Storlek på 32 lashed?

Toem

Ny medlem
Tjena!
Jag tänkte köpa nya boots inför denna säsong och kollade på 32 lashed redan förra vintern men tänkte att mina gamla får hålla säsongen ut.
Men nu är det dags! Frågan är bara vilken size, mina fötter är drygt 28cm kanske nån mm till.
Enligt storlekstabellen på blue tomato så är 10,5or 28,5cm och 11or 29cm.
Men töjs dom så jag får plats i 10,5an med tjocka strumpor eller ska jag köpa 11an och riskera att dom blir för stora?

Enklast vore ju om jag kunde prova i butik men det är ingen i närheten som saluför 32.
Jag har tur om det finns nåt par Burtonboots i lokala butiker.

Vad säger ni som har erfarenhet av 32 boots?

Thomsson

Ny medlem
32 Lashed är skönaste bootsen jag haft hittills. Har storlek 46 på vanliga dojor och kör 46or på bootsen.

patrikeric

Ny medlem
När jag jobbade i sälen sålde vår butik 32 boots och fick lära mig att de ska töja sig ungefär 0,5cm när man använt dom ett tag. Har haft 3 par 32 boots efter det och mina fötter är 25cm och jag har 25cm på bootsen, fungerar hur bra som helst.

Använd en vanlig skidstrumpa/snowboardstrumpa dom är inte speciellt tjocka men det ska räcka även om det är griskallt ute.

Toem

Ny medlem
patrikeric sa:
När jag jobbade i sälen sålde vår butik 32 boots och fick lära mig att de ska töja sig ungefär 0,5cm när man använt dom ett tag. Har haft 3 par 32 boots efter det och mina fötter är 25cm och jag har 25cm på bootsen, fungerar hur bra som helst.

Använd en vanlig skidstrumpa/snowboardstrumpa dom är inte speciellt tjocka men det ska räcka även om det är griskallt ute.
Jo det är såna strumpor jag har. Men då tycker du att jag borde köra på 10,5orna då?

delta

Aktiv medlem
Tänk pa att mäta bada fötterna eftersom den ena (vänster) oftast är större. Och som det star pa ze internet, mät de pa eftermiddag/kväll när de expanderat, och med jämt tryck pa bada pa marken.

Hade nyligen samma issue fast ett annat märke, jag tog 27,5orna med 27 som största fot, testat med snowboardsockor. tidigare hade jag t.o.m. 28 men sjukt vad mkt najsare den tajtare modellen är.

Toem

Ny medlem
Nu är jag orolig!
Fick hem bootsen idag och slängde på mig dom på en gång, dom är tajta alltså.
Har ju läst att man ska känna framänden med tårna men det känns mer än så.
Provade att ta på bara innerskon och foten är ju längst fram.
Men töjer dom sig såpass att jag kommer kunna ha dom?
Det är inte obehagligt/gör ont när jag går i dom men det känns som om stortån är krökt.
Hjälp mig!!! Ska jag skicka tillbaka och ta 11or istället?

Och jag vart heller inte imponerad av fast track systemet, kändes svårt att dra åt dom ordentligt.
Det gick bra att dra en bit men sen vart det bara tvärnit. Ska det vara så? Finns det ett Max man kan dra åt?

linder

Ny medlem
Mina Lashed är nog töjda uppemot en halv cm vid höger stortå , kör man ner handen så känner man en tydlig grop efter tån ^^

Så mät och se. Vill ju inte åka i för stora boots bara för man inte orkar åka in dom en vecka :)

Toem

Ny medlem
Okej det är såpass. Tänkte att man kan prova att värmeforma och se vad som händer.
Då borde dom väl töjas.

Toem

Ny medlem
Nej det kommer inte gå. Jag får skicka tillbaka dom, hade dom på mig igårkväll och gick runt och jag kan inte tänka mig att dom kommer töjas tillräckligt.
Det får bli 11or.

linder

Ny medlem
Köp förstora då ;)

Jag har US 9 JP 27 till mina 26.5cm fötter, det bör vara lika mycket plats i mina som i dina 10.5or då dom är JP28.5 ;)

Thomsson

Ny medlem
Tänk på att allas fötter är inte likadana. Jag borde ha storlek 45, men mina fötter är för breda.
Mina tår sitter inte supertight i bootsen men jag lider då inte av det och tycker dem sitter sjukt bra.

linder

Ny medlem
Helt klart spelar även bredden in också men den har han ju inte skrivit något om så antar att han har hyffsat normalbreda fötter :D

Toem

Ny medlem
Ja bredden är inga problem, det är längden som är problemet.
Provade att ta ur sulan och ställa mig på den och stortån sticker ut säkert 6-7mm.
Den borde ju vara lika lång som innerskon, har inte mätt den men det känns som att nån mätt fel. Om jag mätt fötterna fel eller om det står tokiga mått på hemsidan låter jag vara osagt.

eevez

Ny medlem
Det verkar som att du mätt foten fel. Optimalt är att ha samma längd på bootsen som på foten.

Skulle heller inte rekommendera fast track. Som du sa - svårt att dra åt som man vill - men framförallt går det alltid sönder. Vanlig snörning håller hur länge som helst, bara att byta skosnörena när de blir slitna, istället för att eventuellt behöva lämna in bootsen på FT-reparation (om det inte går att laga själv). Fast track är som gjort för problem!

Senast ändrad:

Toem

Ny medlem
Toem sa:
Ja bredden är inga problem, det är längden som är problemet.
Provade att ta ur sulan och ställa mig på den och stortån sticker ut säkert 6-7mm.
Den borde ju vara lika lång som innerskon, har inte mätt den men det känns som att nån mätt fel. Om jag mätt fötterna fel eller om det står tokiga mått på hemsidan låter jag vara osagt.
Det står fel på deras storlekstabell!
Mätte sulan nyss den är knappt 28cm. Hade den vart 28,5 som det stod på hemsidan så hade jag kunnat ha dojorna men nu blir det att skicka tillbaka..

Ska även ta vanlig snörning på dom nya.

Senast ändrad:

Andreas80

Ny medlem
Amerikaner kan inte mäta i cm :p

Förstår inte hysterin med tajta boots, jag lägger alltid på en storlek, funkar för mig, får kramp om jag kör boots i samma storlek som jag har skor.

Det viktiga är att hälen sitter fast, lite utrymme vid tårna är bara skönt.

Toem

Ny medlem
Idag kom 11orna!
Även dom var tajta men inte för tajta. Ska iväg och värmegjuta nån dag i veckan så blir det nog kalas.
Nu väntar jag bara på vinter!

K

KungMartin

Guest
Toem sa:
Idag kom 11orna!
Även dom var tajta men inte för tajta. Ska iväg och värmegjuta nån dag i veckan så blir det nog kalas.
Nu väntar jag bara på vinter!
you and i my friend, you and i.

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp