Stellar Equipment skidkläder

PaulinaJantz

Ny medlem
Min sambo köpte en M ultralight down hood för en månad sen. Redan direkt började dunet ta sig ut samtidigt som det har fördelat sig ojämnt. Försvann från axlarna neråt, från insida armar till utsidan, från mitten av ryggen utåt mot ryggsidorna.
Tyget ser redan uttöjt ut så set ser ut som om jackan är 2 år gammal. Då har sambon enbart använt den till och från jobbet, med en skaljacka ovan vid behov.
Den levererar verkligen inte den kvalité som Stellar går ut med.

Vi har fått svar från Stellar att vi ska torktumla jackan med tennisbollar för att få tillbaka passformen och låta dunet omplacera sig igen. Tänker att sånthär ska inte behöva göras med en månad gammal jacka.

Vi har önskat att reklamera men Stellar menar på att de isåfall skickar ut en ny jacka, vilket vi inte önskar då vi tvivlar på den kvalité som jackan inte lever upp till.

Senast ändrad:

stockhaus

Ny medlem
Är nog bara gilla läget med omleverans (rent juridiskt), och det kan ju faktiskt vara ett måndags exemplar ni har fått och att den nya jackan är felfri. Annars så är det bara att reklamera igen och sen kräva hävning.

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd

@PaulinaJantz Prova ni med att få en ny jacka, då jag vet många som använder precis den modellen under betydligt tuffare former utan att han några som helst problem.

Vad menar du med att dunet är ojämnt fördelat? Väldesignade dunplagg är ju designade så att det från början är mindre dun i vissa av bafflarna och mer i andra - det kan inte vara det ni märker av? Självklart ska dock inte dunet vandra (märkbart) mellan bafflarna eller vara ojämnt fördelat i en enskild baffel.

Lite läckage av dun från nya plagg lättviktsplagg kommer det också _alltid_ vara om det är bra dun. De enda kläderna som inte har det är antingen de med väldigt tjocka tyger eller de med låg kvalitet på dunet. Men det ska inte läcka så mycket att det påverkar fyllnadsgraden av plagget.

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
PaulinaJantz sa:
Min sambo köpte en M ultralight down hood för en månad sen. Redan direkt började dunet ta sig ut samtidigt som det har fördelat sig ojämnt. Försvann från axlarna neråt, från insida armar till utsidan, från mitten av ryggen utåt mot ryggsidorna.
Tyget ser redan uttöjt ut så set ser ut som om jackan är 2 år gammal. Då har sambon enbart använt den till och från jobbet, med en skaljacka ovan vid behov.
Den levererar verkligen inte den kvalité som Stellar går ut med.

Vi har fått svar från Stellar att vi ska torktumla jackan med tennisbollar för att få tillbaka passformen och låta dunet omplacera sig igen. Tänker att sånthär ska inte behöva göras med en månad gammal jacka.

Vi har önskat att reklamera men Stellar menar på att de isåfall skickar ut en ny jacka, vilket vi inte önskar då vi tvivlar på den kvalité som jackan inte lever upp till.
Att sända en ny jacka när den är använd är en bra reklamation när jackan är använd. Svårt att se man får tillbaka pengarna från något företag för en använd produkt. (Jättesvårt iofs att avgöra något utan bilder?)

Har själv en sådan jacka som ingen har dessa problem så svårt att säga hur det kommer sig på erat exemplar?

PaulinaJantz

Ny medlem
Reklamation kan man göra upp till 3 år efter köp så det absolut vanligaste är att man reklamerar använda köp...

Vi får helt enkelt se vad Stellar svarar.

Nightwish76

Ny medlem
Nu har jag ingen Stellar dun, men jag undrar om inte kanske jackan har blivit blöt? Dunjackor brukar överlag inte vara så särskilt resistenta mot vatten, och då kan dun klumpa sig om det blivit för blött. Just torktumling med tennisbollar brukar man göra efter tvätt av dunjackor, kuddar mm. Blir som nytt.

Hoppas bara att det är lite otur som sagt. Vad jag hröt sköter de reklamationer bra. Men som någon tidigare talare skrev, där det undrades om hur dunet hade lagt sig, flyttat mellan lagren, eller bara klumpat sig i sin egen cell osv. Beroende på om dunet verkligen har bytt plats i sina olika celler, eller om det bara blivit klumpigt (av kanske vatten?) som avgör om jackan är felaktigt producerad eller ej.

PaulinaJantz

Ny medlem
Nightwish76 sa:
Nu har jag ingen Stellar dun, men jag undrar om inte kanske jackan har blivit blöt? Dunjackor brukar överlag inte vara så särskilt resistenta mot vatten, och då kan dun klumpa sig om det blivit för blött. Just torktumling med tennisbollar brukar man göra efter tvätt av dunjackor, kuddar mm. Blir som nytt.

Hoppas bara att det är lite otur som sagt. Vad jag hröt sköter de reklamationer bra. Men som någon tidigare talare skrev, där det undrades om hur dunet hade lagt sig, flyttat mellan lagren, eller bara klumpat sig i sin egen cell osv. Beroende på om dunet verkligen har bytt plats i sina olika celler, eller om det bara blivit klumpigt (av kanske vatten?) som avgör om jackan är felaktigt producerad eller ej.
Sambon har haft skaljacka på vid ruskväder och regnjacka på vid regn så den har inte utsatts för vatten.

Vi ska skicka tillbaka jackan så får Stellar göra en bedömning. Jag såg över jackan noga igår kväll och en sömn har släppt på axeln, samt en sömn är hårt åtdragen/sydd på en del på ärmen. Kanske jackan är bara ett "måndagsexemplar" hoppas jag.

Känns sådär att ha fullt med dun från armbågen ner men inget på axlar och nacke. Gör ingen funktion vid kyla.

Herkaperka

Ny medlem
Tänkte mest att de flesta andra märken redan ligger ut på rätt kraftig rea med de fortfarande håller ordinarie. Sen kostar det ju aldrig att kolla runt.

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Herkaperka sa:
Tänkte mest att de flesta andra märken redan ligger ut på rätt kraftig rea med de fortfarande håller ordinarie. Sen kostar det ju aldrig att kolla runt.
De kör ju bara via nätet så har svårt att se att de kan pressa priserna som de flesta andra gör som har flera led som skall ha betalt..

Jag reklamerade en dunjacka som jag köpte för några år sedan eftersom den läckte mkt dun.
Fick en ny utan snack och den nya är helt felfri, läcker nästan inget dun alls, och den bästa dunjacka jag haft.

Måste vara ett verkllgt måndagsex, ni fått. Mitt råd är att ta emot den nya ni blivit erbjudna.

Micke_P76

Ny medlem
Nu när det är rea på de större klädmärkerna tex norröna och de har storsett samma pris pga reor är det fortfarande bra/prisvärt köp?

mikeey

Ny medlem
Någon som råkar sitta på rygglängden för deras Stellar och Guide shell jackets i storlek M eller L? Tolkar deras storleksguide som att man ska gå upp en storlek om man står och väljer men vore intressant att veta.

ViktorHolmqvist

Ny medlem
mikeey sa:
Någon som råkar sitta på rygglängden för deras Stellar och Guide shell jackets i storlek M eller L? Tolkar deras storleksguide som att man ska gå upp en storlek om man står och väljer men vore intressant att veta.
Jag kan mäta senare idag, jag är 182 cm och för min del är den riktigt bra i längden bak.

ErikSvensson

Ny medlem
mikeey sa:
Beställ en av varje och prova själv hemma :)
Dom har snabb returhantering samt kreditering av fakturan...

Fatboy

Medlem
ErikSvensson sa:
mikeey sa:
Jag gjorde precis så, funkade jättebra. Jag är 182cm väger 85kg. Beställde en XL och en L. Valde L då XL var för bylsig och lång i ärmarna

mikeey

Ny medlem
Fatboy sa:
ErikSvensson sa:
mikeey sa:
Jag gjorde precis så, funkade jättebra. Jag är 182cm väger 85kg. Beställde en XL och en L. Valde L då XL var för bylsig och lång i ärmarna
Grymt! Tack till er! Hade tänkt slippa fixa med retur men det får nog bli så, ska "bara välja färg". ?

ErikSvensson

Ny medlem
mikeey sa:
Fatboy sa:
ErikSvensson sa:
Grymt! Tack till er! Hade tänkt slippa fixa med retur men det får nog bli så, ska "bara välja färg". ?
Går att fixa det också med hjälp av retur ?
Beställde 4 jackor jag när jag köpte ?

Nightwish76

Ny medlem
mikeey sa:
Fatboy sa:
ErikSvensson sa:
Haha samma som föregående talare. Jg beställde flera färger samt någon variant med och utan hood. Smidig och snabb returhantering.

mikeey

Ny medlem
mikeey sa:
Rygglängden är samma för båda, 79cm i storlek L mätte jag till från toppen av ryggen. Upplevde guide något längre på.

Skickade precis tillbaka en Stellarjacka fick också känslan av att man skulle upp en storlek men L var på tok för lång både i armar och i längden är 1.78. Beställde en Medium nu istället får se hur den sitter.

ujja

Ny medlem
Någon som har ett par Stellar Softshell Pants II och har provat hur det funkar med skidpjäxor?
Har letat efter ett par stretchiga byxor för toppturer när det inte är allt för kallt.

Mitt i Juli, jag vet men bor utrikes o måste köpa skidkläder nu när jag är i Sverige på semester... Är en typisk medelmåtta och åker mest pist men vill ha bra grejer då jag köper skidkläder vart 20:e år.

Har just köpt o fått Stellar Shell Jacket + byxor. Blev lite halvt besviken på färger o kvalitet på jackan (olika nyanser av orange på detaljer som inte matchar byxan, dark grey är mer vanlig gubb-grå o dragkedjor på bröstet sitter på olika höjd o ser billigt ut). Ingen wow-känsla direkt när jag öppnade paketet som kostade 6000 kr...

Är 185 cm och valde jacka i L men tycker jackan är bylsig och har på tok för långa armar (vet att man ska få plats med grejer under). Är visserligen ingen tungviktare (79 kg) men normalt vältränad ändå... Byxor i M och dom sitter bra.

Antingen byter jag jackan till en M och hoppas på det bästa eller också skickar jag tillbaka allt och köper ngt på rea ngn annanstans. Med tanke på att Stellar trots allt är ganska dyra undrar jag om det verkligen är värt pengarna när det finns t ex dessa men även annat till bättre priser:
Everst byxa och Peak jacka

Är Stellar verkligen så jäkla bra att de är värda pengarna jämfört med vad saker för halva priset kostar? Eller är det en hype? Jag känner inte att jag delar euroforin.

Micke_P76

Ny medlem
Enda fördelen med Stellar har varit priset. De har varit "halva" priset mot liknande plagg men som så mycket annat i mode världen så mest bra marknadsföring. Så hype. Blev ett inne märke. Verkligen inte bättre än nåt annat märke tycker jag. Å när nu går å fynda alla märken för samma pris eller billigare så finns det ingen fördel.

Sitter de inte bra, du gillar inte färgen eller modellen köp nåt annat.

Micke_P76 sa:
Enda fördelen med Stellar har varit priset.
Tack, det bekräftar mina misstankar. Har just provat lite Peak (också mest hype o mode förmodligen) på Stadium plus i Gbg. Verkar likvärdiga och billigare men tyvärr var det ont om färgkombinationer så det blidde inget köp idag.

Vet inte om jag har ork att göra fler (fel-) köp online så jag är nog mer inne på att köra med mitt gamla ställ ännu 1 år...

Senast ändrad:

Pmattsson

Ny medlem
Micke_P76 sa:
Enda fördelen med Stellar har varit priset. De har varit "halva" priset mot liknande plagg.
Man ska nog även ta deras "halva priset" med en stor nypa salt. Det kanske stämmer på vissa av deras plagg men tex ultralight kläderna är nog hellre dyrare än konkurrenternas. Haglöfs LIM jacket är ett exempel där Stellar är dyrare trots sin direktförsäljning som ska kapa priserna. Är stellars jacka "bättre" låter jag någon annan avgöra men jag tar min LIM-jacket 9 av 10 gånger.

Håller med några kommentarer ovan på stellars färger etc deras gula Ultralight jacket har tex en "orange" dragkedja, det ser riktigt billigt ut i verkligheten.

Andas deras "genomskinliga" vindjacka för 1000 kronor mer än min 93 grams Dechatlon vindjacka för 199 kronor? Inte en chans är mitt svar, dock andas ingen av dem tillräckligt enligt mig.

Mycket hype och marketing runt deras saker, tyvärr kan man inte som köpare kommentera plaggen som man kan på tex frittidsfabriken. En sån funktion skulle nog driva på stellar och hjälpa dem förbättra sina plagg.

Tänkte att jag får meddela vad det blev.. Jag köpte slutligen Stellars shell-byxa i M o shell-jacka också i M. Jackan i M satt betydligt bättre och denna gång satt blixtlåsen på bröstet i samma höjd. Då jag vill se ut som en blandning av en televerksarbetare och smurf blev det orange byxor o blå jacka. På det hela taget nöjd även om jag tycker det är mycket pengar för ganska enkla plagg. Fick dock med ett underställ på köpet för att dämpa ångesten.

Letade runt en del och skulle nog köpt HH Overland istället om den fanns i rätt storlek. Visserligen 2L men halva priset lockar och en sån jacka hade lätt räckt till en medioker sportlovsåkare. Kollade lite på Sweet o Peak oxå men hittade inga roliga färger så här i sommartider.

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp