Strategier i liftkön - All is fair..!

antikvitet

Aktiv medlem
Dåligt underlag för en sån studie just nu när det bara är att glida in i liften 😃
Men kom hit v9 och gör undersökningen själv, ska med intresse läsa resultatet 😉
Min strategi är att åka till ställen utan lift.
Mitt taktiska och operativa beteende när strategin misslyckats brukar vara att följa flödet och hindra andra att smita före, eventuellt njuta av någons kreativitet för att tjäna platser. Men just nu vore jag jävligt glad om jag fick stå i en liftkö och svära. Nya fina korsband och ledband i höger knä = inväntar säsongen 2024.

Hitta rätt backe (eller snarare lift) känns som nr 1 (dvs utan kö) . Nr 2 är att ta på stighudarna om kön är för lång. nr 3 är åk hem och åk en annan dag om det är kö. Just nu är det väldigt köfritt i Åre om man håller lite koll

JAndersB

Aktiv medlem
Helgens Whistlerkö. Snart i en backe nära dig. Vi får köra en translate på tråden.

Screenshot_20230209_172929_Instagram.jpg

Erik Ottosson

Ny medlem
Strategier i liftkön... Värt en egen tråd! Vi svenskar är ju gärna moralistiska kö-fundamentalister på hemmaplan men blir som inoljade vesslor i en liftkö... Talar bara för mig själv! :)

"All is fair in love and war..." Och i liftkön.

1. Hitta bäst inkörspunkt i kön
2. Hitta innerkurvan ytterkurvan
3. Vrida axlarna litet så att man lätt kan "råka" glida förbi (gärna då offret tittar åt ett annat håll).
4. Bli sur på partnern som inte har samma prio (utan som spanar in kö-grannarnas skidkläder/utrustning).
5. Dödssynd: Att liksom grensla en skida hos den som står framför, då har man ju cementerat sin position (plus att den personen framför alltid visar sig vara köns snigel nr 1).
6. Missbruka singelkön (kom igen, du är faktiskt gift och där är din fru...)
7. Låtsas "ramla in" mitt i kön för det var ju precis den vägen man kom ner i backen
8. Stjärntorget special: Gå rakt in långt fram i den lååånga kön där du kommer promenerande upp från parkeringen (särskilt populärt under de galna pandemiköerna vid Åres "Stjärntorg")
9. Slink in under ett rep där det finns en lucka i kön. Funkar bäst genom elegant snabb "parallellsaxning" där du plötsligt obemärkt befinner dig innanför repet. Funkar sämre med "duck-metoden" - du fastnar garanterat i repet med GoPro-fästet hjälmen och får allas ilskna blickar på dig.
10. Låtsas att hon där framme är din mamma och låtsats att hon vinkar fram dig.
11. Dela upp ett stort kompisgäng på flera smågrupper som hela tiden vinkar fram varandra till en grupp som står längre fram i kön. Skickligt genomfört kan detta helt eliminera tråkig kötid. För er, alltså.
12. Valla skidorna väl så man "inte kan hålla emot" om kön lutar framåt/nedåt

Fyll gärna på med fler tips och observationer! :) Och säg inget till danskarna. :rolleyes: ;)

EDIT: fyller på här med värdefulla tips allt eftersom. Har censurerat en del. Se inlägg nedan för credit.

13. att inte krampaktigt alltid åka med sitt sällskap (de kan sakta ner din framfart)
14. Ha inte för mycket hänsyn till folk (ett grundtips som genomsyrar allt)
15. Välj rätt lift.
16. Pick your fights
17. En stav mellan skidorna och en armbåge sätter effektivt stopp för folk bakifrån.
18. Skyll på dina gener (eller hur var det nu..?)
19. "Medveten bakåtgränsling" (jämf. tips 5 ovan): Glid bakåt med ena skidan mellan offrets två skidor (konstigt nog alltid en han). Sedan ett ryck framåt vid lämpligt tillfälle. Gärna i kombination med att råka ge hans ena skida en rejäl knuff bakåt.
20. Undvik hyrskidesmarodörer bakom dig (se också tips 16, 17 och 19)
21. Ha en snowboard och ta den av i kön - enklare att snika fram med brädan i handen.
Har en liten fuling. Med lite tur kan man alltid försöka haka på skidskolan/alternativt låtsas som om man är en förälder eller ska hjälpa några små knattar i liften. Dem får ju gå före hela kön, vilket är mycket frustrerande när man själv står där. Testa det!

Topp