Stighudar förvaring??

NilsHedberg

Ny medlem
Hej.
Är riktigt ny på det här med topptur.
Men iallafall så har man ett par skidor med rambindning. Och har nu köpt ett par stighudar, Pomoca CLIMB 2.0 ready2climb.
Har sett många Youtube videos på hur man ska skära dom och även rulla ihop dom.
Min kompis som har exakt lika dana och är lika färsk som jag sa att man ska inte vika dom på hälften och rulla ihop dom, att dom skulle förstöras på så sätt, är detta sant?
Långvarig förvaring, när sesongen är slut, hur förvarar man dom då? Tänker mäst på klistret på dom.
Har kvar plasten dom kom med kan man lägga tillbaka dom på det och nöja sig så?
Tacksam för svar.

farsan56

Aktiv medlem
Hur hade hen tänkt sig att man ska få med dom i säcken utan att rulla ihop dom?
Förvaring sker i frysen för att spara klistret på hudarna. Ut med en limpa och in med hudarna.

NilsHedberg

Ny medlem
Hur hade hen tänkt sig att man ska få med dom i säcken utan att rulla ihop dom?
Förvaring sker i frysen för att spara klistret på hudarna. Ut med en limpa och in med hudarna.
Hej.
Han påstår att man skulle sätta något mellan dom. Jag tog nu plasten dom kom med, fast vara en av dom.
Hans tänk va att dom kommer klistra ihop sig så man förstör baksidan.
Man använder inte skyddsplasten dom kommer med något? Jag tog nu en av dom klistra ihop båda på varsin sida, vet inte om det behövs men kändes bättre. Haha.
Tack för tipsen.

arraksboll

Medlem
Plasten bör användas vid långtidsförvaring, alltså typ över sommaren. När hudarna används mer regelbundet behöver man inte besvära sig, och jag skulle säga att vika ihop hudarna på mitten och sedan vika dem några gånger till så att de går ner i påsen är det typiska sättet att hantera hudar. Pomoca har instruktionsvideo, men den är på franska.

Vissa hudar har så kraftfullt klister att det kan vara svårt att få isär dem, och det kan vara en anledning till att en del använder någon form av mellanlägg även ute i fält. Detta behövs enligt min erfarenhet inte för Pomoca.

Skantz

Aktiv medlem
I ett svalt rum, källaren. Men frysen er best såklart. Mellanlägg behövs enbart för BDE. Alla andra er det onödigt. Ev Khoala kan mellanlägg vara vettigt.

herrgard

Medlem
Om du tänkt förvara dem i frysen tillsammans med rå fisk kan det vara smart att lägga hudpåsen i en plastpåse så de inte luktar sunk sen när du ska packa med dem på nästa skidresa :)

jaksu

Medlem
Mellanlägget behövs enbart för BDE???
BDE?
Black Diamond Equipment antar jag. Men inte behöver man använda skin savers med dem heller. Jag har förvarat mina i tio år klister mot klister och inga problem med dem. G3 Alpinist paret krånglar mera men även de funkar fint efter några dagar i frysen (eller ute på balkongen om minusgrader).

Skantz

Aktiv medlem
Black Diamond Equipment antar jag. Men inte behöver man använda skin savers med dem heller. Jag har förvarat mina i tio år klister mot klister och inga problem med dem. G3 Alpinist paret krånglar mera men även de funkar fint efter några dagar i frysen (eller ute på balkongen om minusgrader).
Precise BDE Black diamond equipment

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp