv medlem
Om du redan är frälst ser jag ingen anledning att söka upp andra religioner ...eh, skidor. RTM 84:an är ju extremt allsidig. Mjukare? ...njaä, låt bli. Mindre radier? Vad har 177 cm-versionen? 16 m?
Med din bakgrund är frågan liiite underlig ärligt talat. Fixa till din fysiska status och köp (t ex) RTM 84 eller RTM 86 i kort längd. Tror det bara kan bli rätt!
Eder,
Ace DG

dallan

Medlem
Ace_DG sa:
Om du redan är frälst ser jag ingen anledning att söka upp andra religioner ...eh, skidor. RTM 84:an är ju extremt allsidig. Mjukare? ...njaä, låt bli. Mindre radier? Vad har 177 cm-versionen? 16 m?
Med din bakgrund är frågan liiite underlig ärligt talat. Fixa till din fysiska status och köp (t ex) RTM 84 eller RTM 86 i kort längd. Tror det bara kan bli rätt!
Eder,
Ace DG
Ord.

sivbertil

Ny medlem
Tack för svar. Upplever att RTM 84 svarar fantastiskt men att den kräver högre fart/mer kraft. Skulle vilja kunna köra lite kortare sväng med kick ur svängen även om hastigheten inte är så hög. Har varit frånvarande många år från skidåkningen och har tyvärr dålig koll på utbudet och vad jag ska leta efter. Tror du/ni att det räcker om jag går ner i längd på RTM? Behöver inte radien på skidan bli mindre också?

/D

dallan

Medlem
Radien blir mindre om du går ner i längd. Annars ett alternativ med kortare radie och 80 midja är HEAD Supershape Titan.

Halvsmurfen

Aktiv medlem
Det är en djungel i segmentet du letar.
Gräv upp några frontside reviewer för att få en känsla för vad du letar. Sök på "frontside ski review"
Rossignol Experience 88
Atomic Vantage 83
Salomon har väl en ny XDR
K2 är nämd ovan
Head Monster 83/88 kanske
....

Köp bara inte basic modellen i en modellserie dvs ofta den med smalaste midjan.

Rehabbar precis efter en pist krach pga det du är rädd för. Du får köpa en fil till hornen och det är som sagt inget problem att lägga en 11 med vilka skidor som helst.

PederL

Medlem
Min bakgrund är liknande som din, lite tävlingsåkning och några vintrar i alperna (för länge sedan), så mycket skidvana. Åker nu ett par veckor om året, tyvärr blir det inte mer. 178 lång och vikt 75-78. Lite sämre tränad numera (och mindre benstyrka) men med bra teknik. Vill rekommendera Salomon XDR 80 ti (eller de andra i XDR serien, 84 ti eller 88 ti). Jag tror dessa passar om man inte är tung och riktigt stark, och gillar en väldigt mångsidig skida. Du kan definitivt åka lite lugnare på den (också).

Själv har jag ett par 80 ti, 176 långa. Väldigt bra och roliga skidor - lätta, stadiga, underbara i korta och långa svängar både i nypistat och uppåkt. Snabba från kant till kant. Framförallt pistskidor men ska tydligen också funka offpist (har jag läst, men inte hunnit testa själv ännu). Ok, något smala för att vara en riktig allmountain men en skön, lättåkt men ändå avancerad skida. Provåk om du har möjlighet, men jag vet hur svårt det är att välja (var där nyss själv) eftersom det finns så många bra alternativ i denna kategori. I viss mån föll mitt val på att jag kunde få dessa till bra pris nu under rean, men jag är helt nöjd efter några dagar i skiftande snöförhållanden. Rätt skida för mig!

Eller du kanske redan valt något annat? Hoppas du blir/blev nöjd med ditt val!

HBAstrom

Medlem
Har letat lite samma som du efter att ha kört på Rossignol Experience 88, och Stöckli Laser SC. Ville ha lite mer möjlighet att vrida runt i puckel och bättre flyt i löst. De här skidorna är båda enligt mig fina carving-kungar men Stöckli har mer av allt, även nackdelarna då i puckel och lössnö.
Jag landade i Stöckli Laser AX, den håller skäret fantastiskt om du vill trycka på och släpper fint i sladd om du så vill. Flyter bra i lössnö också, iaf upp till 20 cm som jag kört dem i. Du kan köra långsamt och trixa och leka med alla olika svängtyper utan bekymmer. Perfekt skida för instruktörer.
Förr i tiden åkte man lössnö med stickor och det funkade också och tycker nog det gått lite hysteri i breda skidor. Min Rossignol Soul 7 används mindre och mindre faktiskt då Stöcklina svarar upp med en mycket bredare potential.
Tyvärr dyra, men ibland får man vad man betalar för.
Kolla på nätet efter tester och omdömen.

anderbjork

Ny medlem
Kan i princip köra copy/paste på din bakgrund
@sivbertil med skillnaden att jag är längre och tyngre (188cm/100kg). Provade mig fram under ett par år, åkte upp på skidtestar-dagar i Vemdalen och testade nytt så fort jag fick tillfälle. Ingenting kändes bra och tillräckligt stabilt förrän jag för 2 vintrar sedan testade ett par Völkl Racetiger GS. Blev frälst efter bara ett åk och köpte dem direkt! Inte ångrat det en sekund utan njuter av varje sväng, desto hårdare underlag desto bättre greppar dom!
Kompletterade dock med ett par beggade K2 Annex i år efter att det dumpat 40cm och tycker nu att jag har den optimala kompromisslösa kombon. Lite fullt i bilen dock och hustrun tycker att jag är lite för mycket när vi bara ska upp till vemdalen för en helg och åka lite med familjen. Smällar man får ta...

Snödjup

Topp