Språkpoliser Ja Tack!

herring

Ny medlem
Kan inte alla jobbiga fjortisar och vuxenfjortisar sluta skriva så äckliga inlägg i forum och på andra ställen på sidan! Det är jobbigt att behöva läsa "typ" cirka 35 ggr per tråd, särskrivningar och se stavningar som ochså och att man inte kan skriva ordentligt. Varför måste man skriva så konstigt och göra om ord, i stället för att använda de ord som finns i sin fina form. Eller hur MANNEN?!

Om alla sulle göra det skulle fler än ovan nämnda trivas och snittåldern på sidans medlemmar höjas till kanske så högt som 18?

Färre moderatorer som spärrar trådar och tar bort relevanta inlägg och fler språkpoliser önskas..

Joye

Aktiv medlem
Nog för att jag kan instämma i flera av de saker som du uttrycker ditt missnöje över. Att befolkningens, och således också de ungas, språkkunskaper i det svenska språket har försämrats drastiskt under de senaste tjugo åren kan nog de flesta enas om. Att samtidigt kunskaperna inom andra spårk, främst då engelska, har ökat så kanske inte det ter sig så konstigt att engelskan för större inflytande över det svenska språket genom nya ord och meningsbygnader (även särskrivningar). Det finns även andra faktorer som verkat till att förändra det svenska språket, en viktig del är Lunarstorm, en site som för många barn och unga var det första steget på Internet.

Att införa någon typ av språktest för att få bli medlem tror jag inte är rätt väg att gå, även om det troligtvis hade höjt de språkliga kvalitéerna i forumet (bland de ytterst få inlägg som hade skrivits varje år).

Att ha hårda språkpoliser som anmärker på vart enda litet stavfel, skrivfel eller annat typ av fel som kan förekomma skulle totalt sänka forumet på freeride.nu genom att folk helt enkelt skulle bli för rädda för att skriva fel och därför helt hålla sig ifrån att skriva mer.

Ditt inlägg om att de språkliga kvalitéerna i forumet är inte det första, det är säkerligen inte heller det sista. Människor mognar med ålderna och jag är säker på att du inte heller använde dig av helt korrekt svenska när du var yngre.

Säkerligen skulle många av freeride.nus fjortonåriga användare förvinna från forumet om de kände till newschoolers.com och kanske skulle ännu fler försvinna vid en lansering av siten jibbing.nu. Och då kanske du kan känna att du lyckast för medelåldern på freeride.nu skulle garanteras höjas en bra bit, men är det verkligen vad du vill. Att endast de få som brinner för den seriösa brantåkningen och har fler än 10 säsonger bakom sig sitta själva på freeride.nu? Eller är det kanske så att freeride.nu är en såpass bred site så att det även finns plats för de yngre som hellre hänger i parken?

Men självklart så skulle det uppskattas om flera tänkte till innan de skrev sina inlägg, kanske att de till och med kunde korrekturläsa dem innan de klickar på "skicka".

Just my two cents

EDIT: Vill bara tillägga: Jag beklagar fortfarande att skrivihop.nu har lagts ner http://www.skrivihop.nu/

Ordet språkpolis låter inget vidare men jag förstår tanken. Men som Joye så riktigt påpekar så skulle nog många som är lite mindre språkbegåvade välja att lägga sina inlägg på någon annan sida.

Det jag skulle vilja efterlysa är istället eftertanken om det som skrivs är till någon nytta eller i övrigas intresse att veta eller fundera över. Det skrivs väldans mycket som redan har dryftats i detalj eller som bara är till för föfattarens ego.
Språkpolis är en väldigt bra tanke men kanske i en annan form som inte avskräcker utan istället uppmuntrar till eftertanke innan inlägget postas.

"Extrem Pappa?"

mjewk

Ny medlem
herring, tyvärr hade nog språkpoliserna haffat även dig för särskrivningar och grammatiska fel.

Wippeh

Ny medlem
ameh. jag tor inte typ att killen e på rett spår. mena. de handlar ju bara om att orka tänka hur man skriuva.

Sen såg jag även att du editerat texten. Redigerat den! Antar att du då korrigerat stavfel, som du skrivit(detta endast 10 minuter efter att han postat det). Men du insåg fort ditt fel och rättade till problemet. Som ni ser så har ju faktist herr Herring stavat sitt förbannade namn med ett litet h, vilket man inte bör göra om man ska vara språkpolis. ANTAR ju även att herring är hans efternamn, vilket gör det än mer kritiskt att han skrivit det med ett stort H. för det är ju förjävligt å stava sitt efternamn med en liten bokstav, i t.ex flodström som jag råkat fått. Allting handlar ju om orka och vilja, men alla fattar ju vad fan man menar även fast man fummlar lite på tagnetbodet, skriver lite slarvit o så. för mig kvttare de då :)

Skiersdown

Ny medlem
Finns det inget ordspråk om att man ska ränsa sitt eget bord först? Hmm herring det är mycket upprepningar, satserna är ofta felkonstruerade osv.

Men jag förstår vad du menar och håller med om att många "onödiga" saker ofta används.

Ps. Ni för gärna klaga på hur jag skriver, men jag har inte sagt något om grammatiska fel eller dyl, bara om den jobbiga slangen.

Nojlas

Aktiv medlem
Som moderator så kan jag säga att det i många fall kliar i fingrarna när man ser meningslösa inlägg och trådar som är mer eller mindre värdelösa. Men för att freeride ska behålla sin bredd och inte bara bli befolkat av hardcore bergsgetter och fördomsfulla exbummare med gubbsjuka så får vi nog stå ut med "hjälp-mig-köpa-rätt-twintips-trådar" och dylikt.
I alla fall så länge inte freeride blir FÖR brett och kommersiellt (Åka Skidor?) så att man tappar de största entusiasterna som sitter på mycket infomation som är värdefullt för forumet.

Trots att forumet är stökigt så har i alla fall jag aldrig haft problem med att hitta/få den information jag söker!

Dustbin_Dan

Medlem
"fördomsfulla exbummare med gubbsjuka"

Det var tamejfan det bästa idag!! Det är ju jag i ett nötskal!
Ibland har jag känt att jag inte hör hemma någonstans, men detta "fördomsfulla exbummare med gubbsjuka" är en grupp jag känner att jag tillhör.

B

BigAir

Guest
Forumet skulle vara tråkigare om det bara fanns inlägg från gamla gubbar som stavar stilrent och snackar om Politik.
"Villka skidor ska jag ha" inläggen är nog väldigt nödvändiga. Innan personen lägger ut 1000-10000 på skidor så tror jag gärna personen vill läsa om hur skidan är och få tips.

Det finns faktiskt folk som är under t,ex 10 år på detta forum som inte sig stava ännu, dom kanske inte borde få använda forumet?
Sen finns det folk som växt upp med att få höra "yo, len, abo" och sånt. Det är deras språk.
Och det är kul att läsa sånt, allt från Ironi till felstavningar som misstolkas...

bailers

Ny medlem
Du kan ju börja med att rätta dina egna fel i ditt eget inlägg. Så finns det ju dom som inte kan alla ord.
sen är de lättare att skriva ett kort slang ord istället för de verkliga ordet. Eller så skriver man bara slang orden för att det är kul! Du är minst lika "fjortis" att skicka ett inlägg om att det är irriterande med felstavningar när du gör det själv!

herring

Ny medlem
Nu var det väl kanske så att mitt ínlägg skrevs med allvarlig ironi....
Är det fel att tycka att det är jobbigt att se forumen fyllas med felstavad skit?

P

pizzaaugust

Guest
jag tycker att det är en extremt dålig ide att ha "språkpoliser" för jag suger på att stava! o detsutom nojlas så om man tar bort alla sånna vilka teintips ska jag ha trådar så kommer ju forumet dö ut(nästan lite i allfall) det har freeride redan gjort lite eftersom man inte får fråga om Musik eftersom de finns "klistard"trådar där allt ska va. jibberish har ett forum inlägg skrivet av johan där allt finns och sånt.Det finns på allt.. Kolla trick tips av jacob wester.
kolla ja de finns nån längd sak ju kolla där..

Nu tycker jag inte att vi på freeride ska bli sur o sparka ut mig:D:P men jag tycker faktiskt att de e lite så o nu kommer säkert massa inlägg om att jag e dum i huvet som skriver så men jag skriver som jag tycker

Wippeh

Ny medlem
äh herring, ja tyckte de va ett dåligt genomtänkt inlägg du skrev. visst fan äre mkt skit som skrivs, men spela roll. man missar ju även mkt roligt om man skulle införskaffa språkpoliser!

Zweetchuck

Ny medlem
TJENA! vad är upp mina negrer? ( jag einte rasist ochhar inget emot mörkhyade, detta är baraen direkt översättning av " hey, whats upmy niggas " )

haha! detta forum e så typiskt i grunden :D så äckligt kul att läsa så man blir åksjuk.

jag håller dock med en nisse ovan som sa att nissen (nó offence ) som skrev forumet från början e minst lika ""fjortis"" som börjar wine:a över att folk inte kan snacka som han, som tydligen måste vara det korrekta eftersom han drog upp hela smörjan, som för mig liknar det bara en enorm gobbagegga med löjliga utryck och stavfel av såväl mig som resten av det härliga packet som befinner sig på Freeride ( notera HÄRLIGA, och vem sa att "pack" va ngt dåligt =D ).

inge illa ment, men om nissen som gjorde detta inlägg vill vara "polis" så kan han börja med att kirra en fet ORDBOK.

Pssst.
själv tycker jag att de e skitkul när man ser ngn snakca med "det nya språket" typ YO len, amen abu, tje brea ..ja u name it

ps.mitt tangentbord e glappt ;-)

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp