Stinkande pjäxor (seriös fråga)

Cruff

Ny medlem
Som alla passionerade skidåkare har man ju råkat ut för den sk döda-fisken lukten i sina välanvända pjäxor!
Vad ska man då göra åt det? Kan man slänga in innerskon i tvättmaskinen eller blir de förstörda då? Elere ska man helt enkelt stå för hand och tvätta upp dom? I så fall bara med vatten eller?
Tacksam för svar!!!

ähh det hör till med lite odör i skorna

finns nån spray mot dålig lukt i skor att köpa vet inte om den funkar.

tvättmaskin är nog ingen höjdare

själv har jag tänkt tanken på att hälla nån liter mjölk i varje i slutet av säsongen och låta dom stå över sommaren.framåt försäsongen så lär det nog blivit en rätt saftig mögelost i skorna.

ha det gott

Mans_Hilling

Ny medlem
Tvättmaskin sabbar nog formen på innerskon är jag rädd. Den där sprayen ger jag inte mycket för, har använt någon sådan där "tabortdåliglukt"-spray, fungerade så länge som parfymen satt kvar...
Problemet med syntet är att efter ett tag sätter det sig små illasinnade bakterier i materialet som är sjukt svåra att få ur, jag har några sådana t-shirts som luktar sunk, de blir dock bättre om man kör dem i varm tvättmaskin (ju varmare desto bättre, 60 grader fungerar för några gångers användning, har dock inverkan att t-shirten ser ut som skit efter ett tag. 95 grader är ännu bättre...:)
Dock så kommer då formen på innerskon tillbaka. Jag har kört gympadojjor i tvättmaskinen, de förlorar formen mer och mer ju fler gånger man kör dem. En gång: Lungt, två gånger: Lungt men sen börjar det balla ur.

B

BigAir

Guest
Jo, kör inte i tvättmaskin, då kan dom tappa formen. Tvätta för hand!

Jag hade samma problem, men vi köpte någon spray från apoteket. Det är typ kalk som man kan spraya i sockorna, inne i pjäxan, och i innerskon och självklart på foten.

Då blir det ganska bra, sen gäller det att man har rätta sockorna för att motverka svett, och vattentäta pjux..

Redigering 1: Du kan även köpa "Sneaker ball´s" Du vet sådana där runda bollar man har i dojorna. Och har i dom när du inte åker..

Redigering 2: Häng Wounder Baums eller vad det kallas runt om pjäxan så luktar det inget när du åker, och det ser jävligt ballt ut!

Emilw123

Ny medlem
wunderbaum funkar.. har haft det i snart tre år.. Jag har en lagom doft av vanlij i pjäxorna.. som dessutom sitter kvar.. Jag har även använt pjäxorna till vattenhoppning i somras och de luktar fortfarande gott..

så wunderbaum rekomenderas starkt... Vanlij lr persika funkar..

Dr_Snow

Ny medlem
Det finns en sprej som faktiskt fungerar. Jag testade den under stenhårda förhållanden i ett par månader i somras. Jobbskorna luktade knappt nånting efter en behandling. Dock måste man spraya skorna ganska ofta. En gång efter varje användning är ett krav.

Minns inte vad den heter, en orange flaska, säljs på t ex Stadium vet jag. Framtagen på...Linköpings (?) universitet. Det är alltså ingen parfym-sprej utan den _tar bort_ lukten om jag inte minns fel.

vindtruga

Ny medlem
Jag har tidigare med framgång stoppat in mina träningsskor i frysen när de börjat dofta. Tar död på vissa luktalstrande bakterier. Vet inte om det funkar för innerskor till pjäxor, har ej provat. Borde inte orsaka nån större skada i alla fall...

InZan3

Ny medlem
vad du är gör så ha inter ättika i dom och sen in i kylskåpet.. då kommer du märkas i hela backen och det är inte för att du kör bra..

har gjort det misstaget en gång och gör fan inte om det.. dom skatesen var bara att slänga..

men testa lite glade odur neutralizer (grön/vit sprayburk) den rensar lukten rätt bra i rum iaf
den lyckas få bort lukten från mina 2 illrar så den borde nog funka rätt bra på ett par stinkiga inneskor

bara lite små ider så där..

lycka till och kommer du fram till nåt bra så vill jag gärna veta

Dr_Snow

Ny medlem
Yitz: det är den sprejen jag menar! Den fungerar skitbra vid frekvent behandling. Bara att köpa, finns som sagt i vanliga sportbutiker också.

leekan

Medlem
att stoppa in illaluktande saker i frysen ska ju fungera säger dom..sen om oxfilèn börja stinka fotjuice är väl en annan sak:p

Kalasson

Medlem
yoko-airen funkar även på rökfingrar (om du råkar tjyvröka) körde med den när man smygrökte i högstadiet.

annars är det väl att försöka ta död på bakterierna, typ frysen, dammsuga linern kanske,, äh jag vet inte.

Iller

Ny medlem
En fundering är att det nog är korrekt att det är bakterier och kanske andra småkryp som orsakar lukten och i så fall borde det funka att hälla på sprit (70% minst). Viss varning för att detta kan orsaka Stroh-odör om man inte har labb-kontakter. Jag måste också varna för att så pass stark sprit kan sabba mer än magslemhinnan så testa på någon annans pjäxa först :)

PS. Har man oxfilé i frysen så åker man för lite skidor...

Micke54

Ny medlem
Jag la mina innerskor i en hink med vatten och såpa i några dagar. Det var ju i Maj då iofs så dem kunde torka ute sen men det har säkert ingen betydelse.

Då hade ja gjort två vintrar i skidskolan så de hade använts i 7 dar i veckan i två vintrar typ så dom luktade ju rent ut sagt bajs haha.. men det funkade skitbra och det blev inge fel på passformen! Har använt dem i två vintrar till nu så till sommaren är det kanske dags igen :) Ta ur sulan bara om du har formad iaf

Krisse

Ny medlem
Det bästa tipset är att alltid se till att torka innerskorna direkt efter skiddagen (med pjäxtorkare el dyl. Givetvis plockar man ut innerskon ur pjäxan). Då kommer de aldrig att börja lukta. Ett annat tips är att köpa Zipfit innerskor som är gjorda i läder, jag har haft mina sedan -99 och åkt mer än 300 skiddagar och de luktar fortfarande som nya.

evilhaz

Ny medlem
Intersport brukar ha något som heter sneakerballs, det är en plastboll som du lägger i skorna eller pjäxorna, dem tar bort den värsta av stanker. kostar runt 50:-

zodah

Medlem
Igen har ännu nämnt (det kanske självklara) att man bör ta ur innerskon varje kväll så att det torkar lättare. Ställ dem sedan i närheten av elementet så att de får lite värme. Franska rum kan vara sååå kalla....

PNyberg

Ny medlem
Börväl gå att frysa in dom i några dagar. Det bör ju ta kål på bakterierna. Fungerade i mina sneakers. Och dom luktade inte nådigt!!! Men efterår nästan som nya.

bjorte

Medlem
Jag brukar stoppa in mina innerskor i frysen när doften blir övermäktig och det funkar prima.
Lukten försvinner helt och är borta ett tag ungefär. Kanske får frysa dem varannan åkvecka. Oftare på våren när det är svettigt.

Peppe2000

Ny medlem
Hur länge har ni dem i frysen för att det skall funka.Ställde mina utomhus i två dygn i 6-10 minus grader hjälpte inte ett skit.

Testar nu med en mugg med lite Ättika som står i varje innesko,brukar ju funka om man har
dålig lukt i bilar.

Robintrolin

Ny medlem
Det finns en bakterie dödande spray som jag hade i mina skateskor i somras, den dödar alla bakterierna och och lukten försvinner helt! ;D Om man t.e.x sprutar ner nån parfym av nått slag i innerskon så "täcker" den bara lukten...

johan_friman

Ny medlem
Testade att ha innerskon i frysen (-18grader).
Var väl där inne lite mer än ett dygn men hjälpte inte ett alls mot superbakterierna i pjäxan!

Sneakerballs som har nämnts, är det bara parfym eller har det någon "verklig" inverkan?
I så fall kan det ju få bo några bollar i pjäxan över sommaren.

Peppe2000

Ny medlem
Jag testade även sprayen som nämts i tidigare inlägg,blev bara en marginell förbättring.Prövade sedan ättiks metoden genom att ställa en mugg med lite ättika i innerskon vilket innebar att jag lyckades välta skorna så ättikan rann ut.Så nu är det en härlig odör av gammal fotsvett och ättika,är faktisk inte så tokig lukt :)

Rydellen

Ny medlem
Varför inte testa att bara lägga dem i ett ljummet bad med tvättmedel i? Skulle inte tro att dem ändrar sig i formen bara för att dem blir dyngsura, men kom ihåg, inte varmt vatten utan ljummet.

Stepup

Ny medlem
Rydellen sa:
Varför inte testa att bara lägga dem i ett ljummet bad med tvättmedel i? Skulle inte tro att dem ändrar sig i formen bara för att dem blir dyngsura, men kom ihåg, inte varmt vatten utan ljummet.
nej dom tappar e formen av vatten....... inte på vattenhopp iaf =)

MnO

Aktiv medlem
En halv flaska t-röd i varje sko. Blaska runt och låt verka några minuter. Skölj sen med vatten och låt torka.

Nu luktar det förvisso lite fyllebänk ett tag, men jag har inte testat något som slår det när det gäller att ta bort ur skor/pjuck. Jag har inte heller märkt någon påverkan på innerskorna, men kan naturligtvis inte ge någon garanti för att det fungerar på alla innerdojjor.

Einar_Lindgren

Ny medlem
Med nya pjäxor: ta ur inneskon efter varje åkdag direkt och se till att dem får torka snabbt som kommer dem inte börja lukta

KimGsson

Ny medlem

avillberg

Ny medlem
K_G sa:
Yitz sa:
Mitt tips som jag själv skall testa.. hur jag nu får tag på flaskan i chamonix.. men men..

gå in i närmsta båttillbehörsaffär och köp denna sprayflaska.
http://www.watski.se/www/produkter_meny.asp?prodCardID=13844&groupID=1&subGroupID=650&parentGroupID=

Den tar iaf bort rök urin och diesel, så varför skulle den inte funka i Pjäxan ??
luktfri dessutom.
vad gör du med dina pjäxor?? typ pissar och grejjer i dom
hahahhaa:P

A

a_ahlnas

Guest
mina slalomskor luktar ju helvete iaf,, ska läsa igenom tråden borde finnas något vettigt

Gör som alla rutinerade skidåkare: Skaffa vanliga elekriska bootwarmers som du lägger i pjäxorna varje skiddag, då behöver du inte ens ta ut innerskorna ur skalet.
Pjäxor som är mkt använda och har använts fuktiga kan faktiskt vara på väg att dö när de börjar stinka extremt mkt. Då finns inget att göra. Amen.

PS Ta med ett grenuttag på skidresorna när även polarna har kommit på att använda pjäxvärmare.

alpvalp

Ny medlem
TheOldSchool sa:
Gör som alla rutinerade skidåkare: Skaffa vanliga elekriska bootwarmers som du lägger i pjäxorna varje skiddag, då behöver du inte ens ta ut innerskorna ur skalet.
Pjäxor som är mkt använda och har använts fuktiga kan faktiskt vara på väg att dö när de börjar stinka extremt mkt. Då finns inget att göra. Amen.

PS Ta med ett grenuttag på skidresorna när även polarna har kommit på att använda pjäxvärmare.
Instämmer! Jag har kört med mina pjäxor 4 dar i veckan i 3 vintrar nu och de är helt luktfria tack vare ovanstående metod.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp