havreboll
Aktiv medlem
Stor återkallning av ABS ryggsäckar
@christopherlarsson Vi har lite samma tankar. Jag har lagt ett förslag till ABS att de ska utbilda vår personal för att kunna utföra servicen/reparationen. De lät positiva men har stött och blött frågan hur återkallningen ska hanteras under hela helgen. Jag hade hoppats på besked under dagen men nu ser det ut som vi får vänta tills i morgon innan vi vet hur frågan ska hanteras.christopherlarsson sa:Om jag förstod texten rätt så gäller det också alla som har aktiverat ABS-enheten med en stålpatron. Alltså att väskan(ABS-enheten om den är lös) måste skickas in för undersökning och inte bara byta stålpatron till en nyare än 3 dec 2014.
@centralbyrakraten SLAO/ Åre Lavincenter bör väl få en ABS tekniker till er omgående för kontroll och utbyte av patroner? Är det intressant att ni tillsammans med ABS kanske kan ansvara för återkallningen i Sverige?
Dom verkar inte vara speciellt konsekventa. Jag ringde dom igen och fick en vettig kille. Det han sa när jag nämnde det Jakobfink sade (även om det låter galet vettigt med tanke på hur mycket det förstör för kunderna) gällande att uppgraderingen skulle vara kostnadsfri inte stämde. Det han däremot sade som stämde överens var att DHL inte ville frakta fyllda patroner och att dom skulle jobba fram något slags rabattsystem så att ABS möjligen kunde stå för en liten del av uppgraderingskostnaden. Det dom ville att man skulle göra om man inte hade dragit sig ABS någon gång var att inte utlösa patronen i den ryggsäcken utan gå till sin återförsäljare och lösa ut patronen i en ryggäsck som redan skulle återsändas till ABS så att man inte kontaminerade sin egen funderande ryggsäck. Skall som sagt bli intressant att se vart det hela slutar...jakobfink sa:Jag pratade med en tjej som kunde bra engelska och det var först efter att jag hade sagt att jag var ifrån Sverige som detta nämndes som ett alternativ...
Anledningen skulle vara DHLs säkerhetspolicy - Man får inte skicka tryckbehållare. Detta skulle innebära att man måste aktivera patronen och potentiellt skada en fungerande säck...
Verkligen rörigt! Det kommer att bli en kort julledighet hos folk som jobbar på ABS..jakobfink sa:Ja, man hade ju hoppats på att de var konsekventa - För om de velar på ABS - Hur otydligt kommer det inte vara då hos återförsäljarna?!
Någon som har koll på ABS-ryggor som har integrerat system, alltså typ Haglöfs ABS rygga m.m., då dessa redan skall vara testade i fabrik lär väl hela väskan behöva skickas enligt ABS instruktioner?jakobfink sa:Pratade med ABS idag och man skall GRATIS FÅ en kolfiberpatron om man ej utlöst ryggsäcken om handlaren har dessa hemma på ABS bekostnad... Om man däremot ryckt ryggan skall man ju skicka in allt...
Denna fråga vore väldigt intressant att få svar på. Jag har också en Haglöfs.eriC1 sa:Någon som har koll på ABS-ryggor som har integrerat system, alltså typ Haglöfs ABS rygga m.m., då dessa redan skall vara testade i fabrik lär väl hela väskan behöva skickas enligt ABS instruktioner?jakobfink sa:Pratade med ABS idag och man skall GRATIS FÅ en kolfiberpatron om man ej utlöst ryggsäcken om handlaren har dessa hemma på ABS bekostnad... Om man däremot ryckt ryggan skall man ju skicka in allt...
Snackade me ABS tyskland idag, de säger att om väskan inte är dragen i något led i produktion eller på ledet ut till kund eller kund så bör inte väskan behöva skickas tillbaka. Är väl troligen ganska få då jag fått för mig att de flesta väskor skall provdras för att garantier skall gälla.Bonumm sa:Är det ingen som varit i kontakt med ABS och fått någon tidsuppskattning. Drar till Japan om en månad och vill inte vara utan rygga då. Men längre än 1 månad ska det väl inte ta?
.
Det berör ABS inte mammut som du har. Dvs. Du ska inte skicka in något alls.Anton_F sa:Ja blir inte klok på de här med vilka modeller som är påverkade. Jag har Mammut Ride R.A.S. 30, (
http://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/20597 )
samt en Mammut R.A.S. Steel Cartridge 300 Bar (Non-Refillable)
http://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/20670
Patronen är fylld innan 02.12.2014.
Den har aldrig blivit utlöst, behöver jag skicka in hela skiten eller räcker det med bara patronen, om ens det?
Är du stressad och inte räknar med att hinna få din säck kontrollerad inför någon resa eller varför ska du lägga pengar på något som ABS ska stå för?christopherlarsson sa:Så vad tycker ni? Lägger ni pengarna på en kolfiber och hoppas på att den utlöser om det måste eller chansar ni på att er stålpatron gör samma sak?
Japp, åker måndag den 5 jan och endast fredagen innan är arbetsdag så finns inte mycket tidcentralbyrakraten sa:Är du stressad och inte räknar med att hinna få din säck kontrollerad inför någon resa eller varför ska du lägga pengar på något som ABS ska stå för?christopherlarsson sa:Så vad tycker ni? Lägger ni pengarna på en kolfiber och hoppas på att den utlöser om det måste eller chansar ni på att er stålpatron gör samma sak?
Jag inboxar dig.christopherlarsson sa:Inte planerat så får räkna på kostnaden. Antar att ni har fått några stålpatroner? Vad kostar servicen att göra? Samt har ni öppet under helgen?
ABS har skrivit att de kommer att skicka tillbaka fylld patron och laddat handtag.skidmannen sa:Hur hade ABS tänkt att skicka tillbaka grejorna? Jag vill ju få tillbaka fyllda patroner och laddade handtag.
Jo, men frågan är ju hur. Kanske accepterar fraktföretaget skarpladdade grejor om ABS är avsändare och inte klantiga konsumenter, ja ja, skit samma, det kommer tillbaka i alla fall.TheSweetSpot sa:ABS har skrivit att de kommer att skicka tillbaka fylld patron och laddat handtag.skidmannen sa:Hur hade ABS tänkt att skicka tillbaka grejorna? Jag vill ju få tillbaka fyllda patroner och laddade handtag.
/.