Sport Conrad second hand?

Jaay-Bone

Ny medlem
Hej! Var idag inne i en skidshop och kollade lite lagg... Jag jämförde
, tillsammans med säljaren, prisnivån de hade i relation till de som den gode Conrad kan ge mig... Han sa då att SC är andrahandssortering och att man därför inte kan vara säker på vad man får....
Ingenstans här på freeride, och inte på deras sida, kan jag hitta att det skulle vara så... Då jag ganska snart tänkte införskaffa nya skidor, så undrar jag, var säljaren lurig eller hur är det egentligen?

Mvh Jocke

Flashen

Ny medlem
Instämmer helt.......ren skär lögn!! Skidbutikerna i Sverige verkar ta till vad som helst för att försöka svartmåla SC......pinsamt!

H

Hasse

Guest
Som Dustin säger så är det inte riktigt en lögn. De säljer en hel del skidor med andra hand sortering. Sen så har de även en egen klassificiering som heter Sport-Conrad. Inte i samma skick som skidor i vanlig butik men du ser ingen skillnad. Allt enligt Franz Heicklen på Völkl/Marker som säljer en del grejor till dom. De har en egen "produktion" till S-C.

//H

Mountain_Man

Ny medlem
Hasse!

Det där var intressant. Jag tolkar din text som att de skidor som tex: Völkl skickar till S-C inte är tagna ur den "vanliga" produktionen utan på något sätt är speciella. Vet du mer precis vad det innebär? Tillverkade i annan fabrik? Tillverkade på annat sätt eller bara en egen "serie" tillverkade på samma sätt som övriga skidor. Och vad innebär "annat skick"?

Har man sagt A får man ...

/MM

JockeSki

Ny medlem
Hasse sa:
Som Dustin säger så är det inte riktigt en lögn. De säljer en hel del skidor med andra hand sortering. Sen så har de även en egen klassificiering som heter Sport-Conrad. Inte i samma skick som skidor i vanlig butik men du ser ingen skillnad. Allt enligt Franz Heicklen på Völkl/Marker som säljer en del grejor till dom. De har en egen "produktion" till S-C.

//H
Nu ska man dock aldrig lite på Hasse när det handlar om S-C eftersom han är rejält partisk och en allmän S-C-hatare. Jag tror inte ett skit på att Völkl skulle göra skidor som ser ut som deras men avsiktligt med sämre kvalitet. Skulle dom börja kränga skidor som dom med avsikt gjort sämre så tror jag att folk skulle sluta köpa Völkl-skidor. Visar sig detta vara sant blir det aldrig några Völkl för min del iaf.

Är det nån skillnad i materielet i skidorna? Andra åkegenskaper? Är ytterst tveksam till Hasses kommentar.

Senast ändrad:

Dustbin_Dan

Ny medlem
Inget ovanligt att en så stor återförsäljare får "egna" skidor tillverkade. Samma sak med bl.a. Intersport.

JockeSki

Ny medlem
Dustbin_Dan sa:
Inget ovanligt att en så stor återförsäljare får "egna" skidor tillverkade. Samma sak med bl.a. Intersport.
Ja precis men om dom ser ut EXAKT som t.ex. Gotama så ÄR det åxå samma skida. Bara för att Intersport vill ha en egen design på skidan så ändrar dom inte uppbyggnaden.

Dustbin_Dan

Ny medlem
Ja Jocke. Det stämmer. Men dom har modeller som ser "nästan" ut som en annan modell fast med en enklare konstruktion till ett lägre pris. I Intersportfallet så har det vad jag vet både Atomic och Headlagg. Fast i en kategori av skida som inte någon av oss varit speciellt intresserad av.

H

Hasse

Guest
JockeSki: Säger bara som Franz sade till oss på försäljnings mötet i Schweiz. De skidor som jag slipade i vintras som inte var plana så kom 90% från S-C. Det var detta kom upp på mötet hos Völkl. Och då säger Franz att de har en egegn linje för S-C. Likadant som de har för Intersport bland annat. Och att jag hatar S-C vet väl alla varför? Det behöver vi inte ens diskutera här.

Tillverkas i samma fabrik. Samma serie. Ingen aning om det är en annan kvalite på de eller hur det är och jag tror inte de skulle säga det heller. K2 är det likadant med. Oxå från folk som jobbar på huvudkontoret i Europa. Finns en anledning varför alla märken inte finns på Sport-Conrad.

//H

H

Hasse

Guest
Finns företag som inte vill förknippas med dom helt enkelt.

Sen är det ju så oxå att om man kollar på deras sida så är det nästan bara skidor som är mycket billigare än i Sverige. De tjänar inte allt för mycket pengar på skidor utan tjänar pengar på "omkring" utrustningen. Ta tex Norrøna http://www.sport-conrad.com/index.asp?disp=artikel&art_nr=95262903 och jämför med denna http://www.norrona.com/web/homepage.nsf/web/index.html eller denna http://www.skistore.se/catalog/product_info.php?cPath=90_103_222&products_id=1159 så är S-C dyrast av alla ;)

//H

H

Hasse

Guest
Head kommer tex aldrig att säljas där... Varför inte? Vill inte förknippas med S-C helt enkelt.

//H

H

Hasse

Guest
Vet inte varför vet bara att de aldrig skulle sälja till S-C enligt deras ansvariga säljare. Schweiz.

Varför haka upp sig på det för?

//H

pelov

Ny medlem
Hasse sa:
JockeSki: Säger bara som Franz sade till oss på försäljnings mötet i Schweiz. De skidor som jag slipade i vintras som inte var plana så kom 90% från S-C. Det var detta kom upp på mötet hos Völkl. Och då säger Franz att de har en egegn linje för S-C. Likadant som de har för Intersport bland annat. Och att jag hatar S-C vet väl alla varför? Det behöver vi inte ens diskutera här.

Tillverkas i samma fabrik. Samma serie. Ingen aning om det är en annan kvalite på de eller hur det är och jag tror inte de skulle säga det heller. K2 är det likadant med. Oxå från folk som jobbar på huvudkontoret i Europa. Finns en anledning varför alla märken inte finns på Sport-Conrad.

//H
Men det låter ju helt otroligt.. Att 90% av de skidor som du slipat kommer från Conrad. Jag och mina kompisar har säkert köpt 10 par skidor därifrån de senast året utan att det varit ett enda skidpar med fel på. Varför skulle völkl sälja krokiga skidor bara till conrad. Har däremot läst på andra forum att völkl har haft problem med kvaliten på sina skidor det senaste åren för att de har flyttat sin fabrik. Men att conrad bara skulle få en egen linje med krokiga lagg låter ju ungefär lika troligt som ryktet om att conrad skulle gå i konkurs.... https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=31627

//P

H

Hasse

Guest
pelov: Sade bara att 90% kom från S-C då det var mest svenskar som lämnade in skidorna. Är allmänt känt att Völkl har haft problem med skidorna ;) Sen att de har en egen line hos Völkl är korrekt.

Hart du planslipat några av de skidorna? Skulle vara mer orolig om du hade fått helt plana skidor. Alla är mer eller mindre ojämna när de kommer från fabriken. Spelar ingen roll märke eller så.

//H

Dustbin_Dan

Ny medlem
Hasse sa:
Vet inte varför vet bara att de aldrig skulle sälja till S-C enligt deras ansvariga säljare. Schweiz.

Varför haka upp sig på det för?

//H
Har inte hakat upp mig på det! Det är lätt att skriva saker som är sanning om man slipper motivera varför saker är som dom är.
Men nu fick jag ju svar på frågan. Du vet inte.

H

Hasse

Guest
Nix. de vägrar säga varför. Samma med Nordica. Har försökt att få ur de det med de vill inte. De säger bara att de inte vill förknippas med S-C. Men som sagt. Kolla på resten av deras priser. Inget som är så sjukt billigt då. Undra varför...

//H

MnO

Aktiv medlem
Jag tror inte ett dugg på att Völkl skulle ha en separat produktionslina speciellt ägnad åt Conrad. Det finns inte en chans att det skulle vara motiverat med en sådan investering, ha speciell personal som jobbar bara med det osv. Så stora är inte S-C, hur mycket Hasse än stör sig på dom.

Att ett företag som Völkl medvetet skulle förse en lågprisaktör med skidor som ser likadana ut som deras "riktiga" produkt, men med sämre kvalitet, bara för att lågprisaktören ska kunna vara just billigast på marknaden är en absurd och fullständigt orimlig tanke. Völkl har inget att tjäna på en sådan manöver, utan skulle underminera sitt varumärke som till stor del är uppbyggt kring kvalitet.

Däremot står det ju utom allt tvivel att SC har någon form av speciell relation till Völkl, eftersom dom har tillgång till andrasorteringsgrejor. Tillverkare i alla sektorer är alltid restriktiva när det gäller att släppa ut felproducerade enheter på marknaden, oavsett om det är grafikfel eller något annat, men SC har lyckats nå ett undantag. Har man den typen av relation är det inte ett långt steg till att tex upprätta avtal om att köpa stora partier skidor där det snålas in på något steg i kvalitetskontrollen på slutet eller liknande. Men det är osannolikt. Jävligt osannolikt. När Hasse säger att han har slipat flera skeva Conradlagg tror jag helt enkelt att det beror på att Conrad numerärt sett är väl representerade bland åkare som åker på skidor i det övre segmentet.

S-C:s prisbild baseras med största sannolikhet på volym i försäljning och inköp. Med den mängd skidor som passerar reella eller virtuella kassor på Conrad så kan man helt enkelt klara sig med ett lägre påslag på varje enskild produkt. En stor butik är en bra kund för leverantörerna och S-C kan säkert också pressa priserna något redan vid leverans från agenturen. Det fungerar helt enkelt som i vilken handel som helst. Störst går först. Sen att Intersport och liknande kedjor totalt sett är enormt mycket större än S-C eller någon annan fristående butik är givet. Men masskedjor som Intersport har en helt annan kundgrupp och köper inte in några mängder av Völkls bredlagg.

Völkl har kvalitetsproblem rent generellt i mitt tycke, oavsett i vilken butikshylla skidorna står. Förra årets Mantra och Gotama var ojämna i kvaliteten och krävde rejält med omtrimning för att prestera på topp. Förhoppningsvis är det åtgärdat till i år, men de indikationer jag har fått än så länge tyder inte på det. Jag har tex klämt på ett slumpmässigt utvalt par Katana på Alpingaraget. Det var fullständigt oacceptabelt ojämnt i spannet. Den ena skidan var tydligt normalspannad, den andra negativ lika mycket, plus att båda var ojämna i spannkurvor. Att en sådan skida kan slinka igenom kvalitetskontroller är både skrämmande och ett bevis för att något är fel hos Völkl när det gäller kontroll av produktionen. Conrad eller ej.

H

Hasse

Guest
MnO: Håller helt med om deras ojämn kvalité men som käre Franz sade så gör de en egen linje åt S-C. Och om den är sämre än den vanliga har jag jättesvårt att tro. Kan vara en sån simple sak bara att belaget är 1 mm tunnare så spar det en massa pengar eller hur? Men som sagt. Vet inget om det skiljer i kvaliten. Vet bara vad franz sade. Och han påstår även att K2 kör likadant. Och det är ju inte otroligt då det är samma ägare. Och om du kollar på vilka mängder de säljer jämfört med resten av världen så är troligt. Men som sagt jag har aldrig påstått eller kommer på stå att de har en linje med sämre kvalité bara att det inte är samma serie som går till andra butiker.

Sugen på att testa Helixen snart eller?

//H

MnO

Aktiv medlem
Hasse sa:
MnO: Håller helt med om deras ojämn kvalité men som käre Franz sade så gör de en egen linje åt S-C. Och om den är sämre än den vanliga har jag jättesvårt att tro. Kan vara en sån simple sak bara att belaget är 1 mm tunnare så spar det en massa pengar eller hur? Men som sagt. Vet inget om det skiljer i kvaliten. Vet bara vad franz sade. Och han påstår även att K2 kör likadant. Och det är ju inte otroligt då det är samma ägare. Och om du kollar på vilka mängder de säljer jämfört med resten av världen så är troligt. Men som sagt jag har aldrig påstått eller kommer på stå att de har en linje med sämre kvalité bara att det inte är samma serie som går till andra butiker.

Sugen på att testa Helixen snart eller?

//H
Det kan vara så att Völkl startar upp en extra produktionslinje när Conrad, eller någon annan storkund inkommer med en stor order. Då rör det sig om en extra kapacitetsbuffert för toppar i produktionen och inte någon egen linje. Den typen av produktionslinor förekommer frekvent i industrin. Men att man när man kliver in på Völkl-fabriken i ena änden av lokalen kan hitta en egen maskinpark för Sport-Conradskidor, full av flaggor med S-C-loggor och med eget fikarum med juiceatomat? Nej. Det är uteslutet av sin egen orimlighet.

Jag har varit sugen på att testa Helixen hela hösten, men sammanträffandet "Mno på västkusten" och "MnO har tid" har inte inträffat ännu. Däremot kommer jag nog ringa dig och snacka lite Cult vs Helix vs andra kites inom kort. Jag har nämligen blivit av med alla kites i ett inbrott i förrådet och behöver handla nytt rakt över hela linjen. :(

H

Hasse

Guest
Hmm ja så stor linje har nog inte ens Intersport eller någon annan kedja.

Ring du. Är ju vindstilla nu så då har man ju tid att sitta här ;)

//H

Clutch

Ny medlem
Skulle detta inte kommit mer på tal om det verkligen var så. Völkl skulle alltså i sitt marknadsmaterial, som webb och andra kanaler skryta om sin fina och välkonstruerade skidor, men sen till en av sina största kunder göra sämre skidor än till den "lilla skidbutiken" som har mindre antal slutkunder (recensenter, testare). Skulle SC verkligen våga göra detta, om det kom fram att dem marknadsför skidorna som "äkta" Völkl men sedan leverera SC-Völkl. Då skulle de antagligen få lite problem med kunder och domstolar. Och den uppmärksamheten tror jag inte Völkl heller vill ha. Men man vet aldrig, man har ju blivit förvånad förut...

Man blir faktiskt sugen på att testa en SC-köpt skida och likadana lagg inhandlade i Sverige. Någon som gjort detta och märkt någon skillnad? Jag inhandlade min Mantra på SC förra vintern. Ska man behöva vara orolig att dessa har en sämre konstruktion än om jag hade köpt dem någon annan stans? Jag hoppas verkligen inte det.

Eller är det att skidbranschen ligger så långt efter mognads- och förtroendemässigt andra marknader som haft internet som försäljningskanal mycket längre. Kommer personligen ihåg när leverantörer började sälja kameror vi nätet. Varje lite fotobutik försökte prata ner internetförsäljningen och stämpla den som oärlig och framför allt okunnig.

Om det är någon som har konkreta bevis på detta skulle det vara intressant att höra. Nu känns det mer som en risigt partikampanj där man försöker kasta paj på konkurrenterna.

/magnus

Mountain_Man

Ny medlem
Haha ... vem vet, det kanske finns separata juiceautomater för S-C, Stadium och Intersport hos de flesta större tillverkare ... ;-)

Om man inte är insatt i frågan kan man ju lätt tro att S-C bedriver någon form av "outlet" försäljning av skidor, ett begränsat sortiment till låga priser. Poängteras kan att så inte är fallet, S-C har ett ruggigt imponerande sortiment av alpin skidutrustning, finns inte en svensk butik som ens är i närheten. Och det tycks ju som Salomon, Fischer, Völkl, Rossignol, K2 och Dynastar m.fl. inte har något emot att låta S-C sälja deras grejor. S-C katalog är på (om jag minns rätt) omkring 350 sidor!

Vad som dock är lite märkligt är att priserna på alpina skidor är superlåga, ofta ned mot 50% av riktpriset i Sverige, medan kläder och annan kringutrustning (hjälmar, handskar, stavar mm.) inte är lika billigt (förhållandevis).

Och vad tillför det här till debatten ... tja egentligen ingenting ... men det kan ju vara bra för den oinsatte att veta.

;-) / MM

PS! Heja MnO ... DS!

H

Hasse

Guest
Som sagt. Ingen som säger att det är sämre kvalité. bara att de kör en egen linje. Stor skillnad på dessa saker. Och det som skiljer OM det skiljer nåt är nog nåt som gemene man inte känner iaf.

//H

Senast ändrad:

J_w

Ny medlem
Troligen så får dom billigare inköpspris tack vare dom stora mängderna skider dom säljer!.

HAr även lagt märke till att det är inte alla modeller det är super priser på utan oftast dom mer lättsålda.

Dustbin_Dan

Ny medlem
Enda gången jag sett andrasorteringslagg var när jag skulle köpa skidor av en sponsrad snubbe i Völkls friåkningsteam. Dom var märkta "2" med tuschpenna och hade kosmetiskt fel. Annars inplastade och fina. Ovansidan satt inte riktigt rakt och kanterna på ovansidan var inte riktigt snygga. Killen som skulle sälja dom var inte medveten alls om att han hade fått andrasorteringslagg och trodde mig inte när jag påpekade detta. Funktionen var inget fel på iallafall.

skidnarkoman

Ny medlem
Hasse sa:
Nix. de vägrar säga varför. Samma med Nordica. Har försökt att få ur de det med de vill inte. De säger bara att de inte vill förknippas med S-C. Men som sagt. Kolla på resten av deras priser. Inget som är så sjukt billigt då. Undra varför...

//H
men hasse, hur kommer det sig då att nordica pjäxor finns i sport conrads sortiment - om nordica nu inte vill bli förknippade med dem?

Senast ändrad:
H

Hasse

Guest
Ja du om jag skulle kunna svar på alla frågor skulle jag det. Ingen aning. Men som du ser så är priset nästan som i Sverige. Med andra ord inget de pressar priset med eller hur? Kan vara det men vet inte det.

//H

skidnarkoman

Ny medlem
kanske också för att betydligt färre köper pjäxor på nätet - mkt bättre att gå till t ex adrenalin om man behöver ett par nya.

Nojlas

Ny medlem
Mountain_Man sa:
Hasse!

Det där var intressant. Jag tolkar din text som att de skidor som tex: Völkl skickar till S-C inte är tagna ur den "vanliga" produktionen utan på något sätt är speciella. Vet du mer precis vad det innebär? Tillverkade i annan fabrik? Tillverkade på annat sätt eller bara en egen "serie" tillverkade på samma sätt som övriga skidor. Och vad innebär "annat skick"?

Har man sagt A får man ...

/MM
Det där fins hos alla större sportkedjor, inte bara hos conrad. Förra året hade t.ex. stadium en egen version av salomons equipe GC, originalet kostar ca 7 lök och stadiumversionen som NÄSTAN är helt identisk kostar 4500kr. (Skilde bara på en liten färgplutt vid nosen) Namnen är typ samma, men det är sämre bindningar och plastkärna istället för träkärna. Liknande utseende, men totalt olika skidor alltså.

Dessa produkter är s.k. "take-downs" - d.v.s. att en populär och attraktiv produkt görs billigare och enklare men liknar en tidigare populär och dyr vara.
Som försäljare i sportbutik kan jag nämna att en "take-down" ofta är förbaskat lätt att sälja. (Ser ju likadan ut som den dyrare, varför ska man betala mer - tycker kunden)

Ska man handla på conrad - eller på övrig postorder - ja då ska man vara 110% bombsäker på vad man ska/vill ha. Annars går man till en bra skidbutik...

Mountain_Man

Ny medlem
skidnarkoman sa:
kanske också för att betydligt färre köper pjäxor på nätet - mkt bättre att gå till t ex adrenalin om man behöver ett par nya.
Kan nog vara så att S-C säljer stora volymer av skidor över nätet (läs postorder) och på det sättet kan pressa priserna vid inköp. Kläder och skor säljs sannolikt i betydligt mindre kvantiteter vilket gör att man inte kan "deala" på samma sätt med leverantörerna, och priserna blir därefter.

/MM

Jaay-Bone

Ny medlem
Ok... Det känns som att man kan vara ganska trygg vid köp då. Kommer köpa ett par Legend 8000 el mythic rider, tjänar en ganska bra summa att köpa via SC.

Tack för alla svar, intressant diskussion...

jonasR

Ny medlem
I went to the core.

Jag har haft en mail konversation med Hans Conrad gällande Katana och snacket om att Conrad skulle ha sämre kvalité på sina Völkl än andra. Svar från Hazze (den tyska utgåvan), intressant läsning, speciellt gällande reklam på freeride.nu :

Hello Jonas,

Thanks for the information. Of course Völkl is not so crazy as to build a cheaper, or qualitywise bad ski, for any dealer.

It would hurt there longterm buisness in a really bad way. This is nonsense, coming from other dealers, that still can't live with the competition.

There is a problem though with the Völkl Katana, the negative camber on the ski is sometimes different. So on one ski it is bent up more then on the other.

Plus it has some white spots on the base, sometimes.

It doesn't affact the skiing performance, but Vökl has some small problems with this ski. But this is everywhere, not just on our Katanas.

And one more thing about the freeride forum freeride.se: we used to make advertising there, and this year we were refused to do so, because the swedish ski importers, are pressing the forum not to take our advertising any more.

This is just to give you an idea, how much fighting is going on to protect the swedish market from lower prices. Bad for the consumers!

Thanks again, it is always interresting for us to know what people think about our service.

Have a good winter and lots of pow.

Hans Conrad

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp