Sovbuss - Värt att övertala sambo?

GustavPurvin

Ny medlem
Hej,
Jag och min sambo är väldigt sugna på Kittelfjäll. Min sambo är dock inte lika sugen på sovbuss (som verkar vara det enklaste sättet att ta sig dit från Sthlm). Därför är min fråga till forumet följande: Hur är standarden på Active skis sovbussar? Är det som sängplatser eller bara säten man fäller ner?

Tacksam om någon kan beskriva sin upplevelse av sovbuss. :)

/Gustav

skidmannen

Aktiv medlem
Nu var det 100 år sen jag åkte, men man sover ganska bra. Det är en säng, men inte helt platt, det som är ryggstöd på dan är ju lite skålat osv. Sen är det ganska lågt i tak, så man kan inte sätta sig upp i sängen. Öronproppar och ögonbindel så funkar det.

niillle

Medlem
Nu mer kör de väl vad de kallar komfortbuss med vanliga säten. Från deras sida:
"
Komfortbussen
Våra gäster åker lugnt och bekvämt upp till Kittelfjäll i vår komfortbuss. Med bekväma fällbara säten, benstöd, slappnar man enkelt av inför natten. Multimediasystem och skärmar framför sig finns på övre plan. Nedre plan har gemensama skärmar för underhållning. Elutag och Wi-fi finns på hela bussen, så dator och surfplatta går att använda. Resan gör ett stop på vägen för middag sen vidare upp mot Kittelfjäll. När morgonen börjar ljusna så når våra gäster Kittelfjäll med härlig skidåkning framför sig.

"

skidmannen

Aktiv medlem
Ush. En sån buss skulle jag nog ha svårt att sova i. Jag kan sova på både hårt och knöligt underlag men måste ligga ner plant. På beskrivning ovan låter det mer som nån form av Baden-Baden stol. Kan tänka mig att bältesregler ändrat förutsättningarna för dom gamla sovbussarna inom Sveriges gränser... Finns det bilder på hur det ser ut?

fredw

Aktiv medlem
Kommer att tänka på begreppet coronacontainer... Sovbuss med okända resenärer i många timmar låter som en dålig idé i dessa tider. Flygplan har ventilationssystem som cirkulerar bort utandad (och utpruttad) luft inom några sekunder och kör den genom partikelfilter innan den kommer tillbaka till kabinen. Gissar att det inte ser ut så i dessa bussar.

unsuspected

Aktiv medlem
Åksjuketabletter eller liknande är mitt råd för att kunna sova på buss. Det är precis som vilken annan buss som helst, sovbussarna är borta sen länge, så har man svårt att somna får man ta till hjälpmedel.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp