Ställa förspänning marker

flexxo

Ny medlem
Behöver ställa in förspänningen på mina marker mod 9.0 eps bindningar, är sådär lagomt nybörjare men jag åker på väldigt bra ändå! Hoppar lite smått, kör alla pistar, och även lite offpist.
Skidorna är ett par gamla K2 bad seed.
Har insett att jag ska spara på mina knän jag har kvar, då jag redan har knäproblem. Så hur ställer jag in rätt förspänningen?

Stort tack på förhand!

havreboll

Aktiv medlem
Din bindning motsvarar denna bindningshäl från marker (M9.0) då din bindning är en bindning som sitter på K2 skidor i samarbete med marker.

Här är informationen från markers eget produktblad

http://www.marker.de/assets/files/MARKER_SMU2006.pdf

6420F1KE
106132.1.1
MOD 9.0 EPS
silver/black/clear
M9.0
M9.0

Här har du en youtubelänk som förklarar hur du ställer in förspänningen.

justeringsskruven på baksidan av bindningen skall vara i linje med det omkringliggande materialet när pjäxan sitter i och förspänningen är korrekt justerad.

flexxo

Ny medlem
Tack för svaret! Tyvär fick jag inte ut något av videon... Mina bindningar är in alls lik dom i videon.. Har ingen märkning eller sådant alls!
Förstår inte alls hur jag ska gå till väga, haha!

fredric84

Ny medlem
Längds bak på bindningen sitter en skruv som sticker ut en bit. när du trycker i skon ska den inte sticka ut, utan vara jäms med bindningen

flexxo

Ny medlem
Det går inte att ordna så den skriven flyttar sig, den är på samma position oavsett.. Varje gång jag skruvar in/ut så klickar det till och den bakre bindningen åker fram/bak.
Ska se om jag kan ordna en bild...

fredric84

Ny medlem
D et är bindningen som ska röra sig. När du klickar i skon ska bindningen röra sig litet bakåt så att skruven ligger jäms med bakstycket på bindningen
skruvar du bindningen för långt fram kommer skruven att försvinna in i hålet när du trycker i skon
skruvar u bindningen för långt bak kommer inte bindningen flytta sig bakåt när du trycker i skon

Senast ändrad:

flexxo

Ny medlem
fixade det nu, tack! men jag tycker det verkar skumt, skruvade skruven inåt, alltså spände jag, eller? och jag minns att när jag ramlade så satt skidorna kvar utan att lösa ut, fastän jag hade lösare då? :| eller missförstår jag dedär?

flexxo

Ny medlem
skruven är jäms med kanten som du beskrev, fixar en bild. klart om ett par minuter! tack för att du hjälper till :)
jojo, men tänkte om jag tex slår ner skidorna i snön efter fallet, vill inte vrida sönder några knän :(

flexxo

Ny medlem
har kollat på dinsetting.com och får ut 5-6, har ställt på 6 nu!

bra då stämde det! då har jag lärt mig något nytt, tack för all hjälp jag fått, väldigt uppskattat!

nja vi sa inget om det innan, annars kanske så ;)
godnatt!

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp