Stålkanter som viner?

bois

Ny medlem
Tjena, provade mina nya gotama nu i helgen och märkte en skum sak. Vid kantning och
tryck på ena skidan ger stålkanten (tror det är stålkanten) ifrån sig ett högt ihållande
vinande ljud.

Någon som varit med om någonting liknande? Produktionsfel? Något som kan hända vid
användning av nya skidor?

Senast ändrad:

keffmonst

Ny medlem
Är exakt samma sak med mina seth från förra året. Verkar inte påverka skidan vad jag har märkt så jag har slutat bry mig och efter några större stensammanstötningar så verkar det inte återkomma lika ofta.

Kgis

Ny medlem
Låter skumt som fan, kanske har något att göra med att stålkanten börjar vibrera när du sätter ner den i snön?

bois

Ny medlem
det saktar inte ner någonting iaf, och när man kollar på stålkanten ser den normal ut..

poc

Medlem
Det sägs att Line Prophet 90 också tjuter, jag hörde dock ingenting, jag kanske bara åkte för sakta.

J

Jens8703

Guest
Haha det låter ju hur coolt som helst! ba komma vinandes i pisten liksom!

skidor-for-life

Ny medlem
Har haft samma ''problem'' med ett par Fischer SL WC. Det vinade och lät allmänt ihåligt jämfört med andra fabrikats WC-skidor. Testade en kompis liknande skidor, vilka lät likadant. Tror att det har med skidans uppbyggnad än något annat!

keffmonst

Ny medlem
uppbyggnad lär det ju inte ha att göra med eftersom för mig är det bara ena stålkanten på ena skidan som viner. Tror iaf inte att det är något att oroa sig över

MnO

Aktiv medlem
Mina Katana -08 låter också klart vinande när man får fart. Vetifan vad det beror på.

Hnrk

Medlem
Jag har också upplevt ett liknande fenomen och är rätt övertygad om att det berodde på att kanterna hade en slags struktur orsakat av fabriksslipningen. Det försvann nämligen när jag slipade kanterna själv...

Lee-nus

Aktiv medlem
haha, ja, gotaman är väl nästan allmänt känd för att vara högljudd. upplevde samma sak på den tiden jag åkte på såna! :)

mickebratt

Ny medlem
Instämmer med "Hnrk",köpte ett par Katana ifjol och dom lät oxå som fan när man körde fort..Men ju längre in på säsongen jag kom blev ljudet lägre och lägre och nu i år glider jag fram ljudlöst..
så det är bara att köra på

bois

Ny medlem
Grymt, var rädd att det var någor produktionsfel på stålkanten, att den satt fel lr vad somhelst, nu behöver jag inte oroa mig verkar det som.. :)

SverigeTomten

Ny medlem
Det finns en enkel fysisk förklaring till detta men jag hinner inte dra den nu.
Jag kan skriva lite samanfattat då. När vassa stålkanter möter luft i en lagom hög hastighet så blir det en "turbulens" i luften bakom dig och dina lagg. När den kaotiska luftrörelsen kommer under laggen så pressas luften ut och då kommer åkaren få höra ett tjut från sina skidor. Hinner inte förklara vidare, har bråttom till bussen.

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp