Stängningsdatum svenska skidorter 20/21

XAM

Medlem
Ja så har det ju varit, iallafall vissa år tidigare. Verkar inte ske i år vad jag kan hitta info om.

Det är väl som konstaterat i tråden för lågt intresse för att Skistar ska kunna få ihop ekonomin och hålla igång liftarna i maj. Samtidigt lite märkligt att Holiday Club kan få ekonomi i att hyra liftar enbart för deras gäster men Skistar kan inte få ekonomi för att ha öppet för allmänheten.

Förutom de större anläggningarna lär det väl finnas en del backar med enstaka liftar som håller öppet ett tag till längre norrut? Loussabacken i Kiruna körde t ex på en bra bit in i maj förra året.
Hade inte dom lite åkning på midsommar ett år

FMP

Medlem
Utgår man från hur de listar sina liftar så tillhör Sadelexpress Björnen, men Fjällgårdsexpressen Åre. Men jag håller tummarna för att de gör ett undantag när jag kommer dit om nån vecka.
Verkar dessvärre som att inte bara Sadelexpressen utan även Fjällgårdsexpressen och Tottliften är stängda fr om i måndags. Fjällgårdsexpressen och Tottliften är ju listade under Åre by som ska ha öppet till 2 maj så lite vilseledande att de ”redan” bommat igen.

fredw

Aktiv medlem
Verkar dessvärre som att inte bara Sadelexpressen utan även Fjällgårdsexpressen och Tottliften är stängda fr om i måndags. Fjällgårdsexpressen och Tottliften är ju listade under Åre by som ska ha öppet till 2 maj så lite vilseledande att de ”redan” bommat igen.
Låter märkligt. Om jag hade investerat i ett hus/lgh i Sadeln/Björnen, och/eller ett säsongskort, så hade jag inte varit glad för detta.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Riktigt dåligt att stänga Fjällgårdsexpressen redan nu.
Och med tanke på hur mycket som byggs i Sadeln så borde Sadelexpressen hålla öppet.

pd

Aktiv medlem
Fast helt ärligt kolla i kamerorna. Vädret är prima, klockan är 11 och där finns ingen kö någonstans. Jag skall upp nästa vecka, då är det ännu färre boenden uthyrda, och tycker snarare att det är helt fantastiskt att se sexan, åttan, toppen och västra delen i stort sett helt öppna. Backarna runt Fjällgårdsexpressen och Tottliften är i så fall det jag helst klarar mig utan.

FMP

Medlem
Sadeln kan jag förstå att den är stängd då det som sagts är lite folk överlag och den räknas till björnen-området. Håller med om att det oavsett är en bra ”produkt” som erbjuds med de liftar som är öppna nu. Men tycker ändå det är märkligt att stänga fjällgårdsliften (och tott) när de räknas in i by-liftarna. Särskilt eftersom Skistar själva t om hyr ut lägenheter i Totthuset för dessa veckor.

Ska bli väderomslag i slutet av veckan, sannolikt stänger högzon och då är det ganska få öppna liftar kvar.

Anzom

Aktiv medlem
Frågan är vad som är hönan och ägget i det här. Är det lite folk i Björnen för att det är lågsäsong eller är det lite folk i systemet för att både Duved och Björnen är stängt? De som ville åka gjorde det förra veckan för att fler valuta för pengarna.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Mor & far är uppe nu. De brukar alltid åka till Österrike och kräver sol, därför sköt de på resan så mycket som möjligt. Jag lovade att det blir bra och soligt; hoppas den spricker igenom snart.
Högzon är iallafall öppet så det är ju bra. :D
Pratade med föräldrarna nu, de var mycket nöjda med Åreresan; det var tung snö, men härligt väder och bra pister.
De brukar åka till St Anton eller Axamer Lizum och sa att svårighetsgraden kändes densamma.

Enda de klagade på var att det var dåligt skyltat; små kartor jämfört med Österrike och inte helt klara skyltar.
Jag hittar ju i Åre så jag har inte reflekterat över det så mycket, kanske stämmer?

Tråkigt nog vågade de sig inte upp på toppen; högt tryck på Gondolen och de har inte vaccinerat sig än så de ville inte riskera något.
De får åka upp nästa år helt enkelt.

Kul att alpglassare ändå gillar Åre. :)

Anzom

Aktiv medlem
En tanke. En känsla. Att vintrarna startat senare det har vi ofta fått höra. Men har inte våren dragit ut allt längre också? Tycker det oftare blir längre vårvintrar.

Det är tydligt att liftarnas öppettider är helt och hållet resultatoptimerat.

Var i Björnrike i påsk. Hela påskveckan var systemet öppet fram till 17:00. På söndagen (som dessutom var finaste dagen på hela veckan) kortades öppettiderna till 16:00. ”Det är ändå bara de med säsongskort som åker då...”.

Jag är helt övertygad att med modernare marknadsföring går att förändra öppettider och samtidigt öka intäkterna.

Härjedalen är i särklass bäst under vårvintern och samtidigt är liftsystemen under Skistar helt stängt. Det skulle räcka köra en lift, exempelvis Grizzlyexpress 15-21 under vardagar, och 12-21 på helger, lägga ut några välvalda solnedgångsbilder i sociala medier så skulle du och jag vallfärda dit. Speciellt i Coronatider. Tänk att jobba på distans och sen köra slush som afterwork... :love:

pd

Aktiv medlem
Tänk att jobba på distans och sen köra slush som afterwork... :love:

Ja, in med bredband i alla boenden så är jag övertygad om att uthyrningen och liftkortsförsäljningen skulle stiga. Finns gott om folk som klättrar på väggarna i hemkontoren men som inte kan sitta och jobba hela dagarna på mobil uppkoppling och inte heller kan flytta sin arbetstid till när liftarna är stängda.

HakanBarman

Medlem
En tanke. En känsla. Att vintrarna startat senare det har vi ofta fått höra. Men har inte våren dragit ut allt längre också? Tycker det oftare blir längre vårvintrar.
Om du menar att säsongen slutar senare, så är mitt svar nej. I början på åttiotalet så brukade Åre stänga i senare delen av Maj. Säsongen är flera veckor kortare nu. Hade varit mycket värre utan snökanoner...

Anzom

Aktiv medlem
Om du menar att säsongen slutar senare, så är mitt svar nej. I början på åttiotalet så brukade Åre stänga i senare delen av Maj. Säsongen är flera veckor kortare nu. Hade varit mycket värre utan snökanoner...
Frågan är ju också vad som var öppet på glada 80-talet. Och om det var enskilda pangvintrar som etsat sig fast i minnet. Tväråvalvet som idag är snökanonsfritt hade klarat att vara öppet än längre. Att man förr hade öppet långt i maj vet jag egentligen inte om det säger något, utan det säger mer om hur man ser på affärer. Topptura på skutan kan du göra bra länge till.

HakanBarman

Medlem
Frågan är ju också vad som var öppet på glada 80-talet. Och om det var enskilda pangvintrar som etsat sig fast i minnet. Tväråvalvet som idag är snökanonsfritt hade klarat att vara öppet än längre. Att man förr hade öppet långt i maj vet jag egentligen inte om det säger något, utan det säger mer om hur man ser på affärer. Topptura på skutan kan du göra bra länge till.
Nej, vintrarna var längre förr :) Och ÅKAB (hette dom så?) stängde av samma anledning, det kom inte tillräckligt många skidåkare. Men du har nog rätt i att Skistar är bättre på affärer...

AkterSmycke

Ny medlem
Jag har ej läst alla svaren till varför ex Åre "ej håller öppet som förrut" (visst kunde de köra 1000metern i juni förr? Nån bekant nämnde det nån gång). Förrutom "osunda vinstsiffror" så är nog en bidragande orsak allt jobb med service/säkerhet inför nästa säsong och även inför sommarcyklingen. Så det som gick förr med sunt förnuft funkar ej idag trots mer resurser (i privata fickor?). Så det är bah å fram med jordgubbar å bubbel ist förbannade jävla slisksatar :) 😊😁😆😂😂🤗 Åre är ju perfekt för det ändahålet också aka utveckling myanus

pd

Aktiv medlem
Lite synd att de stänger Åre på söndag med tanke på att det är 28 mm nederbörd på väg i nästa vecka enligt prognosen. Borde finnas underlag för att hålla åtminstone en eller ett par liftar öppna beroende på snötillgång, exempelvis VM6 med ett brett åkområde utan så värst mycket möjligheter att ta sig iväg därifrån - utan hudar.

fredw

Aktiv medlem
Lite synd att de stänger Åre på söndag med tanke på att det är 28 mm nederbörd på väg i nästa vecka enligt prognosen. Borde finnas underlag för att hålla åtminstone en eller ett par liftar öppna beroende på snötillgång, exempelvis VM6 med ett brett åkområde utan så värst mycket möjligheter att ta sig iväg därifrån - utan hudar.
Äsch. Vem vill dit nu? Tacka vet jag duggregn i storstan.

1619761240745.jpeg

FMP

Medlem
Holiday Club som vissa tidigare år hyrt in sig på liftarna två helger efter stängning kör i är istället ”padelhelg” (alltså racketsport inomhus- inte åkdon på vatten). Ligger ju inte på dem att hålla igång liftarna såklart, men känns ändå som ett tecken i tiden på något sätt...

fredw

Aktiv medlem
Holiday Club som vissa tidigare år hyrt in sig på liftarna två helger efter stängning kör i är istället ”padelhelg” (alltså racketsport inomhus- inte åkdon på vatten). Ligger ju inte på dem att hålla igång liftarna såklart, men känns ändå som ett tecken i tiden på något sätt...
Skulle vara intressant att få en uppfattning om vad det kostar att "hyra in sig på liftarna" en helg. Förstår att man nog då måste "hyra in sig" på ett paket inkl pistmaskin etc.

FMP

Medlem
Skulle vara intressant att få en uppfattning om vad det kostar att "hyra in sig på liftarna" en helg. Förstår att man nog då måste "hyra in sig" på ett paket inkl pistmaskin etc.
Ja, det hade varit intressant att veta. Antagligen ohyggligt dyrt för en helt otumstående. Pistmaskinist, pistör och liftskötare lär väl vara minimum för att hålla öppet iallafall. Tidigare år hyrde de kabin+ tusenmeter, det kanske var bättre ekonomiskt då kabinen lockar upp även icke skidåkare för utsikt, lunch på toppen mm. Svårt nu i pandemi och bortplockat 1000 m-lift bara...

Tegeliften drivs ju lite annorlunda och där har ju klubbar kunnat boka sig efter säsong. Kanske billigare hyra (om det finns snö kvar i maj...). Men hade känts som ett väldigt beiget alternativ till skutan.

fredw

Aktiv medlem
Hyra Fjätervålen för klubbträning kostar 50000kr/dag vet jag på förekommen anledning.
Låter rimligt. Om man får dit minst 150 pers så borde det gå ihop. Något säger mig att det borde vara fler än 150 som vill åka liftburen pist i Åre en dag i maj. Men jag kan ha fel, och "marknaden" har ju alltid rätt.

pd

Aktiv medlem
Och bara för att retas med @fredw så kan jag berätta att Störtloppet var öppet idag. Slaskigt värre. Lutar gött men snett till tusen efter Stövelbranten. Två dagar kvar.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp