Spöstraff...

fredw

Aktiv medlem
Spöstraff...
Men vafan, vilka brädor är det vi snackar om egentligen? I Christiania heter det haschplanka i alla fall, det är jag ganska säker på.

Fallhöjd och puderlarmen är iofs dåliga i Christiania så jag förstår att man där sysselsätter sig med annat.
Plus att de tydligen t o m kämpar med det egna språket.

rodney_piston

Aktiv medlem
Spöstraff...
@rodney_piston det blev lite komplicerat...
Givetvis ska språkpoliser ha spöstraff men här kommer några enkla regler för dem som har svårt att skilja mellan de och dem:
1. kan du byta ut de/dem mot "vi" -> välj "de"
2. kan du byta ut de/dem mot "oss" -> välj "dem"
3. skulle du ha skrivit "they" på engelska -> välj "de"
4. skulle du ha skrivit "them" på engelska -> välj "dem"
5. "jag fattar inte alls vad du menar: det här är ju svårare än raketforskning"
-> välj "de" eller "dom" (låter mindre fel än ett felaktigt dem)
Du borde ju bli svenska lärare! Precis sånadär tumregler hon med hårknuten skulle ha haft.

Hon gillade inte att man skrev sånadär heller men sådana där känns som att skriva ni när man menar du.

rodney_piston

Aktiv medlem
Spöstraff...
Fallhöjd och puderlarmen är iofs dåliga i Christiania så jag förstår att man där sysselsätter sig med annat.
Plus att de tydligen t o m kämpar med det egna språket.

Folkhälsomyndigheterna ställer till det igen. Själv förstår man ju danska ganska bra efter några pilsner. Men nu när danskarna har slutat att ge sina barn öl så uppstår alltså det här problemet?

Bohica

Aktiv medlem
Spöstraff...
Jefla språkTjat, tebax te EmneT nU.

Spöstraff och nackskott på alla (gärna föräldrar) som står och vänter i backen, med blicken nedåt (oftast mållåst sin avkomma). För att sedan, utan att ens kasta en blick uppåt, kasta sig ut i backen precis när du åker förbi!

Precis som i biltrafiken borde alla som får barn bannlysas tills dess ungarna blivit myndiga och flyttat hemifrån, och förälderns få hjärnceller åter kan visa lite intresse (och hänsyn) för övriga innevånare i omvärlden.

PS. Dessutom kontraproduktivt, att skapa farliga situationer i backen/trafiken är knappast rätt sätt att skydda sina avkommor heller.

fredw

Aktiv medlem
Spöstraff...
Min son har älskat och druckit öl sen han var 1,5 år. 😜🤣🤣🤣 Iofs så dricker han kaffe varje morgon oxå.
Det gick rykten om att facket i Danmark klagade när man ville sänka promillegränsen till 0,2, eftersom man då inte skulle kunna köra till jobbet...

För övrigt, vet inte om denna skulle gå hem på SVT idag:

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Spöstraff...
Det gick rykten om att facket i Danmark klagade när man ville sänka promillegränsen till 0,2, eftersom man då inte skulle kunna köra till jobbet...

För övrigt, vet inte om denna skulle gå hem på SVT idag:

Yes. Carlsberg anställda var i uppror. Men det var för att de skulle få deras förmåner väck. Man retar inte danskarna och deras öl. Mitt första minne är 2010 på Anholt när alla samlades utanför Brugesen (deras Coop) och drack öl när det var lunch.

KaitsuH

Aktiv medlem
Spöstraff...
Yes. Carlsberg anställda var i uppror. Men det var för att de skulle få deras förmåner väck. Man retar inte danskarna och deras öl. Mitt första minne är 2010 på Anholt när alla samlades utanför Brugesen (deras Coop) och drack öl när det var lunch.
Och jag minns interrail-resor på 80-talet till Europa. Nattåget från Stockholm anländade till Köpenhamn klockan 6 på morgonen. Flera timmars paus innan nästa tåget till Amsterdam eller Munchen. Så, vi drack mycket Elefantöl i barerna på Istedgaden som frukost.

Christiam

Aktiv medlem
Spöstraff...
Folk som åker runt med högtalare i ryggsäcken. Det tyder på en sorts egoism som jag inte riktigt är skapt att samexistera med.

Och folk som följer spår/skråar in över andra offpist.
Du var uppenbarligen inte i gränsen över påsk för typ 6 år sedan när en hjälte åkte runt med högtalare och spelade Pennywise och NOFX hela dagarna.

Emmis

Aktiv medlem
Spöstraff...
Har aldrig hört någon säga åka snöbräda i Sverige. Men i Finland säger man paddla SUP eller hur? När det är eurotour så heter det SUP i alla fall.
Nu vaknade jag; referens på mina språk: första främmande språk finlanddsvenska, andra främmande språk rikssvenska, tredje främmande språk finska, fjärde främmande mäenkieli osv. Jag skulle på något av det första el andra främmande språket obehindrat använda bräda och att åka bräda. Skulle dock kunna byta ut bräda mot snowboard och att snowboarda eller åka snowboard. Skulle dock aldrig på 3 el 4 främmande språk använda snowboard ist för lumilauta, men det gör nog de u16 fyi @KaitsuH så det används nog i finskan.. men vad vet jag om detta. Har ju knappt ett modersmål längre dessutom är jag ingenjör inte humanist…

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Spöstraff...
Har ju knappt ett modersmål längre dessutom är jag ingenjör inte humanist…
1643961563303.png

?

Famski

Medlem
Spöstraff...
Flera punkter som redan nämnts av andra i min lista. Föreslår skampåle framför största sittliften som straff.
- Stå och hänga framför liftfållan så man knappt kommer in.
- Hoppa av släpliften och sen stå och drälla i släppzonen utan en tanke på att en släplift har fler än ett ankare. Till råga på allt ser de inte ens generade ut när folk åker åt sidan och håller ankaret för att de inte ska träffas. Man borde nästan släppa ett för lite empirisk inlärning. Att få ett i huvudet så det ringer i hjälmen eller släpas över vallen borde lära folk att åka undan.
- Stå i bredd och uppta i princip hela åkbara bredden på transportvägar med utsikt för att skapa något j*vla instainlägg.
- Åka i full fart in i liftfållan utan någon som helst tanke på det olämpliga i detta. Chockerade nog är det ofta ”gubbar” 45-55 som är på ”grabbresa” som uppvisar detta omogna beteende. Man undrar om det var för många öl till lunchen som raderade allt omdöme?
- Stå i bredd nedanför krön. Självbevarelsedriften borde stoppa folk från detta, men icke..

Jag förvånas ofta av att dessa beteenden uppvisas av vuxna medelålders personer med familj och inte några lågpannade neandertalare. I grund och botten är det bara ohyfsat, ouppfostrat och egocentriskt.

Jaja, tur att man själv är perfekt och inte retar upp andra 😉😎

zanoii

Aktiv medlem
Spöstraff...
fälla ner bygeln 0,3 sekunder efter man satt sig i sittliften.
Jag har brutit två par skidglassögonen (googles eller vadfan i helvete är de nuförtiden?) när några hastiga medresare har velat att falla ner bygeln just jag, 191 cm, har suttit ner.
Jag har fått bygeln i hjälmen fler gånger än jag klarar att räkna (efter alla smällar kanske..) men höjdpunkten - om man nu kan kalla det så - var en stressad familjefar förra vintern som bestämde sig för att fälla upp bygeln 40 meter innan avstigning. Helt utan förvarning lyfte han den så hastigt och med sådan kraft att jag omöjligt kunde lyfta bort mina skidor från fotstöden. Ju mer jag lyfte skidorna, desto mer lyfte han bygeln. När jag insåg att han inte skulle lägga av förrän jag jag slog knäna i hakan tryckte jag tillbaka bygeln ner, med resultatet att farsan surnade till ordentligt. Minns inte exakt vad jag svarade men det var något om hänsyn i alla fall.

Semesterfarsor är inte kloka.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp