St Anton fredag-söndag - Tips på vart åka fredag?

Hej igen.

På torsdag ska jag och grabben (16 år) till St Anton. Boende är bokat i Stuben (efter tidigare tips, tackar tackar). Ser ut som att det kommer att komma rejält med snö. https://wepowder.com/en/stuben#albonagrat

Kan antingen bli superbra (ser ju ut att snöa mest på torsdag och mellan fredag och lördag) eller så blir det storm och noll sikt i tre dagar :)

Jag har inte varit i St Anton i modern tideräkning så jag har inte koll på åkningen. Vi har bokat guide för lördag så då "vet" vi vad vi gör. Vad skulle vara er rekommendation för åkning på fredag? Som det ser ut nu (vilket ju naturligtvis kan ändras) så kommer det snöa mycket på torsdag men bara ganska lätt på fredag fm sen bli uppehåll efter lunch fredag.

Jag antar att det är lite så att vi måste bestämma oss på morgonen för om vi ska upp från Stuben emot St. Anton (Galzig etc) eller mot Zurs/Lech. När vi väl gjort valet så är det väl bäst att hålla oss på den sida vi väljer för att slippa en massa liftåkande. Eller tänker jag fel?

Jag tänker vidare att vi första dan försöker köra ski-routes eller annan pistnära offpist. Dels för att jag inte är bekväm med att ge mig ut med grabben i okänd terräng utan beepers och annat plus dålig sikt, dels för att jag antar att det kanske inte behövs om det snöar 30-40 cm på torsdagen.

Så, vad är era tips?

Pork

Medlem
Hej,

Även om Zurs/Lech är väldigt fint och har mycket fin lättillgänglig offpist skulle jag personligen sikta på Schindlergrat bahn för att lätt komma åt de skiroutes som finns lättåtkomliga där, om de öppnas vid superdump :) Där har ni lätt access till Schindler Kar och Mattun från Gondolen. Tror det är skiroute 15 och 16. Blir ju givetvis snabbt uppåkt men det blir det mesta som är pistnära i St Anton tänker jag.
Det går även att skråa in till Mattun från Kapall-sidan vilket jag kan tycka är lite styrigare om man aldrig gjort det eller om det är dålig sikt. Finns lite för goda möjligheter att åka skiers left för tidigt från Kapall-sidan.

Pork

Medlem
Ja helt rätt, sorry :)
90, 91 Mattun
86 Schindler Kar. 86:an tar er tillbaka till Schindlergrat Bahn kan man säga. 87 och 88 leder ner i "Happy Valley" (Steissbach tal (55)) vilket inte gör så mycket då man tar Zammermoosbahn upp igen.

40,41 är ju de man kommer åt från Kapall men som sagt det går att irra lite fel där vid dålig sikt, d v s om du inte hittar sen tidigare.

Pork

Medlem
Mja, det är ju lite flatljus-varning där men är det "bara" snöfall och finns lite färska spår skulle jag säga att 86 är en relativt bra repa oavsett och håller man sig i, eller i närheten av skirouten finns det inte många obehagliga överraskningar men som vanligt ska man väl inte chansa om man inte ser något och är lite obekant med området. Samma gäller 90, 91 d v s allt i närheten av skirouten är ok med "sunt förnuft" (om det nu går att definiera).

ok och tack. andra alternativ om det är för dålig sikt? Kanske något som innefattar gles skog?

KaitsuH

Aktiv medlem
ok och tack. andra alternativ om det är för dålig sikt? Kanske något som innefattar gles skog?
Jag redan skrev dig om Galzig skogarna. Men, om det har snöat 30-40 cm, kanske dåligt sikt, du har en 16 åring med, och inga "beepers", ni får absolut inte åka något off pist. Ta en guide, han har också "beepers" för er.

Jag redan skrev dig om Galzig skogarna. Men, om det har snöat 30-40 cm, kanske dåligt sikt, du har en 16 åring med, och inga "beepers", ni får absolut inte åka något off pist. Ta en guide, han har också "beepers" för er.
Japp, tänkte ställa frågan lite bredare bara nu. Vi har guide för lördag. Skulle du rekommendera Galzig fredag då?

Pork

Medlem
Ja, där håller jag ju med KaitsuH på föregående inlägg såklart, missade beeperfrågan. Och beträffande skogarna så finns det mycket skogsåkning runt Galzig och så men jag skulle inte rekommendera skogen utan guide heller egentligen då det väl är ganska lite botten i år, eller har varit i vart fall. Här kanske @KaitsuH har mer insikt.

Ett bra alternativ är ju att åka väldigt pistnära på fredag och njuta av guidens rekommendationer på lördag.

KaitsuH

Aktiv medlem
Om Mattun skiroute: Mattun är mycket fin! Om det har snöat på natten, de brukar öppna skroten ganska sent på eftermiddagen, om de ens öppnar det. Så, bäst att vara färdig på Kapall i den lilla restaurangen och vänta på med jägertee.

Angående Maienplatt. Är det alltså upp med Galzig och sen vänster ner i pist 64 och sen vänster från den ner mot samma håll man kom upp?

KaitsuH

Aktiv medlem
Tackar. Såg att man kan hyra tranciverskit i Stuben så kör på det. Better safe than sorry... :)

ps. Fan va bra med ett sånt här forum. Snabba svar på i princip allt :) ds.

KaitsuH

Aktiv medlem
Nr.1 Maienplatt, nr 2 Maienwasen, nr 3 Jungbruntobel. Frun pekar dem från Rendl.
thumbnail_20220228_152829.jpg

Koppelman

Aktiv medlem
Ser ut att komma en del snö idag... :)
Ja verkligen! Ni får bara hålla tummarna att de inte stänger systemet, kan ju ta lite tid att öpnna innan de sprängt överallt. Nu är det förivsso österrikare vi pratar om och inte fransoser så de börjar väl jobba i tid..
Men St Anton ser ju inte ut att få såna enorma mängder vilket kanske är positivt!

KaitsuH

Aktiv medlem
Ja verkligen! Ni får bara hålla tummarna att de inte stänger systemet, kan ju ta lite tid att öpnna innan de sprängt överallt. Nu är det förivsso österrikare vi pratar om och inte fransoser så de börjar väl jobba i tid..
Men St Anton ser ju inte ut att få såna enorma mängder vilket kanske är positivt!
Även om allt annat är stängt Galzig liften brukar vara öppen.

Anzom

Aktiv medlem

Minst åtta personer har omkommit i laviner i de österrikiska alperna sedan i fredags. Fem av de döda grävdes fram under söndagen i S:t Anton.

Under natten till söndag dog en förare som körde plogbil i Tyrolen. Andra som dött i lavinerna är skidåkare som gett sig ut, trots varningar för dåligt väder och lavinfara. En svensk man i 50-årsålder har fått allvarliga skador i ena benet i en av lavinerna.

Bara under lördagen kom det rapporter om 30 laviner i Tyrolen och en sökinsats som pågick under lördagen fick avbrytas flera gånger på grund av de svåra förhållanden som råder i området.

Vi är nu hemma igen efter en mkt bra helg i St Anton.

På fredagen körde vi själva och fick helt ok pistnära offpist. Det hade snöat typ 25 cm på torsdagen så det fanns mycket att åka på typ rätt under liften. Sen körde vi eftermiddagen på Trittkopf och där var det väldigt bra.

På lördagen hade vi guide från pist to powder. Natten fredag-lördag så kom det sen typ 25 cm snö till så det fanns mycket att åka. Men dålig sikt hela dagen så Valluga och Shindlergrathban var stängt (var stängt på fredagen också).Vi åkte Maienplatt, Schöngraben, Jungbrunntobel, Peter Pleiss och Maienwasen. Sen körde vi lite lavinträning då det inte fanns så mycket mer att åka på efter typ kl 14. Vi var faktiskt i nedre delen av Schöngraben när det gick en lavin där. Guiden sa att det var en dålig ide att åka den branta delen av den och det var där lavinen gick. Sen gick det också en större lavin uppe vid Kappal/Mattun (vet inte exakt vad det heter). Det var avstängt men tydligen åkte folk där ändå.

På söndagen körde vi sen en liten rundtur Zurs, Zug, Lech och sen tillbaka. Några sköna pistnära puderåk precis på morgonen där också sen höll vi oss i pisten.

Kan helt klart tänka mig att åka tillbaka till St Anton. Riktig bra och stort system. Tackar för alla tips

Topp