Stighundar vs. stighudar

JCM

Ny medlem
Jag har alltid haft ett väldigt strul när jag skall tura i sökandet efter puderindränkta sluttningar och hudarna inte riktigt vill dit jag vill. Har nu fått ett tips att man skall använda stighundar istället? Självklart ställer jag frågan till Freerides kunskapsindränkta panel om någon provat denna metod? Är det bara att trampa till ovanpå valfri fransk byracka och låta det bära iväg eller är det några specifika sorters gatukorsningar man skall eftersträva? Slipper man läsa karta också om hundarna i fråga har lokalsinne? Fördelarna med stighudar verkar ju vara legio speciellt för snowboard- och monoåkare - och äventyret spetsas ju till om någon av byrackorna har en ägare med svart sinne.

Mountain_Man

Ny medlem
Bäste JCM.

Det är roligt att läsa att din nyfikenhet har väckts ifråga om en sedan länge etablerad sport på norra delen av vårt klot. Utövarna är få men kan i de flesta fall betecknas som besatta.

Valet av hund är som du säkert förstår inte oväsentligt. De allra snabbast väljer en Vorsteh (lite osäker på stavningen...) medan i de fall när man kör med spann tycks olika Huskyvarianter vara populärt.

För dig ser jag dock ett självklart val, Sankt Bernhard! En hund som aldrig sviker sin skidåkare och dessutom vad jag kan förstå alltid är försedd med kagge innehållande stärkande dryck. Det måste otvivelaktigt passa dig som K.I.F. (om man utrycker sig vulgärt...). Vad jag kan förstå är dessa hundar också utrustade med ett osedvanligt gott lokalsinne och kan hjälpa dig hem den allra sista biten efter det att du blivit utkastad från lokalen.

That´s all folks! / MM

Glisseur

Medlem
Intressant fråga på det hela. Som jag ser det så finns det två skolor vad gäller stighundar. Den strikt klassiska skolan torde ju vara den gamla Schweiz-Österrikiska där det självklara valet är en trogen St Bernhard med tillhörande konjakstunna i trä om halsen. Denna klassiska hund har ju dock problemet att höjden över snön blir alltför stor för att kunna bemästra branta traverseringar på bästa sätt då höjden blir betydande och därigenom försvårar balanshållningen. Däremot ser jag inga större problem i detta då den medföljande konjaken mycket väl kan ersätta branta puderfält som berusningsmedel.

Om däremot uppförsgången är av största vikt skulle jag däremot vilja rekommendera den strävhåriga taxen som stighund. Låg höjd ger en överlägsen snökontakt. Men, den största fördelen ligger ju förstås i behåringen på rasen. Denna liknar i mycket ett par stighudar av bästa märke, jag skulle nästan drifta mig till att säga att denna sort är överlägsen det bästa marknaden har att erbjuda. Den stora nackdelen ligger ju naturligtvis i avsaknaden av konjakstunna. Men då detta lätt går att avhjälpa med en termos i ryggsäcken så ser jag en klar testvinnare här.

Dock, ett varningens finger bör utfärdas för båda dessa hundrasers ägare som torde vara rackarns svartsynta och inte till fullo vilja uppskatta det sanna nöje som en stighund får uppleva. Mitt råd borde därför bli, som en kompromiss, att leta upp ett par lämpliga byrackor, med fördel av den lägre sorten samt med rejält oborstad päls för bästa resultat.

Leder

Ny medlem
Mycket intressant fråga, jag har själv experimenterat inom detta ämne efter ett par års studie har jag kommit fram till följande.

Valet av stighundar beror av följande
1.Land
2.Snödjup
3.Typ av snö

1. Varför Landet har så stor betydelse vid valet av stighundar beror på att språket och lokalkännedomen är avgörande om du ska få bra pris i alla butiker, på liftkort och komma föra i eventuella köer. Alla vet juh att stammisar och lokals kommer i förstahand. (Chamonix är dok ett undantag då Rottweiler och Pitbull rekommenderas pga deras killing instinkt)

2. Snödjupen är av mycket stor vikt efter som du gärna vill ta dig fram så snabbt och bekvämt som möjligt. Djupsnö, välj tex Långhårig Vorsteh då längd på dess ben lätt kommer ner till de bärande snöskikten.

3. Typ av snö bör du också ta hänsyn till. Vid tex skarsnö är strävhåriga stighundar att föredra och vid nysnö kanske lite långhåriga stighundar passar bättre tex Siberianhusky

Vissa lokala avvikelser kan naturligtvis förekomma. Om du tex vill ha mycket brudar kan det vara bättre att välja söta valpstighundar då dessa är mycket sötare.

Må gott alla stighundare =)

Senast ändrad:

Mes

Ny medlem
En mycket vidsynt fråga min käre JCM.
Som vi alla vet så finns det Fågelhundar, Älghundar, Brukshundar, Knähundar mm. Dessa hundar är framavlade för att främja vissa egenskaper. (Själv äger jag en trogen fyllehund)

Jag vet enligt säkra källor att det på minst två platser finns hundkennlar som försöker avla fram Stighundar. Själv följer jag med spänning ett avelsprogram i trakterna av Arjeplog där man kommit ganska långt.
Som jag hoppas att du förstår är det ju inte bara att ta vilken gatukorsning som hällst utan här krävs noggrant urval. I Arjeplog har man baserat sin avel för den optimala stighunden på att en korsning av Spårhund och en Vorsteh. (Vilket på tyska uttalas ”Foooorsteg” och betyder steg före) Du förstår säkert det geniala att korsa en steg och spårhund. Resultat av flera steg i ett spår blir ju en stig, Vilket inte kan annat en resultera i en Stighund!
Projektet är föranleder självklart lika mycket hämlighetsmakeri som biltesterna vilka genomförs i samma by.

På ryktesvägen har det kommit till min kännedom att det även finns ett liknande avelsprogram i den lilla hålan Nelson BC. Här sker aveln på Ledhund och Knarkhund. Anledningen till denna korsning är den speciella atmosfären som råder i BC. En Ledhund kan nog med lätthet bli en Stighund, (led och stig är ju nästan samma sak) men då det sker uppblandning med Knarkhund klarar denna version av Stitighund även av den tuffa ”på rökning” och svamp ätande som praktiseras i denna underbara delstat. (Detta kan föranleda att vi i den skandinaviska versionen bör avla in några procent Ölhund)

Jag hoppas att dessa spännande avelsprogram fortsätter och att vi redan till våren kan testa några unga Stighundar. Som ett orosmoln finns det nu nedlagda avelsprogrammet i Norge, där korsades Blindhund med Lavinhund. Du kan ju själv förstå konsekvensen .

Lev väl bröder och systrar. eder Mespropp

JCM

Ny medlem
Det var inte lätt att ta ställning. Måste sitta här hemma och bläddra lite i avelskalendern. Norska saker tar jag bestämt avstånd ifrån, men St Bernharden ligger bra till; man kan ju ha termos oxå. Är det någon som känner till de afghanska raserna nåtsånär? Funderar på en säsong där. Jag antar att de inte är norska knarkhundar - men kan va kusiner med de som framavlas i Fernie.

HAWK

Ny medlem
Stigbrudar funkar alldeles utmärkt. Innan du väljer lämplig form på stigbruden bör du veta hur brant du skall gå.
Riktmått kan vara 15-20 grader = C-kupa. Brantar det till sig ordentligt måste det till rekorderligt med framvikt på den tänkta stigbruden. OBS! Se dock till att inte få en överdimensionerad, följden kan bli att själva framvikterna då går i backen och ger sämre resultat.
Materialet då? Vissa kör med olika artificiella hjälpmedel för att gå upp några klasser men jag och många med mig letar hellre efter en naturlig stigbrud som går att använda vid branta stigningar.
Tänk på att hålla stigbruden varm, kyla försämrar ofta deras karaktär.

Lycka till!

/ Hawk

JCM

Ny medlem
Såg i det eminenta magasinet Monoskialpinismo att italienarna håller på att avla fram en speciell typ av stigbrud baserad på Sabrina Salerno, Angelica Bella http://www.angelicabella.com/ och Cicciolina. Fördelarna med denna är många, bäst av allt är ju att den blivande stigbruden kan få Ungerska som modersmål - vilket borde omöjliggöra all form av verbal kommunikation. Och det är ju skönt att slippa. Blir det en övervikt av Angelicas gener finns dock risken att det inte blir så branta partier som forseras, dock finns ju möjligheter att hitta på festliga trix på den stundande afterwhatevern som skulle kunna få Victor"s att verkligen se över detta med nakenförbudet och dess verkningar och bi-verkningar.

the_Magnus

Ny medlem
Jag har aldrig fattat det där med St: Bernadshundar och deras kagge. Vilket ljushuvud kom på att sätta en kagge under hakan på världens dregligaste hundras, det är ju skitäckligt. Konjak (eller vad de har i kaggfan) med lika mycket skum som öl... Fräscht.

/Mange76

PO_ljung

Ny medlem
Leader
Jag kunde inte hålla mig...

Nu är det så här va. Min tjej har tänkt skaffa en Hund åt "oss" Egentligen har jag inget emot det hela men en valp kan inkräkta på mina skidplaner i vinter då den "levereras" i Februari
Så flera tankar far igenom mitt huvud och jag skriar ut i forumet. Vad finns det för fördelar med en hund och mitt alpinaintresse? Går det att raka bort håret på hunden och knyppla ihop till Goretexjackan man inte har råd med. Ser det töntigt ut om hunden får sitta i en barnstol modell Fjälrävensbarnstolsryggsäck. Får hundar åka korglift, kabinlift etc. Vad säger slao om en jycke som lubbar efter eller före mig i backen. Måste jag bara ägna mig åt toppturer med stighunden? Finns det några hundägare i detta forum?

hmm

Frukost_rockar

Ny medlem
Men nu e det så här va att en kille som jag träffa han e typ proffs va, han sa typ, förresten sa jag att han var typ sponsrad av ALLA!!! Han sa att dem där stigbrudarna var bäst på typ riktigt feta Carving skidor jag menar med typ måtten 88-43-80 å då kom jag på att jag skulle ju kunna söka in till "stig-skolan" å jag menar då kunde jag typ göra karriär typ!! Ljög han för mig nu eller vadå??

JCM

Ny medlem
Nu tror jag att jag blivit allergisk mot hundar, finns det något alternativ? Katter?

felix

Aktiv medlem
Hasse sa:
Du har ju alltid de hårlösa hundarna så som http://www.bellatrixluckycharm.se/rasen.htm http://www.aktivhund.se/Images/Raser/137-143.jpg

De kanske är något för dig?

//H
Jo.. men vad har en sån i muskelstyrka egentligen? Såg ju tanigare ut än min katt.
Greyhound är väl ioförsig korthåriga jyckar, men mer en park maskin då det är kortlopp som gäller för dem.

Stigbrudar är ju absolut det bästa att vila ögat på, men de snygga är oftast mer svårstyrda än en hund och krävs fanimej en hjord av dem för att nå toppen. Om du nu inte har en tjeckisk anabolagående Svetlana, men då får du ju akta dig för raseriutbrott hela tiden.

Allvarligt talat vet jag inget bättre alternativ, tänkte föreslå ett annat djur för allergiker men kan inte sätta fingret på något bra alternativ som mäter sig med hundar, brudar och hudar. Ska klura på det...

Carled

Ny medlem
En sak med stigbrudar som def. är att tänka på är att inte skall vara en modell med omvänd skärning eller rocker-variant. Näe, när det gäller stigbrudar är det de klassiska formerna som gäller.

felix

Aktiv medlem
Jodu, omvänd skärning är väl ingen höjdare men lite rocker skadar inte!

Var det någon som var på testet av stigbrudar i Rånekölen förra vintern förresten?
Var själv inte där men pratat med endel, var tydligen väldigt uppskattat och bra utbud.

Jag saknar parametern FART, och den är icke att förglömma.
Minimum måste vara 400m/h för att det ska vara värt något.
Tips någon? Övriga regler är väl av typen:
Ordblind väljer Stavare osv

Jonas99

Ny medlem
Ett alternativ, som icke skall förglömmas, är Släntbjörnen. Deras olika längd på höger och vänsterbenen som följer av deras liv på sluttningarna, innebär också att deras päls får en asymmetrisk struktur vilket kommer till glädje under skidorna, speciellt under åkning på skrå. Som bekant kan bara släntbjörnen röra sig på ett håll efter sluttningen, då dalbenen är längre än bergsbenen. Således måste man vid skrå-åkning noga iakkta att dalskinnet sitter på dalskidan och bergskinnet på berskidan, annars rutchar man snabbt och ofrivilligt utför, likt en Släntbjörn som lurats att vända sig åt fel håll.

Malika

Ny medlem
Jag har hört att sköldpaddor klättrar bra under skidorna, inget jag provat dock. Sen om man har ett stim guppys att tolka efter så ska det tydligen bli ett jävla drag.

Mountain_Man

Ny medlem
Eftersom frågan huruvida man kan ersätta stighundar med gummiband är aktuell tar jag mig friheten att lyfta denna smått klassiska tråd som i detalj reder ut frågan! Dessutom får vi stifta bekantskap med några klassiska skribenter på Freeride som senaste åren sannolikt ägnat mest tid åt att byta blöjor och annat som vuxna män gör! ;-)

/MM

iSooLi

Medlem
Stigbrudar... Hmmm... Gäller rakat för bästa glid eller orakat för bästa fäste? Vill ju inte framstå som sexistiskt nedvärderande, så...

Finns det genusneutrala alternativ?

drH

Medlem
Det är en fråga om vägval...

... hittar du rätta stighen är du i hamn vad gäller genusneutraliteten.

/drH

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp