Standard på utrustning UCPA

Johang1

Ny medlem
Hej,
Ni som har rest med UCPA och använt sig av deras utrustning, hur är standarden på den?

/Johan

snorkel

Aktiv medlem
Varierar stort mellan olika center och olika år. De byter inte varje år och i regel är det Rossignol som gäller. Det skiljer även mellan nybörjargrupp och off-pist grupp.

Du bör nog fråga om specifikt center för att få vettigt svar eller ringa till centret direkt.

Snowjunkie

Aktiv medlem
Instämmer i Snorkels inlägg med några tillägg. Rossignol Sin7 brukar gälla för de flesta offpistgrupper, vissa expertgrupper får Soul 7 och i Safari-grupper får du oftast Soul7. Soul7 är en riktigt bra skida. Vad gäller pistskidor har jag ingen egen erfarenhet, standardskidor har jag fått höra. Varken bra eller dåliga typ.

Lavinsäkerhetsutrustningen är oftast helt OK. När det gäller pjäxor så brukar det vara sämre, men jag är rätt kräsen.

karlj86

Medlem
transceivers på Argentiere centret är under all kritik. Om de inte har uppdaterat denna säsong.. :)
skidor är som förgående sagt, sin7-soul7, och tjej varianternas motsvarigheter.

Johang1

Ny medlem
pickpack sa:
Johang1 sa:
Hej,
Ni som har rest med UCPA och använt sig av deras utrustning, hur är standarden på den?

/Johan
Vad är det du undrar över mer specifikt?

Det blir lättare att svara om en vet vad det är du är ute efter tänker jag.
Hej,
Det var mest skidorna jag tänkte på, om man ska ta med egna eller om det är ok skidor som man får låna.

erik_lagg

Aktiv medlem
Ett problem kan vara att de har för korta skidor. Så var det iaf i Val Thorens för två år sen. Jag tar med mig skidor.

DrPepper

Medlem
När jag åkte med confirmeegruppen i Les Arcs upplevde jag skidorna som något budgetartade och till åldern. Kantgreppet på isigt underlag var under all kritik (det fanns inget kantgrepp helt enkelt), även efter att dom var hjälpsamma nog att slipa dem åt mig. Jag tänkte först att min teknik kanske inte var tillräcklig, men efter att ha köpt egna (Nordica Soul Rider) fick jag känna på riktigt kantgrepp, och insåg att det nog var ucpa's skidor som kanske inte var så bra ändå.

Ska du åka i annat än de mer avancerade grupperna där du får använda de lite bättre skidorna som soul7 och sin7 så rekommenderar jag definitivt att ta med egna. Detta är dock bara min egen erfarenhet i det högst begränsade fallet för ett enda center, det kan givetvis vara helt annorlunda för andra center.

ujja

Ny medlem
Jag ska till Argentiere första veckan i april och åka i en toute neige grupp men jag tar nog med egen utrustning, skulle kännas tråkigt om man inte är nöjd med skidorna.

Topp