Stöckli Stormrider 102, Fischer Ranger 102, Armada Locator 104, Atomic Backland 107?

SMBSMB

Ny medlem
Stöckli Stormrider 102, Fischer Ranger 102, Armada Locator 104, Atomic Backland 107?
Hej!
Jag har snackat med Alpingaraget, Ski Essentials, Udéns samt kört tuben en hel del senaste veckan. Idag har jag ett par Stöckli WRT Laser för pist som jag köpte förra året. Grymma i pist som alla vet. Kör puder samt knallar med ett par Bent Chetler 120, 192 cm. Lätta men osmidiga att gå med men främst att halka runt på i alla terränger förutom puder. Om jag vill sälja mina BC 120 - vilka lagg ska jag välja utifrån:

Bra i puder
Smidiga att gå med
Bra i resort/pist

Tipsen hitintills leder mig till Stöckli Stormrider 102, Fischer Ranger 102, Armada Locator 104, Atomic Backland 107 - vad är era rekommendationer? Jag är 191cm och 100 kg med utrustning.

Hej!
Jag har snackat med Alpingaraget, Ski Essentials, Udéns samt kört tuben en hel del senaste veckan. Idag har jag ett par Stöckli WRT Laser för pist som jag köpte förra året. Grymma i pist som alla vet. Kör puder samt knallar med ett par Bent Chetler 120, 192 cm. Lätta men osmidiga att gå med men främst att halka runt på i alla terränger förutom puder. Om jag vill sälja mina BC 120 - vilka lagg ska jag välja utifrån:

Bra i puder
Smidiga att gå med
Bra i resort/pist

Tipsen hitintills leder mig till Stöckli Stormrider 102, Fischer Ranger 102, Armada Locator 104, Atomic Backland 107 - vad är era rekommendationer? Jag är 191cm och 100 kg med utrustning.
kolla på head core. Jag har kört många år med dom i 93 och även tagit Skidlärar Utbildning steg 2 med dom och teknik åkning i pisten var inga problem. Inga problem att ligga och köra carving hela dagar. (Inte lika bra som en ren pist racer) sköna i offpisten också såklart. Dock lite för hårda för mig som är lätt viktare så går över till armada tracer 98 i vinter som är mjukare och mer lekfulla.
Men du som är större än lilla mig kan nog trivas riktigt bra med core skidan.
Ranger (rosa) har jag bara testa i pist och blev förvånad hur lätt dom gick upp på kant trotts den breda midjan. Inget puder vid det tillfället så i offpisten har jag ingen åsikt. Locater (blå) gilla jag dom dagar jag åkte på dom både utanför och i pist men den lekfulla tracern gav mig mycket roligare åkning utanför pisten.
Black Diamond impulse tycker jag även att du ska ta en titt på.

Fatboy

Aktiv medlem
Jag har Backland 107, har inte kört dom andra du funderar på men jag är väldigt nöjd med Backland. Rimligt lätta (jag kör Shift), men ändå relativt fartstabila och dämpade. Funkar bra att köra pist med så länge det inte är stenhårt som för dom flesta bredare skidor. Hade Rustler 11 tidigare och dom är ju mer dämpade men jag var ändå positivt överraskad över att Backland var så stabila och dämpade för sin vikt.

StefanAaroe

Aktiv medlem
Jag har Tracer 108 som är Armadas föregångare verkar det som. Jag älskar den skidan. Men så gillar jag ganska mjuka och lätta skidor. Har inga problem att trycka en skärande sväng med den i en relativt mjuk pist.
Har inte läst på vad de ändrat i skidan sedan Tracer men kolla vad Skiessentials säger kanske?
Väger 90 och är 189 cm.

Edit: kollade Armada Locator, verkar vara ganska mycket annorlunda än Tracer. Så min input är kanske inte värd så mycket. 🤷‍♂️

Senast ändrad:

Snödjup

Topp