Splitboard som enda bräda? Åkupplevelse?

Svempa1

Ny medlem
Sugen på splitboard men vill inte släpa runt på flera brädor. Mestadels blir det ju trots allt åkning i pisten. Sneglar framförallt på en Burton Flight Attendant med Karakoram bindningar.
Men, när jag läser om splitboard tex här så verkar det vara en allmän sanning att splitboard är mycket sämre i pisten. Tom oacceptabelt dåligt. Men jag lyckas inte hitta på vilket sätt. Så, om jag skulle jämföra en splitboard med sin 'vanliga syster', vad skulle jag uppleva för skillnad?

perkan

Medlem
Den skillnad man upplever beror ganska mycket på snöförhållanden. I lössnö och mjukare fören är det marginell skillnad men vid hårda och isiga förhållanden (läs konstsnö i svenska backar) känner man lite skillnad i hur brädan flexar. Svårt att beskriva skillnaden, men sen blir splitboarden också lite tyngre än sin "syster" pga bindningar, fästen etc.

Jag åker på en Jones Solution och den har bra isgrepp tack vara lite magnetraction. Skulle dock aldrig köra den som enda bräda eftersom uppsättningen kostar minst det dubbla mot en vanlig bräda. Vill inte slita på prylarna i onödan då man tex riskerar att på sten etc.

Har för mig att det finns basplatta till Spark-bindningar som gör att du kan nyttja bindningarna på vanliga brädan, då blir det lite mindre att släpa på.

KaitsuH

Aktiv medlem
Tje Svempa! Tyvärr nej. Splitbrädor är helt och hållet ok för att åka pist! Men absolut mycket mycket sämre än normala brädor. Kantgreppet är litet sämre, kant till kant ganska mycket långsammare, tyngre osv.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp