Ståhöjd. Rambindning vs Trekkers

MOONEEN

Medlem
Tänkte skaffa lite utrustning som ger mig möjlighet för lite turande. Inga längre turer i hög terräng utan mer för att komma åt kortare puderåk.
Har kört en hel del park tidigare och kommer fortsätta med det men vill även ha kul utanför backarna. Har inga pjäxor med tech. Därför funderar jag på antingen rambindning eller någon form av Trekkers. Jag kör sedan tidigare med Look Pivot och trivs bra med dom på parkskidorna.
Det som jag undar lite över är hur man ska tänka kring den ökade ståhöjden som en rambinding medför vs att ha Trekkers i en ryggsäck på vägen ner. Frågan är vilket som kommer påverka åkkänslan/åkningen minst? Jag undrar mest hur det påverkar åkingen nedför då jag inte bryr mig så mycket om hur det blir uppför. Jag kommer åka lekfullt i offpisten men inga höga drops.

Halvsmurfen

Aktiv medlem
Om du söker på Trekkers här på forument så ser du snabbt ett antal trådar med inte särskilt smickrande omdömen. Att svara på åkdelen lite mer insatt lämnar jag till andra men jag saknar själv inte mina Guardians.

supercross

Medlem
Trekkers och Look Pivot funkar inte. Den lösa häldelen tar i bak på på bindningen och
riskerar att öppna den. Annars funkar den med till exempel med Salomon Sth.
De är inte den mest hållbara konstruktionen men de funkar för enkla och korta turer.

MOONEEN

Medlem
Trekkers och Look Pivot funkar inte. Den lösa häldelen tar i bak på på bindningen och
riskerar att öppna den. Annars funkar den med till exempel med Salomon Sth.
De är inte den mest hållbara konstruktionen men de funkar för enkla och korta turer.
lånade lite snabbt ett par Alpine Trekkers för att testa i pivoten. Jag förstår vad du menar med att häldelen tar i lite och inte riktig går i botten men i mina ögon kommer verken bindningen eller trekker ta skada av det så för mig är det nog lugnt på den fronten. Jag är mer ute efter själva åkegenskapen. Känns dock som att man typ ändå är tvungen att ha med en ryggsäck när man turar för att slippa ha hudar i fickan och om man vill ha med sig t.ex. kamera eller vatten m.m. Då kanske de är enklast att slänga ner trekkers ryggan och få full åkprestanda!?

TopiNieminen

Aktiv medlem
lånade lite snabbt ett par Alpine Trekkers för att testa i pivoten. Jag förstår vad du menar med att häldelen tar i lite och inte riktig går i botten men i mina ögon kommer verken bindningen eller trekker ta skada av det så för mig är det nog lugnt på den fronten. Jag är mer ute efter själva åkegenskapen. Känns dock som att man typ ändå är tvungen att ha med en ryggsäck när man turar för att slippa ha hudar i fickan och om man vill ha med sig t.ex. kamera eller vatten m.m. Då kanske de är enklast att slänga ner trekkers ryggan och få full åkprestanda!?
Du har väl inte tänkt att åka nedför med trekkers i bindninarna?😱

Vattendroppe

Turtok
Forumvärd
Känns dock som att man typ ändå är tvungen att ha med en ryggsäck när man turar för att slippa ha hudar i fickan och om man vill ha med sig t.ex. kamera eller vatten m.m. Då kanske de är enklast att slänga ner trekkers ryggan och få full åkprestanda!?
... Och lavinutrustningen hoppas jag...

TopiNieminen

Aktiv medlem
Jo självklart ska jag det.......... åkegenskaperna med rambindning vs Trekkers i ryggan!?
Vad bra då! 😅 Jag tycker att rambindingarna är bara skrammel även om jag ska montera sådana på ett par av mina skidor för att kunna klättra fram till de perfekta åken. Det att jag inte gillar rambindingar har dock inte något med höjden att göra, jag använder s.k. höjningsplattor på mina andra skidor med alpinbindingar, utan dess oexakt konstruktion.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp