Sommarskidåkning les 2 alpes!

Itzak

Aktiv medlem
Tjena, jag ska en tripp till Frankrike till sommaröppningen på glaciären les deux alpes nästa vecka, och har nämligen aldrig kört sommarskidåkning innan!
Min fråga till er blir då, vad ska man ha på sej för kläder när man åker?
Beror ju helt och hållet lite på vädret, men vad är lixom viktigt att tänka på att ta med/åka i?
Peace Isak

Kommer själv att fara dit i sommar, och några andra här på freeride kommer också att åka dit!

Där är för det mesta ganska varmt i backen, men det finns också dom dagarna då det är minus grader. Många kör i hoodies där och några också i jacka.

Jag brukar ha underställ, tall tee och min saga jacka som är väldigt tunn, och skidbyxor, brukar ha alla ventilations fickor uppe. Har fungerat bra för mej!

Itzak

Aktiv medlem
KevinSalonius sa:
Kommer själv att fara dit i sommar, och några andra här på freeride kommer också att åka dit!

Där är för det mesta ganska varmt i backen, men det finns också dom dagarna då det är minus grader. Många kör i hoodies där och några också i jacka.

Jag brukar ha underställ, tall tee och min saga jacka som är väldigt tunn, och skidbyxor, brukar ha alla ventilations fickor uppe. Har fungerat bra för mej!
Supersweet, tack för infon, då vet jag lite vad som väntar mej, så får gardera med nått underställ samt hoodie, kalas!! :)

la_grave

Aktiv medlem
Skalkläder (du blir blöt!), tunnaste underställ (typ silke), mörkaste skidglasögonen du hittar samt solskyddskräm faktor 50 (glöm inte undersidor, typ hakan och runt näsborrarna - jag var noga med solkräm när jag vårskidåkte i Alaska och klarade mig helt från att bränna mig, med ett undantag, under näsan, som jag missat att skydda. Den blev fullständigt sönderbränd.)

Ashtraymofucku

Aktiv medlem
Halva "skön"faktorn med sommarskidåkning är att åka med sommarkläder, finns inget skönare än att åka runt i en skön t-shirt och ett par jeans. Men eftersom glaciärer är kalla, (inte alls som att åka på toppen av åreskutan under midsommar då det faktiskt är skönt och varmt i t-shirt under en solig dag) så blir det kallt utan en jacka modell tunn.
Så som la_grave säger, skaljacka och täckbyxor, man blir blöt och det blir kallt utan detta, underställ men solskyddsfaktor 50 nej nej, visst är solen extremt stark eftersom den reflekteras mot snön men en 10-20 är bäst om man vill få färg vilket ja antar alla vill, beror ju på om man är känslig eller inte.

Jag rekomenderar dock vanliga solbrillor då de blir sjukt svettigt med vanliga goggles pga. skumgummit!

delta

Aktiv medlem
Ansiktet heltäckt. Solglasögon är väl smaksak men jag tycker de pajjar för lätt och goggles skyddar bättre pa all sätt o vis.

Hoodie för garanterat varma och soliga dagar, helst inte för tjock/varm, helst inte svart. När du kör med hoodie, glöm inte solskydd eller täckning av nacken..

Dagar med sketchy väder: skaljacka. I ryggsäcken som backup om det blir störigt kallt: hoodie och underställskallingar.

M

monique

Guest
Hur ser det ut nere i les 2 alpes? Funderar på att åka ner mellan den 7-14juli men vill inte bara ha is utan lite slask så man vågar prova nya saker.
Har ni några ytterliggare tips vart det är lättast att flyga nu när det inte går till grenoble? vilket är lättast, till Lyon, Geneve eller Paris och sen ta tåget eller om det går någon budget buss till grenoble?

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp