Stav längd

Tallismanen

Ny medlem
Hej jag undrar hur långa stavar man ska ha om man jibbar runt mkt och hoppar ganska mkt. någon som vet?

Tack på förhand!

Nhi

Medlem
Du ska väl ha samma längd som om du åkte i en pist antar jag. (Din längd x 0.72)

EDIT: Ta hellre lite för korta stavar än lite för långa.

Senast ändrad:
M

MattiasSt

Guest
Nej du ska absolut ha kortare. använd den där formeln och dra bort 30 cm

Nhi

Medlem
MstadiG sa:
Nej du ska absolut ha kortare. använd den där formeln och dra bort 30 cm
Dra bort 30 centimeter? Det är väl bättre att ha kortare stavar men så kort? Dra bort 15-20 cm hade varit mer rimligt kanske...

Nhi

Medlem
Men för att du ska känna at du åker med den längden som passar dig, hyr olika längder på stavar och när du känner att det stämmer så köp ett par. Du behöver ju inte köpa exakt de du testar men så vet du vad du ska ha för längd i alla fall.

Senast ändrad:
M

MattiasSt

Guest
alltså det är ju en smaksak, men det är ju självklart lättare att jibba med korta stavar...wester kör ca 90 cm långa och han är väl 185 lång eller nåt.

Tallismanen

Ny medlem
okej. men jag köpte ett par 120 cm igår. dom i affären sa att det va bra. men dom är ju mkt för långa då.

Nhi

Medlem
Ja, alltså det känner du ju själv. Kan säga att jag kör med 110 och jag är 158. Men lämna tillbaka dem om det inte känns bra, stavar finns alltid att köpa. Och så pröva olika längder skiduthyrningen... Det är ju ganska individuellt det här.

(Jag kör visserligen i pist men ändå...)

Senast ändrad:

Tallismanen

Ny medlem
Okej. ja det är sant. men jag får känna efter lite. men blir det svårare och hoppa om man har lite längre stavar?

Nhi

Medlem
Tallismanen sa:
Okej. ja det är sant. men jag får känna efter lite. men blir det svårare och hoppa om man har lite längre stavar?
Kan kanske kännas mer klumpigt, som att de är ivägen... (Tyvärr vet jag inte för jag hoppar inte så mycket, bara med vanlig carvingutrustning på små gupp som är ivägen...) Men du ska ju kunna köra transportsträckor utan att få ont i ryggen.

Tallismanen

Ny medlem
okej. aa jag har ju tänkt de med. ska till åre och där är det mkt transport sträckor eller? men det blir säkert bra med dom stavarna jag har.

Nhi

Medlem
Ja, tror det med. Skulle det vara för jobbigt med hoppen så får du väl i nödfall hyra stavar där då. Det finns lösningar på allting (nästan). Lycka till!

A

Allemaaan

Guest
Tallismanen sa:
Hej jag undrar hur långa stavar man ska ha om man jibbar runt mkt och hoppar ganska mkt. någon som vet?

Tack på förhand!
men shiiiet e det inte bara att gå till närmaste sport/skidaffär och fråga om hjälp??? eller nåt sånt... vafan ska man ha kortare stavar för bara för att man "jibbar" och nördar...

Falafelaugust

Ny medlem
men du har köpt rekomenderad längd, alltså. gash,

Vadå lämna tillbaka? finns inga bra stavar i ca 90 cm man får kapa själv. värm handtagen och dra av dom

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp