Solotur Skäckerfjällen, Jämtland (ett av Sveriges bästa topptursområden)

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Äntligen kom jag iväg på min solotur som jag fantiserat om halva vintern!
Ryktet sa att det (som vanligt) var stora mängder snö i Skäckerfjällen. Min plan var att parkera bilen vid Stryån och släpa upp all utrustning i fjellpulkan. P-platsen vid Stryån var dock inte upplogad och det var omöjligt att forcera plogvallen med fullastad fjellpulka (se bild med bilen).

Plan B: fortsätta med bilen fram till vinterleden från Anjan.
Nackdel med plan B: vinterleden innebär en stigning på 200 höjdmeter och 7 km med överlastad Fjellpulka.
Efter 4,5 timmars slit med pulkan kunde jag ta av hudarna och glida ner till vindskyddet i Strydalen. (se bild tagen i månskenet).

I vindskyddet träffade jag en annan soloturare som åkt upp från Sthlm för att tura 2 dar på platten i skäckerfjällen. Plötsligt kändes bilfärden från Östersund väldigt kort.
Eftersom vindskyddet var ledigt så skippade jag tältet och sov där.

Lördag morgon: Strålande sol. Raskt på med hudarna och upp på lill-anjeskutan. Någonstans runt 1050 möh blev det vindpackat så jag skippade toppen och körde två fina åk i morgonsolen. 3-400 höjdmeter bra puder!

Ner till vindskyddet för lunch sen hudade jag upp mot Akkantjakke och åkte ner på baksidan mot Sockertoppen. Fint åk på nordsida i puder/packat puder. Gick upp samma väg igen och åkte sen framsidan på Akkantjakke. Branta vägen. Puder men inte lika fluffigt som dagens tre tidigare åk.

Ner till vindskyddet igen där jag sov en natt till. På söndagsmorgonen vräkte snön ned. Hade jag haft ork och tid skulle jag kört några repor i den glesa björkskogen (ca 150 höjdmeter skogsåkning) bakom renvaktarstugan (lite längre ned i dalen), men nu var jag tvungen att packa ihop och följa kryssmarkeringarna för att hitta ner till bilen igen.

Tips om du vill tura i Skäckerfjällen:
Man kan gå över dagen om man tar vinterleden in (6-7 km) och köra några toppar. Men det kräver bra kondis. Annars är Strydalens vindskydd optimal utgångspunkt för flertalet toppar med 5-600 meters fallhöjd. (man kan dock inte räkna med att kunna sova i vindskydden så ta med tält!).

Annat alternativ är att komma in i Skäcker från Kolåsen-hållet. Det går att få skotertolk fram till naturreservatsgränsen (sen är det ca 6 km in). Fördelen här är att det finns mer skogsåkning och åk med upp till 700 fallmeter. Jag får återkomma mer rapport när jag kört den turen…

Lärdom: visst går det att lasta mycket lull-lull i en Fjellpulka om anmarschen är hyfsat platt. Det var den inte här och med facit skulle jag skippat typ halva packningen…

Utrustning:
skidor: Black Crows Chamox Freebird (1500gr)
Bindning: King Pin
Pjäxor: Dynafit Khion
överlastad Fjellpulka

IMG_0742[1].JPG IMG_0745[1].JPG IMG_0710[1].JPG IMG_0733[1].JPG IMG_0674[1].JPG IMG_0716[1].JPG IMG_0637[1].JPG IMG_0715[1].JPG

Senast ändrad:

MP1

Aktiv medlem
Fin tur Ivo. Mitt tips: Packa lättare, skippa pulka och bo i Sockertoppens vindskydd (medveten att det inte är tillåtet enl reglerna att bo i vindskydden, men där kommer man inte störa någon) nästa gång. Litet liggunderlag, kök och sovsäck. Då kan du ta alla toppar på väg in och ut från sockertoppens vindskydd. Ännu bättre slagläge för turer där. Vintern är lång, brukar funka ända in i maj i Skäcker.

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Fin tur Ivo. Mitt tips: Packa lättare, skippa pulka och bo i Sockertoppens vindskydd (medveten att det inte är tillåtet enl reglerna att bo i vindskydden, men där kommer man inte störa någon) nästa gång. Litet liggunderlag, kök och sovsäck. Då kan du ta alla toppar på väg in och ut från sockertoppens vindskydd. Ännu bättre slagläge för turer där. Vintern är lång, brukar funka ända in i maj i Skäcker.
Men ska man beta av några toppar på vägen mot vindskyddet med sovsäck/kök/käk i ryggsäcken? Känns som åkningen blir lidande med 17 kg (?) i ryggsäcken...

kurono

Aktiv medlem
Japp (dock utan barn) 😉. Har du ingen egen Fjellpulka? Hyr på Hygglo!
Haha jo har en barnpulka och en "vanlig".
Tänkte bara att barnpulkan väger nånstans mellan 11-13kg typ. Medans min vanliga väger 4kg nånting. Använd en vanlig nästa gång så kan du ff ha med dig allt extra 😎

Iaf, grym tur!

viktorflygare

Aktiv medlem
Härlig rapport! Runt 10 kg kan man få ned en ryggsäck för en tredagarstur med tält till utan att bli för extremt viktfokuserad! Då tycker jag åkningen funkar ok också

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Tänkte bara att barnpulkan väger nånstans mellan 11-13kg typ. Medans min vanliga väger 4kg nånting. Använd en vanlig nästa gång så kan du ff ha med dig allt extra 😎

Iaf, grym tur!
Tack för tipset!

skidmannen

Aktiv medlem

Iaf, grym tur!
Nja. Det enda som skiljer mellan barnpulka och vanlig Fjellpulke är rutan, den väger max ett kg. Och går lätt att plocka av. De vanliga oftast är lite längre så att den går bättre över skavler (sastrugi). Sen finns ju väldigt lätta pulkor som superbilliga Paris, men det är ju något annat.

Fin tur! Man blir sugen att komma ut.

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Nja. Det enda som skiljer mellan barnpulka och vanlig Fjellpulke är rutan, den väger max ett kg. Och går lätt att plocka av. De vanliga oftast är lite längre så att den går bättre över skavler (sastrugi). Sen finns ju väldigt lätta pulkor som superbilliga Paris, men det är ju något annat.

Det trodde jag åxå. Men man lär sig ett och annat här i trådarna 😉.
Inser nu att jag släpat 10kg pulka i onödan. Nytt på min wishlist:

kurono

Aktiv medlem

Nej en barnpulka väger ca 11kg. Officiella siffror från fjellpulken.
En xcountry 118 väger 4.5kg och en 144 ca 5.5kg.

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Men ska man beta av några toppar på vägen mot vindskyddet med sovsäck/kök/käk i ryggsäcken? Känns som åkningen blir lidande med 17 kg (?) i ryggsäcken...
17 kg är vad jag plus partner hade i våra säckar i starten på Stora Sarektraversen, du bör klara dig på betydligt mindre utan tält och klätterutrustning samt mindre bensin, även om du kör solo.

skidmannen

Aktiv medlem
Det trodde jag åxå. Men man lär sig ett och annat här i trådarna 😉.
Inser nu att jag släpat 10kg pulka i onödan. Nytt på min wishlist:
Jag äger både barnpulka och vanliga, men av äldre modell. Dom måste ha satt några vikter på nya barnpulkan eller lättat den nya för mina väger lika. Kan ju vara bra för dig att kolla upp om du köper begagnat. Eller så räknar dom in mängder med tillbehör på barnpulka, stol, sidostöd, sovpåse, wifi osv.

Men för lite roligare turer (brant, eländigt Sarek osv) tycker jag att det är bäst med en Paris- pulka (om man inte ska ha bara ryggsäck). Paris är lätt och tål mycket stryk, man kan spänna den på ryggsäcken om man behöver klättra nån slänt eller åka brant på skrå. Jag brukar (brukade, längesedan nu) spänna min stora ryggsäck på parispulkan med remmarna uppåt, så kunde jag enkelt slänga upp hela paketet på ryggen när det blev elände.

Senast ändrad:
Topp